Hyvää Pääsiäistä! Merenkulun uutisia 29.3.2024: merenkulun vihreät käytävät lisääntyvät, liikaveloitusta päästömaksuista, öljyntarve kasvaa – viidennestä jalostamoista uhkaa sulkeminen, jäätilanne tänään, Hangosta merituulivoimakeskus, rahdinantajat vaativat yhä enemmän päästörajoituksia kuljetuksissa, pakotteet purevat, Baltimoren siltaturma ja korvaukset.

Mitä tarkoittaa termi?:

DMA (Distillate Marine Fuel): https://msp.energy/what-is-it-distillate-marine-fuel-dma/

DNV (Det Norske Veritas): https://en.wikipedia.org/wiki/DNV

MSC (Mediterranean Shipping Company): https://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_Shipping_Company

The International Maritime Rescue Federation (IMRF): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Maritime_Rescue_Federation

Whitepaper: https://fi.wikipedia.org/wiki/White_paper

Merenkulku yleinen:  

Merenkulun vihreät käytävät lisääntyvät nopeasti. DNV:n tietojen mukaan niiden määrä kaksinkertaistui viime vuonna ja tämän vuoden helmikuun tietojen mukaan niitä on 57. Merenkulun vihreä käytävä on merireitti, jolla 0-päästöiset alukset ja muut päästöjä vähentävät ohjelmat otetaan käyttöön, päästövähennyksiä mitataan sekä edistetään julkisin ja yksityisin toimenpitein: https://splash247.com/green-shipping-corridor-initiatives-mushroom/

Merenkulussa vallitsee talouden yleisestä hiljenemisestä huolimatta positiivinen vire. Geopoliittisista jännitteistä ja ilmasto-olosuhteista johtuvat muutokset alusten reittivalinnoissa lisäävät alusten kysyntää pidentäessään kuljetusmatkoja. Tilannetta sekoittaa kysynnän ja tarjonnan monimutkaisuus, valmistuvien uudisrakennusten suuri määrä sekä päästöihin kohdistuvat uudet säännöt: https://www.hellenicshippingnews.com/clarksea-index-moves-35-above-trend/

Baltic Exchange -irtolasti-indeksi on pudonnut koko alkuvuoden. Kaikilla sektoreilla on rahtitaso laskenut: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-posts-worst-week-in-more-than-two-months/

Irtolastialuksia vaihtoi omistajaa 35 % enemmän kuin vuosi sitten: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-second-hand-sales-grew-by-35-during-the-first-quarter-of-2024/

Miten Punaisen meren kriisi vaikuttaa teollisuuteen? Afrikan kierto pidentää merimatkaa, lisää polttoaineen kulutusta ja päästömaksuja sekä satamakäyntejä. Kustannusten määrä ja tavaran saatavuus ovat muuttuneet: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-red-sea-disruption-is-affecting-industry/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Stena Line rahtaa Bore Ltd:n ms Bore Songin Irlannin meren liikenteeseen välille Liverpool – Dublin: https://www.sjofart.ax/nyheter/stena-hyr-fartyg-fran-bore-ltd/

Intialaismiehistö saa viranomaisilta kiitosta nopeasta reagoinnista lähettämällä hätäsanoman siltaliikenteen pysäyttämiseksi, kun alus sai konevian lähestyessään baltimorelaista siltaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-crew-praised-for-alerting-authorities-about-power-issue-before-baltimore-bridge-incident/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Kontti on tämän hetken tärkein kuljetusväline. Järjestelmä on viritetty tiukaksi ja häiriöt siinä voivat aiheuttaa merkittäviä toimitusketjun pullonkauloja. Häiriöt kuljetuksissa aiheuttavat tuotantovaikeuksia ja lisäävät inflaatiota. USA:ssa todettiin korona-aikana toimitusketjun häiriöiden olevan 60 %:sesti osallisena inflaatiopaineessa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-shipping-containers-can-make-or-break-the-global-economy/

Uusi selvitys osoittaa, että varustamot laskuttavat asiakkaitaan EU:n päästömaksuista enemmän kuin todelliset kustannukset edellyttäisivät. Tutkimuksen otos oli 565 matkaa 20 eri aluksella Euroopan satamiin ja satamista. Niistä 90 %:ssa tapahtui ylilaskutusta. Yksittäisen kontin kohdalla liikamaksu ei ole suuri mutta konttien määrä kasvattaa summan merkittäväksi varustamolle: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/companies-are-charging-customers-more-than-actual-costs-of-eu-ets-study-shows/

