Merenkulku yleinen:
Markkinakatsaus viikolle 9: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/03/xclusiv-2024_03_04.pdf
Irtolastialusten kysyntä on ollut tasaista ja rahdit ovat nousseet koko tämän vuoden ajan: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-climbs-to-more-than-2-month-high-on-firm-vessel-rates/
Liikkuminen Punaisella merellä ja taloudellinen turvallisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-movements-and-financial-security/
Prinsessa Anne, joka on merimieslähetyksen presidentti, puhui Dubaissa merenkulkuelinkeinon monimuotoisuuden tärkeydestä ja merimieslähetyksen työstä: https://www.seatrade-maritime.com/management-crewing/princess-royal-champions-mission-seafarers-dubai-visit
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Viking Cinderella vaihtoi eilen Suomen alusrekisteriin ja lippuun Tukholmassa. Kaikki Viking Linen 5 alusta ovat nyt Suomen lipun alla ja aluksilla sovelletaan Suomen työehtosopimusta. Alus aloittaa ms Gabriellan kanssa Helsinki – Tukholma -linjalla maaliskuun 8:na päivänä: https://www.sjofartstidningen.se/viking-cinderella-har-bytt-flagg/
Japanilainen kemikaalivarustamo on hankkinut singaporelaisvarustamon kaikki osakkeet 400 miljoonan USD hintaan. MOL:lla on aiemmin 81 moniosastoista kemikaalialusta ja kauppa tuo sille 36 alusta lisää. Kaupassa syntyy yksi maailman suurimmista ruostumattomia terästankkeja käyttävistä kemikaalialusvarustamoista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mol-chemical-tankers-forges-one-of-the-worlds-largest-multi-segregated-chemical-tanker-fleets/
Onko MEPA:n valtionosuus poistumassa? Hallitusohjelman kirjaus ei lupaa hyvää muutenkin osaamispulasta kärsivällä alalla: https://www.ts.fi/lukijoilta/6261790
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Samskip lisää lähimerenkulun kapasiteettiaan Itämerellä. Samskip ajaa Itämerelle kahdella 800 TEU:n aluksella Helsinkiin, Riikaan ja Klaipedaan. Reitin toinen pää on Rotterdamissa ja Imminghamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/samskip-expands-strategic-baltic-sea-development-to-increase-service-capacity-and-include-klaipeda-in-the-network/
Seitsemän 13 suurimmasta konttivarustamosta paransi aikataulunsa pitävyyttä viimeisen vuoden aikana. Tuloksissa näkyy Punaisen meren kriisin vaikutus. Kaikkiaan tulokset ovat huonoja, kuljetuksista n. puolet viivästyi: https://www.maritime-executive.com/article/red-sea-problems-drive-schedule-reliability-to-lowest-level-in-15-months
Konttikuljetuksissa kuljetussopimus voi olla kertaluontoinen (spot-rahti) tai pitempiaikainen. Pitkäaikainen rahtaussopimus sisältää yleensä sitoutumisen minimikuljetusmäärään. Jos sitä ei täytä, joutuu laivaaja maksamaan vahingonkorvausta. Artikkelissa kuvataan sopimuksen etuja ja haasteita: https://www.marineinsight.com/maritime-law/minimum-quantity-commitment-mqc-and-liquidated-damages-in-container-shipping-concept-and-relevance/
Tyhjien konttien saatavuusongelma vähenee sitä myöten, kun kysyntä hiipuu: https://www.seatrade-maritime.com/containers/empty-container-availability-fears-slide-demand-wanes
Pienet konttivarustamot valtaavat Venäjän markkinoita suurten allianssien poistuttua sieltä. Ne kasvattavat osuuttaan Aasia – Eurooppa -linjalla: https://splash247.com/non-alliance-liners-double-market-share-on-asia-europe-over-the-past-year/
Energia ja raaka-aineet:
Säiliöalusten vetting-alusta antaa tilaajille paljon kaivattua tietoa pakotteiden kohteiksi joutuneista yhtiöistä ja aluksista. Vetting-alusta kytkee Lontoon pörssin tarkistuslistan alustaansa sallien loppukäyttäjien, kuten rahdinantajien, instituutioiden, kauppiaiden, satamaviranomaisten ja varustamojen tarkistaa ja arvioida aluksia ja yhtiöitä: https://splash247.com/rightship-adds-sanctions-data-to-platform/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Viimeisin yritys käynnistää 3,5 vuotta kestävä maailmanympäriristeily on ottanut askeleen eteenpäin. Risteilyn järjestäjä ilmoittaa, että se on hankkinut 31 vuotta vanhan Fred. Olsen Cruisesin Braemer-aluksen tarkoitukseen. Alus on maannut ylös viimeiset 4 vuotta Skotlannissa ja se menee 8-viikkoiseen kunnostukseen ennen matkan aloitusta toukokuussa: https://www.maritime-executive.com/article/cruise-ship-handed-over-to-buyer-for-3-5-year-residential-world-cruise
