Merenkulun uutisia 8.4.2024: Merenkulun viikkoraportti 14, AtoB@C Shippingille 2. uusi alus, konttivarustamojen aikataulujen luotettavuus, risteily kannattaa taas, jäätilanne tänään, vaihtoehtoiset polttoaineet, paikannuksen häirintä, Venäjän öljynviennin kaksiteräinen miekka, shadow fleet supistuu, Pony Express.

Merenkulku yleinen:

Kolumni: herättääkö Baltimoren siltaturma uuden sääntelyn aallon? Tulisiko merenkulkualan pohtia tapahtuneiden onnettomuuksien pohjalta sääntelyn päivittämistä ja vastuiden parempaa kohdentamista: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/what-can-we-learn-baltimore-bridge-collision

Pankit käyvät luoviksi rakentaessaan ja ylläpitäessään merenkulun rahoitussalkkujaan. Epävakaus markkinoilla on luonut ansaintamahdollisuuksia, jotka kiinnostavat: https://www.hellenicshippingnews.com/banks-get-creative-to-build-shipping-portfolios/

Merenkulun viikkoraportti viikolta 14. Rahteja, käytettyjen alusten kauppaa, romutushintoja, uudisrakennuksia, valuuttamuutoksia, keskeisiä tavara- ja osakemarkkinoita sekä yhteystietoja: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/04/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-14.pdf

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping otti vastaan toisen 12 aluksen sarjasta hybridikäyttöisiä kuivalastiuudisrakennuksia Intiassa. Aluksen nimeksi tulee ms Stellamar: https://www.sjofartstidningen.se/andra-nybygget-levererat-till-atobc-shipping/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttivarustamojen aikataulujen pitävyys on edelleen alhainen. Parhaaseen pääsi Hapag-Lloyd, 54,9 % luotettavuuteen, 13 suurimman varustamon joukossa. Seitsemän varustamoa pääsi yli 50 %, muut ovat välillä 40 – 50 %. Päivissä keskimääräinen myöhästyminen oli 5,46 päivää: https://shippingtelegraph.com/container-news/container-line-schedule-reliability-improves-in-february-2024/

Energia ja raaka-aineet:

Uudet öljyntuotantoalueet odottavat vuoroaan. Guyana ja Namibia kärjessä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-frontiers-entering-the-tanker-market-narrative/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Audioartikkeli: maailmanlaajuisen risteilyelinkeinon näkymät, uusia ennätyksiä: https://maritime-executive.com/magazine/global-cruise-outlook-new-heights

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Kansainvälinen hanke saaristoliikenteen päästöjen vähentämiseksi Ruotsissa, Suomessa, Ahvenanmaalla ja Virossa on käynnistynyt. Tarkoitus on vähentää päästöjä valituilla reiteillä 10 – 20 %:in. REISFER-hankkeen ytimessä on vaihtaa osaamista ja käytäntöjä. Kolmivuotinen hanke rahoitetaan Interreg-ohjelmasta ja osaksi EU:sta: https://www.sjofartstidningen.se/projekt-ska-minska-utslapp-fran-skargardsfarjor/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 8.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Suomen jäänmurtajat ulkopuolisen silmin: https://sixtydegreesnorth.substack.com/p/finlands-icebreakers

Australian tutkimus-jäänmurtaja aiheuttaa kovaa keskustelua, koska se ei ole käytännössä lainkaan päässyt tekemään töitä, joita varten se hankittiin. Australialla on tarve Antarktiksen tutkimukseen ja tekniset syyt ovat hidastaneet aluksen käyttöä tarkoitukseensa: https://maritime-executive.com/article/australia-s-icebreaker-nuyina-questioned-due-to-lack-of-scientific-missions

Satamat ja terminaalit:

UK on avannut 1,5 miljoonan £ tarjouskilpailun vihreiden käytävien perustamiseksi UK:n sekä Hollannin, Norjan, Tanskan ja Irlannin välille: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/uk-government-launches-%C2%A315m-green-corridor-funding

Etelä-Korean Busanin sataman uusi konttiterminaali vihittiin käyttöön. Satama on Korean ensimmäinen täysin automatisoitu konttiterminaali. Tehokkuuden odotetaan paranevan jopa 20 % aiemmasta: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-s-busan-port-launches-first-automated-container-terminal

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Japanilaisluokituslaitos ja -yhtiöt ovat sopineet keinunnanvaimennusjärjestelmän kehittämisestä isoihin konttialuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-joint-rd-agreement-signed-to-expand-anti-roll-tank-application-to-large-container-ships/

Satamien mukaantulo autonomisten alusten toimintaan: https://pdf.sciencedirectassets.com/271794/1-s2.0-S0967070X23X00134/1-s2.0-S0967070X23002615/main.pdf

