Mitä tarkoittaa termi?:
The Permanent Court of Arbitration: https://pca-cpa.org/home/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Lundqvist-varustamon päällikön kuulumisia: https://www.sjofart.ax/personer/med-ansvar-for-havets-oljejattar/
Podcast: miehistön matkojen järjestäminen alukselle / alukselta voi olla monimutkainen tehtävä. Merenkulkijan työhön liittyvä matkustaminen kohtaa ainutlaatuisia vaikeuksia aina merten sääolosuhteista kansainvälisiin matkustussääntöihin: https://www.seatrade-maritime.com/management-crewing/focus-better-seafarer-travel-management-paul-cronj-clyde-travel-management
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Suuret konttivarustamot järjestelevät USA:n itärannikon kuljetuksia selvittääkseen ruuhkaa Baltimoressa: https://maritime-executive.com/article/cma-cgm-declares-force-majeure-in-response-to-baltimore-bridge-collapse
Baltimoren siltaan törmänneellä aluksella on 764 tonnia vaarallista lastia mm. korroosiota aiheuttavia, palavia ja luokkaan 9 kuuluvia aineita kuten litium-ioni -akkuja 56 kontissa. Paikalla on nostureita raivaamassa sillan jäänteitä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-that-struck-baltimore-bridge-carried-tonnes-of-hazardous-materials-investigation-reveals/
Venäjän konttiliikenne kasvoi 18 % vuositasolla tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Erityisesti kasvua oli Itämeren satamista, joista liikenne tapahtui pääosin kiinalaisalusten toimesta: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/russias-container-market-increase-by-18-year-on-year/
Energia ja raaka-aineet:
Lasti venäläistä öljyä, 90´000 tonnia, saapui Kuubaan vuosien hiljaiselon jälkeen. Neuvostoliiton kaaduttua Kuuba on käynyt kauppaa öljystä lähinnä Venezuelan kanssa: https://gcaptain.com/russian-oil-arrives-in-cuba-after-year-long-hiatus/
Kiinalaiset pienjalostamot ostavat 80 – 90 % öljystään Iranista. Samalla ne rahoittavat tieten tai tietämättään huthikapinallisia. Kiina ei ole yhtynyt Punaisen meren koalitioon vaan pysynyt visusti poissa sieltä, vaikka kriisi sen kauppaa haittaakin: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-oil-refiners-may-be-unwittingly-paying-for-houthi-attacks
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Kolmen avustusaluksen ryhmä on lähtenyt Kyprokselta kohti Gazaa mukanaan 400 tonnia ruokaa ja muita tarvikkeita. Perjantaina suoritetussa ilmaoperaatiossa alueelle pudotettiin 45 tonnia avustustarvikkeita. Kaikkiaan alueelle on pudotettu 453 tonnia avustuksia ilmateitse. Gazan taistelut ovat saaneet 80 % väestöstä lähtemään kodeistaan ja sadoilla tuhansilla on nälänhätä: https://www.euronews.com/2024/03/30/ships-with-a-second-round-of-aid-for-gaza-have-departed-from-cyprus
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Viime vuonna uudistettuja risteilyaluksia, joissa huomioitiin vihreä siirtymä: https://www.cruiseandferry.net/articles/refit-report-cruise-and-ferry-brands-focus-on-green-refurbishments-1
Offshore ja merituulivoima:
Subsea 7 on voittanut Puolan toisenkin merituulivoimakilpailutuksen. Työn arvo on 50 – 150 miljoonaa $ ja työn alkamisaika vuonna 2026: https://splash247.com/seaway-7-clinches-second-contract-in-polish-offshore-wind-sector/
Ruotsalainen energiateknologiayhtiö ryhtyy yhteistyöhön japanilaisyhtiön kanssa pystyakselisen, kelluvan merituulivoimalan myymiseksi Japanin markkinoille: https://splash247.com/swedish-vertical-axis-floating-wind-turbine-developer-targets-japanese-market/
Kanavat ja sisävedet:
Epätavallisen kuiva ja lämmin talvi avasi jokiliikennekauden Mississippillä tavallista aikaisemmin. Nyt pelkona on, ettei vettä taaskaan ole riittävästi jokiliikenteelle kolmanteen vuoteen peräjälkeen. Mississippiä pitkin kulki vuonna 2019 60 % USA:n soijapavuista ja viidennes raakaöljyviennistä. Vuonna 2022 Mississippi-joen kuivuuden arvioitiin aiheuttaneen 20 miljardin $ taloudelliset tappiot: https://www.freightwaves.com/news/mississippi-river-shipping-faces-potential-crisis-for-third-straight-year