Kanavat ja sisävedet:
Finferries vaihtaa kahden saaristolossinsa paikkaa, joista toinen on sähköinen vaijerilossi ja toista muutetaan sellaiseksi. Muutokset laivastossa ja aikatauluissa parantavat palvelua Nauvo – Korppoo välillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/finferries-vaxlar-upp-i-sommar/
Suezin kanavaviranomainen selvittää kanavan laajentamista ja rinnakkaisen kanavan loppuun rakentamista. Alustavien arvioiden mukaan työ kestäisi 16 kuukautta ja maksettäisiin kanavan investointibudjetin kautta. Silti hanke vaatii Egyptin hallituksen suostumuksen: https://gcaptain.com/suez-canal-head-says-egypt-studying-further-expansion-of-waterway/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 6.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Ruotsin 2 uuden jäänmurtajan tilaus menee uusiksi, koska Sjöfartsverket ei saanut yhtään hyväksyttävää tarjousta. Tarjouspyyntöä tarkennetaan mutta, mistä on kysymys jää liikesalaisuuden taakse. Sjöfartsverket arvioi viivästyksen olevan alle vuoden ja uusi murtaja olisi käytössä vuoden 2028 aikana: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-nya-isbrytare-forsenas/
USA:n rannikkovartiosto aikoo ostaa ankkurinkäsittelyyn rakennetun kaupallisen jäänmurtajan. Kyseinen alus on ainoa, joka täyttää rannikkovartioston ostoehdot: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-looking-to-acquire-commercial-icebreaker-aiviq/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
MAN:n toimitusjohtaja uskoo merenkulun kulkevan kohti monimutkaisempaa tulevaisuutta, jossa on monenlaisia polttoaine- ja konetyyppejä. On valittava jälkiasennuksen tai uudisrakennuksissa valmiuden vaihtoehtoisten polttoaineiden välillä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/marine-engine-choices-which-fuel-newbuild-ready-or-retrofit
MAN lupaa ammoniakkikäyttöisiä laivakoneita vuoden 2027 jälkeen: https://gcaptain.com/man-energy-solutions-to-offer-ammonia-fueled-ship-engines-after-2027/
Wärtsilä alkaa myymään CO₂-keräys- ja varastointijärjestelmiä, joiden uskotaan nopeuttavan hiilineutraaliuden saavuttamista. Wärtsilän laitteisto on yhdistetty pakokaasupesurijärjestelmään, jossa SO₂ poistetaan ennen CO₂:ta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-aims-to-sell-ccs-with-quick-paybacks-for-imo-2040-target/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Irtolastialukset hidastavat vauhtiaan noudattaakseen päästörajoituksia: https://www.hellenicshippingnews.com/bulkers-slowing-down-to-comply-with-emission-rules/
Ensimmäiset kiinteät purjelaitteet on otettu käyttöön ranskalaisen varustamon roro-aluksella: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/first-fixed-suction-sails-deployed-on-airbus-chartered-roro/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Iridium on ostanut L-kaistan satelliittipaikannuspalvelua tarjoavan yhtiön. Palvelu tarjoaa GPS-satelliitin korvaavaa paikannus- ja aikatietopalvelua: https://www.maritime-executive.com/article/iridium-buys-service-that-uses-l-band-satellites-for-gps-like-positioning
Inmarsat on yhdessä energiayhtiön kanssa rakentamassa 5G-verkkoa, jonka tarkoituksena on tuottaa korkeataajuusalueella yhteydet energiayhtiön offshorekentälle. Teknologia on suunniteltu tuottamaan vaativissa olosuhteissa suurta suorituskykyä: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-maritime-partners-with-aramco-to-trial-world-first-over-water-5g-mesh-network/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Kiina avautuu kiinalaisen uuden vuoden jälkeen, joka normaalisti laskee rahtihintoja. Geopoliittiset uhat ovat saaneet useat yhtiöt pohtimaan strategiaansa. Kaksi kolmasosaa aikoo laajentaa tuottajakaartiaan, kun yksi kolmasosa vähentää sitä. Sitkeät jännitteet Itä-Euroopassa ja Lähi-Idässä ovat muuttaneet kauppareittejä, joka on edelleen saanut teollisuuden pohtimaan toimitusketjujaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-reopens-after-chinese-new-year-container-rates-plateau/
