Merenkulun uutisia Naisten päivänä 8.3.2024: naisten asema on muuttunut merenkulussa, kuka omistaa alukset, raaka-aineet virtaavat Kiinaan, jäätilanne tänään, suomalaisyhtiöille tilauksia, irtolastialus katkaisi telekaapeleita hätäankkuroinnissa, Horteniin etävalvontakeskus, Suomen elinkeinoministeri vienninedistämismatkalla, ensimmäiset kuolonuhrit Punaisen meren kriisissä, pakotteiden inflaatio, WISTA 50-v, Tobagon öljyvuoto on lakannut.

Mitä tarkoittaa termi?:

Cargotec: https://www.cargotec.com/fi/

IAEA: https://www.iaea.org/about/overview

Prysmian Group: https://fi.prysmian.com/node/47

Tumblehome: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/what-is-a-tumblehome/

Merenkulku yleinen:

Kansainvälisenä naistenpäivänä on hyvä tarkastella merenkulussa tapahtuneita muutoksia varsinkin naisten asemassa viime vuosikymmenen aikana: https://splash247.com/progress-and-challenges-on-diversity-in-maritime/

Vesselsvalue on julkaissut 10 kärjessä listan maailman kauppalaivojen omistajista valtioittain: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/japan-china-greece-top-list-of-worlds-shipowning-nations/

Splash247.com muilla kielillä: https://splash247.com/read-splash-every-day-in-your-own-language/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Lähitulevaisuudessa Langh Ships´n uudisrakennukset kulkevat fossiilittomalla polttoaineella. Varustamo ja rahdinantaja Outokumpu aikovat vähentää CO₂-päästöjä lyhyillä merimatkoilla 25 % jo tänä vuonna. Langh Ships´n Lovisa ajaa Tornion ja Terneuzenin välillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/rederi-och-industri-sanker-utslapp/

Useiden kasvuvuosien jälkeen Finnlinesin viime vuoden tulos ja liikevaihto laskivat. Syynä olivat korkeat korot, yhteiskunnan laskenut ostovoima ja heikkenevä teollisuuskysyntä. Finnlines kuljettaa n. kolmanneksen rekoista Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan suuntautuvassa liikenteessä. Finnlines sai 500 miljoonan investointiohjelmansa päätökseen viime vuonna ja jatkaa laivastonsa sopeuttamista, kustannustehokkuuden parantamista ja markkinoiden laajentamista: https://www.sjofart.ax/nyheter/sankt-vinst-och-omsattning-for-finnlines/

Tanskalainen Torm-varustamo, joka operoi n. 90 säiliöalusta, sanoo hankkineensa viime vuonna 22 uudempaa ekologista alusta ja luovuttaneensa 11 vanhempaa alustaan. Yhtiö myös paransi tulostaan edellisestä vuodesta hyvän markkinatilanteen johdosta: https://shippingtelegraph.com/tankers/torm-expects-1-05bn-this-year-after-buying-22-ships-in-record-2023/

Boren henkilöstö satsaa liikkumiseen ja varustamo lahjoittaa jokaisesta liikuntaminuutista Itämeren suojeluun 1 sentin. BoreFit-haaste saavutti miljoonannen minuuttinsa ja Baltic Sea Action Groupille luovutettiin sen johdosta 10´079,66 € sekki: https://www.sjofart.ax/nyheter/bores-traning-starker-ostersjon/

Suomen Varustamot ja Suomen Konepäällystöliitto ovat tehneet 2-vuotisen työehtosopimuksen. Neuvottelut jatkuvat vielä Suomen Laivanpäällystöliiton kanssa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/varustamot-ja-konepaallystoliitto-hyvaksyivat-ulkomaanliikenteen-tyoehtosopimukset/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Vakaus on eurooppalaisille laivaajille kriittinen mutta lähes saavuttamaton tila. Muutokset eivät johdu pelkästään tuotannosta vaan sitä monimutkaistavat muutokset kysynnässä, geopolitiikassa ja taloudellisiissa paineissa. Esimerkiksi Punaisen meren tilanteen muuttuessa kokonaiskuva muuttuu täysin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/alphaliners-asia-europe-container-trade-analysis-highlights-its-fluidity

