Merenkulun uutisia 27.3.2024: ulkomaankaupan kuljetukset viime vuonna, konttilaiva päivässä telakoilta, Venäjän vienti, jäätilanne tänään, CO2-maksu, VTS-keskukset estivät onnettomuuksia, MEPA:n toiminnasta, Baltimoren siltaonnettomuus, Meksikonlahden öljyn- ja kaasuntuotanto.

Mitä tarkoittaa termi?:

ENI (Ente Nazionale Idrocarburi): https://fi.wikipedia.org/wiki/Eni

Fincantieri: https://fi.wikipedia.org/wiki/Fincantieri

IBF (International Bargaining Forum), josta löytyvät merenkulkijajärjestöjen ja varustamoyhdistysten kansainvälisesti yhdessä sopimat asiat: https://www.itfseafarers.org/en/your-rights/international-bargaining-forum

RINA (Registro Italiano Navale): https://en.wikipedia.org/wiki/RINA_%28company%29

SES (Surface Effect Ship): https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_effect_ship

Merenkulku yleinen:

Ulkomaankauppa väheni mutta merikuljetusten osuus kasvoi viime vuonna: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/ulkomaankaupan-kuljetusten-tonnimaarat-laskivat-vuonna-2023-merikuljetusten-osuus-kasvoi-957-prosenttiin/

Maarianhaminan meripäivä pidetään toukokuussa. Aiheita ovat mm. roro /ropax-seminaari, alusrahoitus, merenkulun opiskelijat, Mercy Ships Race: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meripaiva-ja-mercy-ships-race-maarianhaminassa/

IMO:n pääsihteerin vierailu Suomeen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imon-paasihteerin-arsenio-dominguezin-vierailu-vahvisti-suomen-aanta-imossa/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Huolimatta siitä, että tänä vuonna on luovutettu konttialus päivässä telakoilta, japanilainen maailman 6. suurin konttivarustamo aikoo kasvattaa osuuttaan vuoteen 2030 mennessä 10 % vuosittain: https://splash247.com/one-unveils-plans-to-join-the-3m-teu-club/

Ruotsalainen Terntank tilaa 1+1 kaksipolttoainekäyttöistä tuotesäiliöalusta kiinalaistelakalta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/terntank-lines-up-newbuilding-deals-for-wind-and-methanol-ready-tankers/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Näin Kiina kiertää USA:n sakkotullit: https://www.freightwaves.com/news/how-china-skirts-tariffs-into-the-us

Ukraina on saavuttanut 75 % tason satamiensa tavaraliikenteessä ennen sotaa vallinneeseen tilanteeseen verrattuna. Nyt Ukraina aikoo aloittaa roro- ja konttiliikenteen. Kaikkiaan palautumista hidastavat tuotannon rajoitukset: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/ukraine-to-resume-ro-ro-and-container-shipping/

Stena Line asettaa ms Bore Songin Liverpool – Dublin -linjalle. Alus nostaa kapasiteettia linjalla 30 %: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-utokar-pa-linjen-dublin-liverpool/

Energia ja raaka-aineet:

Ukrainan viimeaikaisten miehittämättömien ilma-alushyökkäysten vaikutus Venäjän öljynjalostusinfrastruktuuriin on ilmeisesti suurempi kuin aiempien hyökkäysten. Niiden johdosta öljytuotteiden vienti väheni miljoona barrelia päivässä viimeisen kahden viikon aikana. Kolme kysymystä: 1) mikä on todellinen tuotantomenetys? 2) miten tuotantomenetykset vaikuttavat vientiin? ja 3) milloin tuotantokyky saadaan palautettua: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-refining-outages-surge-on-ukraine-drone-attacks-three-key-questions-answered/

Venäjän öljynkuljetusten Itämerellä arvioidaan pysyvän vakaina huhtikuun alkupäivinä: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-baltic-port-oil-exports-for-april-1-6-stable-m-m-sources-say/

Venäjän hallitus on määrännyt öljy-yhtiöt vähentämään tuotantoaan tämän vuoden toisella neljänneksellä saavuttaakseen OPEC+ ryhmän tuotantorajoitustavoitteet: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-orders-companies-to-cut-oil-output-to-meet-opec-target/

Ensimmäinen laivaus Venäjän Portvayan LNG-terminaalista Itämereltä lähti Espanjaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-gazprom-ships-first-lng-cargo-from-portovaya-to-spain-lseg-data/

