Merenkulku yleinen:
Miltä tämän vuoden toisen neljänneksen ennuste näyttää merenkulussa? Kiinan talouden epävarmuus, läntisten talouksien korkopolitiikka ja geopoliittiset jännitteet keskeisillä alueilla luovat epävarmuutta markkinatilanteeseen. Artikkelissa käydään läpi eri merenkulun sektorien näkymät: säiliö-, irtolasti-, kontti- ja kaasusäiliöalukset: https://www.hellenicshippingnews.com/veson-shipping-market-outlook-chinese-economys-recovery-elevated-interest-rates-and-ongoing-political-tensions-add-to-an-atmosphere-of-uncertainty/
Ensi viikolla alkaa Hampurin kolmas merenkulun foorumi. Sen pääaiheina ovat kestävä kehitys ja hiilineutraalius, joissa keskustellaan innovatiivisista strategioista ja teknologioista päästöjen vähentämiseksi ja ympäristötietoisuuden edistämiseksi. Artikkelissa on linkki foorumin kotisivuille: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/navigating-the-future-third-hamburg-maritime-forum-apr-16-17-2024/
Laivaajilta edellytetään sietokykyä, kun uudet säädökset tulevat voimaan geopoliittisten häiriöiden keskellä: https://theloadstar.com/shippers-need-resilience-as-new-regulations-add-to-geopolitical-pressures/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Miehistövaje eläköitti USA:n merivartioston aluksen 56 vuoden palveluksen jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-takes-210-foot-cutter-out-of-service-to-fill-manning-gaps
Inhimillisen pääoman hallinta on avain kestävään tulevaisuuteen merenkulussa. Uuden raportin mukaan merenkulkijoiden ja maahenkilöstön henkilöstöhallintaan tarvitaan pitkäjänteinen, strateginen ja tietoon pohjautuva lähestymistapa. Merenkulku on edelleen ihmiskeskeinen ala, jossa ammattitaitoiset henkilöt merellä ja maissa pitävät maailman liikkeessä. Ihminen pitää nähdä investointina, ei kuluna: https://www.hellenicshippingnews.com/human-capital-management-is-the-key-to-delivering-a-sustainable-future-for-maritime-says-thetius-report/
Energia ja raaka-aineet:
Raakaöljyn spot-hinta voi nousta tänä vuonna 100 $ / barreli, jos OPEC+ maiden rajoituspolitiikka pitää. Toisaalta kysynnän odotetaan kasvavan Kiinassa ja Intiassa sekä matkustamisen lisääntyessä myös lentopolttoaineiden kysyntä kasvaa: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-prices-could-hit-100-b-this-year-if-opec-maintains-cuts-vitols-hardy/
EU:n venäläiseen öljyyn kohdistamat pakotteet muuttivat kuljetusreittejä ja lisäsivät kuljetusmatkaa 10 %. Punaisen meren kriisi lisäsi kuljetusmatkoja vielä 16 %:lla. Tämä lisäsi tonnimailimääriä, vaikka EU:hun tuotavan öljyn määrä väheni. EU:n osuus kokonaismäärästä on myös kasvanut mutta muita alueita nopeampi siirtymä pois fossiilisista tulee osuutta jatkossa pudottamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-tanker-import-tonne-mile-demand-up-12-as-ships-avoid-red-sea-area/
Säiliöalusrahtien odotetaan pysyvän koholla. Sitä tukevat geopoliittiset häiriöt ja toisaalta jalostamojen huoltokausi hillitsee rahteja. OPEC+ ennustaa loppuvuoden öljynkysynnän kasvavan 2 miljoonalla barrelilla päivässä. Pidemmät kuljetusmatkat lisäävät myös polttoainetarvetta. Laivaston vaihtuvuus on pientä johtuen vähäisistä romutusmääristä ja uudisrakentamisista: https://www.hellenicshippingnews.com/global-tanker-freight-rates-seen-elevated-in-q2-on-refinery-margins-maintenances-to-cap-gains/