Kiinnostus ammoniakkiin polttoaineena on lisännyt ammoniakinkuljetusalusten tilauksia. Ammoniakkia on tähän asti tuotettu fossiilisilla polttoaineilla. Ammoniakin valmistus on tuottanut 1,8 % maapallon CO₂-päästöistä. Ammoniakin käsittelyyn lastina on erikoistunut 198 terminaalia. Tavoitteena on kyetä tuottamaan ammoniakkia joko LNG:stä (blue) tai vedestä (green), niiden prosessi eroaa vedyn käsittelyn osalta. Ammoniakin saatavuuden varmistamiseksi tarvitaan kuljetuskapasiteettia: https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-shipborne-trade-navigating-the-bubble-for-sustainable-growth/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vaihtoehtoiset polttoaineet? Wärtsilän pikaohje käy läpi eri vaihtoehdot ja niihin liittyviä teknologisia ratkaisuja: https://www.hellenicshippingnews.com/future-fuels-a-to-z-19-best-picks-on-future-marine-fuel-technology/

Helsingin Satama ilmoitti perjantaina vihreiden käytävien muodostamisesta maailman suurimman konttien syöttöliikennevarustamon ja kuuden sataman välillä. Tämä huomioitiin myös maailmalla: https://www.hellenicshippingnews.com/x-press-feeders-signs-mou-with-six-european-ports-for-green-shipping-corridors/

Ammoniakin laaja käyttö merenkulun vaihtoehtoisena polttoaineena edellyttää turvallisuuden ja saatavuuden lisäämistä: https://www.lr.org/en/knowledge/press-room/press-listing/press-release/safety-and-supply-crucial-for-the-widespread-adoption-of-ammonia-as-a-marine-fuel/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Auttaako AIS:n manipulointi huthien hyökkäyksiin? Mitä manipuloidaan? Lähinnä käytetään vapaakenttää viestintään tai suljetaan laite Punaisen meren ja Adeninlahden läpikulun ajaksi. Silti sama menettelytapa, joka käy merirosvoille ei käy kapinallisille: https://www.hellenicshippingnews.com/does-manipulating-ais-data-help-ships-avoid-houthi-attacks/

GPS satelliittinavigointijärjestelmän häirintä lisääntyy sotatoimialueilla itäisellä Välimerellä ja Mustalla merellä. Kauppa-aluksia löytyy nyt myös lentokentiltä Lähi-Idässä: https://www.lloydslist.com/LL1148748/War-zone-GPS-jamming-sees-more-ships-show-up-at-airports

Maailmankauppa ja -politiikka:

Ukrainan isku Venäjän kolmanneksi suurimpaan, moderniin öljynjalostamoon ei saa USA:lta kiitosta. Syynä on USA:n hallinnon pelko Venäjän öljyn viennin liian suuren vähenemisen mahdollinen vaikutus öljyn maailmanmarkkinahintaan vaalivuonna. Ukraina on iskenyt 15 jalostamoon tänä vuonna, joka vähentää arviolta 900´000 barrelia päivässä pois tuotannosta. Samana päivänä Ukraina iski Venäjän dronetehtaaseen: https://maritime-executive.com/article/ukraine-hits-russia-s-third-largest-refinery-with-long-distance-drone

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

YK:n ruokajärjestö FAO:n ruuanhintaindeksi nousi maaliskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-rises-in-march/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Merirosvoja, kaappauksia, ääreviä sääolosuhteita, sotaa: merenkulun kriittiset alueet ovat hyvin edustettuina: https://www.hellenicshippingnews.com/pirates-hijacks-and-hurricanes-the-worlds-most-dangerous-shipping-routes-revealed/

Italian asevoimat harjoittelevat vastaamaan vihamielisiin tilanteisiin merellä: https://maritime-executive.com/article/photos-italian-forces-practice-response-to-hostile-situation-at-sea

Ukraina on avannut ensimmäisen konttilinjan sitten sodan alun. Linja kulkee Khornomorskin ja Constancan välillä: https://maritime-executive.com/article/container-feeder-service-restored-between-ukraine-and-romania

USA kehittää miehittämätöntä puolisukeltavaa alusta, joka kykenee liikkumaan maalla: https://maritime-executive.com/article/metal-shark-has-a-drone-boat-that-drives-on-land-and-loiters-underwater

Ukrainan uusi drone: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010338470.html