Melkein vuosikymmenen kestäneen rakenteellisen vakauden aika on ohi, kun kahdessa kolmesta allianssista tapahtuu muutoksia. Muutokset astuvat voimaan vuoden 2025 alusta: https://www.worldcargonews.com/shipping-logistics/2024/03/shift-in-alliance-membership-will-bring-new-order-to-liner-shipping/

Kiinan kansankongressin varapuheenjohtaja ehdotti ratkaistavaksi Kiinan ajoneuvoteollisuuden kuljetusongelman. Maailmassa on n. 760 roro-alusta mutta kiinalaisomisteisia vain 2,8 %. Uudisrakennustilauksia on tehty n. 80, joista 20 % kiinalaisille omistajille: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/china-ro-ro-shortage-call-expand-fleet-growing-vehicle-exports

Energia ja raaka-aineet:

Selvityksen mukaan 6 EU-satamaa käsittelee lähes kaiken Venäjän arktisen alueen  tuottaman LNG:n: https://www.maritime-executive.com/article/study-six-eu-ports-handle-almost-all-of-russia-s-arctic-lng

Rautamalmin kuljetukset Kiinaan ovat nousseet 70 % viime vuodesta. Artikkelissa irtolastirahteja: https://www.hellenicshippingnews.com/februarys-brazilian-iron-ore-shipments-to-china-via-capesize-vessels-surged-by-70-compared-to-the-corresponding-period-last-year/

Hiilen kysyntä pitää isot irtolastialukset liikkeellä. Hiilineutraaliustavoitteista huolimatta mm. USA lisää tuotantoaan ja avaa uusia kaivoksia erityisesti metallinjalostustarpeisiin. Kiina taas on hyväksynyt 106 GW:n verran uutta hiilivoimatuotantoa rakennettavaksi. Intian täydet varastot puolestaan aiheuttavat tuonnin vähenemisen ainakin tilapäisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/coal-demand-keeps-large-bulkers-in-high-demand/

LNG-kauppiaat odottavat kesää nähdäkseen, miten Eurooppa varautuu seuraavaan talveen. Hyvä varastotilanne ja lauha talvi ovat pitäneet kulutuksen sopivana mutta varastot tulee täyttää ensi kesän aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/traders-eye-bullish-summer-conditions-as-european-gas-markets-heat-up/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Palmuöljytuotannon kasvu on hiipumassa mutta biodieselin kysyntä nostaa hintoja: https://www.hellenicshippingnews.com/shrinking-global-palm-oil-supplies-strong-biodiesel-demand-to-boost-prices/

Offshore ja merituulivoima:

Offshoreteollisuus tarvitsee digitalisaatiota ja uusia tukialuksia: https://www.maritimejournal.com/equipment/osv-sector-picks-up-pace-on-digitalization/1491775.article

Offshoreteollisuus tarvitsee reaaliaikaista aalto- ja virtamittausta. Näitä tuottava yhtiö on kaksinkertaistanut niihin liittyvät sopimuksensa kysynnän kasvaessa: https://www.maritimejournal.com/equipment/iot-sea-state-monitoring-for-offshore-operators/1491759.article

UK aikoo tukea merituulivoimaa 1 miljardilla $:lla seuraavalla huutokauppakierroksella, joka on suunniteltu täksi vuodeksi: https://www.maritime-executive.com/article/uk-will-provide-record-1b-in-support-to-offshore-wind-in-next-auction

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 8.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Ruotsi on ostamassa käytettyä jäänmurtaja täydentämään Ale-luokkaa. Ale on eniten jääajoaikaa saava murtaja, joka on ainoa järville mahtuva murtaja. Hankittava jäänmurtaja tulee olemaan sen tukena kauden alussa ja lopussa merialueella. Osto ei ole vielä varma vaan murtaja menee testiajoihin Perämerelle. Mikäli ne tyydyttävät, muokataan jäänmurtaja ruotsalaisten vaatimusten mukaiseksi ja otetaan käyttöön seuraavalla jäänmurtokaudella: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vill-kopa-begagnad-isbrytare/

Satamat ja terminaalit:

Jukka Kallio jätti työt Helsingin Sataman liiketoimintajohtajana viime syksynä: https://www.portofhelsinki.fi/kaija/kasvot/tarpeeksi-tyota/