Proomut kuljettavat konteissa uudenlaista lastia – lämpöä: https://www.maritimejournal.com/vessels/barges-transport-heat-in-batteries-along-river/1492336.article

Energia ja raaka-aineet:

OPEC arvioi maailman öljyntarpeen olevan vuonna 2025 106,21 miljoonaa barrelia päivässä. Vuoteen 2045 mennessä järjestö arvioi tarpeen nousevan 116 miljoonaan barreliin päivässä. Se edellyttää 14 biljoonan $ investointeja tarpeen tyydyttämiseksi tai 610 miljardin $ investointeja vuosittain. Vaikka maailma on investoinut 9,5 biljoonaa $ energiasiirtymään viimeisten kahden vuosikymmenen aikana, ei se ole syrjäyttänyt silti hiilivetyjä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-oil-demand-to-hit-116-mbpd-by-2045-opec-expert/

Yli 20 % maailman öljynjalostamoista uhkaa sulkeminen. Syinä ovat polttoaineiden hintamarginaalien pieneneminen ja CO₂-päästöjen vähentäminen. Suurin uhka on Euroopassa ja Kiinassa, joissa uhanalainen kapasiteetti on 3,9 miljoonaa barrelia päivässä. Euroopassa on 11 laitosta, jotka muodostavat 45 % kaikista uhanalaisista jalostamoista. Kiinassa niitä on 7. Jo 30 eurooppalaista jalostamoa on suljettu vuoden 2009 jälkeen ja lähes 90 on edelleen käynnissä: https://www.hellenicshippingnews.com/more-than-20-of-global-oil-refining-capacity-at-risk-analysis-finds/

Venäjän hyökkäykset Ukrainan maanalaisia kaasuvarastoja vastaan nosti LNG:n hintaa tilapäisesti Euroopassa mutta runsaat varastot palauttivat hinnat takaisin normaalitasolle ensireaktion jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/european-gas-lng-markets-ease-after-spiking-from-russian-attack-on-ukraine-storage/

Kiinan ja Intian raakaöljyostot ovat nousseet ennen jalostamoiden huoltojaksoa. Maat ostavat edelleen myös venäläistä öljyä mutta varsinkaan intialaisjalostamot eivät pura venäläisvarustamon aluksia. Ukrainan iskut Venäjän jalostamoihin on lisännyt kummankin maan raakaöljyostoja Venäjältä öljytuotteiden sijasta: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-crude-imports-surge-as-china-india-snap-up-russian-oil/

Venäjä myy Urals-viitelaatua Intiaan selvästi yli G7:n hintakaton, vaikka maksut ovat myöhässä eikä säiliöaluksia ole aina saatavilla. Vienti tapahtuu yleensä Venäjän Itämeren terminaaleista. Toisella vuosineljänneksellä tulevat voimaan Venäjän hallituksen määräämät vientirajoitukset OPEC-tavoitteiden saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/urals-oil-prices-for-india-hold-firm-above-cap-as-russia-plans-output-cuts/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Ukraina on vienyt n. 4,5 miljoonaa tonnia viljaa maaliskuussa. Helmikuun viljanvienti oli n. 5,8 miljoonaa tonnia. Viime vuoden sadon määräksi arvioidaan 81,3 miljoonaa tonnia, josta vientiylijäämää on n. 50 miljoonaa tonnia. Ukraina on vienyt perinteisesti 95 % viljanviennistään Mustan meren satamien kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-exports-4-5-mln-t-grain-so-far-in-march/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteily-yhtiö Carnival Corporation on ilmoittanut ennätystuloksesta ja ennätysmäärästä matkavarauksia alkuvuonna 2024 vaikka lippujen hinnat ovat aiempaa huomattavasti korkeammat. Yhtiö tilasi alkuvuodesta ensimmäiset uudisrakennuksensa 5 vuoteen toimitettavaksi vuosina 2027 ja 2028 Carnival Cruise Linelle: https://gcaptain.com/strong-first-quarter-for-carnival-corporation-as-revenue-and-bookings-hit-record/

Minne rantalomalle Euroopassa: https://www.euronews.com/travel/2024/03/26/europes-best-beaches-these-coastal-hotspots-came-out-on-top-for-sun-safety-and-swimming

Jos lentäminen pelottaa, minne pääset Euroopassa lautalla: https://www.euronews.com/travel/2024/03/26/dont-let-a-fear-of-flying-hold-you-back-these-destinations-can-be-reached-from-europe-by-f