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 1.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
(Päivän aprillipila) Ruotsin uusin käytettynä ostettu jäänmurtaja saa nimen Birka Ice ja se tulee sekä jäänmurto- että risteilykäyttöön. Rahtaussopimuksen ovat mediatietojen mukaan allekirjoittaneet Sjöfartsverket, Viking Line ja Gotlandsbolaget: https://www.sjofart.ax/nyheter/birka-satsar-pa-iskryssning/
Satamat ja terminaalit:
Gotlannin Kappelshamnista tulee saaren varasatama, jonka kautta hoidetaan huoltovarmuus- ja sotilaskuljetuksia. Satama sijaitsee saaren pohjoisosassa Storugnsia vastapäätä: https://www.sjofartstidningen.se/nu-ska-gotland-fa-en-reservhamn/
Rotterdamin satama on lähestynyt EU:ta tavoitteena saada satamat Euroopan energiasiirtymän keihäänkärjeksi: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/port-of-rotterdam-appeals-to-eu-for-port-centric-energy-transition/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Risteilyalustelakoiden alihankkijan mietteitä: https://www.sjofart.ax/personer/vilhelm-stortrivs-i-saltvik-och-varlden/
Kanadan rannikkovartiosto aloittaa jäänmurtajalaivastonsa uusimisen antamalla ensimmäisen rakentamisen tehtäväksi kanadalaiselle telakalle. Helsingin telakan ja sen osaamisen ostanut Chantier Davie on mukana suunnittelun kehittämisessä: https://www.maritime-executive.com/article/canada-s-coast-guard-begins-historic-fleet-recapitalization
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Sisävesille halpoja ratkaisuja sähköisille proomukuljetuksille: https://www.maritime-executive.com/editorials/low-cost-batteries-for-inland-waterway-propulsion
Muu logistiikka, koulutus:
Näkymä arktiseen öljyputkitalouteen. Vuonna 1977 Alaskaan rakennettu öljyputki on edelleen käytössä mutta miten sen käyttö, ylläpito ja rahoitus toimivat: https://www.freightwaves.com/news/getting-inside-the-trans-alaska-pipeline
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Useita venäläisiä sota-aluksia saapui Punaisella merellä olevaan Eritrean Massawan satamakaupunkiin 5 päivän laivastovierailulle. Eritrean ja Venäjän suhteet ovat lähentyneet viimeisen vuosikymmenen aikana ja Massawa ja Sevastopol ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) suhteiden lähentämisestä. Samaan aikaan huthit kiihdyttivät iskujaan: https://maritime-executive.com/article/russian-warships-transit-red-sea-to-eritrea-as-houthis-resume-launches
Intian laivasto pelasti 23 pakistanilaista kalastajaa 9 merirosvon kaapattua iranilaisen kalastusaluksen Arabian merellä 90 mailia lounaaseen Sokotrasta. Miehistö on turvassa, merirosvot antautuneet, alus merikelpoinen eikä siinä ole aseita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-navy-rescues-23-pakistani-seafarers-from-iranian-fishing-vessel-targeted-by-pirates/
Filippiinien presidentti on määrännyt hallituksen vahvistamaan turvatoimia Etelä-Kiinan meren tapahtumien johdosta. Filippiineillä on ollut useita konfliktitilanteita Kiinan kanssa alueella. Kiina on vaatinut lähes koko merialuetta itselleen. Haagin kansainvälinen välitystuomioistuin totesi vuonna 2016 kuitenkin, etteivät Kiinan vaatimukset ole lainmukaisia: https://gcaptain.com/philippines-boosts-maritime-security-as-china-tension-rises/
Kiina tarjoaa valmiuksiaan merenmittaukseen ja -kartoitukseen Intian valtamerellä. Kasvava kilpailu Intian, Kiinan ja muiden kesken kansainvälisten vesien ja talousvyöhykkeiden kartoituksesta koskee paitsi yleistä turvallisuutta siviilimerenkululle myös sotilaallisiin tarkoituksiin tapahtuvaa tiedonhankintaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/ocean-mapping-is-the-next-front-in-battle-for-influence-in-indian-ocean
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Singaporelaiset telakkajohtajat syytettynä lahjusten antamisesta Brasiliassa: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/former-sembcorp-marine-ceo-charged-corruption-over-brazil-bribes