Punaisen meren kriisi on lisännyt Afrikan satamien liikennettä. Satamien tehokkuus on silti kaukana muun maailman tehokkuudesta, vaikka investoinnit ovat parantaneet infrastruktuuria merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-causes-surge-in-vessel-calls-and-congestion-at-african-ports/

USA:n presidentti on ilmoittanut liittovaltion tila -puheessaan USA:n puolustusvoimien rakentavan väliaikaisen sataman Gazaan humanitääristä apua varten. Henkilökuntaa USA ei sijoita Gazaan: https://gcaptain.com/us-to-build-temporary-port-in-gaza-to-deliver-aid/

Euroopan suurimpaan sisävesisatamaan on sovittu uusista investoinneista mm. kemikaali- ja vetyinfrastruktuuriin sekä konttiterminaaliin: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/financing-agreed-for-europes-largest-inland-port/1491770.article

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Uudisrakennustilaukset ovat virkistymässä: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-market-picking-up-pace/

Raakaöljysäiliöalusten uudisrakennustilaukset ovat kasvaneet 490 % viime keväästä: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-tanker-newbuild-contracting-jumps-490-as-vlcc-orders-gain-pace/

Suomalaisen Cargotec´n tytäryhtiö MacGregor on saanut tilauksen kolmesta nosturista huipputeknologiseen kaapelinlaskualukseen. Toimitus on ensi vuonna norjalaiselta telakalta italialaiselle Prysmian Groupille. Prysmian Group omistaa mm. Siuntion Pikkalassa sijaitsevan kaapelitehtaan: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-has-received-a-large-order-for-cranes-to-be-installed-onboard-a-state-of-the-art-cable-layer-due-delivery-from-global-shipbuilder-vard/

ABB toimittaa Azipodit Kanadan uuteen polaarimurtajaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/abb-toimittaa-azipodit-kanadan-polaarimurtajaan/

Norjalaisyhtiö on kehittänyt vedenalaiseen tutkimukseen soveltuvan kevyen, lujatekoisen ja helposti asennettavan laitteen, joka mahdollistaa merenpohjan tiedonkeruun etänä haastavissakin olosuhteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-discoverys-new-em-2042-multibeam-echo-sounder-generates-great-market-feedback/

Liettualaistelakka on saanut norjalaisvarustamolta tilauksen täyssähköisestä lautasta, jonka on suunnitellut norjalainen yhtiö. Akkukäyttöinen alus tulee Norjan rannikon saarten väliseen liikenteeseen ja sen on määrä valmistua vuonna 2026: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/torghatten-nord-inks-deal-for-an-all-electric-ferry-to-serve-norwegian-islands/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Kolme kansainvälistä vedenalaista tele- ja internetkaapelia on katkennut / katkaistu Punaisella merellä. Merikaapelien vahingoittaminen laajentaa Punaisen meren kauppa-aluksiin kohdistuvaa uhkaa tavara- ja energiakuljetusten lisäksi tietoliikenteeseen. Punaisen meren kautta kulkee n. 12 % maailman tavaraliikenteestä ja 25 % tietoliikenteestä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/underwater-data-cables-in-red-sea-damaged-after-ship-attacked-by-houthis-sank/

Arvioiden mukaan alueelle uponneen irtolastialuksen ankkuri veti telekaapelit poikki sen hätäankkuroidessa huthien ohjusosuman jälkeen. Alueella on 14 toimivaa telekaapelia ja kuutta suunnitellaan: https://gcaptain.com/rubymar-anchor-seen-as-likely-cause-of-severed-red-sea-cables/

Punaisen meren kriisi alleviivaa läpinäkyvän tiedon tarvetta päätöksenteon tukena. Nopeus, jolla varustamot ovat reagoineet, osoittaa monipuolisen digitaalisen tiedon ja sen hyödyntämisen tarpeen. Mutta tiedon ongelmat sen omistajuudesta avointen liittymärajapintojen puuttumiseen jäävät edelleen haasteeksi. Monimutkainen riskienhallinta toimitusketjun häiriökohtien välttämiseksi tarvitsee nopeasti saatavaa oikeaa tietoa: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/red-sea-crisis-underlines-need-greater-data-transparency

Podcast: merenkulun operaatioiden digitalisointi ja sen käyttämät työkalut: https://www.seatrade-maritime.com/technology/focus-digitalising-maritime-operations-asencz-marorka

