Mitä tarkoittaa termi?:
BEL-20 indeksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/BEL_20
CTO (Chief Technology Officer): https://fi.wikipedia.org/wiki/Teknologiajohtaja
Ex officio: https://www.linguee.com/english-finnish/translation/ex+officio.html
IAPH (International Association of Ports and Harbors): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Ports_and_Harbors
IBF (International Bargaining Forum): https://www.itfseafarers.org/en/your-rights/international-bargaining-forum
ISA (International Seabed Authority): https://www.isa.org.jm/about-isa/
WTI (West Texas Intermediate): https://en.wikipedia.org/wiki/West_Texas_Intermediate
Merenkulku yleinen:
Panaman merenkulkuviranomainen sekä USA:n hallituksen ja USA:n Panaman suurlähetystön edustajat ovat käyneet neuvotteluja Panaman alusrekisterin toiminnasta varsinkin pakotteiden osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-united-states-of-america-and-panama-keep-on-adding-efforts-for-international-compliance-cooperation/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
ASPO:n tytäryhtiö ESL Shipping myy kaksi supramax-luokan irtolastialustaan ms Arkadian ja ms Kumpulan Turkkiin. Alukset ovat purjehtineet Suomen lipun alla ja ne luovutetaan huhti-toukokuussa. Kauppahinta on 37,1 miljoonaa $ ja se maksetaan käteisellä. Myynnit vahvistavat ESL Shippingin matalapäästöistä nykystrategiaa: https://splash247.com/esl-shipping-offloads-supramax-brace-to-turkish-owner/
Taistelu säiliöalusvarustamo Euronavin omistajuudesta jatkuu. CMB-yhtiö voitti yritykset estää sen lakisääteiset ostotarjoukset ja hallitsee nyt 88,61 % Euronavin osakkeista. CMB:n tarjous osakkeiden ostosta oli tulosta umpikujasta Euronavin ja Frontlinen välillä Euronav-varustamon tulevaisuuden suunnitelmista: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/cmb-controls-8861-euronav-shareholders-cash-out-12bn
Euronavin omistajan saatua haltuunsa yli 85 % yhtiön osakkaista, yhtiö joutuu poistumaan Belgian pörssistä: https://gcaptain.com/euronav-to-exit-belgiums-blue-chip-index-two-days-after-joining/
UK:n merenkulkijajärjestöt protestoivat Parlamenttitalon edustalla UK:n puutteellisesta lainsäädännöstä työntekijöiden suojelemiseksi. Kaikki sai alkunsa, kun P&O Ferries irtisanoi lähes 800 työntekijäänsä ilman etukäteisilmoitusta. Toimitusjohtajan mukaan varustamo rikkoi tarkoituksella lakia. Parlamentti on luvannut korjata tilanteen. P&O Ferries on ottanut käyttöön uuden hybridilauttansa Dover – Calais -reitille: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/po-ferries-new-vessel-overshadowed-hire-and-refire-anniversary
IBF on määritellyt Punaisen meren ja Adeninlahden sotavaara-alueeksi: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/ibf-designates-red-sea-and-gulf-aden-warlike
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Maailman säiliökonttien määrä ylitti vuonna 2023 800´000 TEU:n rajan. Kasvua vuodesta 2022 8,65 %. Kymmenen johtavaa tankkioperaattoria vastaavat yli 49 %:sta operaattorien kalustosta ja kymmenen johtavaa tankkivuokrausyhtiötä vastaa n. 83 %:sta vuokrakalustosta, joka osoittaa toiminnan keskittymisestä: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/global-tank-container-fleet-reaches-801800-units-growing-8-65/
Kiinasta vietävien konttien rahdit nousivat kuukaudessa jyrkästi. Suurin korotus on Amerikan länsirannikolle suuntautuvien konttien osalta, 33,8 %. Keskimäärin korotus oli 20,9 %: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-export-container-shipping-price-index-up-20-9-pct-in-february/