Offshore ja merituulivoima:

Ruotsi selvittää, mihin merituulivoimapuistoja voi sijoittaa ja kuka antaa siihen luvan. Sjöfartsverket on useaan otteeseen tuonut esille merenkulun tarpeet ja erityisesti jäänmurron tarpeet varsinkin Perämerellä: https://www.sjofartstidningen.se/staten-kan-fa-peka-ut-platser-for-vindkraft-till-havs/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 29.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

USA:n rannikkovartiosto sai rahoituspäätöksen kaupallisen jäänmurtajan hankkimiseksi vuonna 2025. Samaan aikaan rannikkovartiosto on edennyt ensimmäisten prototyyppimoduulien kanssa arktiseen aluevalvontaan tarkoitettua polaarijäänmurtajaa varten. Yhteen polaarimurtajaan menee 85 moduulia ja aluksen odotetaan valmistuvan vuonna 2028: https://gcaptain.com/coast-guard-reports-limited-progress-on-prototype-modules-for-polar-security-cutter/

Jäätilanne on edelleen paha Perämerellä. Avustettavana ms Delamar: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7179056449346580481/

Satamat ja terminaalit:

Hangon Sataman ja satamaoperaattori Europortsin aiesopimuksen mukaan Koverharin satamasta on tulossa merituulivoimahankkeiden tavarakeskus Itämerellä. Sataman 600 hehtaarista 90 varataan tähän tarkoitukseen: https://www.maritimejournal.com/industry-news/euroports-earmarks-finnish-offshore-wind-hub/1492338.article  

Panama on avannut uuden risteilysataman Tyynen meren rannikolle. Satama maksoi yli 200 miljoonaa $ ja se rakennettiin yhteistyössä kiinalaisyhtiön kanssa. Sataman odotetaan lisäävän turismia Keski-Amerikan valtioon:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-inaugurates-first-of-its-kind-cruise-ship-terminal-on-pacific-coast/

Uusi satamahinaaja Splitin ja Plocen satamille Kroatiaan: https://seawork.com/newfront/news/captaining-courageous-to-croatia

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Korealaistelakan johtaja tapasi vierastyöntekijöiden edustajat lounaalla vakuuttaakseen ylläpitävänsä heidän työolosuhteensa ja paluunsa kotiin asianmukaisina. Paikalla oli 42 edustajaa useista eri kansallisuuksista, jotka edustivat n. 8´700 vierastyöntekijää: https://www.hellenicshippingnews.com/hd-hyundai-chair-commits-to-upping-support-for-foreign-workers/

Laivamaalivalmistaja on julkistanut raportin ennakointityökalunsa tarkkuudesta. Kysymys oli VLCC-säiliöaluksen nopeuden vähenemästä 5-vuotisen telakointivälin aikana. Työkalu arvioi 1,4 % nopeuden vähenemän 60 kuukaudessa, joka osoittautui pitävän paikkansa: https://www.hellenicshippingnews.com/international-marine-coatings-big-data-technology-accurately-predicts-realised-vessel-performance-over-five-years-new-whitepaper-reveals/

Turkkilaistelakka toimittaa neljä hinaajaa eri vastaanottajille Italiaan, Norjaan ja Ranskaan: https://www.maritimejournal.com/vessels/sanmar-delivers-quartet-of-different-tugs/1492317.article

Varustamo pinnoittaa alustensa potkurit grafeenipohjaisella pinnoitteella parantaakseen alustensa energiatehokkuutta. Pinnoite maalataan 40 alukseen niiden mennessä määräaikaistelakointiinsa:  https://www.maritime-executive.com/article/pacific-basin-uses-graphene-coating-on-props-to-enhance-ship-s-performance

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suuren irtolastialuksen 6-kuukautinen koejakso sen käyttäessä sekä dieselkoneita että automaattista tuuliavusteista järjestelmää on ohi. Alus säästi 3 tonnia polttoainetta päivässä ja vähensi CO₂-päästöjä 11,2 tonnia matkan aikana. Säästöä kertyi n. 14 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-wind-powered-ocean-vessel-saves-3-tonnes-of-fuel-daily/

