Merenkulun uutisia 15.3.2024: DNV:n ennuste vuoteen 2050, konttialusten keskikoko tuplaantunut, jäätilanne tänään, Perämerellä tiukkaa, Beirutin sataman jälleenrakentamiseksi suunnitelma, ydinvoima aluksissa kiinnostaa mutta se sääntely, lisää datakaapeleita poikki, Kiinan Digitaalinen Silkkitie, IMO-kokouksia, uusi kaappaus Somaliaan, Titanic replica.

Mitä tarkoittaa termi?:

Floating Instrument Platform (FLIP): https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-is-floating-instrument-platform/

Molten salt reactor: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sulasuolareaktori

Merenkulku yleinen:

DNV:n ennuste merenkulun hiilineutraaliuden kehittymisestä vuoteen 2050 mennessä. Ennuste on ladattavissa DNV:n sivuilta: https://www.dnv.com/maritime/publications/maritime-forecast-2023/download-the-report

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttialusten keskikoko on kaksinkertaistunut 4´580 TEU:hun sitten vuoden 2006. Yli 12´000 TEU:n kapasiteetin alukset edustavat 51 % uudisrakennuksista ja suunta jatkuu edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/ships-above-12000-teu-drive-100-increase-in-average-ship-size/

Rahdit reagoivat vähenevään kysyntään ja konttialusten ylikapasiteettiin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/rate-collapse-wreaks-havoc-container-line-returns

Energia ja raaka-aineet:

USA:n LNG-tuotanto, joka on tärkeä EU:n energiataloudelle, on kokenut talvimyrskyistä johtuvia häiriöitä viime vuosina: https://www.hellenicshippingnews.com/winter-storms-have-disrupted-u-s-natural-gas-production/

Ukrainan droneiskut Venäjän öljynjalostamoihin on laskenut Venäjän dieselin vientiä: https://gcaptain.com/drone-strikes-deal-blow-to-russian-diesel-exports/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Megasuurten risteilijöiden, kuten Icon of the Seas, odotetaan parantavan risteilyjen kysyntää. Kun kysyntä ylittää tarjonnan nousevat myös hinnat, joka lisää kannattavuutta: https://gcaptain.com/mega-cruise-ships-seen-fueling-comeback/

Onko matkustaja aina turvassa? Matkustaja-aluksissa matkustajat ovat huolettomia, he ovat vapaalla ja nauttivat elämästään ja olostaan aluksella. Heidän ei voi olettaa osallistuvan pelastustoimiin hädän sattuessa. Se asettaa miehistölle suuret vaatimukset, kun risteilijällä suhde voi olla 3:1 ja lautoilla jopa 25:1 matkustajien luottaessa henkensä heidän käsiinsä: https://www.maritime-executive.com/magazine/blissfully-safe

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 15.3.2024. Perämeren pohjukka näyttää röpelöiseltä: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

ABB ja Kuenz ovat voittaneet suurimman yksittäisen automaattisten konttinosturien kaupan, mitä eurooppalaiseen satamaan on hankittu. Satama on APM Terminals Maasvlakte, Rotterdam Hollannissa: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/abb-and-kuenz-win-record-breaking-stacking-crane-order-for-apmt-maasvlakte-ii/

SAK:n poliittinen lakko alkoi myös satamissa: https://www.sjofartstidningen.se/strejk-i-finland-stanger-hamnar-och-terminaler/

Vaasa ja Uumaja valmistelevat vihreän käytävän avaamista satamien välille. Tarkoituksena on vähentää päästöjä, tehdä ympäristöystävällisiä investointeja ja tukea vihreitä merikäytäviä: https://www.sjofartstidningen.se/umea-hamn-star-modell-for-grona-korridorer/

New Yorkin kaupunginvaltuusto vaatii päätöksessään risteilijöitä käyttämään maasähköä niiden kiinnittyessä kaupungin laituriin: https://www.maritime-executive.com/article/new-york-city-council-requires-most-cruise-ships-to-use-shore-power

Neljä vuotta Beirutin satamassa sattuneen räjähdyksen jälkeen ranskalaiset rakennusyhtiöt ovat esittäneet sataman jälleenrakennussuunnitelman. Suunnitelmissa on jälleenrakentaa vaurioituneet laiturit, uusia satamajärjestelyt ja siirtyä aurinkovoimaan. Libanonin tulisi rahoittaa hanke 50 – 100 miljoonalla $:lla: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/lebanese-and-french-officials-unveil-beirut-port-reconstruction-plan/