Venäjällä on puutetta lannoitteen laivaussatamista varsinkin sen jälkeen, kun pääsy Suomen ja Baltian satamiin katkesi. Kolme suurinta ongelmaa ovat: 1) kaikki varustamot eivät tule Venäjän satamiin, 2) maksujärjestelyt eivät onnistu ulkomaisten pankkien kautta ja 3) on yhä vaikeampaa rahdata tietyn tyyppisiä aluksia: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/03/western-sanctions-constrain-russias-fertiliser-exports/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Gazan avustuskuljetusten ongelma ei ole tavaran vähyys vaan sen saatavuus Gazaan. Satoja avustusrekkoja odottaa rajan takana mutta Israel ei päästä niitä Gazan alueelle: https://www.maritime-executive.com/article/un-aid-ngos-dismiss-biden-administration-s-floating-pier-for-gaza

Venäjän viranomainen on estänyt 400´000 vehnätonnin viennin. Syyksi on ilmoitettu viljan ostajamaiden valitukset laatupuutteista: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-dispute-with-leading-exporter-blocks-400000-metric-tons-of-grain/

Karjankuljetusaluksella suuri määrä kuolleita eläimiä. Tämäkin nostaa esille eläintenkuljetusten kieltämisen meriteitse: https://www.maritime-executive.com/article/australia-reports-large-number-of-cattle-deaths-aboard-livestock-carrier

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Carnival Corp. tilaa jo toisen risteilijän Meyerilta kuukauden sisään: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-corp-orders-second-large-cruise-ship-from-meyer-in-a-month

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 27.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Perun hallitus on myöntänyt 405 miljoonaa $ satamarakennussopimukseen, jonka rakentaja on kiinalainen yritys. Hanke käynnistyy vuonna 2025 ja sijoittuu maan eteläosaan, jossa se kytkeytyy alueen kaivoshankkeisiin:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/peru-awards-405-million-port-construction-contract-to-chinese-firm-jinzhao/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Norjalaiset ja singaporelaiset aikovat kehittää SES-alusta henkilöstökuljetuksiin merituulivoimapuistoihin: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/esna-strategic-marine-develop-surface-effect-ship-ctv-for-offshore-wind-market/

Rajavartiolaitoksen uuden aluksen köli laskettiin Gdanskissa, Puolassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/rajavartiolaitoksen-uuden-vartiolaivan-koli-laskettiin-perinteisin-menoin/

Helsingin telakan viime vuonna ostanut kanadalaisyhtiö on saanut Kanadan hallitukselta 6 jäänmurtajan laivaston suunnittelusopimuksen: https://www.maritime-executive.com/article/after-long-battle-davie-secures-national-shipbuilding-strategy-order

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Wärtsilä uskoo kestävien polttoaineiden olevan halvempia kuin fossiiliset polttoaineet vuodesta 2035 eteenpäin, kun huomioidaan säädökset ja maksujärjestelmät: https://www.hellenicshippingnews.com/green-marine-fuels-could-cost-less-than-oil-bunkers-from-2035-wartsila/

Tanskan pohdinta avoimen kierron pakokaasupesurien kieltämisestä johtaa myös maailmanlaajuiseen arviointiin pakokaasupesurien käytöstä. Pakokaasupesurit tulivat IMO:n säädösten myötä mutta erityisesti avointen ja hybridipesurien vesistöön laskemat aromaattiset hiilivedyt ja raskasmetallit ovat aiheuttaneet huolta. Maailmalla on 45 valtiota kieltänyt pesuvesien laskemisen vesistöön mutta kieltojen laajuus vaihtelee: https://www.hellenicshippingnews.com/scrutiny-of-scrubber-discharge-practice-intensified/

Italialaisyhtiöt ovat tehneet sopimuksen kehittääkseen yhdessä vihreän siirtymän aloitteita: https://www.hellenicshippingnews.com/eni-fincantieri-and-rina-establish-partnership-for-maritime-transport-decarbonization/

ABS:n toimitusjohtaja sanoo maailmanlaajuisen hiilidioksidimaksun tulevan merenkulkuun. Kaupallisuus ei yksin riitä vaan IMO:n pitää säätää siihen liittyvistä toimenpiteistä. EU on jo ottanut tässä ratkaisevat askeleet: https://www.hellenicshippingnews.com/a-global-carbon-tax-on-shipping-is-coming-says-abs-chairman-and-ceo/