Kiinan konttikaupan epävakauden syy on kysynnän ja tarjonnan epäsuhta. Yleensä hinnat ovat laskeneet kiinalaisen uuden vuoden jälkeen mutta nyt tilanne on toinen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-container-trade-faces-hold-offs-due-to-supply-demand-imbalance/
Irtolastien kuljetus konteissa lisääntyy tietyissä kauppakäytävissä. Konteissa kuljetetaan viljaa, soijapapuja, mineraaleja ja jopa hiiltä. Kontti tarjoaa lastin omistajalle tehokkaamman ja kilpailukykyisen ratkaisun sekä turvallisemman vaihtoehdon lastauksessa ja purkauksessa. Lisäksi kontti on helposti yhdistettävissä toimitusketjuun varsinkin pienissä ja säännöllisissä irtolastierissä: https://www.worldcargonews.com/container-industry/2024/03/the-use-of-containerised-bulk-handling-systems-continues-to-expand/
Konttivarustamojen talousjohtajilla on ollut suuria vaikeuksia arvioida tulevan vuoden kehitystä 2020-luvulla. Turbulenttinen ja epävakaa maailman poliittinen tilanne aiheuttaa vaikeuksia lyhyellä tähtäimellä: https://splash247.com/liner-cfos-faced-with-one-of-the-most-unpredictable-years-in-recent-times/
Energia ja raaka-aineet:
Taantuman uhasta ja korkeasta öljyn hinnasta huolimatta maailman öljykauppa kasvoi viime vuonna 4,7 % 2,2 miljardiin tonniin lukuun ottamatta kabotaasiliikennettä. Suurin öljyn tuojamaa oli Manner-Kiina, jonka osuus oli liki neljännes maailman tuonnista. EU-maiden osuus oli yli viidennes maailman öljyntuonnista: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-china-accounted-for-23-6-of-global-crude-trade-in-2023/
Tuotesäiliöalusten markkinat heijastelevat keskitisleiden muuttuvia markkinoita, jotka pitkälti johtuvat Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Euroopan yksinkertaisia ja ikääntyviä jalostamoja suljetaan, kun Lähi-Idän ja Aasian suuret ja kehittyneet jalostamot valtaavat alaa. Myös Nigeria ja Meksiko pyrkivät markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-market-cargo-demand-could-shift-to-new-markets/
USA:n raakaöljyvienti nousi ennätykseen vuonna 2023. Rotterdam oli suurin USA:n raakaöljyä vastaanottava satama: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-crude-oil-exports-reached-a-record-in-2023/
Finanssiyhtiö arvioi Brent-viitelaadun hinnan nousevan 10 $ / barreli 90 $:in syyskesällä 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/morgan-stanley-expects-brent-to-climb-to-90-bbl-by-summer-2024/
Venäjä aikoo lisätä öljyn vientiä läntisistä terminaaleistaan miehittämättömien ilma-alusten iskujen jatkuessa maan jalostamoihin. Arvio on n. 10 % lisäys alkuperäiseen maaliskuun suunnitelmaan verrattuna. Itämerellä Urals-viitelaadun kahden lastin lisäys tulee Rosneftilta ja Lukoililta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-exports-from-its-western-ports-revised-up-10-in-march-amid-refinery-outage-sources-say/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Ensimmäinen elintarviketoimitus Gazaan on purettu ja valmis jaettavaksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-port-free-maritime-shipment-of-aid-to-gaza-delivered-by-two-ngos/
Talvimerenkulku ja napa-alueet
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 20.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Suomalaisen Foreshipin teknologiajohtaja nostaa esille alusten akustojen latausliittimien standardisoinnin. Yhä useampi matkustaja-alus samoin kuin muutkin alukset käyttävät akkuja osan tai koko matkansa ajan. Foreshipin suunnittelemiin aluksiin kaikkiin tulee valmius akustoihin mutta ongelmaksi on muodostunut satamissa liittimien kirjava valikoima: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/call-standard-charging-plug-marine-batteries