Eurooppa ei ole kokonaan luopumassa venäläisestä LNG:stä, päinvastoin. Viime vuonna Venäjältä tuotiin lähes 13 % LNG:n tarpeesta alkuvuoden aikana ja tänä vuonna määrä on noussut 16 %:in. LNG:tä tuodaan enimmäkseen Ranskaa, Belgiaan ja Espanjaan. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kaasuputket, joiden kautta LNG Eurooppaan tulee, kulkevat Ukrainan kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-is-set-to-continue-to-rely-on-russian-lng-in-short-term/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Juomavedestä on jo nyt pulaa ja tilanne pahenee koko ajan. Kolme Maerskin työntekijää on esittänyt aluksella tehtävän makean veden ylijäämän varastoimista tankkikontteihin ja toimittamista satamiin, joissa on juomavedestä pulaa. Pilottihankkeessa kahden sataman välillä yksi konttialus jättää kaksi 25´000 litran juomavesikonttia satamiin edelleen toimitettavaksi: https://splash247.com/maersk-unveils-novel-way-ships-can-deliver-fresh-water-to-parched-ports/
Kiina on perunut kaksi isoa vehnäkauppaa, USA:sta ja Australiasta. Miksi? Sato on ollut hyvä joka puolella ja hinta / saatavuus on sen mukaista. Kiina hakee parasta hintasuhdetta muualta. Venäjän odotetaan saavan markkinoista 29 % osuuden tulevan kauden sadosta. Vaikka satonäkymät ovat hyvät ja varastossa on viljaa, saattaa tilanne muuttua nopeasti sääolosuhteiden muuttuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-china-canceling-us-wheat-shipments/
Offshore ja merituulivoima:
Itämeren suurin ja edistynein merituulivoimahanke on saanut ympäristöluvan Puolassa ja hanke etenee huutokauppavaiheeseen: https://www.maritime-executive.com/article/baltic-sea-s-largest-offshore-wind-farm-advances-towards-auction
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 12.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Lakot pudottivat merkittävästi alkuvuoden rahtimääriä Helsingin satamassa. Rekkarahti kulki mutta muut seisoivat. Matkustajamäärät kasvoivat hiukan edellisvuoteen verrattuna: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lakot-pudottivat-rahtimaaria-vuoden-ensimmaisella-neljanneksella/
Miehittämättömien ilma-alusten lennätystä Helsingin satama-alueilla rajoitetaan: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/drone-lennatysta-rajoitetaan-helsingin-sataman-alueilla/
Syksyllä tulee kuluneeksi 20 vuotta IMO:n painolastivesiyleissopimuksen solmimisesta. Viisitoista vuotta myöhemmin tarvittava määrä jäsenvaltioita oli ratifioinut yleissopimuksen ja viiden vuoden siirtymäaika alkoi kulua vuonna 2019. Tuo aika täyttyy syyskuussa 2024 ja viimeisimmät tilastot osoittavat, että 36 % aluksista ei täytä vaatimuksia. Useat eurooppalaiset ja usalaiset satamat ovat tehneet omia järjestelyjä puutteiden paikkaamiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/ports-look-mobile-ballast-water-systems-plug-non-compliance
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Eri energiasäästöteknologioiden arviointi. Suurin osa energiaa säästävien laitteiden / teknologioiden asennuksista tehdään Kiinassa (62 %), Japanissa (12 %) ja Koreassa (10%). Asennuksia tehdään aluksen runkoon, potkureihin, aurinko- ja tuulivoiman käyttöön sekä koneistoihin liittyen. Uudisrakennuksiin on tehty 69 – 90 %:in energiaa säästäviä asennuksia, kun taas jälkiasennusmarkkinat ovat vaatimattomammat: https://www.hellenicshippingnews.com/weighing-up-energy-saving-technology-options/
UK ja Japani yhdistävät voimansa autonomisen merenkulun vakuutus- ja sääntelykehyksen valmistelussa. Tarkoituksena on saada autonomiset alukset mahdollisimman turvallisesti käyttöön: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/japan-uk-work-together-on-maritime-autonomy-assurance-and-regulations/