Rahdinantajat vaativat yhä enemmän toimia, joilla poistetaan kasvihuonekaasupäästöt heidän kuljetusketjustaan. Maersk kasvatti vihreällä polttoaineella kuljetettujen konttien määrää puolella viime vuonna, joka säästi asiakkailta yli 683´000 kasvihuonekaasutonnin pääsyn ilmaan: https://www.hellenicshippingnews.com/more-and-more-shippers-take-action-on-seaborne-ghg-emissions/

Wärtsilä, autolaivavarustamo, Lloyd’s Register ja biopolttoainevalmistaja arvioivat cashew-pähkinän kuoriöljyn käyttöä polttoaineena. Testien jälkeen 30 % sekoitussuhde meridieselin kanssa osoittautui hyväksyttäväksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uecc-collaborates-with-shipping-giants-to-test-cnsl-based-biofuel-solution/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Helsinki-VTS:ssä vieraita Panaman kanavaviranomaisesta: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7178779090294894594/

Luotsi nousee alukseen jääolosuhteissa Perämerellä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7172493690299375616/

Muu logistiikka, koulutus:

Sveitsissä päämajaansa pitävä, Italiassa 1970 perustettu konttivarustamo ostaa genovalaisen lehtiyhtiön: https://splash247.com/msc-moves-to-take-over-genoese-newspaper-group/

Lentokenttien sijoittuminen maailman stressaavimpien lentokenttien listalla: https://www.euronews.com/travel/2024/03/28/ranked-the-worlds-most-stressful-airports-to-travel-through-this-christmas

Mitä maksaa passin uusiminen eräissä Euroopan maissa: https://www.euronews.com/travel/2024/03/28/need-to-renew-your-uk-passport-apply-before-the-end-of-the-month-to-save-money

Millainen taloudellinen merkitys on meriliikenteenohjauksella? Vaikuttavuusanalyysi lopputyönä: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/fintrafficin-tekijat-lopputyo-toi-nakyvaksi-meriliikenteenohjauksen-tyon-merkityksen

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kansainvälinen luokituslaitos arvioi Kiinalla voivan olla vaikeuksia saavuttaa asettamaansa bruttokansantuotteen kasvuennustetta johtuen ongelmista kiinteistömarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-growth-target-remains-challenging-amid-lingering-property-stress/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Päästökauppalailla (1270/2023) pannaan täytäntöön kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien kauppajärjestelmän toteuttaminen Suomessa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20231270#Pidm46651395393760 

Merenkulun päästöjen todentajan (lain § 79) tulee hakea hyväksyntää Traficomilta: https://www.traficom.fi/en/news/approving-shipping-mrv-verifiers

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Jemenin huthi-kapinalliset aikovat ulottaa hyökkäyksensä Intian valtamerelle Iranin ja somalimerirosvojen avulla. BIMCO:n asiantuntijan mukaan uhkaus on uskottava, koska huthit ovat pystyneet toteuttamaan uhkauksensa tähän mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/houthis-could-partner-with-iran-somali-pirates-on-indian-ocean-attacks/

Huthit väittävät olleensa osallisena 6 hyökkäykseen Punaisella merellä ja Adeninlahdella viimeisen 72 tunnin aikana. Tämäkin kertoo viestinnän merkityksestä terroritekojen yhteydestä. Pelkkä teko ei riitä vaan sen on saatava julkisuutta ajetulle asialle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-conduct-6-drone-missile-attacks-targeting-ships-over-past-72-hours/

Venäläisiä sota-aluksia tuli Punaiselle merelle: https://www.marinelink.com/news/russian-warships-enter-red-sea-512574

UK:n laivaston johtama hätäkeskus Portsmouthissa päivystää ympäri vuorokauden Punaisen meren tilannetta ja vastaanottaa merenkulkijoiden puheluja alueelta. Päivystysryhmä on pieni, vain 18 henkeä, mutta se on ainoa kontakti, johon merenkulkijat voivat olla yhteydessä hyökkäysten sattuessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/you-can-hear-the-gunfire-the-911-call-center-for-mariners-under-attack

Ukrainan öljy- ja kaasuyhtiö ilmoitti Venäjän hyökkäyksestä maan maanalaisia kaasuvarastoja vastaan. Yhtiön mukaan hyökkäykset eivät vaikuta palvelutasoon: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ukraines-naftogaz-reports-damage-to-gas-storage-facility-after-russian-attack/

Venäjän ohjus- ja miehittämättömät ilma-alushyökkäykset Ukrainan satamiin hidastavat maan viljanvientiä: https://gcaptain.com/port-attacks-slow-ukraine-grain-exports/