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Kongsberg ja Wilhelmssen ovat avanneet Horteniin Norjaan etävalvontakeskuksen, josta käsin valvotaan autonomisten alusten toimintoja. Tällä hetkellä alueella operoi jo 3 autonomista alusta lyhyillä reiteillä. Valvonta kohdistuu alusten navigointiin, huoltotarpeeseen ja turvallisuuden valvontaan: https://seawork.com/newfront/news/state-of-the-art-autonomous-vessel-operations-centre-opens-in-norway

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Suomen elinkeinoministeri johtaa Team Finlandin vienninedistämismatkaa Kanadaan ja USA:han. Matka keskittyy laivanrakennukseen ja satamateknologiaan. USA on palauttamassa tuotantoa takaisin kotimaahan ja tarvitsee osaajia. Protektionismi ei välttämättä estä kumppanimaiden välistä kaupankäyntiä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomalaista-osaamista-arvostetaan-yhdysvalloissa/

HE eduskunnalle merityötä koskevan yleissopimuksen ohjeiston muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä siihen liittyviksi laeiksi: https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/merenkulkualan-yksityisten-tyovoimapalveluiden-tarjoajille-esitetaan-uusia-velvoitteita

IMO:n pääsihteeri vieraili Suomessa tavaten hallinnon ja merenkulun edustajia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imon-paasihteerin-arsenio-dominguezin-vierailu-vahvisti-suomen-aanta-imossa/

IMO on kovan paikan edessä. Sen tulee päättää pitääkö ja miten rangaista fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Viime vuonna IMO asetti uudet hiilineutraaliustavoitteensa, jossa on pyrkimys saada 5 – 10 % merenkulun polttoaineista matala- tai 0-päästöiseksi vuoteen 2030 mennessä. Suurin ongelma on 3 – 4 -kertainen hintaero fossiilisten ja uusiutuvien polttoaineiden välillä. MEPC81:ssä on tarkoitus keskustella päästöhinnoittelumekanismista, joka hyväksyttäisiin 2025 ja tulisi voimaan 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-ponders-new-ghg-policies-while-shipping-sector-awaits-low-carbon-economic-incentive/

EU:n hiilineutraaliustavoite tarkoittaa, että 280 miljoonaa tonnia CO₂:ta on saatava pois pilaamasta ilmaa, jotta EU:n 90 % vähennystavoite vuoteen 2040 mennessä saavutetaan. Satamat ja alukset ovat keskeisiessä roolissa CO₂-keräämisessä ja varastoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/ships-and-ports-will-be-crucial-in-achieving-eu-climate-goal/

IMO ja ILO julkaisivat uudet suositukset suojatakseen merenkulkijoita häirinnältä ja väkivallalta. Ne aloittavat myös kampanjan taistelussa seksuaalista häirintää, seksuaalista väkivaltaa ja kiusaamista vastaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-ilo-issue-new-recommendations-to-protect-seafarers-from-harassment-and-violence/

Kirgisiasta tulee IMO:n 176. jäsenmaa: https://splash247.com/kyrgyzstan-joins-the-international-maritime-organization/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Ensimmäiset kuolonuhrit on tullut huthien iskuissa. Kolme merenkulkijaa kuoli irtolastialuksella sen saatua ohjusosuman. Lisäksi 4 on loukkaantunut, joista 3 on kriittisessä tilassa. Alukselle tuli huomattavia vahinkoja: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/two-killed-in-houthi-missile-attack-on-bulk-carrier-uk-officials/

USA:n laivasto kertoo uudesta konseptista, jolla se vastaa Kiinan kasvavaan merelliseen aluehallintakykyyn (A2/AD – anti-access / area-denial) ruuhkaisilla Indo-Pasificilla merialueilla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-military-reveals-new-concept-to-counter-chinas-a2-ad-strategy-in-contested-indo-pacific/

Kiina on käynnistänyt harmaan vyöhykkeen sodankäynnin Taiwania vastaan ryhtymättä varsinaisiin sotatoimiin. Se aikoo täyttää Taiwania ympäröivät vedet ilmapalloilla, miehittämättömillä aluksilla ja siviiliveneillä häiritäkseen Taiwanin viranomaisia: https://gcaptain.com/china-steps-up-grey-zone-warfare-to-exhaust-taiwan-report-says/

