Merenkulun uutisia 5.2.2024: miksi merenkulkijan ammatti ei kiinnosta, venäläisen öljyn STS-lastaukset on aloitettu taas, Saksa aikoo luopua ympäristöarvioinnista merituulivoimahankkeissa, päivän jäätilanne ja avustusrajoitukset, Maritime Single Window, tiukennuksia Venäjä-pakotteiden valvontaan, 446 alusta romutettiin viime vuonna.

Mitä tarkoittaa termi?:

EMEA: https://coschedule.com/marketing-terms-definitions/emea

Merenkulku yleinen:

Meneillään olevasta Punaisenmeren kriisistä huolimatta osa aluksista käyttää edelleen ko. reittiä Eurooppaan. Merenkulkijoiden pelkoa hallitsemaan heille tarjotaan kaksinkertaista palkkaa ajalta, jonka alus on vaara-alueella. Alukset myös sammuttavat AIS-transponderinsa vaara-alueella, jotta sen havaitseminen netistä löytyvillä sovelluksilla vaikeutuisi. Samalla ne kuitenkin tahtomattaan rinnastuvat dark fleet -aluksiin, jotka sammuttavat AIS:nsä välttääkseen pakotteiden valvonnan: https://www.hellenicshippingnews.com/double-pay-and-going-dark-how-shipping-companies-are-navigating-red-sea-attacks/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Alusten miehitysyhtiö kehottaa varustamoita kiinnittämään huomiota miehittämisen kehittämiseen ja koulutukseen. Viime vuonna aluspäällystöä oli 9 %:a vähemmän kuin oli tarvetta. Z-sukupolvi on kiinnostunut työnsä tarkoituksesta ja arvoista. Edellytyksenä ovat kunnollinen palkkaus ja työolot: https://maritime-executive.com/features/artificial-intelligence-as-human-resource

Kuinka paljon lastia alus pystyy kuljettamaan: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/how-much-cargo-can-a-cargo-ship-carry/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Drewryn konttirahtiraportti. Indeksi laski viime viikolla 4 %. Lisäksi yksityiskohtainen arvio tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-by-4-last-week/

Energia ja raaka-aineet:

Eurooppalaisen polttoaineena käytettävän LNG:n hinta on pysynyt talvesta huolimatta kilpailukykyisenä. Tammikuun lopulla EU:n kaasuvarastojen täyttöaste oli 71 %: https://www.hellenicshippingnews.com/european-lng-bunker-fuel-prices-competitive-despite-winter/

Gibsonin säiliöaluskuljetusten markkinaraportti 2.2.2024. Pääkirjoituksessa Venezuelan tilanne, jossa USA:n pakotteiden paluu huhtikuussa on ilmeistä Venezuelan poliittisten toimien vuoksi. Samalla Venezuela palaa Venäjän ja Iranin kanssa pimeille öljymarkkinoille. Varsinainen raporttiosuus sisältää rahtitilanteet ja polttoaineiden hinnat: https://www.gibsons.co.uk/report/stepping-back/

Vertailun vuoksi Affinityn raakaöljy- ja tuotesäiliöaluskuljetusten markkinaraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/02/Affinity-Tanker-Weekly-02.02.2024-HSN.pdf

USA:n lisääntynyt öljytuotanto harmittaa OPEC:ia. Sekä öljyn että kaasun hinta ovat laskussa: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-us-oil-production-frustrates-opec%e2%81%ba-cuts/

Venäläisen Urals-laadun STS-lastaukset on aloitettu taas Välimerellä 6 kuukauden tauon jälkeen. Syinä ovat mm. huonot sääolosuhteet, Punaisenmeren kriisistä johtuva säiliöaluspula, rahtitason nousu ja jäävahvisteisten alusten tarve Itämerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-suppliers-resume-ship-to-ship-operations-in-mediterranean-data-traders/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Sillä aikaa, kun takaisin Australiaan palautettu karjankuljetusalus taistelee byrokratian ja lämpöaallon parissa, toinen karjankuljetusalus lähti matkaan suuntana Aqaba, Jordania. Mikäli se ei pääse Punaisellemerelle, se purkaa lastinsa Persianlahdella:  https://gcaptain.com/australian-livestock-stuck-in-limbo-on-ship-as-second-vessel-heads-to-red-sea/