Espanjan ja Portugalin laivastot valvovat Venäjän sota-alusten liikkeitä niiden kulkiessa maiden aluevesien läpi Välimerelle. Aiemmin Hollanti ja Belgia ovat syyttäneet venäläisiä aluksia maiden offshore-laitteiden tutkimisesta: https://www.maritime-executive.com/article/spanish-and-portuguese-navies-monitor-movement-of-russian-ships

USA:n sotavoimien kaksi nopeinta rahtialusta jäi romahtaneen sillan taakse Baltimoreen. Alusten nopeus on 33 solmua ja ne edustavat 70-luvun propulsioteknologiaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-of-the-fastest-u-s-military-cargo-ships-stuck-in-baltimore-after-francis-scott-key-bridge-collapse/

Pakotteet:

Venäjällä on vaikeuksia kotiuttaa öljytuloja, joiden maksuissa on useiden kuukausien viiveitä, koska Kiinan, Turkin ja Arabiemiraattien pankit ovat tulleet entistä varovaisemmiksi USA:n pakotteiden johdosta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-struggles-to-collect-oil-payments-as-china-uae-turkey-raise-bank-scrutiny/

Venäläisvarustamon säiliöaluksia on enenevässä määrin painolastissa USA:n pakotteiden alkaessa purra ostajiin: https://splash247.com/sanctions-see-russian-tanker-fleet-in-ballast/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n liikenneturvallisuuslautakunta on julkistanut Baltimoren siltaan törmänneen aluksen VDR-nauhoitteen tiedot. VDR-tiedot ovat vajavaisemmat kuin esim. lentokoneen mustan laatikon ja tutkijat selvittävät aluksen konehuoneen taltiointien sisällöt täydentääkseen tilannekuvaa: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/what-dalis-black-box-recorder-tells-us-about-baltimore-bridge-allision

Baltimoren siltaturma nostaa esiin tarpeen suojata kriittistä infraa. Silta on / oli yksi niistä silloista, joiden rakenne on luokiteltu murtumakriittisiksi. Murtumakriittisyys tarkoittaa, että osuma johonkin kohtaan siltarakennetta todennäköisesti vie mukanaan koko sillan. Tällaisia siltoja on USA:ssa 17´468 kaikkiaan 615´000 sillasta (2,8 %): https://gcaptain.com/baltimore-bridge-collapse-highlights-need-to-protect-critical-foundations/

EU:n syyttäjävirasto tutkii mahdollista petosta romanialaisen hinaajayhtiön EU-rahoitteisessa kahden hinaajan hankinnassa, jonka kokonaisarvo on n. 7 miljoonaa €. Viranomaiset tekivät 12 etsintää kolmeen viranomaistoimistoon, kahteen yhtiöön ja tutkinnan kohteina olevien viranomaisten koteihin. Syyttäjät väittävät hankittujen hinaajien vastaavan tarjouspyyntöä varsin rajoitetusti ja hankinnassa suosittiin yhtä tarjoajaa: https://www.maritime-executive.com/article/eu-prosecutors-investigate-fraud-in-romanian-tugboat-purchase-funded-by-eu

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Vakuutusyhtiöille on tulossa jättilasku Baltimoren siltaturmasta. Arviot liikkuvat 2 – 4 miljardin $ välillä: https://gcaptain.com/insurance-losses-baltimore-bridge-collapse/

Vuodelta 1851 peräisin oleva vastuunrajoituslaki voi alentaa varustamon taloudellisia vastuita Baltimoren siltaturmassa. Mikäli näin käy, saattavat vastuut jäädä 3 miljardiin $, jonka jälleenvakuutusmarkkinat vielä kestäisivät: https://gcaptain.com/titanic-era-law-could-cap-shipowner-liability-in-baltimore/

Konttialuksen omistajaan, varustamoon ja rahtausyhtiöön kohdistuvia kanteita tullee rajoittamaan USA:n korkeimman oikeuden tulkinta vuodelta 1927, ettei mitään merionnettomuuksien puhtaasti taloudellisia vahingonkorvauksia voida vaatia aluksen omistajilta tai varustamoilta. Kanteiden tulee perustua loukkaantumisiin, kuolemantapauksiin tai omaisuusvahinkoihin taikka -menetyksiin niille, joita onnettomuus kohtasi tai vaateisiin infrastruktuurin vahingoista: https://www.hellenicshippingnews.com/lawsuits-over-baltimore-bridge-collapse-likely-though-limited-lawyers-say/