Intian on tarkoitus vastaanottaa tänä vuonna kaksi niistä neljästä sota-aluksesta, jotka se tilasi Venäjältä vuonna 2018. Alukset ovat kaksi vuotta myöhässä Ukrainan sodan aiheuttamien viivästysten vuoksi. Intialla on myös vaikeuksia löytää sovelias ja pakotteiden sallima maksutapa. USA puolestaan välttää rankaisemasta Intiaa, joka on Kiinan vastavoima alueella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/warships-built-in-russia-to-join-indian-navy-despite-u-s-sanctions/

USA, Australia, Japani ja Filippiinit pitävät merisotaharjoituksen Filippiinien talousvyöhykkeellä Etelä-Kiinan merellä ja samaan aikaan Kiina järjestää meri- ja ilmavalvontaa alueella: https://gcaptain.com/us-allies-to-conduct-naval-drills-in-philippines/

USA on sopinut useiden Tyynen meren saarivaltioiden kanssa oikeudesta käyttää toimivaltaa niiden aluevesillä yhteistyössä maan viranomaisten kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/samoa-grants-uscg-expanded-enforcement-powers-in-its-eez

Pakotteet:

Venäjän öljynvienti on nojannut pitkälti shadow fleet -säiliöaluksiin. Usalaistutkijan mukaan vanheneva laivasto on nyt vaikeuksissa. Pakotteet alkavat purra ja useat pankit Kiinassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Turkissa ovat tarkistaneet pakotekäytäntöjään. Lisäksi Ukrainan droneiskut vaikeuttavat tuotantoa: https://splash247.com/sanctions-and-drones-take-their-toll-on-russian-oil-exporting-machine/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

UK on pysäyttänyt satamavaltiotarkastuksissa useita aluksia puutteiden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/foreign-flagged-ships-detained-in-the-uk-during-march-2024-under-paris-mou/

Paljon on hämärää merenelävien pyydystämisessä ja tuotannossa. Ensin tuli ilmi pakkotyövoiman käyttö kiinalaisilla kalastusaluksilla ja nyt on vuorossa intialainen katkarapujen tuotantolaitos, jossa on tapahtunut sekä työvoiman väärinkäyttöä että turvallisuuspuutteita: https://www.maritime-executive.com/editorials/something-is-starting-to-smell-fishy-about-the-global-seafood-supply-chain

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Huolimatta lainsäädännön vaatimuksista ovat lastiasiakirjat edelleen Brasiliassa usein vajavaisia. Miten jakautuvat vastuut päällikön, laivaajan ja satamaoperaattrin kesken: https://www.hellenicshippingnews.com/inaccurate-cargo-declaration-for-solid-bulk-cargoes/

Onnettomuudet:

Baltimoren siltaturman raivaajat arvioivat liikenteen alkavan huhtikuun lopussa ja olevan täysimääräisesti käynnissä toukokuun lopussa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltimore-shipping-set-to-resume-by-end-of-april-with-full-capacity-by-end-of-may/

Cayman saarten hallitus ja rannikkovartiosto pyysivät apua konttialuksen saatua konevian ja ajelehtiessa kohti rantaa. Vuonna 2004 rakennettu alus on 208 metriä pitkä. Ohikulkeva rahtialus vastasi kutsuun ja sai hinattua konevikaisen aluksen turvaan, kunnes viranomaisten hinaaja saapui paikalle: https://maritime-executive.com/article/cayman-islands-call-for-aid-as-disabled-cargo-ship-drifts-toward-shore

Romutus:

Bangladesh on säilyttänyt asemansa maailman johtavana romutusmaana. N. 34 % romutettavista aluksista romutettiin Bangladeshissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/bangladesh-retains-its-position-as-the-leading-shipbreaking-country/

Kova kysyntä tonnistosta pitää alukset liikkeellä eikä niitä romuteta. Näin tapahtuu aika ajoin ja vuosikymmennen romutustarve saattaa purkautua vuodessa. Tuo hetki saattaa olla lähempänä kuin uskotaankaan: https://www.freightwaves.com/news/demand-shocks-keeping-aging-fleet-afloat-argue-shipowners

Ympäristö:

Illinois´n yliopiston tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että maapallon vesi on omaperäistä eikä komeetantuomaa, kuten tähän saakka on uskottu. Maanjäristysten seismisiä aaltoja tutkineet tutkijat ovat havainneet maapallon sisuksissa n. 700 km syvyydessä olevan enemmän vettä kuin kaikissa valtamerissä yhteensä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/scientists-discover-a-water-reservoir-below-earths-surface-thrice-the-size-of-all-oceans/

Historian havinaa:

Villin lännen historiasta kiinnostuneille. Central Overland California & Pike’s Peak Express Co. toimi vain vuoden mutta Pony Expressin maine ja muisto elää edelleen postinkulun historiassa: https://www.freightwaves.com/news/pony-express-delivers-tales-of-adventure-but-also-failure

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/