Merenkulun artikkeleita 26.2.2024: pula öljysäiliöaluksista, konttien lisämaksut, Suezin kanava hiljenee, jäätilanne tänään, Ruotsin päästömaksuihin ehdotetaan korotusta, scrubberit kustannustehokkaita, maailmantalous blokkiutuu, suomalainen johtamaan puhetta IMO:n alakomiteaan, Suomelle IMO audit tänä vuonna, Suomen huoltovarmuus, lisää pakotteita Venäjälle, merenkulun vakuutukset.

Mitä tarkoittaa termi?:

ELD: https://www.fmcsa.dot.gov/hours-service/elds/electronic-logging-devices

TMS: https://ctsi-global.com/fi/tms/

Merenkulku yleinen:

Kolumni: merenkulku on ekosysteemi, johon kuuluvat omistajat, varustamot, merenkulkijat, telakat, laitevalmistajat, suunnittelijat, tutkimuslaitokset ja luokituslaitokset. Kaikkia tarvitaan eikä pitäisi keskittyä ainoastaan yksittäiseen osaan vaan katsoa alaa kokonaisvaltaisesti. Merenkulun sääntely vaatisi peruskorjauksen, jotta digitalisaatio, päästö- ja koulutusvaatimukset olisivat ajan tasalla: https://www.marinelink.com/news/opinion-seeing-ship-a-system-changes-511508

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Konttivarustamo CMA CMG:n tuloskatsaus vuoteen 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/financial-results-reflect-a-year-of-contrasts-for-the-transport-and-logistics-industry-and-confirm-the-relevance-of-the-cma-cgm-groups-strategy/

Pula öljysäiliöaluksista uhkaa, kun Punaisen meren kriisi ohjaa alukset Hyväntoivonniemelle. Jo pitkään on varoitettu, että liian vähän rakennetaan uusia öljysäiliöaluksia, tänä vuonna vain 2 VLCC:tä tulee luovutukseen: https://gcaptain.com/shortage-of-oil-tankers-at-hand-as-red-sea-attacks-divert-trade/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Miten Punaisen meren kriisi vaikuttaa lisämaksuihin alusten kiertäessä Afrikkaa? Vertailussa ovat Pohjois-Euroopan ja Välimeren lisämaksut Kauko-Itään, Persianlahdelle ja Australiaan sekä välittömän vaihdon (spot) ja sopimusrahtien välillä. Lisäksi palvelualustalta löytyy paljon muitakin lisämaksuja, jotka vaikuttavat rahdin lopulliseen määrään: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-cause-and-effect-red-sea-surcharges-and-the-power-of-uncertainty/

Tyhjien konttien kysyntä on kasvanut 2,5 kertaa nopeammin kuin täysien konttien kuljetukset: https://splash247.com/empty-container-moves-soar/

Energia ja raaka-aineet:

Venäläisen Sakhalin-2 LNG:n toimitussopimukset. Tuotannosta 60 % meni Japaniin, 25 % Kiinaan ja 16 % Etelä-Koreaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-sakhalin-energy-offers-12-term-lng-cargoes-a-year-to-chinese-buyers/

LNG kuljetukset lohikäärmeen vuonna: https://splash247.com/shipping-in-the-year-of-the-dragon-lng/

Kanavat ja sisävedet:

Suezin kanavan läpikulkeneiden alusten määrä väheni 55 % viime vuoden helmikuusta. Samaan aikaan Hyväntoivonniemen kiertäneiden määrä lisääntyi 75 %. Tämän vuoden tammikuun tulot kanavaviranomaiselle putosivat puoleen viime vuoden tammikuusta 804 miljoonasta $ 428 miljoonaan $. Alusten määrä putosi vuoden 2023 tammikuun 2´155 aluksesta tämän vuoden tammikuun 1´362 alukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-shipping-volumes-drop-55-in-a-week-as-red-sea-crisis-continues/

Näin pääset talvella Suomen suurimpaan saareen. Lossi kulkee yli hyisen veden: https://yle.fi/a/74-20074437

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurtaja Frej avustaa ms Eiraa. Frej, joka on jm Sisun sisarlaiva, tarvitsi 100 % tehostaan, tilanne joka on edellisen kerran tapahtunut 90-luvulla: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7166859684166025216/

