Mitä tarkoittaa termi?:
NAPA: https://www.napa.fi/
Säiliöalusten ryhmittely kantavuuden mukaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ili%C3%B6alus
Wing-in-Ground (WIG): https://fi.wikipedia.org/wiki/Maaefektialus
Merenkulku yleinen:
Merenkulun turvallisuusammattilaisten pitäisi keskittyä varmistamaan organisaatioidensa toimintakyky sen sijaan, että etsitään teknologista ”hopealuotia”, joka ratkaisisi ongelmat. Turvallisuusorganisaatiot ovat jatkuvasti alimiehitettyjä eivätkä ne ehdi analysoimaan saamaansa tietomassaa, jota teknologia kykenee tuottamaan, saati jakamaan analysoitua tietoa, suunnittelemaan ja toteuttamaan vaaditut operaatiot ja hoitamaan tarvittavat jatkotoimet: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-maritime-security-sector-needs-to-focus-on-fundamentals-not-tech
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Kiinalaisen varustamoryhmän presidentti ehdottaa Kiinan lainsäädäntöön merenkulkijoiden oikeuksia ja etuja parantavaa lakia. Kiinassa oli vuonna 2020 n. 600´000 merenkulkijaa, joista 120´000 palveli kansainvälisessä liikenteessä. Kiina on yksi 5 suurimmasta merenkulkijoita tuottavasta maasta: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/cosco-shipping-boss-urges-china-improve-benefits-seafarers
Ahvenanmaalaisvarustamo ostaa ruotsalaiselta Stena Linelta ropax-alus Urdin. Viimeksi alus liikennöi Hangon ja Nynäshamnin välillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-lines-koper-fartyg-fran-stena-line/
Filippiinit ovat huolestuneita merenkulkijoidensa turvallisuudesta Punaisen meren kriisin jatkuessa. Se vaatii Jemeniin kaapatun autolaivan ja sen miehistön vapauttamista: https://splash247.com/filipino-seafarers-at-the-brunt-of-the-red-sea-shipping-crisis-demand-change/
Iran hyväksyy pidättämänsä säiliöaluksen miehistönvaihdon. Filippiinien ulkoministeriö sopi asiasta Iranin kanssa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iran-releases-crew-of-seized-greek-tanker-st-nikolas-under-replacement-crew-deal/
Energia ja raaka-aineet:
Venäjän raakaöljyn vienti palasi taas korkealle tasolle. Määrä on keskimäärin 3,36 miljoonaa barrelia päivässä: https://gcaptain.com/russias-crude-shipments-rebound-to-the-highest-level-this-year/
Afrikan johtavat LNG:n vientimaat: Algeria, Angola, Egypti, Libya ja Nigeria, ovat edelleen optimistisia vaikka vientiluvut ovat hiipuneet talvesta: https://www.hellenicshippingnews.com/africas-big-five-lng-exporters-optimistic-for-growth-despite-recent-slump/
USA tuotti viime vuonna enemmän öljyä ja öljytuotteita kuin mikään muu maa tätä aiemmin. USA ei kuulu OPEC:iin ja tasaa näin niiden tuotantorajoituksia: https://www.hellenicshippingnews.com/united-states-produces-more-crude-oil-than-any-country-ever/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Avustusalus on täynnä ruokaa, 200 tonnia, ja alus lähti kohti Gazaa. Kyseessä on pilottimatka humanitäärisen käytävän avaamiseksi: https://gcaptain.com/humanitarian-maritime-corridor-ship-carrying-gaza-aid-departs-cyprus/
USA:n asevoimien alus on matkalla Gazaan mukanaan tarvittava kalusto tilapäisen laiturin rakentamiseksi humanitääriselle käytävälle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-army-vessel-en-route-to-gaza-with-essential-humanitarian-supplies/
Israel suunnittelee sataman ostamista Kyprokselta. Tarkoituksena on Israelin turvallisuus ja Gazan humanitäärisen käytävän käyttö ja valvonta: https://www.maritime-executive.com/article/report-israel-may-buy-terminal-in-cyprus-to-support-aid-corridor
Offshore ja merituulivoima:
Norja investoi 193 miljoonaa $ arktiseen kelluvaan merituulivoimahankkeeseen. Barentsin merelle tulevien viiden 15 MW turbiinin tuottama sähkö johdetaan Hammerfestiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/norway-invests-193-million-in-arctic-floating-offshore-wind-farm-project/
Kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavan liikenne on puolittunut vuositasolla: https://gcaptain.com/imf-portwatch-suez-canal-trade-cut-in-half/