Norjan turvallisuustutkintaviranomainen julkistaa Viking Sky -raporttinsa: https://gcaptain.com/norway-releases-report-on-viking-sky-propulsion-loss-and-near-grounding/

Järjestöt:

Kansainvälinen meripelastusliitto on julkaissut raportin, joka päättää järjestön Lloyd’s Registerin tukeman ilmastohankkeen ensimmäisen osan. Hankkeen tarkoituksena on tunnistaa ilmastonmuutoksesta johtuvat haasteet meripelastuksessa sekä ohjeistaa ja sopeuttaa tulevaisuuden pelastusoperaatioita: https://www.hellenicshippingnews.com/imrf-launches-futuresar-report-to-address-climate-change-impact-on-maritime-sar-operations/

Työntekijäjärjestöjen poliittiset lakot Suomessa tänä keväänä: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/finland-strikes-extend-increasing-disruption-at-ports-and-companies/

Onnettomuudet:

Baltimoren siltaturman aiheuttanut konttialus oli läpäissyt edeltävät satamavaltiotarkastukset kesäkuussa ja syyskuussa vuonna 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/vessel-dali-passed-previous-foreign-port-state-inspections/

Onnettomuustutkinnan julkaisema tapahtumaketju siltaturmaan johtaneista tapahtumista: https://gcaptain.com/ntsb-timeline-reveals-crucial-minutes-leading-up-to-baltimore-bridge-strike/

USA:n asevoimien insinöörijoukot tarjoavat tukeaan yli 1´100 asiantuntijan voimin Baltimoren siltaturman selvittämiseksi ja kulkuväylien avaamiseksi liikenteelle: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/baltimore-bridge-more-than-1100-specialists-deployed-to-assist/

USA:n asevoimien insinöörijoukkojen ensimmäinen tavoite on avata Baltimoreen johtava vesitie yksisuuntaisena liikenteelle mahdollisimman nopeasti. Ensimmäiseksi pitää korjata romahtaneen sillan jäänteet pois 700 jalkaa leveästä ja 50 jalkaa syvästä kanaalista sekä betonijätteet kanaalin pohjalta. Sen jälkeen korjataan romut pois konttialuksen kannelta hinauksen mahdollistamiseksi ja saada kanaali käyttöön kaksisuuntaisena: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/first-salvage-step-is-to-open-one-way-traffic-to-baltimore-harbor-usace-says/

Sukellusoperaatiot ja muu toiminta on toistaiseksi keskeytetty siltaturman alueella uponneen tavaran ja jätteiden keräyksen vuoksi. Konttialuksen ympärille on asetettu 2´000 jalan suoja-alue pelastustöiden ajaksi. Vaarallista ainetta sisältävistä konteista 14 on saanut vaurioita ja niiden sisältö on arvioitu. Paikalle on tulossa kelluva nosturi nostamaan tavaraa ja jätteitä merestä: https://gcaptain.com/baltimore-key-bridge-dive-operations-suspended-due-to-safety-concerns/

Tarina aluksen, johon huthit saivat ensimmäisen kuolemaan johtaneen osuman, pelastamisesta: https://gcaptain.com/rescue-crew-navigate-drones-and-fire-to-salvage-houthi-hit-ship/

Video: liki-piti -tapaus: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7177759650560229376/

Ympäristö:

Lontoo on saanut valmiiksi viemäriprojektin, jonka tarkoituksena on saada kuriin Viktorian aikaisesta viemärijärjestelmästä myrskyjen aikaan tulevat päästöt Thames-jokeen: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/london-25km-super-sewer-finally-completed/1492346.article

Kymmenen faktaa Beaufortin merestä, Jäämeren reunamerestä USA:n Alaskan osavaltion ja Kanadan Luoteisterritorion pohjoispuolella: https://www.marineinsight.com/know-more/beaufort-sea-facts/

Abu Dhabin merimaailma on Guinnesin ennätysten kirjan mukaan maailman suurin merielämän teemapuisto: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abu-dhabis-seaworld-becomes-the-worlds-largest-indoor-marine-life-theme-park/

Historian havinaa:

Etsivä löytää. Lähes 140 vuotta sitten sumussa tapahtuneen yhteentörmäyksen seurauksena uponnut höyrylaiva on löytynyt Michigan-järvestä. Alus on yllättävän ehjä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/explorers-discover-wreckage-of-steamship-milwaukee-lost-in-1886-in-lake-michigan/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/