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Kannunvalanta korvaussummista jatkuu mutta arviot ovat edelleen n. 3 miljardin $ luokkaa. Yksin siltavahingoista arvioidaan menevän 1,2 miljardia $ ja kuolemantapauksista 350 – 700 miljoonaa $. Alus on jälleenvakuutettu, joten maksajia on useita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/baltimore-bridge-collapse-considered-the-largest-ever-marine-insured-loss-to-date/
Varustamo hakee taloudellisiin vahingonkorvauksiin vastuunrajoitusta vuoden 1851 laista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mv-dali-ship-owner-utilizes-titanic-law-to-limit-liability-in-baltimore-bridge-collapse/
Järjestöt:
Helcom, Helsinki komissio, täytti 50 vuotta. Helsingin yleissopimus Itämeren suojelusta solmittiin Helsingissä 22. maaliskuuta 1974. Itämerestä on suojeltu 16,5 % ja vuoteen 2030 mennessä on tarkoitus saada 30 % suojeltua, joka täyttäisi maailmanlaajuisen tavoitteen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7176820010621759488/
Onnettomuudet:
Bulgarialainen ristelyalus, jossa oli 160 matkustajaa, törmäsi sulun betoniseinään Tonavalla Aschachissa. Alus kykeni jatkamaan sen jälkeen, kun 11 matkustajaa oli viety sairaalahoitoon: https://gcaptain.com/bulgarian-cruise-ship-crashes-into-wall-on-danube-in-austria-injuring-11/
Ei riitä, että onnettomuutta tutkitaan, vaan samalla käydään mediakampanjaa siitä, miten sama alus on törmäillyt aiemminkin. Kyseessä ovat suuret rahat ja maine: https://www.freightwaves.com/news/5-things-to-know-about-cargo-ship-that-brought-down-baltimore-bridge
Baltimoren siltaturma vaikuttaa merkittävästi itärannikon logistiikkaan mutta löytääkö tavara tiensä kuluttajalle onnettomuuden aiheuttamista hankaluuksista huolimatta: https://www.freightwaves.com/news/baltimore-bridge-collapse-may-cost-billions-dramatically-disrupt-supply-chains
Baltimoren siltaturman aiheuttaja on kiinni kanaalin pohjassa, koska sillan paino lepää aluksen keulan päällä. Siltajänne pitää siirtää pois ennen kuin alusta voidaan siirtää. Urakoitsijan mukaan se voi tapahtua nopeastikin, koska tarvittavaa kalustoa oli lähistöllä. Pelastustöitä haittaa korkeapainekaasuputki, joka on haveripaikan lähistöllä: https://gcaptain.com/dali-salvage-baltimore-gas-pipeline/
Baltimoren satamakapteeni valmistelee turmapaikan ohi kanaalia, jota voisivat käyttää matalakulkuiset alukset. Kanaalin syvyys olisi 3,3 metriä, leveys 79 metriä ja alituskorkeus 29 metriä. Apukanaali kulkisi 600 metrin suojavyöhykkeen ulkopuolella. Tapahtumapaikalla työskentelee kaksi uivaa 650-tonnin ja 330-tonnin nosturia. Lisäksi 3 sukellusryhmää selvittää tilannetta pinnan alla: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/temporary-channel-being-prepared-essential-vessels-baltimore-port
Olisiko saattohinaus auttanut siltaturmassa? Alusten koko, liikennetiheys ja vahinkojen kustannukset, kun niitä sattuu, puoltavat sitä: https://www.maritime-executive.com/editorials/a-remedy-for-ship-accidents-tug-escorts
Ympäristö:
Kun öljyonnettomuus sattuu, mitä seuraavaksi tehdään? Artikkelissa on kuvattu USA:ssa tapahtuneet onnettomuudet vuodesta 1969 lähtien. Varsinainen asia on, miten toimitaan maissa ja merellä, miten jätteestä huolehditaan, miten pitkään siivous kestää ja mikä lopulta on puhdasta sekä miten öljypäästö vaikuttaa merielämään: https://www.freightwaves.com/news/when-oil-is-spilled-what-happens-next
Historian havinaa:
USA:ssa on sattunut siltaonnettomuuksia ennenkin. Tässä muutama: https://www.freightwaves.com/news/a-look-at-us-disasters-involving-boats-hitting-bridges
Baltimoren siltaan suunniteltiin vuonna 2017 törmäysesteet ja ohjurit. Työ alkoi viime vuonna ja sen piti valmistua 2025: https://maritime-executive.com/editorials/in-baltimore-ship-strike-never-occurred-to-anybody-in-delaware-it-did
Siltaturmassa avustavalla uivalla nosturilla on mielenkiintoinen menneisyys: https://www.maritime-executive.com/article/crane-barge-on-baltimore-bridge-salvage-has-a-cia-past
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/