Panaman kanava lisää päivittäisiä vuoroja Panamax-suluissa. Neljästä vuorosta 2 voi varata ja 2 huutokaupataan. Kolme vuoroa menee suurille aluksille ja yksi tavallisille: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/panama-canal-increases-number-of-slots-in-the-panamax-locks/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 13.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Turkkilaistoimija on allekirjoittanut aiepöytäkirjan singaporelaisen ilmailualan yhtiön kanssa 10 maaefektialuksen ostosta. Suomalainen DI sai sille patentit 30-luvulla. Vesikulkuneuvoksi luokiteltavaa laitetta ovat kehittäneet sekä neuvostoliittolaiset että usalaiset: https://www.maritime-executive.com/article/turkish-operator-agrees-to-buy-a-fleet-of-wing-in-ground-craft
Singapore tiukentaa vierastyövoiman kiintiöitä, joka vaikuttaa mm. meri- ja offshoreteollisuuteen. Muutokset tulevat voimaan vuoden 2026 alusta. Yhtiökohtainen vierastyövoimakatto laskee 77,8 %:sta 75 %. Myös työluvan hinta nousee: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/singapore-tightens-foreign-worker-quotas-for-marine-shipyards/
Kahteen LR2-luokan säiliöalusuudisrakennukseen suunnitellaan purjeet. Purjeita olisi 3 alusta kohden. Alukset valmistuvat vuonna 2025: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/union-maritime-builds-lr2-tanker-pair-with-windwings/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Punaisen meren kriisi on lähes kolminkertaistanut EU päästömaksut johtuen Eurooppaan suuntautuvan liikenteen n. 80 % pidentyneestä matkasta. Konttialuksista 91%, tuotesäiliöaluksista 37 % ja raakaöljysäiliöaluksista 31 % välttää Punaista merta: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-analysis-shows-near-tripling-of-eu-ets-costs-due-to-red-sea-crisis/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Kalmar, Cargotecin tytäryhtiö, on saanut ISO 27001 -todistuksen tietoturvallisuuden johtamisjärjestelmälleen: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-demonstrates-its-firm-commitment-to-data-security-with-iso-27001-certification-for-its-information-security-management-system/
EU ETS tarvitsee käytännönläheisen lähestymistavan ja oikeaa tietoa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-requires-a-practical-approach-and-the-right-data/
Muu logistiikka, koulutus:
Maersk harkitsee DB Schenkerin ostamista DHL:n luovuttua hankkeesta. Emoyhtiö laittoi yrityksen myyntiin. DB Schenkerin arvo on n. 15 miljardia € ja se työllistää 72´000 henkilöä ympäri maailman: https://splash247.com/maersk-studies-possible-db-schenker-acquisition/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Toimitusketjun ja tuotannon sijoittumisen monipuolistaminen ja lähituotannon lisääminen ei ole niin helposti tehty. Kiinalle ei ole välttämättä yksinkertaista vaihtoehtoa. Kiinan tuotannon skaalautuvuus ja innovatiivisuus ovat ylivertaisia ja tuotannon siirtäminen muualle edellyttää rahoitusta ja sopeutumista erilaisten sääntöjen ja lainsäädäntöjen viidakkoon: https://www.seatrade-maritime.com/containers/nearshoring-and-diversification-no-single-alternative-china
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Ukraina väittää tuhonneensa venäläisten valvontakeskuksen, joka sijaitsi Dneprin suistossa karille ajaneessa säiliöaluksessa: https://www.maritime-executive.com/article/ukrainian-air-force-strikes-russian-vessel-on-dnipro-estuary
Huthien kohteena oli Panaman lipun alla purjehtiva konttialus. Alus ei saanut osumaa: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-launch-ballistic-missiles-at-panamax-container-ship
USA:n ja UK:n koalitio iski huthi-kohteisiin. Iskuissa kuoli 11 henkilöä ja 14 loukkaantui vakavasti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-uk-coalition-airstrikes-target-port-cities-of-yemen-11-killed-and-14-injured/