Video: vesitykillä komentosillan ikkunasta sisään. Kiinalaiset tönivät tykisti Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/video-chinese-water-cannon-breaks-bridge-windows-on-philippine-boat

Video: venäläiset sotilaat yrittävät ampua miehittämättömiä ukrainalaisia veneitä saadakseen ne pois: https://www.maritime-executive.com/article/new-video-shows-russian-ship-s-desperate-attempt-to-fight-off-drone-boats

Pakotteet:

Pakotteiden inflaatio käy kuumana. Merenkulualan on navigoitava pakotteiden luomassa miinakentässä välttääkseen pakotteiden kohdistuminen omaan liiketoimintaansa. Kaikkiaan 69´000 henkilöä ja yksikköä on nyt pakotteiden kohteena, joista n. 12´000 yksikköä – yhtiöitä, henkilöitä, aluksia – kohdistuu merenkulkuun. Vuonna 2020 luku oli vain 2´500: https://splash247.com/shipping-warned-sanctions-inflation-is-running-red-hot/

Venäläistä öljyä kuljettavat alukset siirtyvät pakotteiden myötä pois Liberian ja Marshall Islandin rekistereistä. Kyseiset rekisterit pitävät päämajaansa USA:n Virginian osavaltiossa Washington DC:n naapurissa. USA, EU ja UK ovat painostaneet myös Panamaa noudattamaan pakotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-oil-fleet-shifts-away-from-liberia-marshall-island-flags-amid-us-sanctions-crackdown/

Turkkilainen satama kieltäytyy ottamasta vastaan venäläistä öljyä vaikka se olisi pakotteiden mukaistakin. Sataman ja öljyvarastot omistava yhtiö on ilmoittanut katkaisevansa kaikki yhteydet Venäjälle. USA arvioi pakotteiden vähentäneen Venäjän öljytuloja n. 14 – 25 % samalla, kun Venäjän sotilasmenot ovat kasvaneet 60 %: https://www.maritime-executive.com/article/turkish-port-abandons-russian-oil-as-sanctions-enforcement-tightens

USA on asettanut pakotteet kahdelle säiliöalukselle, jotka ovat kuljettaneet iranilaista öljyä huthien toiminnan rahoittamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/two-more-tankers-sanctioned-by-u-s-for-support-of-iran-and-houthis

Kreikkalaiset säiliöalukset ovat palanneet Venäjän öljykuljetuksiin pakotteista huolimatta korkeiden rahtitulojen vuoksi. N. 33 % Venäjän öljyviennistä kulki G7:n maiden omistamilla, operoimilla tai lipun alla purjehtivilla aluksilla tai ne oli vakuutettu länsimaiden P&I-klubeissa. Intiaan hintakaton ulkopuolisia öljykuljetuksia oli 59 % ja Kiinaan 82 % niiden kaikista öljykuljetuksista. Ne myös maksavat muussa valuutassa kuin $:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-operators-regain-share-in-russian-crude-exports-despite-tighter-sanctions/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA kongressin teettämä selvitys on löytänyt kyseenalaisia kommunikaatiolaitteita Kiinassa rakennetuista satamanostureista ml. modeemeja, joihin on ulkopuolinen pääsy. USA:n hallinto on päättänyt kiinalaisnosturien korvaamisesta japanilaisilla. Suomen elinkeinoministeri kommentoi asiaa World Street Journalissa uuden painopisteen nostureissa ja merenkulun turvallisuudessa olevan herätys monille länsimaille: https://splash247.com/us-probe-finds-questionable-communications-equipment-on-chinese-built-cranes/

Iran purkaa viime vuonna pysäytetyn säiliöaluksen 50 miljoonan $ arvoisen öljylastin, jonka omistaa öljy-yhtiö Chevron. Iranin oikeuslaitoksen päätöksen mukaan tehty lastin purkaminen on kosto USA:n pakotteille, jotka kielsivät kriittisten lääkkeiden myynnin iranilaisille harvinaisen ihotaudin uhreille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iran-to-unload-50-million-worth-of-crude-from-tanker-advantage-sweet-seized-last-year/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

