Mitä tarkoittaa termi?:
Merioikeusyleissopimus (UNCLOS): https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Convention_on_the_Law_of_the_Sea
Merenkulku yleinen:
Maritime Journal: digilehti, jossa useita artikkeleita vähän joka osa-alueelta merenkulkua: https://issuu.com/mercatormedia/docs/maritime_journal_feb_mar24_non-subscription_/40
Viime vuosikymmeninä merenkulkua ja merenkulkijoita ovat uhanneet monet vaarat: merirosvous, kaappaukset, aseelliset ryöstöt, alueelliset yhteenotot ja pandemia samalla, kun ne häiritsevät maailmankauppaa ja toimitusketjuja. Viimeisin uhka ovat miehittämättömät lentävät ja uivat laitteet. Maailman n. 2 miljoonaa merenkulkijaa on koulutettu kohtaamaan normaalia merenkulkua kohtaavat uhat mutta edellä mainitut muodostavat merioikeusyleissopimuksen merten vapautta vaarantavan uhan: https://www.hellenicshippingnews.com/un-applying-the-law-of-the-sea-to-protect-international-shipping/
Podcast: helmikuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-round-february-2024
Ruotsi sijoittaa merenkulun tutkimukseen. Kestävä merenkulku -ohjelmaa jatketaan 5 vuotta ja Trafikverket kaksinkertaistaa tutkimusmäärärahansa 15,5 miljoonaan kruunuun: https://www.sjofartstidningen.se/pengaregn-over-sjofartsforskning/
Tukholman kauppakorkeakouluoppilaalle stipendi merenkulun digitaalisesta kommunikointisovelluksesta, jolla voidaan vähentää päästöjä. Stipendin arvo on 200´000 kruunua: https://www.sjofartstidningen.se/student-fick-stipendium-for-smart-it-losning/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Säiliöalusten hinnat ovat nousseet voimakkaasti. Häiriöt laivareiteillä, telakoiden ylityöllisyys ja uusien alusten toimitusten puute nostavat raakaöljysäiliöalusten hintoja. Samalla uudistilausten hinnat ovat nousseet puolella: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-prices-are-soaring-and-shipyards-stand-to-benefit
Kauppaketju Lidl´n omistajien konttivarustamo on nopeimmin kasvava konttivarustamo maailmassa. Varustamo operoi 15 alusta, omistaa niistä 2 alusta ja 2 on tilauksessa. Varustamo on 15. suurin konttivarustamo: https://splash247.com/lidls-tailwind-crowned-fastest-growing-boxline-in-the-world/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Tutkimuslaitoksen mukaan maailman konttirahti-indeksi on laskemassa. Tämän viikon lasku oli keskimäärin 5 %: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-decreased-by-5-this-week-as-per-drewry/
Energia ja raaka-aineet:
Kiinalaisen uuden vuoden jälkeen irtolastikuljetukset Etelä-Amerikan itärannikolta (ECSA) Kiinaan ovat lisääntyneet: https://www.hellenicshippingnews.com/a-decreasing-trend-in-the-number-of-ballasters-to-ecsa-with-a-recent-peak-in-the-daily-volume-loaded/
Jopa Venäjä kierrättää LNG-kuljetuksensa Hyväntoivonniemen kautta Punaisen meren sijasta. Myös Qatar kierrättää LNG-kuljetukset Afrikan ympäri. Nämä osoittavat, ettei huthien hyökkäysvalintoihin luoteta oikein missään, vaan kyse on yhtä paljon informaatiosodasta kuin nimellisestä Gazan tuestakin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-diverts-lng-supplies-for-asia-around-africa-to-avoid-red-sea-lseg-data-shows/
Venäjä käyttää jokiproomuja siirtääkseen öljyn ja öljytuotteiden lastauksen pois satamistaan Mustalla merellä. Lasti siirretään mm. Turkin ja Bulgarian satamien edustalla STS-toimin suurempiin säiliöaluksiin. Proomut ovat yleensä Venäjän lipun alla mutta myös Panaman ja Liberian lippuja käytetään: https://www.hellenicshippingnews.com/barge-fuel-exports-help-russia-negotiate-tanker-shortage/
Intian öljyostot Venäjältä kasvoivat taas helmikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-russian-oil-imports-rise-in-february-ship-tracking-data/
Kiinan öljynjalostuskapasiteetti kasvaa vuonna 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-refining-capacity-to-cross-19-mil-b-d-in-2024-throughput-up-2-on-year-etri/
Kaksi isoa öljy-yhtiötä riitelevät Guyanan öljyrikkauksista, nyt julkisesti: https://gcaptain.com/exxon-plays-hardball-with-chevron-over-guyanas-oil-riches/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Aida Cruises uusii Sphinx-luokan aluksensa vuosina 2025 ja 2026: https://www.cruiseandferry.net/articles/aida-cruises-launches-aida-evolution-fleet-modernisation-programme