Merirosvot valtasivat irtolastialus Abdullahin 600 mailia itään Mogadishusta, Somaliasta. ATALANTA-operaatio on ollut yhteydessä aluksen päällikköön, joka vahvisti kaappauksen. Miehistö on lukittuna yhteen hyttiin: https://splash247.com/bulk-carrier-boarded-off-somalia-2/
Pakotteet:
USA:n ja EU:n valvontatoimet Venäjän öljykuljetuksille alkavat tuottamaan tulosta. Valvontatoimien kohdistuminen öljykauppiaisiin ja varustamoihin on saanut ne varovaisiksi Venäjän kaupassa. Suurimmat ostajamaat ovat olleet Kiina, Intia ja Turkki: https://www.maritime-executive.com/article/sanctions-enforcement-cuts-into-key-markets-for-russian-crude
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Togo varoittaa varustamoja, joiden alukset käyvät maan satamissa, kaupanteosta paikallisten kalastajien kanssa. Rangaistukset voivat nousta 60´000 – 130´000 € sakkoihin ja jopa vuoden vankeustuomioihin väitetyistä salakuljetuksista. Vaihdetut tavarat voivat tuntua mitättömiltä mutta tulli ei ole suostunut edes neuvottelemaan asiasta ennen kuin rangaistusvaatimus on allekirjoitettu eli hyväksytty: https://shippingtelegraph.com/port-news/togo-warns-of-fines-up-to-e130m-for-minor-maritime-infringements/
Aluksen omistaja ja sen käyttäjä pidätettiin sen jälkeen, kun se törmäsi matkustaja-alukseen Hudson-joella 2022. Onnettomuudessa kuoli kaksi henkilöä: https://gcaptain.com/illegal-charter-operators-face-lengthy-prison-sentences-over-fatal-capsizing/
Maersk on vetänyt pois kanteensa Ever Green -aluksen varustamoa ja omistajaa vastaan Suezin kanavassa tapahtuneen onnettomuuden aiheuttamista vahingoista. Kanne koski 44 miljoonaa $: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-quietly-settled-its-44-million-lawsuit-against-the-companies-behind-the-ever-given-the-ship-that-blocked-the-suez-canal/
Podcast: miten merenkulkijoiden kuolemia ja aluksella tehtyjä rikoksia tutkitaan? Mitä roolia kriminaalipsykologia esittää tutkinnassa: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/criminal-psychology-and-investigating-seafarer-deaths
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Hiililasti on vaarallinen, jos menee ruumaan ilman hengityslaitteistoa. Hiilestä erittyy palavia kaasuja, kuten häkää: https://www.hellenicshippingnews.com/case-study-dangers-of-coal-cargo/
Miten toimia, jos teet muutoksia asennettuun painolastin käsittelylaitokseen: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-proceed-when-making-modifications-to-installed-ballast-water-treatment-systems/
Alukset, jotka käyvät Itä-Aasian ja Venäjän Kauko-Idän satamissa touko-lokakuussa tulee tarkastaa vaarallisen puun tuholaisen varalta. Kyseessä on 5 tuhohyönteislajin muodostama ryhmä, joita tavataan Kauko-Idässä Venäjällä, Kiinassa, Koreassa ja Japanissa: https://www.hellenicshippingnews.com/managing-flighted-spongy-moth-complex-risks/
Järjestöt:
The Maritime Technologies Forum (MTF) on julkaissut raportin, jossa arvioidaan merenkulun kypsyyttä ja valmiutta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Raportti sisältää useampia polttoainevaihtoehtoja kuin edellinen, vuoden 2022, raportti: https://www.hellenicshippingnews.com/reports-examine-readiness-of-emerging-alternative-fuel-options/
Kumpi pitäisi päästökauppalaskelmissa huomioida: polttoaineen koko elinkaaren aikana aiheutuneet päästöt vai ainoastaan aluksella syntyneet päästöt: https://splash247.com/norways-bad-imo-diet-plan-for-shipping-a-solution-that-causes-more-harm-than-good/
Ympäristö:
Tanska valmistelee avoimen kierron pakokaasupesurien pesuvesien veteen laskemisen kieltämistä: https://shippingtelegraph.com/environment-news/denmark-considers-scrubber-water-ban-from-ships/
10 tosiasiaa Balin merestä: https://www.marineinsight.com/know-more/bali-sea-facts/
Kanada kieltää pohjanuottauksen suojellakseen ainoaa Tyynen meren korallisriuttaansa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/canada-bans-bottom-contact-fishing-to-protect-its-only-live-pacific-coral-reef/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/