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 26.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Korkeat rahtihinnat sekä öljyn ja öljytuotteiden kova kysyntä saa säiliöalusvarustamot hyvälle tuulelle. Huomattava kysynnän kasvu vuonna 2023 ei osoita laantumisen merkkejä tänäkään vuonna. Säiliöalusten uudisrakennusten aktivoituminen on tervetullutta pysäyttämään laivaston ikääntymisen pysäyttämiseksi. Kiinan telakoiden lisäkapasiteetti ei kuitenkaan vielä riitä tyydyttämään kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/urgent-need-for-newbuild-tanker-orders/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ruotsin tie- ja kuljetustutkimusinstituutti ehdottaa raportissaan muutosta Sjöfartsverketin merenkulun maksujärjestelmään. Järjestelmää on kritisoitu puutteellisuuksista ja epäjohdonmukaisuuksista. Raportti ehdottaa maksun jakamista kolmeen osaan: luotsimaksuun, maksuun muista palveluista sekä maksuun ilman pilaantumisesta ja onnettomuuksista johtuvista yhteiskunnallisista kuluista. Näistä viimeinen nostaisi maksun lähes kolminkertaiseksi. Valtio vastaisi jäänmurrosta: https://www.sjofartstidningen.se/vti-foreslar-avgiftssystem-dar-fororenaren-betalar/

Scrubberit ja tavanomaisen raskaan polttoaineen käyttö ovat kustannustehokkaampi kuin vaihto matalarikkiseen polttoaineeseen: https://www.worldcargonews.com/news/2024/02/scrubber-savings-reach-13-billion-usd-in-the-entire-sector/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Suezin kanavan häiriöt lisäävät alusten polttoainekulutusta ja päästöjä raportoi UNCTAD: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-disruption-boosts-bunker-consumption-emissions-unctad-report/

Miten matkapuhelinverkon häiriöt vaikuttavat logistiikkaan? Artikkelissa kuvataan syntyneitä ongelmia USA:ssa, kun maanlaajuisen teleoperaattorin matkapuhelinverkossa oli katkos: https://www.freightwaves.com/news/truck-tech-impacted-by-att-outage-heres-whats-happening

Muu logistiikka, koulutus:

EU:n kilpailuviranomainen on hyväksynyt CMA CMG:n logistiikkayhtiö Bolloré Logistics´n oston. Konttivarustamon tavoitteena on laajentaa ja monipuolistaa palvelutarjontaansa samaan aikaan, kun merenkulun tuotot asteittain pienivät vuonna 2023. Hyväksyntä on ehdollinen ja edellyttää yhtiöiltä toimenpiteitä, joiden toteutumista viranomainen asettaa puolueettoman valvojan: https://maritime-executive.com/article/eu-green-lights-cma-cgm-s-5b-acquisition-of-bollore-logistics

Maailmankauppa ja -politiikka:

Ukrainan sodan kestettyä 2 vuotta näyttää selvältä, että maailmantalous pirstoutuu kahteen blokkiin ja 30 vuotta jatkunut monenkeskeinen kauppa on uhattuna. Seurauksena olisi maailmantalouden supistuminen 5 %, josta pahiten kärsisivät kehittyvät taloudet. Blokkien välinen kauppa on kasvanut 4 % hitaammin kuin blokkien sisäinen kauppa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-rift-widening-as-ukraine-war-passes-two-year-mark/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Suomen pysyvän edustajan sijainen IMO:ssa tohtori Anita Mäkinen on valittu IMO:n Pollution Prevention and Response alakomitean puheenjohtajaksi: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7166765614634627074/

IMO auditoi Suomen merenkulkuhallinnon lokakuussa 2024. Tässä, miten Suomi valmistautuu auditointiin: https://lvm.fi/-/suomen-linjaukset-imo-n-merenkulun-hallintoa-koskevien-velvoitteiden-tayttamiseksi-julkaistu

Vastaus niille, jotka haikailevat Suomea EU:n ulkopuolelle. Olisiko ruoho siellä vihreämpää, elo auvoisempaa: https://eurooppatiedotus.fi/2024/02/22/kuukauden-kysymys-enta-jos-suomi-olisi-vuonna-1994-valinnut-toisin/

Onko vaikeuksia ymmärtää, mitä laissa sanotaan tai mistä viranomainen puhuu sinulle? Voit vaatia asian selittämistä ymmärrettävällä tavalla, asiallisesti ja selkeästi: https://www.linkedin.com/posts/lvmfi_selke%C3%A4n-kielen-muistilista-activity-7164483617811906560-bcc4