Meyer Group on esitellyt tulevaisuuden risteilyaluskonseptia Miamin Seatrade Cruise Global -tilaisuudessa: https://www.cruiseandferry.net/articles/meyer-group-presents-ship-concepts-at-seatrade-cruise-global
Kreikka aikoo nostaa maan telakkateollisuutta palvelemaan varustamojen korjausrakentamista ja huoltoa. Omistusjärjestelyt ja uusi rahoitus antavat mahdollisuuksia toimia. Euroopan telakoiden vuotuinen tuotannon arvo on n. 43 miljardia €, joka käsittää sekä siviili- että sota-alukset. Lisäksi Euroopan laitevalmistajat vastaavat n. 50 % kauppa-alusten laitteista maailmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/posidonia-2024-marks-the-rebirth-of-the-greek-shipbuilding-industry/
Kongsberg toimittaa USA:n rannikkovartioston uuteen vartioalukseen propulsiojärjestelmän: https://seawork.com/newfront/news/efficiency-savings-for-uscg-new-vessel
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Konttivarustamot ovat jälkiasentamassa nopeaan tahtiin aluksiaan vastaamaan energian säästövaatimuksiin. Varsinkin nopeuden alentaminen edellyttää usein muutoksia koneistoon parhaan tehon saamiseksi. Kerätyn tiedon mukaan 35 % maailman kauppalaivastosta kuuluu CII-luokkiin D ja E, joka edellyttää muutoksia. Lisäksi 31 % aluksista on yli 15 vuotta vanhoja: https://splash247.com/boxship-fleet-upgrades-stir-debate/
Hiilidioksidin talteenottojärjestelmät aluksilla ja niiden jatkokäsittelylaitokset satamissa tasoittavat tietä hiilineutraaliudelle merenkulussa. Sekä EU:n että USA:n lainsäädännöt vauhdittavat tätä siirtymää: https://www.maritime-executive.com/editorials/onboard-ccs-is-paving-the-way-for-shipping-s-carbon-neutral-future
DFDS suunnittelee ottavansa käyttöönsä kuusi täyssähköalusta Englannin kanaalin liikenteeseen. Kaksi niistä olisi liikenteessä vuonna 2030. Se edellyttää myös tarvittavan infrastruktuurin luomista satamiin: https://gcaptain.com/dfds-commits-to-electrify-cross-channel-transport-with-battery-powered-vessels/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Digitalisaatio ja sääntely – sekä yhteistyö varustamon ja rahdinantajan välillä – voivat vähentää merenkulun päästöjä. Tähän saakkaa varustamolla ja rahdinantajalla ei välttämättä ole ollut tarvetta yhteiselle tavoitteelle, joka palvelisi myös vihreää taloutta. Digitaalisen tiedonvaihdon kasvaessa myös luottamuksen tiedon oikeellisuuteen tulee parantua: https://www.hellenicshippingnews.com/gsbn-study-on-digitalisations-impact-on-shippings-decarbonisation-calls-for-accelerated-adoption-and-greater-interoperability/
Merisatamien tietoliikenteen yhdistäminen sisävesiliikenteeseen on hankevaiheessa Hollannissa ja Rein-joen satamissa. Kyse on tavaratiedon siirtymisestä: https://www.seatrade-maritime.com/ports/european-port-partners-embark-digital-corridor-testing
Asianmukaista huolellisuutta tarvitaan, kun uutta teknologiaa ja järjestelmiä otetaan käyttöön merenkulun digitalisaatiossa. Vaikka sovellusten käyttöönotto parantaa turvallisuutta ja kustannustehokkuutta, tulee miettiä huolellisesti, mikä sovellus tai järjestelmä parhaiten palvelee omia tarpeita pitkällä aikavälillä välittämättä markkinoiden painostuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/due-diligence-needed-for-maritime-tech-adoption-to-minimize-risk-with-digital-transformation-says-orbitmi/
Suomalainen sovellustoimittaja NAPA ja japanilainen varustamo ovat sopineet matkaoptimointijärjestelmän toimittamisesta kahteen varustamon aluksista, joissa on suomalaisen Norsepowerin roottoripurje. Alustavien laskelmien mukaan kummatkin alukset saavuttavat 3 – 4 % polttoainesäästön ja CO₂-päästövähennyksen ja yhdistettynä matkaoptimointiin se parantaa päästövähennyksiä 3 – 10 %: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-voyage-optimization-to-maximize-savings-onboard-iino-lines-vessels-sailing-with-norsepower-rotor-sails/