USA:n kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta on julkaissut raporttinsa säiliöaluksen ja hinaajan yhteentörmäyksestä satamaan johtavassa kanavassa. Hinaajan teho ei riittänyt kumoamaan isomman aluksen ja kapean kulkuväylän hydrodynaamisia voimia. Törmäyksestä aiheutui liki 7 miljoonan $ vahingot: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/ntsb-speed-a-factor-in-a-costly-collision-between-tugboat-tanker/

Järjestöt:

Suomen Vesitiet ry piti vuosikokouksensa tammikuussa. Yhdistyksen tulevat painopisteet ovat sisävesi- ja rannikkoliikenteen kehittämisen tukemisessa. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan merituulipuistojen rakentamiseen. Kokouksessa valittiin yhdistyksen toimihenkilöt ja esiteltiin vuoden 2023 logistiikkaselvitys: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-vesitiet-ryn-piti-vuosikokouksen/

WISTA, Women’s International Shipping & Trading Association, täyttää 50 vuotta ja se viettää sitä yhdessä Seaworks´n kanssa, joka täyttää 25 vuotta, yhteisellä Women in Marine Industry -päivillä: https://seawork.com/newfront/news/celebrate-gold-and-silver-with-women-in-marine-at-seawork

Lontoossa on perustettu järjestö nimeltään NEMO, Nuclear Energy Maritime Organization, joka työskentelee yhteistyössä IMO:n ja IAEA:n kanssa luodakseen kansainvälisiä standardeja ja sääntöjä ydinvoiman käyttöönotolle, operoinnille ja käytöstäpoistolle sekä edistämään ydinvoiman kaupallistamista merenkulussa: https://splash247.com/nuclear-energy-maritime-organization-founded-in-london/

Onnettomuudet:

Intian laivasto evakuoi kaikki 20 merenkulkijaa ja 3 vartijaa osuman saaneesta aluksesta sen jälkeen, kun 3 miehistön jäsentä kuoli huthien hyökkäyksessä. Alus on n. 50 merimailia etelään Adenin satamasta ja henkilöstö vietiin Djiboutiin sairaalaan. Kaksi kuolleista oli filippiiniläisiä ja yksi vietnamilainen. Lisäksi kaksi filippiiniläistä sai vakavia vammoja. Alus ajelehtii tuulen ja virran mukana, pelastussopimus on tehty:  https://gcaptain.com/true-confidence-adrift-after-first-seafarer-fatalities-from-houthis-red-sea-attacks/

Tobagon rannikolla kaatuneen polttoaineproomun öljyvuoto on lakannut. Vuoto jatkui kuukauden ja levitti öljyä satoja kilometrejä länteen Karibian merellä. Hinaajan omistajaa etsitään edelleen ja Tansanian alusrekisterin toimittamien asiakirjojen mukaan sen omistaa Panamaan rekisteröity yhtiö. Alusrekisteröinti oli yhtä matkaa varten alkaen matkan aloituksesta 30.12.2023 ja loppuen 29.2.2024. Hinaajaa ja proomua on käytetty Venezuelan öljyn kuljetukseen pitkään: https://splash247.com/capsized-barge-stops-spilling-oil-off-tobago/

Konttialuksen konehuone on 5. päivää tulessa. Alus on ankkurissa St. Lawrence -joella lähellä Saguenay´n vuonoa vastapäätä Gros Cacounan lastauspaikkaa. Aluksella on useampi paloryhmä sammuttamassa tulta ja yksi jäänmurtaja seuraa lähistöllä tilannetta. Viranomainen on kieltänyt alusta poistumasta Kanadasta: https://www.maritime-executive.com/article/msc-containership-prohibited-from-departing-canada-as-fire-winds-down

Icon of the Seas kunnostautui pelastamalla 14 henkilöä pienestä veneestä, jossa he olivat olleet 8 päivää. Selvyyttä ei ole henkilöiden kotimaasta mutta he jäivät seuraavana päivänä Roatanin satamaan Hondurasissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cruise-ship-icon-of-the-seas-rescues-14-people-stuck-on-a-boat-for-over-a-week/

Ympäristö:

Uponneen irtolastialuksen lastina oleva lannoite-erä voi aiheuttaa mittavan leväkukinnan, joka tukkii valonpääsyn koralleille, aiheuttaa happikatoa ja muodostaa kuolleita alueita Bab El Mandebiin:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/coral-reefs-face-risk-from-massive-algal-bloom-after-ship-rubymar-sank-in-the-red-sea/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/