Afrikan satamien tehottomuus estää niitä hyötymästä Punaisen meren kriisin aiheuttamasta liikenteen uudelleen suuntautumisesta Hyväntoivonniemen kautta: https://gcaptain.com/inefficient-african-ports-see-diverted-red-sea-traffic-slipping-away/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Sähkökäyttöiset satamahinaajat lisääntyvät: https://www.maritimejournal.com/vessels/sanmar-launches-first-electric-tug-for-own-fleet/1491889.article

Thaimaa ja Etelä-Korea ovat sopineet thaimaalaisten hitsarien ja asentajien lähettämisestä Etelä-Koreaan helpottamaan viiden suurimman telakan työvoimapulaa. Etelä-Korea on puuhastellut pari viime vuotta viisumijärjestelmänsä kanssa ongelman ratkaisemiseksi: https://splash247.com/3000-thais-drafted-to-help-churn-out-south-koreas-bumper-ship-backlog/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Wärtsilä yhdessä USA:n laivaston kanssa kehittää metanolikäyttöistä maasähköasemaa, joka on sijoitettu proomuun. Käyttö on tarkoitettu satamiin, joissa ei ole mahdollisuutta saada sähköä tai sen saanti on rajoitettua: https://www.maritimejournal.com/environment/w%C3%A4rtsil%C3%A4-comes-on-board-methanol-power-platform/1491864.article

Suureen irtolastialukseen jälkiasennettiin 2023 kaksi isoa tuulipurjetta. Kuuden kuukauden testijakson tulokset kertovat, että keskimääräinen polttoainesäästö vuositasolla on 3 tonnia päivässä. Purjeet ovat kooltaan 37,5 metriä korkeita ja vastaavat suuren lentokoneen siipeä. Yksinkertainen valojärjestelmä komentosillalla kertoo, milloin purjeet kannattaa ottaa käyttöön. Muuten järjestelmä toimii automaattisesti: https://shippingtelegraph.com/videos/cargills-wind-assisted-propulsion-trial-data-shows-technologys-potential/

Ydinvoimaa käyttävien alusten sääntelyä tarvitaan mutta kuka ottaa vetovastuun? Yksi mahdollisuus on kansainvälinen atomienergiajärjestö (IAEA) yhteistyössä IMO:n kanssa. Viivyttely ei kannata, koska Venäjän nähdään ottavan jo nyt etumatkaa länsimaihin verrattuna (atomijäänmurtajat): https://www.seatrade-maritime.com/regulation/who-will-lead-world-nuclear-propulsion-shipping-regulation

Kyselyssä lähes puolet katsoi ydinvoiman olevan potentiaalinen vaihtoehtopolttoaine, 21 % katsoit näin olevan pitkässä juoksussa, epätodennäköisenä sitä piti 17 % ja 13 % ei pitänyt lainkaan vaihtoehtona. Ydinvoiman lähde olisi pienikokoinen sulasuolareaktori: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/seatrade-maritime-news-readers-back-nuclear-power-zero-emission

Tuulivoima-avusteisuus, onko parempaa aikaa ollutkaan asentaa sellainen alukselle? Purjelaitteita on asennettu n. 60 alukseen, tässä muutama kommentti: https://www.seatrade-maritime.com/wind-propulsion/wind-propulsion-there-has-never-been-better-time

Polttoaineiden hintavertailualusta vaihtoehtoisten ja perinteisten polttoaineiden vertailuun on julkaistu. Alusta vertailee hintoja Rotterdamissa, Singaporessa ja Los Angelesissa: https://splash247.com/price-tracker-of-comparable-alternative-and-conventional-bunker-fuels-debuts/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Ainakin neljä tietoliikennekaapelia Afrikan länsirannikolla on vaurioitunut ja hidastavat tietoliikennettä tusinaan maahan. Tämä yhdessä Punaisen meren kaapelien katkeamisen kanssa aiheuttavat Afrikan tietoliikenteelle ongelmia: https://www.maritime-executive.com/article/four-more-subsea-cables-disrupted-off-africa

USA:n satamien konttinostureista 80 % ja Euroopan satamien nostureista vielä suurempi osuus on kiinalaisen valmistajan toimittamia. Näiden nosturien sisältämien ylimääräisten kommunikointilaitteiden on USA:ssa tulkittu olevan tiedustelukäyttöön tarkoitettuja. Laajemmassa mittakaavassa tämä nähdään osana Kiinan Uusi Silkkitie -hanketta, josta yksi osa on Digitaalinen Silkkitie -hanke: https://www.freightwaves.com/news/is-china-spying-on-american-ports