Offshore ja merituulivoima:

Saksa aikoo luopua ympäristövaikutusten arvioinnista merituulivoimahankkeissa vauhdittaakseen hankkeita. Elleivät naapurimaiden edut ole kyseessä vaikutustenarviointia ei enää vaadittaisi. Esitys lähtee lausunnolle muihin ministeriöihin ja parlamentin päätettäväksi: https://gcaptain.com/germany-looks-to-end-environmental-reviews-to-aid-offshore-wind/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset 5.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset 3.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Etelä-Afrikka on myynyt 47 vuotta vanhan Antarktiksen tutkimus- ja koulutusaluksensa Saksaan. Ostaja on sitoutunut sijoittamaan aluksen kunnostukseen 55 miljoonaa $:a sisältäen mm. koneiston muuntamisen metanolikäyttöiseksi. Alus jatkaa sen jälkeen yhteistyötä Etelä-Afrikan kanssa: https://maritime-executive.com/article/south-africa-s-historic-antarctic-vessel-delivered-for-new-lease-on-life

Göteborgin Yliopiston tutkimusryhmä on hukannut miehittämättömän vedenalaisen tutkimuslaitteen  läntisellä Antarktiksella. Eteläkorealainen jäänmurtaja toimii tutkimusryhmän tukialuksena: https://www.maritime-executive.com/article/university-of-gothenburg-auv-goes-missing-under-antarctic-ice-shelf

Satamat ja terminaalit:

FitchRatingsin satamaraportti EMEA-alueelta, joka käsittää Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alueet: https://www.hellenicshippingnews.com/emea-ports-freight-volumes-redistributed-following-red-sea-attacks/

Euroopan vilkkaimmat tavara- ja matkustajasatamat. Mukana linkit satamien tietoihin: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_ports_in_Europe

Maailman vilkkaimmat konttisatamat: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_container_ports

USA:n satamatyöntekijöiden liitto ja Portlandin konttiterminaaliyhtiö ovat sopineet vuosikymmenen mittaisen riitansa työntekijäliiton ajauduttua riidan vuoksi konkurssiin: https://maritime-executive.com/article/ilwu-and-portland-terminal-settle-long-dispute-which-bankrupted-the-union

DP World ja Australian satamatyöntekijöiden liitto ovat sopineet 4 kuukautta kestäneen sopimusriitansa, joka lamautti 4 keskeistä konttisatamaa ja n. 40 % konttiliikenteestä. Osapuolten riitaa sovitteli maan valtakunnansovittelija. DP World keskittyy toiminnan palauttamiseen ja satamatyöntekijät palaavat töihin välittömästi. Lakko maksoi n. 33 miljoonaa $:a viikossa Australian kansantaloudelle ja ruuhkautti n. 50´000 konttia: https://maritime-executive.com/article/settlement-in-australian-terminal-dispute-crippling-container-operations

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Viidennes viimeisen vuoden aikana tilatuista aluksista käyttää vaihtoehtoista polttoainetta, joista eniten metanolia (9 %), LNG:tä (7 %) ja ammoniakkia (1 %). Eniten vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävinä on tilattu konttialuksia. Eniten vaihtoehtoisena polttoaineena käytetään kuitenkin edelleen LNG:tä. Scrubbereita käyttää n. 5´000 alusta: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/container-ships-lead-alternative-fuels-league

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Tänä vuonna merenkulun digitalisaatio ottaa uuden askeleen, kun IMO:n FAL-alakomitea edellyttää jäsenmailta digitaalisen alustan eli ”Maritime Single Window´n” käyttöä jakaessaan tai vaihtaessaan tietoa alusten kanssa. Tiedon jakaminen perustuu tiedon standardisoimiseen, jossa IMO on tehnyt standardointilaitosten kanssa yhteistyötä. Suomessa on ollut koko 2000-luvun käytössä Portnet-järjestelmä, jonka uusi NEMO-järjestelmä korvaa. Järjestelmä on kansainvälisesti yhteensopiva: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-single-window-advancing-digitalization-in-shipping/