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Useimmissa UK:n luotsiveneissä käytettävä turvakiinnitysjärjestelmä: https://seawork.com/newfront/news/perfectly-positioned-for-safety-rail-service
Kanadan ja USA:n viranomaiset ovat solmineet yhteistyösopimuksen VTS-toiminnasta Suurilla Järvillä turvallisuuden ja tehokkuuden vahvistamiseksi: https://gcaptain.com/u-s-and-canada-sign-historic-agreement-to-boost-vessel-traffic-services-in-the-great-lakes-region/
Muu logistiikka, koulutus:
Bangladeshin Daccan lentokentän räjähdysaineita lastista skannaavat laitteet ovat epäkunnossa yhtä laitetta lukuun ottamatta. Tämä on johtanut Eurooppaan lennätettävien vaatekuljetusten spot-rahtien 29 % nousuun: https://theloadstar.com/forwarder-anger-as-scanner-malfunctions-hit-bangladesh-air-exports-again/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Euroopan keskuspankki ei vielä laske ohjauskorkoaan mutta antaa viitteitä sen laskusta piakkoin. EKP:n ohjauskorko on ollut korkealla viime syyskuusta lähtien ja on odottanut inflaation laskevan 2 %. Seuraava tarkastelukohta on kesäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-not-fed-dependent-puts-rate-cut-in-view/
Kiinan bruttokansantuotteen kasvu on ensimmäisellä neljänneksellä laskenut 4,6 %:in. Kiinan hallinto on ennustanut 5 % kasvua, jonka odotetaan painostavan hallitusta lisäämään tukitoimia: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-q1-gdp-growth-set-to-slow-to-4-6-keeps-pressure-for-more-stimulus/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
EU:n aluksia koskevien CO₂-päästöjen ilmoitusvelvollisuus laajenee ensi vuoden alusta 400 – 5´000 bruttotonnin aluksiin sekä 400 ja yli bruttotonnin offshore aluksiin, jotka käyvät EEA-satamissa. Metaani- ja typpioksidipäästöt on pitänyt ilmoittaa jo tämän vuoden alusta. EU MRV ja EU ETS on integroitu yhteen. Artikkelissa ohjeita raportoinnin tueksi: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-mrv-extended-to-ships-from-400-gt-start-preparing-now/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Alkuvuoden aikana kansainvälisen kauppakamarin merenkulkutoimistolle raportoitiin maailmalta 33 tapahtumasta. Viime vuonna vastaavaan aikaan niitä oli 27. Maailman laajuisesti otettiin 35 henkeä panttivangeiksi ja 9 kidnapattiin 24 alukseen nousussa, kuudessa yrityksessä, kahdessa kaappauksessa ja yhdessä aluksen tulituksessa: https://www.seatrade-maritime.com/piracy/somali-pirate-activity-increases-again
USA panostaa entistä enemmän yhteistyöhön Kaakkois-Aasiassa ja varsinkin Etelä-Kiinan merellä Kiinan kasvavaa vaikutusvaltaa vastaan. Kyse ei ole pelkästään poliittinen vaan myös taloudellinen. Yli puolet alueen maista ovat valmiimpia liittoutumaan Kiinan kanssa, jos on pakko valita näiden kahden välillä: https://gcaptain.com/u-s-ramps-up-ties-with-japan-philippines-to-counter-china-at-sea/
Ukraina ilmoittaa osuneensa ohjusveneeseen, joka oli Kaliningradissa Itämerellä. Venäläiset lähteet eivät ole vahvistaneet tapausta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ukrainian-forces-strike-russian-naval-missile-carrier-in-baltic-sea/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Maailmanlaajuinen ostovoiman menetys ruokkii lastivarkauksia. Äskettäin julkaistun vuosiraportin mukaan korkea inflaatio on perussyy lastivarkauksien lisääntymiselle, jota osoittavat ruuan ja juomien varkauksien lisääntyminen. Lastivarkaudet maksavat yrityksille kymmeniä miljardeja $:ta vuosittain ja aiheuttavat häiriöitä toimitusketjuihin. Raportti liitteenä: https://www.hellenicshippingnews.com/loss-of-purchasing-power-across-the-global-continues-to-fuel-cargo-crime/
