Merenkulku yleinen:
Kreikkalaisomisteinen laivasto on lisännyt uudisrakennustilauksiaan 50 %:lla, joka käsittää nyt 373 alusta. Muutenkin kreikkalaiset ovat lisänneet laivastoaan viime vuodesta. Heillä on nyt omistuksessaan 4´212 alusta eri kategorioissa, joka on 102 alusta enemmän kuin viime vuonna. Eniten aluksia oli Liberian (1´159) ja Marshall saarten (1´096) lippujen alla. Kreikan (496) lipun alla oli kolmanneksi eniten. Kaikkiaan EU lippujen alla kreikkalaisomisteisia oli 1´278 alusta: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/greek-shipowner-newbuild-orderbook-grows-over-50
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Ahvenanmaalaisvarustamo on ostanut uuden aluksen norjalaisomistajalta. Alus sai nimen ms Annika ja on tällä hetkellä Koverharin satamassa varusteltavana: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-lake-shipping-koper-nytt-fartyg/
Ahvenanmaalaisvarustamon myymä alus on Kyproksella lastaamassa avustuksia Gazaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/m-s-jennifer-fran-brando-till-gaza/
Vuosikertasäiliöalusten, yli 20 vuotta vanhojen, hinnat ovat pudonneet viime vuodesta. Nopea VLCC-laivaston vanheneminen johtuu vähäisestä uudisrakentamisesta. Vuonna 2027 arvioidaan 50 % aluksista olevan yli 15-vuotiaita, 20 % yli 20-vuotiaita ja 5 % yli 25-vuotiaita, jonka jälkeen vauhti vain kiihtyy: https://splash247.com/vintage-vlcc-prices-drop/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Meksikosta on tulossa yhä enemmän Kiinasta USA:han suuntautuvan konttiliikenteen välisatama. Näin laivaajat välttävät Kiinasta tuoduille tavaroille asetettavia tariffeja. Samalla Kiina investoi merkittävästi Meksikon infrastruktuuriin: https://splash247.com/china-mexico-tradelane-in-the-spotlight-on-the-us-campaign-trail/
Energia ja raaka-aineet:
Viime vuonna maailmalla tuotettiin 101,8 miljoonaa barrelia öljyä ja öljypohjaisia tuotteita päivässä. Kasvun odotetaan olevan tänä vuonna 0,4 miljoonaa barrelia päivässä ja ensi vuonna 2,0 miljoonaa barrelia päivässä. Kasvu tulee Amerikoista, maista, jotka eivät kuulu OPEC:n. Niiden tuotannon oletettaan mitätöivän OPEC+-maiden tuotantorajoitukset: https://www.hellenicshippingnews.com/four-countries-could-account-for-most-near-term-petroleum-liquids-supply-growth/
Säiliöalusmarkkinat ovat parantuneet helmikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-shows-improved-performance-during-february/
Pakotteet voivat aiheuttaa Venäjälle puutetta jäävahvistetuista kaasusäiliöaluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/gazprom-uses-fsru-marshal-vasilevskiy-to-load-lng-ship-to-ship-lseg-data-shows/
Euroopan kaasumarkkinoihin vaikuttaa kolme tekijää: 1) kysynnän pitäisi palautua tänä vuonna normaalisääolosuhteissa, 2) täydet varastot tarkoittavat hintojen laskua tämän vuoden syksyllä ja 3) Venäjän kaasun kulku Ukrainan kautta on avain markkinoiden toimivuudelle vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/three-key-takeaways-from-our-europe-gas-markets-short-term-outlook-q1-2024/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Avustusalus on saapunut Gazaan. Lastin purkaminen aloitettiin perjantaina tilapäislaiturin kautta. Siitä huolimatta avustusjärjestöt sanovat, ettei meri- tai ilmatiekuljetukset riitä. Ennen sodan alkua 500 päivittäistä rekkakuljetusta toi tarvikkeita Gazaan: https://www.euronews.com/2024/03/15/ship-carrying-200-tons-of-aid-approaches-gaza-via-new-mediterranean-route
Toinen Gazan avustusalus odottaa lähtöä Kyproksella: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/gaza-aid-second-ship-waiting-to-sail-from-cyprus/
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanava välttää väliaikaisesti kriisin mutta juomaveden ja vesielämän kustannuksella. Se johtuu siitä, että sulkujen vesi kierrätetään eikä sitä lasketa suoraan mereen. Osa kierrätetystä vedestä on suolaista ja sitä tihkuu Gatunin järveen, joka toimii vesivarantona kanavalle mutta myös juomavesilähteenä: https://gcaptain.com/the-panama-canal-averts-a-crisis-for-now-but-at-a-cost-to-drinking-water/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 18.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Sjöfartsverket ottaa tulevana kesänä hoitaakseen 5 valtionjäänmurtajan ylläpidon ja hoidon Viking Supply Ships´ltä. Ruotsin jäänmurtajille on tehty uudet työehtosopimukset yli vuoden neuvottelujen päätteeksi. Ruotsin laivanpäällystöliitto ei ole sopimukseen tyytyväinen, vaikka sen allekirjoittikin. Se pelkää, että jäänmurtajahenkilöstö saattaa vaihtaa työpaikkaa: https://www.sjofartstidningen.se/avtal-klart-for-isbrytarnas-besattningar/
Satamat ja terminaalit:
Brasilia on ilmaissut kiinnostuksensa laivata soijaa, maissia ja muita tuotteita Perun Chancayn sataman kautta, jossa kiinalaiset ovat pääomistajina. Satama on 70 % valmis ja alustava rakennuskustannus on n. 1,3 miljardia $. Pääomistajan mukaan satama avataan loppuvuodesta 2024. Chancay on 1. kiinalaisten hallitsema satama Etelä-Amerikassa. Peru aikoo perustaa alueelle erityistalousalueen: https://www.hellenicshippingnews.com/brazil-eyes-exports-via-china-controlled-chancay-port-peruvian-minister-says/