Royal Caribbean tilaa ranskalaistelakalta 7. Oasis-luokan risteilyaluksensa. Sen on määrä valmistua vuonna 2028: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-orders-seventh-oasis-class-ship
Singaporelaisvarustamo on antanut australialaisyhtiölle tehtäväksi 10 nopean 39-metrisen matkustaja-aluksen suunnittelun. Alukset korvaavat nykyiset 11 alusta, jotka on myyty ostajille Eurooppaan, Aasiaan, Lähi-Itään ja eteläiselle Tyynelle merelle: https://www.cruiseandferry.net/articles/majestic-fast-ferry-commissions-incat-crowther-to-design-10-new-passenger-ferries
Chileläisvarustamo tilaa uuden tutkimusretkiristeilyaluksen Antarktiksen liikenteeseen. Aluksen on tarkoitus valmistua 2026-27 risteilykaudelle. Matkustajamäärä on 76 henkeä ja aluksessa on 40 hyttiä (12 swiittiä, 22 deluxe hyttiä ja 6 yhden hengen deluxe hyttiä, kaikissa parveke) 3 kannella: https://www.cruiseandferry.net/articles/antarctica21-to-build-new-polar-expedition-cruise-ship
Offshore ja merituulivoima:
Euroopan merituulivoimatavoite vuodelle 2030 on saavutettavissa uuden selvityksen mukaan. Lähinnä parantuneet lupakäytännöt ja sijoitusten paluu vauhdittivat hankkeita: https://www.maritimejournal.com/environment/europes-wind-energy-outlook-improves/1491548.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 1.3.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Rotterdamin World Gateway -konttiterminaali on päättänyt varustaa kaikki laiturinsa maasähköllä aluksia varten. Satamaterminaali on jo täysin automatisoitu ja hiilineutraali. Tuleva uudistus poistaa päästöt aluksista satamassa ja vähentää melua: https://splash247.com/rotterdam-world-gateway-terminal-to-provide-shore-based-power-for-all-vessels/
USA:n ympäristönsuojeluvirasto (EPA) on avannut rahoitushaun puhdas satama -hankkeille. Virasto sai liittovaltiolta vuonna 2022 3 miljardia $ käytettäväksi 0-päästöhankkeisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/epa-announces-billions-of-dollars-in-funding-for-the-clean-ports-program/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kiina rakentaa toista kotimaista risteilyalusta. Tavoitteena on tasavertainen kilpailu Fincantierin, Meyerin ja Chantiers l’Atlantiquen telakoiden kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/china-maps-out-construction-for-second-large-domestic-cruise-ship
Etäohjattavat alukset Saksan sisävesillä: https://www.maritimejournal.com/vessels/remote-control-for-inland-waterway-vessels/1491668.article
USA:n laivastoministeri kutsuu eteläkorealaiset USA:han osoittamaan, miten aluksia rakennetaan. Tarkoitus on saada käyttämättömiä telakoita käyttöön ja aloittaa sekä Navyn että kaupallisten alusten rakentaminen. Tämä lisäisi kilpailua USA:n markkinoilla: https://www.maritime-executive.com/article/secretary-of-the-navy-invites-korean-shipbuilders-to-come-to-america
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Hiilineutraaliussimulaatiot paljastavat operatiivisten ja teknisten toimien kumulatiivisen tehokkuuden sekä osoittavat perinteisten ja uusien polttoaineiden välisen hintaeron tasoittamisen tärkeyden. Selvityksessä näytetään 5 erilaisen vaihtoehdon vaikutukset vuoteen 2050: https://www.hellenicshippingnews.com/bv-research-confirms-central-role-of-operational-and-energy-efficiency-in-meeting-shippings-2050-carbon-budget/
Aasian polttoainekysyntä on ollut vaimeaa: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-fuel-oil-cash-differentials-slip-further-on-tepid-marine-fuel-demand/
Ruotsin Trafikverket aikoo sähköistää lauttayhteytensä: https://www.maritimejournal.com/vessels/sweden-works-to-electrify-its-ferry-routes/1491550.article
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Suomalaisyhtiö NAPA, joka toimittaa maailmanlaajuisesti merenkulun sovelluksia ja tietopalveluita, on tehnyt aloitteen, jonka tarkoituksena on edistää uusia tietopohjaisia sovelluksia eri teollisuuden haarojen yli. Tarkoituksena on ratkaista mm. eräitä kriittisiä epävarmuuksia merenkulun energiasiirtymässä: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-studios-launches-to-accelerate-shippings-energy-transition-through-data-driven-collaboration/