Starlink ei ole yhden luukun ratkaisu alusten kommunikointiongelmiin. Se riittää hyvin henkilöstön tarpeisiin mutta kaupallisiin sovelluksiin sen riittävyyttä ei taata toimitusehtojenkaan mukaan: https://www.seatrade-maritime.com/technology/starlink-no-silver-bullet-shipboard-connectivity

Tekoälyn rooli merenkulussa. Onko se hyvä apu merenkulkijoille vai enemmänkin? Ovatko varustamot valmiita jakamaan tietojaan tekoälylle: https://www.seatrade-maritime.com/technology/rise-ai-shipowners-will-not-reveal-their-secrets-machines

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Kevytluotsivene satamaluotsauksen tai -partioinnin tarpeisiin. Vene on mahdollista siirtää maantiekuljetuksena paikasta toiseen: https://www.maritimejournal.com/vessels/new-pilot-vessel-for-briggs-marine/1491910.article

Muu logistiikka, koulutus:

Yhä merkittävämmäksi kysymykseksi vaihtoehtoisten polttoaineiden kohdalla nousee koulutustarpeet henkilöstölle. Teknologian kehitys etenee huomattavasti nopeammin kuin käyttäjiä ehditään / osataan kouluttaa. Kysymyksen voi yleistää siten, että alusten suunnittelun tulisi olla entistä käyttäjäläheisempää muutenkin. Käytössä tapahtuneista virheistä joutuu varustamo maksumieheksi: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/crewing-alternative-fuels-do-we-need-chemist

Maailmankauppa ja -politiikka:

Miten Punaisen meren käytön välttäminen vaikuttaa matti meikäläisen lompakkoon ja miten se vaikuttaa maailmantalouteen: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-companies-seeking-alternative-routes-due-to-red-sea-crisis-how-will-it-impact-individual-pocket-and-overall-economy/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) organisaatio uudistuu: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/liikenne-ja-viestintaministerion-organisaatio-uudistuu

EU:n uusi tullijärjestelmä koskien tavaroiden turvallisuutta astuu uuteen vaiheeseen ja tulee sovellettavaksi 3. kesäkuuta alkaen. Järjestelmä koskee kaikkea tuontia kolmansista maista: https://www.hellenicshippingnews.com/new-eu-customs-system-ics2-procedure-for-martime-cargo-starts-soon/

IMO:n SSE-alakomitea alusten järjestelmistä ja laitteista piti 10. kokouksensa viime viikolla. Kokouksessa laadittiin tiekartta palontorjuntajärjestelmien riittävyyden arvioimiseksi aluksilla, jotka kuljettavat vaihtoehtoisilla polttoaineilla tai sähköllä toimivia ajoneuvoja sekä konttialusten ruumapalojen havaisemiseksi ja sammuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-sub-committii-on-ship-systims-and-equipment-sse-10/

IMO:n MEPC81-kokouksen alla alkavat linjat eri vaihtoehtojen välillä näkyä. Pienet saarivaltiot kannattavat kasvihuonekaasumaksua, joista osa maksimihinnalla. Osa maista kannattaa maltillisempaa linjaa, jossa joutuisi maksamaan vaatimusten noudattamatta jättämisestä. Varustamot, jotka ovat jo sijoittaneet vaihtoehtoisiin polttoaineisiin vaativat tasausmaksua, joka tasaisi fossiillisen polttoaineen kilpailuedun: https://splash247.com/opposing-teams-line-up-for-next-weeks-mepc/

Ruotsi muuttaa alemman kansipäällystön koulutusvaatimuksia sekä merenkulkualan että viranomaisten esityksestä. Tavoitteena on joustavoittaa koulutusta ja ja vahvistaa Ruotsin merenkulkualan kilpailukykyä: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-har-beslutat-om-ny-utbildningsvag/

EU komissio on poistanut Panaman korkean riskin listaltaan. Listalla on valtioita, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terroristien rahoituksen estämisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-is-removed-from-the-european-unions-list-as-high-risk-countries/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Ruotsin 1. tehtävä NATO:ssa on Itämeren keskeisen saaren, Gotlannin, puolustaminen. Saaren keskeinen sijainti sekä meri- että ilmapuolustuksen ja merireittien kannalta vaatii Ruotsilta sen puolustukseen panostamista: https://www.maritime-executive.com/article/sweden-s-first-task-in-nato-defend-key-island-on-baltic-s-sea-lanes

Median mukaan somalimerirosvot, jotka kaappasivat bangladeshilaisen irtolastialuksen, vaativat 5 miljoonan $ lunnaat ja uhkaavat miehistön henkeä, jos vaatimuksiin ei suostuta. Hallitusten edustajien mukaan heille ei ole asiasta tullut merirosvoilta minkäänlaista yhteydenottoa vaan tieto on tullut omaisten kautta: https://www.maritime-executive.com/article/pirates-want-5m-and-threaten-to-kill-crew-as-bulker-is-taken-to-somalia