Kiina on asettanut tämän vuoden bruttokansantuotetavoitteen 5 %. Tavoite on sama kuin viime vuonnakin ja se on linjassa asiantuntijoiden arvioiden kanssa. Inflaatiotavoite on 3 % ja Kiina aikoo luoda 12 miljoonaa työpaikkaa, joka pitäisi työttömyyden 5,5 %:ssa. Tosin Kiinan johtoa piinaavat kiinteistökriisi, syvenevä deflaatio, pörssiromahdus ja kasvava paikallishallinnon velka: https://www.hellenicshippingnews.com/china-sets-2024-gdp-growth-target-at-around-5-same-as-last-year/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
EU:n päästökauppajärjestelmällä ja FuelEU Maritime -säännöstöllä on laajakantoiset vaikutukset varustamoille, operoijille ja rahdinantajille, jotka toimivat EU:hun, EU:sta tai EU:ssa suuntautuvissa kuljetuksissa. Järjestelmä on monimutkainen ja voi johtaa sakkoihin, jos vaatimustenmukaisuus ei onnistu mutta luo myös mahdollisuuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-and-fueleu-call-for-proactive-risk-management/
Useita kysymyksiä jäi vastaamatta, kun EU ETS aloitti. Toiset varustamot olivat paremmin valmistautuneita kuin toiset tai tilanne oli selkeämpi. Artikkelissa avataan muutamia epäselvyyksiä: https://splash247.com/contractual-issues-arising-from-eu-ets-implementation-explained/
Johtamansa EU:n Punaisen meren tehtävän jälkeen Kreikka hakee avainroolia EU:n puolustuksessa. Sen tavoitteena on uudistaa puolustusvoimiaan Suomen mallin mukaisesti, uudistaa puolustusteollisuuttaan ja tehostaa telakkateollisuuttaan maan palautuessa pitkästä velkakriisistään: https://www.hellenicshippingnews.com/after-red-sea-mission-greece-seeks-key-role-in-eu-defence-minister/
Ruotsin Sjöfartsverket pyytää 400 miljoonaa kruunua lisää määrärahaa vuodelle 2025 useiden vuosien vyönkiristysten jälkeen: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-ber-om-400-miljoner-i-hojda-anslag/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Huthit kiristävät otettaan Punaisella merellä ja Bab El Mandebin salmessa vaatimalla lupaa Jemenin aluevesille tulijoilta. Myös EU operaatioon osallistuvien maiden alukset ovat vaaravyöhykkeessä. Toisaalta toimitusketju on ehtinyt saada Afrikan kierron aiheuttamat viivästykset korjattua: https://splash247.com/houthis-move-to-tighten-grip-on-red-sea-shipping/
Ukraina väittää hyökänneensä Venäjän Mustan meren laivaston partioalusta vastaan ja vahingoittaneensa sitä: https://shippingtelegraph.com/videos/ukraine-claims-attack-on-russian-patrol-ship-sergei-kotov-video/
Kiinalaisalus kiilasi filippiiniläisalusta Etelä-Kiinan merellä. Fyysiset vauriot olivat vähäisiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/philippine-coast-guard-ship-damaged-after-collision-with-chinese-coast-guard-vessel/
Pakotteet:
Iran uhmaa USA:n pakotteita lisäämällä LPG-tuotantoaan. Iranin LPG vienti kasvoi viime vuonna 28 % yli 11 miljoonaan tonniin, odote tälle vuodelle on yli 12 miljoonaa tonnia. Myös Iranin öljynvienti kasvoi viime vuonna 3 miljoonaan barreliin päivässä. Kumpikin raaka-aine menee pääsääntöisesti Kiinaan: https://gcaptain.com/iran-defies-us-sanctions-with-surging-lpg-exports/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
UK laivaston yksikkö takavarikoi yhdessä USA:n rannikkovartioston kanssa Karibialla liki 300 miljoonan £ arvosta huumeita kahdessa suuressa operaatiossa: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/seizure-of-300m-of-drugs-in-two-huge-blows-to-drug-runners-in-caribbean/
Sveitsiläinen logistiikkayhtiö on sopinut maksavansa USA:n viranomaisille 661 miljoonaa $ ja Sveitsin viranomaisille 98 miljoonaa $ pitkässä ja monimutkaisessa lahjusjutussa. Jutun tutkimukset ovat kesken vielä Ecuadorin ja Sveitsin välillä: https://www.maritime-executive.com/article/gunvor-pays-more-than-700m-in-u-s-and-switzerland-settling-bribery-cases
Nigeria paikansi polttoaineenjakelualuksen ja pidätti sen syytettynä öljyvarkauksista: https://www.maritime-executive.com/article/nigeria-tracks-down-bunker-vessel-and-holds-it-on-oil-theft-charges