Ruotsin hallitus jatkaa Trafikverketin toimeksiantoa koordinoida maan sisävesi- ja lähimerenkulun siirtymistä kohti fossiilivapautta ja merenkulun osuuden lisäämistä kuljetusketjussa: https://www.sjofartstidningen.se/nationella-samordnaren-far-forlangt-uppdrag/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Tekoälyn valvoman aluksen polttoainekulutusta saatiin pudotettua 15 % ja päästöjä 10 % testeissä, jotka suoritettiin Singaporen ja Brasilian välisellä reitillä: https://splash247.com/pan-ocean-vloc-slashes-fuel-bill-via-use-of-autonomous-navigation/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

VTS-keskukset estivät viime vuonna 13 mahdollista karilleajoa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/fintrafficin-meriliikennekeskus-esti-viime-vuonna-13-mahdollista-karilleajoa/

MEPA: leikkausten sijasta toimintaa pitäisi kehittää palvelemaan kaikkea Suomeen suuntautuvaa merenkulkua. Suomen ulkomaankaupasta 95,7 % kulkee meritse ja tästä vain neljännes suomalaisilla aluksilla: https://navigatormagazine.fi/blogit/merimiespalvelu-tulee-uudistaa-huomiomaan-kaikki-varustamot/

Muu logistiikka, koulutus:

Suomen poliittiset lakot vaikeuttavat mm. Outokummun ja Bolidenin toimintaa: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/03/finland-strikes-impact-outokumpu-and-boliden/

Suomalainen kaivoslaitetoimittaja Metso avaa suurimman maailmanlaajuisen huoltokeskuksensa Karrathaan, Pilbaran alueelle Länsi-Australiaan: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/03/metso-opens-its-largest-worldwide-service-centre/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n mikromuovien merikuljetuksiin liittyvä sääntely jakaa mielipiteitä jäsenmaiden keskuudessa. Useat jäsenmaat ml. Suomi on sitä mieltä, että sääntelyn tulisi olla kansainväliseltä tasolta IMO:sta tulevaa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-policy-member-states-favour-exempting-international-shipping-from-eu-microplastic-rules/

UK investoi yli 550 miljoonaa £ ydinsukellusveneisiin ja energiahankkeisiin: https://gcaptain.com/uk-commits-over-550-million-to-nuclear-submarines-and-energy-projects/

MEPC81:ssa hyväksyttiin tulevaa sääntelykehikkoa. Suomen huolena talviliikenne ja jäävahvistusten huomioiminen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imon-meriympariston-suojelukomitean-istunnossa-hyvaksyttiin-tulevan-saantelykehikon-paapiirteet/

EU:n päästökauppaan laskettavat päästöt laskivat viime vuonna 11 % johtuen talouden matalasuhdanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/emissions-under-eu-ets-fall-11-in-2023-on-weak-macroeconomics-sp-global/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Ukrainan iskut ovat vahingoittaneet kahta suurta maihinnousualusta Krimillä, myös kolmas alus on ilmeisesti vahingoittunut: https://www.maritime-executive.com/article/third-russian-ship-may-have-been-hit-in-ukrainian-strike

Intia ottaa käyttöön 35 sota-alusta ja 11 sukellusvenettä Intian valtamerellä Kiinan kasvavan läsnäolon vastapainoksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-navy-deploys-35-warships-11-submarines-in-the-indian-ocean-to-counter-growing-chinese-presence/

EU:n Afrikan Sarven laivasto-operaation EUNAVFOR´n sota-alus on lähetetty kaapatun bangladeshilaisen irtolastialuksen tueksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-maritime-force-deploys-warship-near-hijacked-bulk-carrier-as-part-of-anti-piracy-mission/

Huthit uhkaavat Saudi-Arabiaa, mikäli tämä yhtyy hyökkäyksiin USA:n ja UK:n kanssa: https://gcaptain.com/houthis-threaten-saudi-arabia-over-u-s-military-actions/

Yksityisten vartiointiyhtiöiden vartijoiden taksat ovat nousseet Punaisen meren kriisin myötä merkittävästi: https://splash247.com/prices-for-private-maritime-security-guards-shoot-up/

Video: kiinalaisen rannikkovartioaluksen aiheuttamat vahingot filippiiniläisaluksessa: https://www.maritime-executive.com/article/new-video-shows-damage-from-china-coast-guard-s-water-cannon-attack

Kiina varoittaa Filippiinejä varovaisuuteen ja kehottaa sitä keskusteluyhteyteen. Filippiinit puolestaan esitti samassa yhteydessä voimakkaat vastalauseet Kiinan rannikkovartioston ja laivaston toimista alueella: https://gcaptain.com/china-declares-philippines-relations-at-a-pivotal-junction/