USA:n tilapäisen laiturin saaminen Gazaan voi kestää 2 kuukautta. Siihen saakka avustuskuljetukset joutuvat käyttämään väliaikaista laituria lastien purkuun. YK:n ruoka-apujärjestön mukaan Gazaa ei uhkaa nälänhätä, siellä on nälänhätä: https://www.maritime-executive.com/article/white-house-s-gaza-aid-operation-may-start-sooner-than-expected
Selvityksen mukaan satamilla on rajoitetut mahdollisuudet vastaanottaa aluksilla talteenotettua CO₂:ta. Jotta talteenotto olisi kannattavaa, tulee teollisuuden kehittää ekosysteemi CO₂-talteenoton toimitusketjuksi: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/study-reveals-limited-port-readiness-for-offloading-onboard-captured-co2/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilän 5-vuotinen elinkaarisopimus eteläkorealaisen konttivarustamon kanssa tukee varustamon operatiivista toimintaa ja tuo merkittäviä huoltokustannussäästöjä. Sopimus on jatkoa vastaaville aiemmille sopimuksille: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-lifecycle-agreement-provides-operational-support-and-cost-savings-for-korean-container-vessels/
Sukellusveneet on suunniteltu toimimaan ennalta määrätyissä syvyyksissä. Mikä tuo syvyys on riippuu sukellusveneen käyttötarkoituksesta, suunnittelusta, materiaalien ominaisuuksista ja olosuhteista, joissa sen on tarkoitus toimia. Miehitetyissä sukellusveneissä myös happivarastojen koko ratkaisee, kuinka suuri miehitys ja toimintasäde sillä on. Artikkelissa kuvataan eri tekijöiden vaikutusta ja verrataan niitä olemassa oleviin sukellusveneluokkiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/marine-insight-launches-revolutionary-ai-tool-marinegpt-to-transform-the-maritime-industry/
USA:n laivaston telakoiden aikataulujen pitävyys on n. 40 %. USA:n laivastoministeri varoittaa telakoita siitä, että niiden toiminnan seurauksena US Navy sukeltaa syvälle: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-four-out-of-10-major-yard-periods-completed-on-time
Laivakonevalmistaja MAN arvioi, että vuonna 2030 85 % tilattavista aluksista on kaksipolttoainekäyttöisiä. Määrä oli vuonna 2021 35 % ja vuonna 2022 56 %: https://www.hellenicshippingnews.com/85-of-ship-engines-ordered-in-2030-likely-to-be-dual-fueled-man-singapore/
Ranskalaisyhtiö on esittänyt ensimmäisen laatuaan suunnitelman nestemäisen vedyn käyttämisestä merituulivoimaloiden huoltoaluksen (SOV) polttoaineena: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/louis-dreyfus-armateurs-unveils-liquid-hydrogen-sov-concept/
Norjalaistelakka esittelee uudenlaisen offshoretoimintaan tarkoitetun tukialuksen suunnitelman: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ulstein-introduces-new-subsea-vessel-for-offshore-wind-and-oil-gas-markets/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Antwerpen-Brügge julkisti pitkästä aikaa käymänsä polttoainekaupan lukuja. Satama on maailman 4. suurin laivapolttoaineiden myyjä. Suurimmat polttoaineiden myyjät ovat Singapore, Rotterdam ja Fujairah: https://www.hellenicshippingnews.com/rare-antwerp-bruges-bunker-sales-release-shows-it-as-fourth-biggest-bunker-hub/
UK:ssa on useita tuulivoima-avusteisiin järjestelmiin keskittyneitä yrityksiä: https://splash247.com/new-british-wind-propulsion-tech-readies-for-market/