Varustamo ja vakuutusyhtiö ovat haastaneet autonvalmistajan oikeuteen autolaivan tulipalosta ja uppoamisesta. Kantajat ovat mielestään löytäneet todisteet siitä, että yhden sähköauton akkujärjestelmässä ollut vika aiheutti tulipalon, jonka seurauksena liki 4´000 ajoneuvoa meni aluksen mukana syvyyksiin 400 km Portugalin rannikolta. Vahingon arvioidaan olevan 400 – 500 miljoonaa $: https://splash247.com/mol-and-allianz-take-volkswagen-to-court-over-sinking-of-felicity-ace-car-carrier/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Sotavaaravakuuttajat ei ole noteranneet irtolastialuksen uppoamista Bab El Mandebissa vaan taso on pysynyt edelleen n. 1 % aluksen arvosta. Seitsemän päivän kausi Punaisen meren läpi on noussut sadoilla tuhansilla $:lla kriisin alkamisesta marraskuussa. Rubymar-aluksen arvo oli n. 4,8 miljoonaa $ eikä sen vakuuttajaa tiedetä. Aiempi P&I-vakuutus päättyi vuonna 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/war-insurers-shrug-off-rubymar-sinking-in-red-sea-rates-stable/
DNV on julkaissut kyselyn luokituslaitoksen säännöistä ja standardeista: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-has-submitted-the-classification-societys-rules-and-standards-for-industry-hearing/
Järjestöt:
Eurooppalainen merenkulku edustaa 39,5 % maailman kauppalaivastosta. ECSA, Euroopan yhteisön varustamoliitto, on julkaissut eurovaalien alla tavoitteensa seuraavaksi 5 vuodeksi. Ne ovat ilmastomuutos ja energiasiirtymä, ihmiskeskeinen vihreä ja digitaalinen siirtymä, alusrahoitus ja kilpailukyky sekä kauppa. Digitaalisuus- ja puhtaiden polttoainetavoitteiden saavuttamiseksi 800´000 merenkulkijaa tulee kouluttaa maailmanlaajuisesti seuraavan 10 vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipowners-priorities-2024-2029/
OPEC+ jatkoi tuotannon leikkaustaan tämän vuoden puoliväliin välttääkseen ylijäämää maailmalla ja suojatakseen hintakehitystä. Karkeasti 2 miljoonan barrelin leikkaus päivässä jatkuu kesäkuun loppuun saakka: https://gcaptain.com/opec-extends-oil-cuts-with-russia-bolstering-its-effort/
Onnettomuudet:
Bab El Mandebissa uponnutta irtolastialusta ei hyväksynyt yksikään alueen satama suojapaikkaan. Upottuaan se muodostaa valtavan ympäristö- ja merenkulkuriskin. Alus olisi tarvinnut mittavan pelastusoperaation ennen romutusta. Useat laivaajat ovat valinneet pidemmän reitin eivätkä monetkaan vakuutusyhtiöt myönnä kaskovakuutusta aluksille, jotka oikaisevat Punaisen meren kautta. Huthit syyttävät tapahtumasta UK:ta: https://www.hellenicshippingnews.com/freight-rates-on-notice-after-rubymar-sinks-first-ship-casualty-of-red-sea-crisis/
Konttialus juuttui siltaan Rotterdamissa ottamatta selvää alituskorkeudesta, joka vaihtelee vuoroveden mukaan. Silta on suljettu tutkimusten ajaksi, aluksen vahinkoja tutkitaan ja lastivahinkoina arvioidaan olevan kahden tyhjän kontin putoaminen veteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/container-ship-gets-struck-for-hours-under-willemsbrug-bridge-in-rotterdam/
Malesia avaa 10 vuotta sitten kadonneen matkustajalentokoneen etsinnät uudelleen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/malaysia-calls-for-renewed-search-for-one-of-worlds-greatest-aviation-mysteries/
Konttivarustamon vanhemmille aluksille sattui joukko onnettomuuksia viime viikolla: https://splash247.com/tough-week-for-mscs-vintage-fleet/
Romutus:
Vieläkään romutus ei vedä eikä romumetalli käy kaupaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-stagnation-is-the-norm/
Ympäristö:
Kymmenen faktaa Flores Sea´sta: https://www.marineinsight.com/know-more/flores-sea-facts/
Historian havinaa:
Kolumbian valtio aikoo nostaa vuonna 1708 uponneesta kaljuunasta 20 miljardin $ arvoisen aarteen. Se aikoo sijoittaa hankkeeseen 4,5 miljoonaa $ tänä vuonna. Aluksen upotti brittilaivasto Barun saaren edustalle Cartagenasta etelään. Alus on 2´000 jalan syvyydessä ja tarvitsee kehittynyttä teknologiaa nostotyössä. Kolumbia aikoo pitää aarteen itsellään mutta myös sekä Bolivia että Espanja ovat vaatineet sitä itselleen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/colombia-to-retrieve-treasure-worth-20-billion-from-ship-that-sank-in-1708/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/