Uusi-Seelanti lähettää asevoimia Salomonin saarille vaalien ajaksi. Vaalien kuuma kysymys on suhteet Kiinaan, jonka läheinen liittolainen saaret on: https://gcaptain.com/new-zealand-navy-ship-deploys-to-support-solomon-islands-election-amid-growing-concerns-over-china/

Pakotteet:

Keski- ja Itä-Euroopan maat ovat esittäneet EU:n kalastus- ja maatalousneuvostolle, että Venäjän viljatuontia tulisi rajoittaa tai jopa kieltää, etteivät siitä saatavat tulot rahoittaisi Ukrainan sotaa: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/03/cee-countries-call-for-eu-restrictions-on-grain-imports-from-russia-and-belarus/

USA on asettanut kaksi säiliöalusta lisää pakotelistalle niiden osallistuttua Iranin öljykuljetuksiin: https://splash247.com/us-reveals-further-sanctions-on-tankers-linked-to-iranian-oil-trade/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Shanghain entiselle satamajohtajalle ja maan jalkapallomestarille tuomittiin elinkautinen 11 miljoonan $ lahjusten ottamisesta skandaalissa, joka keinuttaa Kiinan jalkapallomaailmaa. Myös hänen seuraajansa satamajohtajana on tutkinnan kohteena: https://splash247.com/life-sentence-for-ex-head-of-sipg/

Kreikkalainen laivanvarustaja on voittanut Lontoon korkeimmassa oikeudessa riidan 3,4 miljoonan £ velasta koskien Newcastle United jalkapalloseuraa: https://gcaptain.com/newcastle-united-co-owner-defeated-in-bankruptcy-dispute-with-greek-shipping-magnate/

Intialainen tuomioistuin on määrännyt 35 somalikaappaajalle 10 päivää tutkintavankeutta: https://www.maritime-executive.com/article/india-begins-its-first-prosecution-of-somali-pirates-in-more-than-a-decade

Sveitsiläisen avustusjärjestön alus on pidätetty 20 päiväksi Italiassa sen tuotua satamaan ryhmän pakolaisia, jotka se pelasti Välimereltä. Italia on tiukentanut pakolaisia auttavia pelastusaluksia koskevia määräyksiään viime vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/italy-detains-ngo-doctors-without-borders-mediterranean-rescue-vessel

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Baltimoren siltaonnettomuus saattaa laittaa maailman keskinäiset vakuutusmarkkinat tiukille. USA:n markkinoiden käräjöimishalukkuus ja useat tapaukseen liittyvät avoimet kysymykset viittaavat siihen, että asiaa puidaan vielä pitkään. Lisäksi Baltimoren satamaan jäi 4 alusta ja 20 odottaa ulkopuolella: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/dali-disaster-could-drive-pi-insurance-edge

Onnettomuudet:

Useiden henkilöiden epäillään kuolleen konttialuksen törmättyä siltapilariin Baltimoressa. Sillalla olleiden pelastustyöt jatkuvat. Aluksella olleille ei tullut fyysisiä vahinkoja. Useita aluksia jää loukkuun Baltimoren satamaan: https://gcaptain.com/baltimore-bridge-hit-by-ship-major-collapse/

Mitä sillan romahtamisessa itse asiassa tapahtui: https://www.hellenicshippingnews.com/why-did-the-baltimore-bridge-collapse-and-what-do-we-know-about-the-ship/  

Ja vielä: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/baltimore-bridge-ship-experienced-momentary-loss-of-propulsion-mpa/

Kaksi miehistön jäsentä on saanut surmansa Holland America Linen risteilijän konehuoneessa. Onnettomuuden syytä selvitetään: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-crew-members-die-aboard-holland-america-cruise-ship-investigation-underway/

Korsteenipalo aiheutti sekaannusta Carnival Freedom Cruise Ship risteilijän matkustajissa. Tapaus ei aiheuttanut vahinkoja matkustajille tai henkilöstölle mutta alus ajoi Freeportiin Bahamalle tarkastukseen ja korjauksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/carnival-freedom-cruise-ship-catches-fire-during-stormy-weather-in-the-bahamas/

Ympäristö:

Suojelualue ja sataman laajennus Harwichissa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/harwich-port-expansion-project-gets-117-hectare-wildlife-sanctuary

Historian havinaa:

Meksikonlahden öljy- ja kaasutuotanto vuodesta 1938 tähän päivään: https://gcaptain.com/spotlight-on-gulf-coast-oil-gas-production-1938-to-today/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/