Yhteistyökumppanit, jossa on vahva ruotsalaisedustus, ovat suorittaneet kenttäkokeet esitelläkseen viimeisimmän keksinnön vety-sähkövoimainfrastruktuurissa: https://splash247.com/containerised-hydrogen-fuel-cell-and-battery-solution-gives-shipping-new-options/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Merenkulku mukaan ChatGPT:n käyttöön. Intialaisyritys on julkaissut tekoälytyökalun, joka on räätälöity merenkulun käyttöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/marine-insight-launches-revolutionary-ai-tool-marinegpt-to-transform-the-maritime-industry/
Tekoäly- ja energiatehokkuusyhtiö ryhtyy yhteistyöhön kemikaali- ja tuotesäiliöalusvarustamon kanssa asentamalla matkaoptimointiohjelmansa varustamon aluksiin. Tällä pyritään avustamaan varustamon energiasiirtymäohjelman täytäntöönpanoa: https://www.hellenicshippingnews.com/deepsea-technologies-partners-with-ardmore-shipping-in-driving-ai-adoption-equipping-tanker-fleet-with-deep-learning-based-voyage-optimisation-tools/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Punaisen meren kriisin johdosta tehtävät uudelleenreititykset lisäävät 200´000 – 300´000 $ polttoainekustannuksia oletuksella, että tulee n. 15 vrk lisää matka-aikaa, 30 tonnin päiväkulutus ja polttoaineen hinta on 650 – 700 $ / tonni: https://www.seatrade-maritime.com/bunkering/red-sea-crisis-rerouting-adding-300000-fuel-costs
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
EU valmistelee tullimääräystä Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotavalle viljalle. Viljakauppiaiden mukaan määrät ovat pieniä ja tulli on lähinnä symbolinen. Vain 2 % Venäjän viljakuljetuksista suuntautui EU:hun lukuun ottamatta auringonkukan siemeniä, joista EU:hun päätyi kolmasosa Venäjän viennistä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-impose-tariffs-on-russian-grain-imports-sources-say/
IMO:n pääsihteeri on MEPC81-alakomitean avajaispuheessaan painottanut merenkulun turvatekijöitä sekä merenkulun sitoutumista ilmastonmuutostavoitteisiin ja kestävään kehitykseen: https://gcaptain.com/imo-mepc81-call-for-concerted-action-to-reduce-shipping-emissions/
IMO:n pääsihteeri on luottavainen, että IMO saa ensimmäisenä teollisuuden haarana aikaiseksi maailmanlaajuisen päästöjen vähentämissuunnitelman: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/imo-confident-net-zero-pathway-will-be-finalised-next-year
Paine kasvaa tasausjärjestelmän luomiseksi merenkulun polttoaineille. Hankkeen taustalla ovat mm. EU, Kanada, Japani ja Tyynen meren saarivaltiot. Kilpailevana ehdotuksena esitetään päästörajoitusta ja sen ylittämisestä tulevaa sakkoa. Sen hankkeen taustalla ovat mm. Argentiina, Brasilia, Kiina, Norja, Etelä-Afrikka, Yhdistyneet Arabiemiraatit ja Uruguay. Asiaa käsitellään IMO:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/pressure-builds-for-charge-on-global-shipping-sectors-co2-emissions/
EU ETS: erään varustamon kokemuksia uuden lainsäädännön soveltamisesta ja käyttöönotosta: https://www.hellenicshippingnews.com/ets-quite-a-year-for-ship-owners/
Ruotsin puolustusvoimat perustaa uudelleen alusottokomitean, joka lakkautettiin vuonna 2003. Tarkoituksena on taata sotilaallinen liikkuvuus ja huoltovarmuus: https://www.sjofartstidningen.se/nu-aterupptas-samverkan-kring-fartygsuttagning/
Greenpeace-järjestö voidaan heittää ulos merenpohjan käyttöä sääntelevästä virastosta. Viraston 167 jäsenmaata äänestää Greenpeacen tarkkailijastatuksesta tällä viikolla. Erottaminen perustuu kiistaan syvänmeren kaivostoimintaa harjoittavan yhtiön ja Greenpeacen välillä järjestön jäsenten noustua yhtiön alukseen aavalla merellä: https://www.maritime-executive.com/article/greenpeace-risks-expulsion-from-international-seabed-authority-meetings
