Jäsentilaisuus 14.02.2024
Vesiliikenne johtaja Jarkko Toivola väylävirastosta pitää esitelmän ”Tuulivoima puistot Perämerellä ja Pohjanlahdella ja niitten vaikutus merenkulkuun”.
Johtuen että tämä on tällä hetkelle ainoa alue maapallolla missä on jäitä mihin suunnitellaan tuulivoima puistoja, tekee tästä erittään haastavan. Muutama vuosi sitten ei ollut, kun muutama puisto suunnitteella Pohjanlahdella, mutta tällä hetkellä niitä on suunnitteella paljon sekä Pohjan Lahdella että Perämerelle. Jos noin 30–40 % toteutuvat se on valtava projekti.
Silloin kun niitä ruvettiin suunnittelemaan ei otettu ollenkaan huomioon, että siellä pitää saada laivat liikkumaan myös silloin kun on jäitä. Nyt on havaittu siihen, että se ei sittenkään ole niin yksinkertaista suunnitella talvi merenkulkua tuulivoima puistojen keskellä.
Suurin haaste on varmaan, miten laivat ohjataan tuulivoima puistojen läpi, kun on jäitä. Johtuen että konetehot laivoissa ovat pienempiä tänä päivänä, kun mitä ovat olleet aikaisemmin, laivat tuskin voidaan päästä läpi ilman murtajien avustusta. Jos tilanne on vaikea ei voida ottaa kovin montaa laivaa yhtä aikaa saattueeseen ja se sitten lisää viivytyksiä laivojen aika tauluihin.
Riittääkö sitten Suomen ja Ruotsin Jäänmurto kalusto. Se jää sitten nähtäväksi tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä ei ole, kun noin 50 alusta maailmalla mitä rakentaa näitä tuulivoima puistoja ja ne ovat täystyöllistettyjä. Yhtään jäänvahvistettua ei ole ja se tarkoittaa, että ainoastaan avoveden aikana voidaan rakentaa ja se on Perämerellä 6 kuukautta vuodessa.
Minkä takia halutaan sitten rakentaa avomerelle. Tuulivoimalat alkavat nyt olla niin isoja, että niitten liikuttaminen Suomen teillä ei oikein onnistu, tai sitten kustannukset ovat niin korkeat, että ei oikein kannata. On paljon helpompaa viedä ne laivalla paikalle ja nostaa pystyyn paikan päällä.
Esitelmä oli erittäin mielenkiintoinen ja aiheutti vilkkaan keskustelun.
Tilaisuuteen osallistui 13 jäsentä. Moni jäi pois huonon ilman takia sekä linja auto lakon takia. Perustukset tulivat kuitenkin niin myöhään, että yhdistys joutui maksamaan tilatut ruuat. Tämä on pieni ongelma meille koska tulee ylimääräisiä kustannuksia. Lähetämme aina kehotuksen niille ketkä ovat peruttaneet liian myöhään, mutta maksaminen on vielä vapaaehtoista.
Tulevaisuudessa joudumme miettimän käytännön muuttamista, jos meille tulee liian paljon kustannuksia tästä. Tänä päivänä ei löydy ravintoloita mitkä ottavat ryhmiä ilman että on sitovia tilauksia. Meillä on kuitenkin Handelsgilletissa edulliset hinnat ja hyvä palvelu, mitä meidän kannattaa arvostaa myös tulevaisuudessa.
Esitelmän jälkeen nautittiin maukkaan savulohi kiusauksen.
Medlemstillställning 14.02.2024
Sjötrafiks direktör Jarkko Toivola från Trafikledverket håller ett föredrag om “ Vindkraftverken på Bottenviken och Bottenhavet och deras inverkan på sjöfarten”.
På grund av att det här är det enda området på jordklotet som det finns is var man planerar vindkraftverk parker, gör det här mycket krävande. För några år sedan var det endast några parker planerade I Bottenhavet, men idag är det planerat mycket på Bottenhavet och Bottenviken. Om 30-40 % förverkligas är det ett massivt projekt.
Då när man började planera dem tog man inte alls I beaktande att man måste få fartygen att gå ochså då när det är is. Nu har man märkt att det inte är så lätt att planera vinter sjöfart mitt bland vindkraftverk parkerna.
Största utmatningen är säkert, hur man styr fartygen genom vindkarftverk parkerna när det är is. På grund av att maskinstyrkan på fartygen är mindre idag, än vad den varit förut, kan man knappast släppa fartygen igenom utan isbrytar assistans. Om situationen är svår kan man inte ta många fartyg I konvoijen och det ökar förseningarna I fartygens tidtabeller.
Räcker sedan Finlands och Svergies isbrytar flotta till. Det ser man sedan I framtiden. Nu är det endast 50 fartyg I världen som bygger de här vindkraftverken och de är full bokade. Inte ett ända isförstärkt finns och det betyder, att man endast kan bygga när det är öppet vatten och det är på Bottenhavet 6 månader I året.
Varför vill sedan bygga på öppna havet. Vindkarftverken börjar bli så stora att det inte riktigt lyckas att förflytta dem på de Finska vägarna, eller sedan är kostnaderan så höga att det inte lönar sej. Det är mycket lättare att föra dem med fartyg fram till platsen och sedan lyfta opp på plats.
Föredraget var mycket intressant och det blev en livlig diskussion.
I tillställningen deltog 13 medlemmar. Många blev bort på grund av dåligt väder och buss strejken. Avbeställningarna kom ändå så sent att föreningen måste betala den beställda maten. Det är ett litet problem för oss för det blir överlops utgifter. Vi skickar alltid en rekomendation till alla som avbeställt för sent, men betalningen är ändå frivillg tillsvidare.
I framtiden måste vi tänka på att ändra kotymen,om vi får för mycket utgifter av det här. Idag finns det inte en restaurang som tar grupper utan bindande beställningar. Vi har ändå förmånliga priser på Handelsgillet och god betjäning, som vi ändå måste uppskatta även I framtiden
Efter föredraget njöt vi av en god rökt lax frestelse.
Stig Sundberg
Puheenjohtaja/ Ordförande