IMO:n PPR alakomitea on hyväksynyt päätöslauselman muovipellettien hyväksytystä kuljettamisesta aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-agrees-new-guidance-for-safe-transport-of-plastic-pellets-on-ships/

USA:n liittovaltion merenkulkukomissio on antanut päivityksen määräyksiinsä koskien viivästys- ja seisontamaksuja. Päivitys on seurausta lukuisista valituksista, joita tuli USA:n merilain uudistamisen yhteydessä: https://maritime-executive.com/article/fmc-publishes-new-rules-on-detention-and-demurrage-charges

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Parantaako Suomen NATO-jäsenyys Suomen huoltovarmuutta? Suomi on riippuvainen merikuljetuksista. Arvossa mitaten 60 % ja tonneissa mitaten yli 90 % kaupasta kulkee meritse. Häiriö merikuljetuksissa vaikuttaa välittömästi suomalaisten hyvinvointiin: https://ullatapaninen.net/2024/02/17/does-finlands-nato-membership-provide-an-opportunity-to-improve-maritime-security-of-supply/

Unkarin Parlamentti on hyväksynyt Ruotsin NATO-jäsenyyden: https://www.euronews.com/2024/02/26/hungarys-parliament-has-ratified-swedens-bid-to-join-nato

Huthi-komentaja uhkaa jatkaa, laajentaa ja tehostaa iskuja Punaiselle merelle, Adeninlahdelle ja niiden väliselle Bab El Mandebin salmelle. Lisää tehoa haetaan vedenalaisilla miehittämättömillä aluksilla. Kohteena ovat erityisesti Israelin, USA:n ja UK:n kansalaisten tai yritysten omistamat varustamot tai alukset ja niiden lipun alla purjehtivat alukset, joille on julistettu panna alueelle. Merivakuuttajat joko rajoittavat sotavaaravakuutuksen saatavuutta tai korottavat sotavaaralisämaksua: https://www.hellenicshippingnews.com/houthis-to-step-up-red-sea-strikes-use-submarine-weapons-leader-says/

Pakotteet:

USA ja lännen liittoutuneet ovat Ukrainan sodan toisena vuosipäivänä asettaneet Venäjälle uusia pakotteita. Pakotteet kohdistuvat Venäjän valtion säiliöalusvarustamoon, Sovcomflotiin, ja 14 sen nimettyyn säiliöalukseen, joita on mm. Panaman ja Gabonin lipun alla. Varustamo on myös Australian, Kanadan, Uuden Seelannin ja UK:n pakotteiden sekä EU:n rajoitusten alla: https://maritime-executive.com/article/u-s-widens-oil-sanctions-to-include-sovcomflot-and-14-tankers

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Kauppa-alukset tarvitsevat kolmenlaisia vakuutuksia: runko, lasti ja P&I. Punaisen meren vakuutukset aluksille ja lastille ovat nousseet merkittävästi seuraten uhka-arvion kehittymistä. Uhka on epätavallinen muttei poikkeuksellinen. Punainen meri on ”listed area”, joka edellyttää ilmoitusta vakuutusyhtiölle, jos aikoo kulkea alueen läpi. Tällöin vakuuttaja vaatii sotavaaralisämaksun vakuutusturvaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-insurance-rates-soar-on-red-sea-missile-attacks/

IMO:n uusi opas runkoon kiinnittyvän kasvillisuuden ja eliöiden estämiseksi tuli voimaan 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/hull-biofouling-key-recommendations/

Järjestöt:

Clean Arctic Alliance´n mukaan IMO:n PPR alakomitea ei saanut aikaan päätöstä päästöjen vähentämisestä arktisella alueella. Asiasta käytiin keskustelua mutta lopullinen päätös hiilipäästöjen vähentämisestä jäi tekemättä: https://www.hellenicshippingnews.com/clean-arctic-alliance-progress-made-but-imo-fails-to-act-on-black-carbon-emissions-despite-credible-and-direct-pathway/

Onnettomuudet:

Uppoamistilassa olevasta ankkuroidusta irtolastialuksesta on huthien hyökkäyksen jäljiltä muodostunut 30 km pitkä öljyvuoto, jota veteen päätyvä lannoitelasti voi vielä pahentaa: https://splash247.com/images-emerge-from-houthi-escalation-of-attacks-on-shipping/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/