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Maailman meritse kuljetetusta tavarasta 13 % on joko huthien tai somalimerirosvojen hyökkäysuhan alla. Liki neljännes uhasta kohdistuu konttialuksiin ja yllättäen vain 6 % irtolastialuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/13-of-world-seaborne-trade-under-attack-from-houthis-and-somali-pirates/
Kauppa se on, joka kannattaa. Ukrainan satamiin jäi lähes 50 alusta, joita ei saatu sieltä pois sodan sytyttyä. Osalla on omistaja vaihtunut, osa on päässyt pois. Aluksia on myyty alennuksella mutta niitä tulee kuitenkin ylläpitää ja niistä maksaa mm. vakuutusmaksuja, jotta ansaintamahdollisuus säilyy. Myös alusten arvo vaihtelee suuresti, joka on vakuutusmaksun perusta. Joku on silti halukas ottamaan riskin: https://www.hellenicshippingnews.com/in-ukraines-bombarded-ports-ship-buyers-scout-for-deals/
Ukrainan miehittämättömien ilma-alusten hyökkäykset Venäjälle ovat saaneet jopa 12 % maan jalostamokapasiteetista pysähtymään vähentäen tuotantokapasiteettia n. 900´000 barrelia päivässä: https://splash247.com/ukrainian-drones-strike-another-russian-oil-refinery/
USA vakuuttaa liittolaisilleen, ettei se peräänny tuestaan Ukrainalle: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/us-assures-allies-it-will-not-back-down-on-support-for-ukraine/
Sudanin sota ja Punaisen meren kriisi haittaavat muutenkin monimutkaisten sisäisten ongelmien parissa kamppailevien Afrikan maiden tilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/how-african-countries-became-casualties-of-sudan-war-and-red-sea-maritime-mayhem/
Vakoilualuksia maailmalla on Ranskalla, Intialla, USA:lla, UK:lla, Venäjällä ja Kiinalla. Pakistan on 7. maana hankkinut käyttöönsä vakoilualuksen Kiinan tuella. Kiinan tuki viittaa sen haluun saada jalansijaa Intian valtamerellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/pakistani-navy-welcomes-its-first-spy-ship-pns-rizwan/
Somalian Puntlandin alueen poliisivoimat ja kansainväliset merivoimat valmistautuivat maanantaina iskemään merirosvojen viime viikolla kaappaamaan alukseen: https://gcaptain.com/somali-forces-and-foreign-navies-preparing-attack-on-hijacked-ship-police-say/
USA:n laivasto rakentaa testijärjestelmän vedenalaiselle hypersooniselle ohjukselle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-navy-to-construct-underwater-test-facility-for-hypersonic-missiles-to-counter-china/
Pakotteet:
Sovcomflot toteaa tiedotteessaan USA:n pakotteiden vaikeuttavan toimintaansa: https://gcaptain.com/russian-oil-squeeze-tightens-as-sovcomflot-admits-difficulties/
Säiliöalustoimijat operoivat Venäjän öljynviennissä pakotteiden keskellä. Artikkelissa on merenkulun konsulttiyhtiö arvioi Venäjän vaihtoehtoja (2) tulevaisuudessa. Kumpikaan niistä ei sulje shadow fleetin käyttöä pois: https://gcaptain.com/tanker-operators-navigate-russian-crude-trade-amid-sanctions/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Luokituslaitos DNV perustaa Kiinaan säiliö- ja irtolastialusryhmän, jonka tehtävänä on tukea telakka-asiakkaita näissä alusryhmissä. Tällaiselle ryhmälle on ollut kysyntää merenkulun uudisrakennuspuolella ja 11 hengen toimisto sijoitetaan Shanghaihin. Viime vuonna Kiinan telakat veivät 60 % uudisrakennuksista ja yli 70 % säiliö- ja irtolastialustilauksista: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-establishes-tanker-and-bulker-expert-team-in-china/