Baltimoren siltaturman onnettomuustutkinta keskittyy nyt aluksen sähköjärjestelmien vikoihin: https://splash247.com/baltimore-bridge-investigation-targets-ships-electrical-failure/
Senaatin kuulemisessa tutkinnanjohtaja kertoi siltaan törmänneen aluksen 1. perämiehen, luotsin ja rannikkovartioston kuulemisista sekä aluksen sähköjärjestelmän tarkastuttamisesta valmistajalla. Alustava raportti valmistunee toukokuun ensimmäisellä viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/us-investigators-interview-ship-personnel-in-maryland-bridge-collapse/
Euroopan lomakeskuksissa on paljon kakkoskoteja tai loma-asuntoja. Nyt on puhjennut kiistaa paikallisten ja turistien välillä jopa vandalismiin saakka: https://www.euronews.com/travel/2024/04/09/it-was-ours-but-now-its-gone-residents-in-europes-tourist-hotspots-slam-second-home-owners
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Vakuutusyhtiö raportoi kiinnitysköysiin liittyvien onnettomuuksien lisääntymisestä. Viisivuotiskaudella 2016 – 21 vakuutusyhtiö vastaanotti 858 vahinko- ja 31 kuolemantapausilmoitusta, jotka liittyivät aluksen kiinnitykseen. SOLAS-säännön II-1/3-8 muutokset tulivat voimaan tämän vuoden alusta ja koskevat uusia vaatimuksia aluksen kiinnitykseen ja siihen liittyviin laitteisiin, niiden ylläpitoon ja tarkastuksiin: https://gcaptain.com/gard-reports-a-surge-in-mooring-line-incidents/
Usean järjestön yhteistyönä valmisteltu ohje tuholaisten torjumiseksi konttikuljetuksissa ja konttien puhdistamiseksi on julkaistu. Ohje on ladattavissa artikkelissa olevan linkin kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/updated-version-released-of-prevention-of-pest-contamination-of-containers-joint-industry-guidelines-for-the-cleaning-of-containers/
Järjestöt:
Ympäristöjärjestöt ovat huolissaan ammoniakkikäyttöisten koneiden typpipäästöistä kaupallisen käytön kasvaessa. Järjestöt vaativat valmistajilta suurempaa läpinäkyvyyttä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/ammonia-engines-emissions-concerns-commercial-momentum-grows
Onnettomuudet:
Baltimoren siltaan törmänneestä aluksesta on purettu pois 38 konttia. Purkaminen on tarpeen, jotta raivaajat pääsevät käsiksi sillan jäänteisiin, joita makaa aluksen keulan päällä. Kanaalin pohja on jo raivattu ja kun alus saadaan irti sillan jäänteistä, se voidaan siirtää ja kanaali avata liikenteelle: https://www.seatrade-maritime.com/containers/salvors-remove-38-containers-dali-baltimore
Ympäristö:
Tanska kieltää avoimen kierron pakokaasupesurivesien laskemisen aluevesillään 22 km saakka rannikosta. Tanskan ympäristöministeriön mukaan pesuvesissä on raskasmetalleja ja tervaa. Alusten tulee käyttää joko matalarikkistä polttoainetta tai suljetun kierron pakokaasupesuria. Kielto tulee voimaan 1.7.2029. Jo aiemmin avoimen kierron pakokaasupesureiden käytön ovat kieltäneet Kiina, Saudi-Arabia, Singapore, Turkki ja useat Euroopan satamat ja alueet: https://splash247.com/denmark-bans-scrubber-discharges/
Tietomme ja tietämättömyytemme valtamerien pintalämpötiloista: https://www.maritime-executive.com/editorials/what-we-know-and-don-t-know-about-the-ocean-s-soaring-surface-temps
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/