Somalimerirosvojen kaappaama bangladeshilainen alus on ankkuroitunut Somalian rannikon edustalle: https://splash247.com/abducted-bangladeshi-bulk-carrier-moors-off-somalia/

Joulukuussa somalimerirosvojen kaappaama irtolastialus saattaa toimia nykyään merirosvojen emälaivana. Aluksen on havaittu kulkevan itäänpäin 160 mailin päässä Somalian rannikosta: https://splash247.com/abducted-bulk-carrier-tipped-as-new-mothership-for-somali-pirates/

USA on saatujen mediatietojen mukaan käynyt Iranin kanssa salaisia neuvotteluja Punaisen meren kriisin ratkaisemiseksi. Välittäjänä olisi toiminut Oman. Mailla ei ole ollut diplomaattisuhteita sitten vuoden 1980. Osapuolet eivät tavanneet toisiaan kasvokkain vaikka olivat samassa rakennuksessa vaan Omanin edustajat välittivät viestit: https://www.maritime-executive.com/article/report-u-s-officials-asked-iran-to-defuse-red-sea-tensions

Huthit lupaavat laajentaa iskujaan pidemmälle Intian valtamerelle ulottuakseen Afrikan eteläkärjen kautta kulkeviin aluksiin. Huthit väittävät omaavansa hypersonisia ohjuksia, joilla voisivat estää alusten kulun Hyväntoivonniemelle: https://splash247.com/houthis-vow-to-extend-attacks-deeper-into-the-indian-ocean/

Venäjä, Iran ja Kiina suorittavat yhteisharjoitusta Arabian merellä. Harjoitukseen osallistuu useita sota- ja ilma-aluksia sekä tarkkailijoita useista maista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russia-iran-and-china-conduct-joint-maritime-security-drills-in-arabian-sea/

Kiinalainen tutkimusalus ankkuroitui alle 260 mailin päähän Intian rannikon alueesta, jossa 3 intialaista ydinsukellusvenettä pitää tukikohtaansa. Sukellusveneet on aseistettu ballistisilla ohjuksilla ja ne ovat osa maan strategisinta asevoimaa. Niiden oli tarkoitus tehdä koelaukaisu tällä viikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-research-vessel-monitors-indian-agni-v-mirv-test-off-visakhapatnam-coast/

Mitä eroa laivastolla ja merijalkaväellä on: https://www.marineinsight.com/know-more/differences-between-marines-and-navy/

Pakotteet:

USA haluaa Panaman poistavan rekisteristään pakotteiden alaista iranilaista öljyä kuljettavat alukset: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-calls-on-panama-to-withdraw-registry-of-tankers-carrying-iranian-oil

Pakotteiden alaiset venäläiset säiliöalukset purkavat lastiaan Kiinassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sanctioned-russian-tankers-discharge-crude-in-chinese-ports/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Viimeisin päätös Euronav-kiistassa. Usalainen käräjäoikeus on antanut päätöksensä koskien CMB:n tarjousta ostaa kaikki Euronavin usalaiset osakkeet. Käräjäoikeus hyväksyi ostotarjouksen tekemisen: https://splash247.com/us-court-rules-in-favour-of-cmbs-takeover-of-euronav/

Ympäristö:

Merentutkijat ovat löytäneet 100 uutta lajia tutkiessaan Tyyntä valtamerta Bountyn syvänteessä Uuden Seelannin itäpuolella. Näytteitä otettiin lähes 1´800, osa jopa 3 km syvyydestä, löytäen niistä tieteelle uusia lajeja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/marine-researchers-uncover-100-potential-new-species-including-enigmatic-starlike-creature/

Historian havinaa:

115 vuotta vanha laivanhylky on paljastunut Massachutesin rannikolla. Tämä 50-jalkainen hylky on Ada K. Damon, alun perin 84 jalkaa pitkä alus. Alus upposi Suuressa Joulumyrskyssä 26.12.1909 ja paljastui viimeaikaisten myrskyjen ja epätavallisen korkeiden nousuvesien yhteisvaikutuksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/115-year-old-shipwreck-emerges-off-the-coast-of-massachusetts/

Australialainen miljardööri aikoo rakentaa Titanic II:n. Kyse on ikonisen RMS Titanicin täydellisestä kopiosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/titanic-ii-to-make-a-comeback-australian-billionaire-makes-new-plans/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/