Vakuutusyhtiö Gardin tulos viime vuodelta osoittaa yhtiön toiseksi parasta tulosta koko sen olemassaolon aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/gard-celebrates-record-income-and-stellar-annual-results/
Järjestöt:
IAPH, kansainvälinen satamien kauppaliitto, on julkaissut puolivuotisraporttinsa. Raportti perustuu kyselyyn jäsenistölle. Raportin mukaan investoinneissa ei ole myöhästymisiä ja yli kolmannes investoi puhtaaseen energiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-world-ports-tracker-no-investment-delays-and-over-a-third-of-respondents-will-invest-in-non-fossil-fuel-energy-production/
Clean Shipping -koalitio vaatii IMO:n MEPC81-alakomiteaa käynnistämään CII-indeksin kehittämistoimet: https://www.hellenicshippingnews.com/mepc81-carbon-intensity-indicator-demands-for-un-shipping-body-to-strengthen-efficiency-rules/
Clean Arctic -allianssi vaatii IMO:a luomaan arktiselle alueelle uusia päästövapaita alueita suojelemaan napa-alueita ilmateitse tulevilta päästöiltä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-urged-to-create-new-arctic-areas-free-from-shipping-pollution/
Onnettomuudet:
Video: Ei ihmishengen menetyksiä eikä päästöjä mereen mutta paljon romua, kun konttialus ajoi laituriin: https://gcaptain.com/caught-on-camera-containership-ym-witness-takes-out-cranes-at-turkish-port/
IMO on ilmoittanut, ettei huthien upottamien alusten pelastamisoperaatiot ole mahdollisia ennen kuin huthien hyökkäykset alueella loppuvat: https://splash247.com/red-sea-salvage-ops-not-possible-imo/
Panaman lipun alla purjehtiva, shadow fleetiin luettava säiliöalus kolaroi maaliskuun alussa Tanskan lähivesillä. Alus oli painolastissa matkalla Primorskiin, Venäjälle. Alus vietiin Tanskaan telakalle korjattavaksi ja onnettomuuden tutkinta jatkuu. Alus löytyy useista tietokannoista merkinnällä ”myyty tuntemattomattomalle ostajalle” eikä sen omistajaa tiedetä sen enempää kuin aluksen vakuuttajiakaan. Varustamo on postilaatikko Intiassa: https://gcaptain.com/shadow-fleet-tanker-damaged-in-collision-near-denmark/
Kovat tuulet työnsivät mangaanilastissa olleen irtolastialuksen takaisin laituriin, joka aiheutti laiturin romahtamisen mereen. Tämä pysäytti vuorostaan koko mangaanikaivoksen toiminnan, kunnes laituri on korjattu. Alus odottaa siirtoa ankkuriin hinaajien avustamana: https://splash247.com/ship-prang-brings-operations-to-a-standstill-at-one-of-the-worlds-largest-manganese-mines/
Konttialus ja irtolastialus kolaroivat Kiinassa. Irtolastialus vaurioitui pahoin ja sen miehistö evakuoitiin. Henkilövahinkoja ei tullut. Alus saatiin 18 tunnin pelastustöiden jälkeen laituriin. Konttialukselle tuli vain vähäisiä vaurioita: https://www.maritime-executive.com/article/evergreen-containership-and-smaller-bulker-collide-off-china
Ympäristö:
Valtamerten pintalämpötilat jatkavat ennätysnousuaan. Karttakuvasta näkyvät alueet, joissa sitä on havaittu. Erityinen huomio on kiinnitetty Pohjois-Atlantin lämpötiloihin: https://www.maritime-executive.com/article/earth-s-oceans-continue-yearlong-streak-of-heat-records
Historian havinaa:
Cornwallin rannikolla tiedetään olevan arvokkaan, 1600-luvulla uponneen aluksen hylyn. Huolimatta sen lastin arvosta, sitä ei ole tähän mennessä löydetty. Nyt uusi yrittäjä aikoo sen löytää monikeilainjärjestelmällä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/search-underway-for-17th-century-shipwreck-carrying-treasure-worth-4-billion-off-uk-coast/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/