Tanskalainen Danelec vahvistaa läsnäoloaan Kreikan merenkulun digitaalisilla markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/danelec-and-franman-strengthen-their-partnership-further-to-accelerate-maritime-digitalization/
Kiinalaisyhtiön tuottama digitaalinen alusta LOGINK on vaivihkaa vahvistanut asemiaan. Alusta tukee Kiinan Uusi Silkkitie -hanketta ja sen nähdään käyttävän hyväkseen lännen avointa digitaloutta Kiinan suljetussa ympäristössä: https://splash247.com/the-chinese-digital-octopus-spreading-its-tentacles-through-smart-port-ambitions/
Hakkerit kaappasivat Filippiinien rannikkovartioston Facebook-sivun päiviksi: https://www.maritime-executive.com/article/hackers-take-over-philippine-coast-guard-s-facebook-page-for-days
Muu logistiikka, koulutus:
Huthien riivaama Punaisen meren kriisi on tuonut esille vanhoja vaihtoehtokäytäviä. Onko niistä korvaajaksi merikuljetuksille? Asiantuntijan mukaan – ei. Luodut uudet käytävät ovat tietynlainen tilapäisratkaisu geopoliittisissa tilanteissa. Vertailuksi voisi ottaa ison kauppa-aluksen lastin siirtämiseen tarvittava maakuljetuskapasiteetti, joka osoittaa ehdotuksen lopullisen mahdottomuuden vaihtoehtona. Artikkelissa on hyvää yleistietoa kuljetuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/beyond-the-houthis-attacks-on-shipping-the-absurdity-of-the-india-middle-east-corridor/
Vaihtoehtoiset polttoaineet ovat jo täällä. Onko merenkulkijat koulutettu uusiin teknisiin vaatimuksiin? Tehdyn tutkimuksen mukaan se edellyttää 800´000 merenkulkijan kouluttamista uudelleen. Työ on valtava ja se myös maksaa merenkulkualalle melkoisesti: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/alternative-fuels-meeting-seafarer-training-gap
Ranskalaisvarustamo on ostanut ruotsalaisen logistiikkayrityksen saatuaan EU:n kilpailuviranomaisen hyväksynnän kaupalle. Kaupan arvo on n. 4,9 miljardia €: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-completes-e4-85bn-bollore-logistics-acquisition/
Ensi kesänä Ruotsissa alkaa harjoittelijaohjelma nuorille juristeille merioikeudessa. Ohjelmaa rahoittavat useat suuret merenkulun toimijat saadakseen alalle uutta osaamista. Ohjelma kestää 18 kuukautta ja tarjoaa harjoittelupaikan 2 oppilaalle, joilla on taustaa merioikeudessa: https://www.sjofartstidningen.se/nytt-traineeprogram-ska-fa-sjofarten-att-vaxa/
Maailmankauppa ja -politiikka:
USA:n kulutus laski, inflaatio oli alin 3 vuoteen ja palvelujen hinnat nousivat. Keskuspankin koronlasku on pöydällä: https://www.hellenicshippingnews.com/services-lift-us-prices-in-january-inflation-gradually-trending-lower/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
IMO:n Pollution Prevention and Response -alakomitean kokous (PPR11) pidettiin viime viikolla Lontoossa. Isoimmat asiakohdat olivat typpioksidimuutokset koodiin, MARPOL Annex IV muutossuunnitelma jätteenkäsittelylaitteista, muovipellettien kuljetus konteissa ja ohjeet mustan hiilen päästö- ja valvontatoimiksi. Tarkemmin artikkelissa: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-sub-committee-on-pollution-prevention-and-response-ppr-11/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Turkkilainen kuivarahtialus jäi loukkuun Ukrainan sodan alkaessa Hersonin satamaan kaksi vuotta sitten. Venäjän viimeisin rakettihyökkäys on vahingoittanut alusta ja se on vaarassa upota laituripaikkaansa. Alus on yksi 12 turkkilaisesta aluksesta, jotka jäivät Ukrainan satamiin. Kaikkiaan arvioidaan n. 60 ulkomaisen aluksen jääneen satamiin loukkuun: https://www.maritime-executive.com/article/stranded-turkish-cargo-ship-damaged-by-russian-missile-strike-on-ukraine
USA:n viranomaisten Somalian rannikolla pidättämän dhow´n valtauksen ja jatkotoimien kuvaus. Alukselta pelastettiin 14 henkeä, joista 4 pidätettiin aseiden salakuljetuksesta ja loput todistajina: https://www.maritime-executive.com/article/fbi-smuggling-dhow-s-captain-called-the-irgc-before-us-navy-boarding