USA:n hallitus aikoo investoida 450 miljoonaa $ satamainfrastruktuurin kehittämiseen. Kyse on sekä rannikko- että sisävesisatamista. Ohjelma täydentää Ympäristöviraston Puhdas satama -ohjelmaa, joka sijoitti n. 3 miljardia $ satamiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-announces-450-million-funding-for-modernising-port-infrastructure/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
MAN on rakentanut suurimman SCR (Selective Catalytic reduction) -laitteensa, jota käytetään risteilijöissä ja muissa kauppa-aluksissa. Laitteella on ammoniakkivalmius ja se voi vähentää NOₓ-päästöjä jopa 90 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/man-energy-solutions-delivers-worlds-largest-scr-to-mitsui-es/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Konttivarustamon pääomistaja on sopinut uutiskanavan ostamisesta Ranskassa. Hankinta ei ole Saaden perheen ensimmäinen mediahankinta: https://gcaptain.com/cma-cgm-to-buy-frances-biggest-24-hour-news-channel/
DIANA, NATO:n innovaatioiden kehityskeskus, on laajentunut 23 aluekeskukseen. DIANA:n tehtävänä on tukea teknologiakehityksessä. Yksi keskuksista sijaitsee Oulussa: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_223648.htm
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Intian merivoimat vapautti 3 kuukautta sitten kaapatun irtolastialuksen 17 hengen miehistön ja pidätti kaikki 35 somalikaappaajaa. Alus on n. 1´600 mailin päässä Intian rannikosta. Miehistö on vahingoittumaton ja alus tutkittu laittomien aseiden, ammusten ja salakuljetustavaran varalta: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/cornered-35-pirates-surrender-after-indian-navy-frees-hijacked-ship-ruen/
Bangladeshilaisen irtolastialuksen kaapanneet somalimerirosvot ovat ilmeisesti samoja kuin ne, jotka kaappasivat maltalaisen irtolastialuksen kuukausia sitten: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/somali-pirate-group-origin-of-hijacked-bulker-the-same-as-ruen-ship/
USA:n merijalkaväki harjoitteli Pohjois-Norjassa talvisodankäyntiä: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_223083.htm
Uudenmaan prikaati osallistui harjoitukseen Altassa: https://www.flickr.com/photos/nato/53587060078/in/album-72177720315437416/
Pakotteet:
USA on asettanut pakotteita Marshallin saarille rekisteröidylle varustamolle ja sen yhdelle säiliöalukselle. Alus on ollut osallisena Iranin öljykuljetuksissa, joilla on avustettu huthikapinallisia: https://gcaptain.com/us-sanctions-marshall-islands-shipping-company-over-illicit-shipments-for-houthis-and-iran/
USA:n kongressiedustaja on tehnyt kyselyn valtionvarainministeriölle sen toimista usalaisen vakuutusyhtiön suhteen, joka on vakuuttanut useita aluksia, joiden epäillään kuljettaneen iranilaista öljyä: https://gcaptain.com/treasury-is-asked-why-us-firm-insures-ships-carrying-iran-oil/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Haitin Port-au-Prince´n satamassa on UNICEF:n lastenavun kontti ryöstetty. Raskaasti aseistetut rikollisryhmät hallitsevat suurta osaa pääkaupunkia ja ihmisoikeusjärjestöt ovat raportoineet tapoista, kidnappauksista ja seksuaalisesta väkivallasta: https://gcaptain.com/unicef-says-essential-aid-container-looted-at-haiti-port/
Onnettomuudet:
Yksi Kanadan vanhimmista järvialuksista syttyi palamaan satamassa Erie-järvellä: https://gcaptain.com/major-fire-on-historic-canadian-lake-bulk-carrier-mv-cuyahoga/
Hongkongilainen konttialus kaatoi konttinostureita ja pudotti kontteja mereen yrittäessään laituriintuloa Turkissa: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/containership-encountered-an-incident-at-turkish-port-during-docking/
Historian havinaa:
Kaikilla meillä on jotakin valitettavaa. Tämän miehen elämäntarina on paitsi uskomaton myös tärkeä muistutus, että aina jollakulla on asiat vielä huonommin mutta periksi ei saa antaa: https://www.euronews.com/health/2024/03/14/paul-alexander-the-man-in-the-iron-lung-dies-aged-78
Kreikan Kasoksen merialueella on saatu valmiiksi 4 vuotta kestänyt meriarkeologinen tutkimus. Tutkimuksen aikana löydettiin 10 laivanhylkyä sekä yksittäisiä löytöjä useilta eri aikakausilta esihistorialliselta aikakaudelta lähtien: https://www.culture.gov.gr/el/Information/SitePages/view.aspx?nID=4905#prettyPhoto
Kaikki USA:ssa käyneet tietävät Mackin rekat. Mistä kaikki sai alkunsa ja mitä veljekset itse asiassa käynnistivät: https://www.freightwaves.com/news/strongmack-brothers-took-the-bus-en-route-to-making-trucking-historystrong
Tusina mielenkiintoisia asioita USA:n laivaston Pakistanille vuonna 1963 vuokraamasta diesel-sähköisestä sukellusveneestä. Sukellusvene osallistui kahteen sotaan vuosina 1965 ja 1971: https://www.marineinsight.com/know-more/pns-ghazi-facts/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/