Merenkulun uutisia 4.2.2024: Merenkulku sijoituskohteena, merenkulku tänä vuonna, Venäjän Urals ylitti hintakaton, jäätilanne tänään, 0-päästötavoite vaatii sijoituksia, Punaisella merellä datakaapeleita vahingoitettu, irtolastialus uponnut, miten sotavaara ja vakuutusehdot.

Mitä tarkoittaa termi?:

Guarantee vai indemnity: https://www.hellenicshippingnews.com/is-your-guarantee-a-guarantee-note-to-shipowners/

Merenkulku yleinen:

Taivas on rajana sanoo professori merenkulkuun liittyvien johdannaisten käytöstä. Hänen mukaansa merenkulku on uusi johdannaisten luokka, johon sijoittaa. Tällä hetkellä sijoittajat etsivät uusia laajentumismahdollisuuksia ja tutkimattomia alueita. Merenkulku on monella tapaa ainutlaatuinen omaisuuserä. Se on monipuolinen ja se on yksi harvoista teollisuudenaloista, jolla on selkeä nolla-päästötiekartta: https://www.hellenicshippingnews.com/skys-the-limit-for-shipping-derivatives/

Käytettyjen alusten jälleenmyyntiarvo ja myyntimäärät ovat korkealla. Varsinkin säiliö- ja irtolastialukset käyvät kaupaksi, konttialusten myynti on pudonnut suurten uudisrakennustoimitusten alla, jota tosin tasoittaa Punaisen meren kriisin vaikutukset: https://splash247.com/secondhand-ship-prices-and-sales-volumes-scale-heights/

Mikä vaikuttaa merenkulkuun tänä vuonna? Huthit, kiinalainen uusi vuosi, Panaman kanavan kuivuusongelmat, lakot, presidentinvaalit? Pitääkö olla huolissaan vai hyötyä: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-disruptions-among-critical-supply-chain-risks-in-2024

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Kazakstanin valtion öljy-yhtiöllä on tätä nykyä 7 säiliöalusta. Se aikoo hankkia 10 alusta lisää laivastoonsa. Näillä lisäyksillä se voisi kuljettaa Tengiz-öljykentän tuotannosta puolet omalla tonnistolla. Mustan meren öljyn rahtihinnat ovat heilahdelleet melkoisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/kazakhstans-kmg-plans-to-expand-aframax-fleet-from-2-vessels-to-12/

Ruotsalaisvarustamon uudisrakennus laskettu vesille Hollannissa: https://www.sjofartstidningen.se/ahlmark-lines-forsta-nybygge-sjosatt/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

USA:n liittovaltion merenkulkukomissio on antanut määräyksen uusista laskutusstandardeista valtamerikuljettajille ja terminaaleille poistaakseen asiakkaan oikeuksia loukkaavat konttien myöhästymismaksut. Uudet vaatimukset keskittyvät kuljettajien ja terminaalien seisontamaksuihin tilanteissa, joissa vastaanottaja ei ole noutanut tavaraa ajoissa, ja viivästysmaksuihin, joissa asiakas ei ole palauttanut tyhjää konttia ajoissa. Uudet säännöt määräävät laskuille minimitietovaatimukset, jotka ovat ehdottomia laskun maksamiseksi: https://www.freightwaves.com/news/fmc-tightens-rules-on-charging-container-late-fees

Tyhjien konttien kuljettaminen on kasvanut nopeammin kuin täysien kysyntä: https://www.worldcargonews.com/news/2024/03/empty-container-movements-increase-by-20/

Energia ja raaka-aineet:

Venäjän läntisistä öljyterminaaleista lastatun Urals-viitelaadun hinta on noussut yli G7:n hintakaton samalla, kun rahtihinnat ovat laskeneet. Bosporin salmien odotusajat ovat vähentyneet eikä niistä johtuvilla maksuilla voi enää manipuloida hintakattoa: https://www.hellenicshippingnews.com/lower-freight-and-costs-at-turkish-straits-support-urals-prices-above-60-bbl-in-russian-ports/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norjalaisvarustamon risteilyalus pääsi lopulta laituriin viranomaisten pidettyä sitä ankkurissa 48 tuntia aluksella ilmenneiden sairastapausten vuoksi: https://maritime-executive.com/article/norwegian-dawn-docks-in-mauritius-after-being-held-for-health-check

Kanavat ja sisävedet:

Tankkeriraportissa hyvä kuvaus Panaman kanavan tilanteesta. El Niñon odotetaan kestävän huhti-kesäkuuhun asti, jonka jälkeen El Ninan odotetaan tuovan virkistävät sateet ja tilanteen paranevan kanavan vesivarantojen osalta nopeasti vuoden puoliväliin mennessä. Vielä ei olla alimmalla tasolla kuitenkaan. Loppuosa raportissa sisältää Öljyn ja öljytuotteiden rahtitilanteet: https://www.gibsons.co.uk/report/a-passage-to-the-panama-canal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 4.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Euroopan satamien kärkiviisikot ajalla 2022 Q2 – 2023 Q2 tavaralajeittain: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-transport-of-goods-at-port-level-quarterly-data/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Maailmanlaajuisesti toimiva logistiikkayhtiö Samskip on yhdessä intialaisen telakan kanssa aloittanut uuden 0-päästöisen aluksen rakentamisen. Samskipin toimitusjohtaja on suomalainen Kari-Pekka Laaksonen: https://www.hellenicshippingnews.com/samskip-begins-construction-phase-of-its-next-generation-zero-emission-short-sea-container-vessel-with-steel-cutting-ceremony/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Konsulttiyhtiön laskelmat osoittavat, että suurten konttivarustamojen tulisi sijoittaa 1,4 biljoonaa $ saavuttaakseen 2050 0-päästötavoitteen: https://shippingtelegraph.com/container-news/container-giants-need-trillion-dollar-in-investment-to-reach-2050-net-zero-target/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Punaisen meren kriisi laajeni myös tiedonsiirtoon. Jemenin edustalla merenpohjassa kulkevaa valokuitukaapelia on vahingoitettu ja vahvistamattomien tietojen mukaan myös kolmea muuta. Punaisella merellä kulkee 16 datakaapeliyhteyttä, jotka hoitavat n. 17 % maailman dataliikenteestä mm. Euroopan runkoyhteys Intiaan ja Itä-Aasiaan. Osa sijaitsee melko matalassa n. 100 metrin syvyydessä eikä kaapelien korjaus ole mahdollista nykytilanteessa: https://maritime-executive.com/article/up-to-four-subsea-cables-have-been-damaged-in-the-red-sea

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Euroopan keskuspankki pitää 7. maaliskuuta kokouksensa. Markkinat eivät odota radikaaleja muutoksia korkopolitiikkaan varsinkin energian hinnan vaihdellessa ja vaikuttaessa inflaatioon. Odotukset kohdistuvat lähinnä siihen, että keskuspankki kertoisi, mihin se mahdolliset ratkaisunsa perustaa? Pitkän ajan inflaatio-odotuksiin, euroalueen palkkakehitykseen vai/ja tämän hetken inflaatioonko: https://www.hellenicshippingnews.com/three-things-to-watch-at-next-weeks-ecb-meeting/

USA on palauttamassa satamanosturien valmistuksen takasin USA:han. Maa aikoo tukea valmistusta 20 miljardilla $:lla: https://www.seatrade-maritime.com/ports/biden-administration-bring-port-crane-manufacturing-back-us

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huthit tunnistavat enää Mustalta mereltä tulevat viljakuljetukset ja Iraniin menevät kuljetukset sellaisiksi, joita ei kannata / tarvitse ampua. Muut välttävät Punaista merta ja Adeninlahtea: https://www.hellenicshippingnews.com/only-grain-ships-from-black-sea-and-for-iran-still-crossing-red-sea-analysts-say/

Etelä-Sudan on ilmoittanut öljyputken repeämän Force Majeure -syyksi toimitusvaikeuksille. Öljyputki kulkee sodanrunteleman Sudanin kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/force-majeure-declared-on-south-sudans-dar-blend-crude-loadings-sources/

Venäjän Mustan meren laivaston komentaja on vaihtunut useiden korkean luokan tappioiden jälkeen: https://maritime-executive.com/article/uk-intelligence-confirms-removal-of-black-sea-fleet-s-commander

Kiina on ottanut käyttöön miehittämättömien ilma-alusten tukialuksen, joka on partioinut Taiwanin lähivesillä. Aluksen liikkeet herättävät huolta liittolaisissa ja Kiinan tapa kaksoiskäyttää siviilialuksia myös sotilastarpeisiin on tunnettua: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-unveils-worlds-first-seaborne-drone-carrier-zhu-hai-yun/

Hollanti aikoo uusia useilla miljardeilla €:lla laivastoaan seuraavien 15 vuoden aikana. Investointien odotetaan nostavan maan sotilasmenot ainakin lähelle NATO:n 2 % vaatimusta: https://gcaptain.com/netherlands-to-spend-billions-on-ships-to-boost-defense-capacity/

Pakotteet:

Venäläiset säiliöalukset käyttäytyivät oudosti USA:n pakotteiden jälkeen. Alukset keskeyttivät STS-operaationsa muutama päivä pakotteiden julkaisemisen jälkeen. Kummankin omistaa Sovcomflot mutta vain toinen niistä on pakotelistalla. Siirrettävä öljy on peräisin Primorskista: https://gcaptain.com/russian-oil-tankers-behave-strangely-after-latest-u-s-sanctions/

USA:n pakotteet jättävät Sovcomflotille mahdollisuuden kuljettaa öljyä, mikäli se on alle G7:n asettaman hintakaton: https://maritime-executive.com/article/white-house-leaves-fleet-sized-hole-in-sovcomflot-sanctions

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Intian laivasto ja huumeiden vastainen virasto ovat takavarikoineet 3´300 kg huumeita Intiaan matkalla olleesta dhow´sta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/indian-navy-seizes-3300-kg-of-drugs-from-dhow-enroute-to-indian-waters/

Filippiinien presidentin kieltäydyttyä allekirjoittamasta filippiiniläisiä merenkulkijoita koskevaa lakia sen saaman vastustuksen vuoksi, koskien erityisesti maan merenkulun opetusta, haluavat etujärjestöt varmistaa tarvittavat toimet jo olemassa olevien lakien muuttamisella. Maassa koulutetaan vuosittain 30´000 merenkulkijaa, joista merelle lähtee n. 20%: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/stalled-magna-carta-filipino-seafarers-inclusion-maritime-education-opposed

Trinidad ja Tobagon öljyonnettomuuden aiheuttaneen hinaajan omistaja on ilmeisesti löytynyt vapaaehtoisvoimin. Viranomaiset eivät vielä ole asiaa vahvistneet, kuten myös lastinomistaja on epäselvä: https://splash247.com/joint-investigation-points-to-identity-of-tug-owner-involved-in-tobago-oil-spill/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Artikkelissa käsitellään Punaisen meren sotavaara ja vakuutusehdot, voiko päällikkö poiketa aluksen tai miehistön turvallisuussyistä Punaiselta mereltä ja kuka maksaa kulut? Merenkulussa on viime vuosina koettu sotavaaraa odotettua enemmän. Yksi ennakkotapaus on ollut, tosin merirosvoudesta mutta vakuutusyhtiö pitää sitä silti rinnastettavissa myös sotavaaraan: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-war-risks-and-insurance-implications/

Riskinarviointiyhtiö, vakuutusyhtiö ja Ukrainan valtio ovat sopineet yhteisen vakuutussuojan laajennuksesta. Vakuutussuoja antaa nyt edullisen sotavaaravakuutuksen aluksille, jotka kuljettavat kaikkea muuta kuin sotatarvikkeita, kuten rautamalmia, terästä ja kontitettua tavaraa, aiemmin sovittujen tavaraerienviljan ja ruokatarvikkeiden, lisäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/unity-insurance-facility-expanded-to-cover-all-shipping-to-and-from-ukrainian-ports/

Onnettomuudet:

Huthi-kapinallisten ilmoituksen mukaan UK-omisteinen ms Rubymar, joka sai pahan osuman huthien ohjuksesta viime kuussa, on uponnut ankkuripaikalleen: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/red-sea-struck-three-new-risks-rubymar-sinks  

Norjan offshorekenttien helikopterilennot jatkuvat onnettomuudesta huolimatta. Onnettomuustutkinta jatkuu: https://gcaptain.com/norways-oil-industry-resumes-helicopter-flights-after-deadly-crash/

Atlanttia ylittänyt yksinsoutaja löydettiin kesken matkan kuolleena veneensä hytistä. Walesiläisellä soutajalla oli 1-tyypin diabetes ja hänen molemmat olkapäänsä oli leikattu. Soutu oli hyväntekeväisyyshaaste: https://maritime-executive.com/article/transatlantic-rower-found-dead-in-his-boat

Ympäristö:

Meriveden nousu voi aiheuttaa arsenikin määrän lisääntymisen juomavedessä: https://gcaptain.com/rising-sea-levels-increase-threat-of-arsenic-in-drinking-water/

Historian havinaa:

Oliko 2. maailmansodan laivojen massatuotanto USA:ssa ihme? Asiaa on tutkittu ja todettu, että tuotantoa haittasi useita kriittisiä tekijöitä, jotka olivat olleet olemassa ennen sotaa ja ovat sitä edelleenkin. Viimeksi viime viikolla USA:n laivastoministeri pyysi Etelä-Korealta apua telakkateollisuuden elvyttämiseksi geopoliittisen tilanteen kiristyessä: https://maritime-executive.com/editorials/want-to-revitalize-american-shipbuilding-change-the-shift-schedule

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/