Huthit ilmoittavat ottavansa käyttöön sotilaallisia yllätyksiä Punaisella merellä. Mitä ne ovat, ei ilmoituksesta käy selville: https://www.hellenicshippingnews.com/houthis-say-they-will-introduce-military-surprises-in-red-sea/
Australia ja Filippiinit solmivat merellisen turvallisuussopimuksen Kiinan kasvavan sotilaallisen läsnäolon vastapainoksi. Filippiinien presidentti pyysi Australiaa apuun puolustamaan merenkulun vapautta ja edistämään kansainvälisten sopimusten noudattamista Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/australia-philippines-sign-maritime-accord-as-china-rises/
Kiinan hiljainen painostus Taiwania kohtaan lisääntyy ennen toukokuun presidentin virkaanastujaisia: https://gcaptain.com/taiwan-faces-steady-drip-of-pressure-from-china/
Pakotteet:
USA:n pakotteet Venäjän öljykuljetuksia kohtaan alkavat purra häiriten Venäjän öljynvientiä. Lokakuun jälkeen kaikkiaan 40 alusta on tunnistettu, 14 viimeisintä helmikuun 23. päivä. Osa aluksista on lasti päällä odottamassa. Muut nimetyt eivät ole saaneet enää lastia. Lisäksi joukkoon välittäjiä ja varustamoja on kohdistettu pakotteita: https://gcaptain.com/us-sanctions-are-moving-closer-to-disrupting-russias-crude-exports/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Antwerpenin Satama joutuu maksamaan DP Worldille 45 miljoonaa $ kompensaatiota pitkään jatkuneessa maa-aluekiistassa: https://www.maritime-executive.com/article/port-of-antwerp-must-pay-45m-compensation-to-dp-world-in-land-dispute
Liittovaltion tuomari on todennut pikkukaupungin toimineen lain mukaisesti rajoittaessaan turistien määrää alueellaan. Kiista asukkaiden ja turistimatkojen järjestäjien välillä alkoi vuonna 2020 ja päätös vahvistaa toimivallan kaupunginhallitukselle rajoittaa turistien määrää. Kyseinen pikkukaupunki ei ole ainoa vaan vastaavien kohteiden määrä kasvaa turistien tuoman ylikansoituksen myötä: https://www.maritime-executive.com/article/judge-clears-bar-harbor-maine-to-dramatically-limit-cruise-ship-passengers
Järjestöt:
ITF syyttää saudivarustamoa merenkulkijoiden heitteille jättämisestä ja Bahrainin merenkulkuviranomaista välinpitämättömyydestä. Kyse on merenkulkijoiden palkan pidättämisestä jopa viideltä kuukaudelta sekä vajavaisesta ruuasta, vedestä ja polttoaineesta: https://www.seatrade-maritime.com/management-crewing/itf-calls-out-saudi-shipowner-and-bahrain-authorities
Onnettomuudet:
Ms Rubymar odottaa USA:n laivaston hinaamista Jeddaan. Ei Djibouti eikä Aden päästänyt alusta hätäsatamaan. Aluksesta on syntynyt n. 30 km öljyvana Adeninlahdelle. Alueella odottaa toinenkin pitkäaikaistapaus ratkaisuaan, jossa YK on yrittänyt tyhjentää ikivanhan säiliöaluksen öljylastia: https://www.hellenicshippingnews.com/abandoned-at-sea-houthi-damaged-ship-awaits-towing-to-saudi-arabia-amid-oil-slick-concerns/
Kuvat Rubymarin tilanteesta kertovat paljon. Alus olisi saatava suojasatamaan pikaisesti: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/dramatic-images-show-uk-bulker-sinking-in-red-sea-after-houthi-missile-attack/
Torstaina sattuneen helikopteriturman johdosta Norja pysäytti kaiken offshorehelikopteriliikenteen ja maa harkitsee pudonneen konemallin, Sikorsky S-92A, asettamista lentokieltoon tutkinnan ajaksi. Onnettomuudessa kuoli yksi ja loukkaantui 5 henkilöä. Lento oli SAR-harjoitus. Vuonna 2005 putosi Sikorsky S-76nC+ helikopteri Tallinnassa: https://gcaptain.com/norway-may-ground-sikorsky-helicopters-after-north-sea-crash/
Romutus:
Laivaraudan hinta romutusmarkkinoilla osoittaa nousemisen merkkejä. Liikahdus on pieni mutta 1. pitkään aikaan. Silti romutettavia aluksia ei ole tarjolla johtuen hyvistä rahtimarkkinoista. Myös maailmantaloudessa koettiin huomattava lisäys velkatasoissa.: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-prices-moving-higher-as-lack-of-tonnage-still-evident/
Ympäristö:
Stettinin sataman edustalle on luotu tekosaari vaarantuneille lintulajeille väylän ruoppausjätteistä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/video-dredgers-create-island-wildlife-haven/1491448.article
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/