Matalalla lentävät satelliitit tarjoavat uuden mahdollisuuden pitää yhteyttä mereltä. Tarjonta ja kiinnostuneiden määrä kasvavat koko ajan. Yli 5´400 satelliittia kiertää maata ja datan latausnopeudet saavuttavat n. 200 Mbps: https://www.maritime-executive.com/editorials/a-whole-new-orbit-why-shipping-should-embrace-the-connectivity-boom

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Fintraffic Meriliikenteenohjauksen kotisivut sisältäen uuden Master´s Guide alustan: https://www.fintraffic.fi/fi/vts/fintrafficin-meriliikenteenohjaus-lyhyesti

Luotsausyhtiö Finnpilot Pilotagen kotisivut: https://finnpilot.fi/

Jäänmurtoyhtiö Arctian kotisivut: https://www.arctia.fi/etusivu.html

Suomen Laivameklariliiton kotisivut: https://shipbrokers.fi/

Suomen Satamaliiton kotisivut: https://www.satamaliitto.fi/fin/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Uudet selvitykset osoittavat, että eurooppalaiset liiketoiminnot ottavat käyttöön innovaatioita ja teknologiaa toimitusketjussa vastatakseen geopolitiikan ja kaupan muutoksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/european-businesses-prioritising-supply-chain-innovation-and-resilience-amid-geopolitical-uncertainty/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n innovaatiorahasto, joka saa rahoituksensa EU ETS:n tuotoista, piti useiden eurooppalaisten merenkulkuun liittyvien yhdistysten ja EU komission järjestämänä infopäivän. Rahasto rahoittaa hankkeita, jotka edistävät vihreää siirtymää. Rahoituksen määrä on n. 1,5 – 2 miljardia €:a: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-innovation-fund-is-key-to-support-the-transition-to-zero-emission-waterborne-transport/

Miten merenkulku voi sopeutua uusiin hiilipäästösääntöihin: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-maritime-businesses-can-navigate-a-new-carbon-regulatory-landscape

YK:n FAO (Food and Agriculture Organization) järjestön kuukausiraportti kertoo ruuan maailmanmarkkinahintojen laskeneen sokeria lukuunottamatta. Viime vuoden viljasadosta odotetaan tulevan kaikkien aikojen suurin: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-down-again-in-january-led-by-lower-wheat-and-maize-prices/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Johtava merenkulun turvayhtiö varoittaa laajenevista meriturvallisuusuhista Lähi-Idässä. Huthien iskut ovat laajentuneet Israeliin linkittyvistä aluksista usalaisiin ja brittiläisiin aluksiin. Eikä Gazan sodan taukoaminen tai loppuminen takaa huthien sotatoimien loppua. Alueella oli konflikti jo ennen Gazan sotaakin: https://gcaptain.com/ambrey-warns-of-escalating-maritime-security-threats-in-middle-east/

USA ei ole toimettomana Lähi-Idässä. Kostoiskut Irakiin ja Syyriaan Iranin tukemiin ryhmittymiin: https://gcaptain.com/u-s-carries-out-retaliatory-strikes-in-iraq-and-syria/

USA ja UK tekivät 36 iskua 13 huthikohteeseen eri puolilla Jemeniä. Kohteina olivat maanalaiset varastotilat, komentokeskukset, ohjusjärjestelmät, dronevarasto- ja laukaisupaikat, tutkat ja helikopterit. Silti huthit jatkavat iskujaan kauppalaivoja vastaan: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-uk-carry-out-airstrikes-on-36-houthi-targets-in-yemen

US Navy aikoo käyttää venedroneparvia estämään Kiinan hyökkäyksen Taiwanille. Idea on tulosta Ukrainan menestyksellisestä Mustanmeren taktiikasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-to-use-swarms-of-marine-drones-for-preventing-chinese-invasion-of-taiwan/

Intia omaksuu suurempaa roolia merellä kohdatakseen Kiinan Intian valtamerellä ja Etelä-Kiinan merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-assumes-greater-maritime-role-to-face-china-in-the-indian-ocean-south-china-sea/

Pakotteet:

Venäjän öljykuljetuksille hintakaton asettanut koalitio on antanut noudattamis- ja täytäntöönpanohälytyksen kiinnittääkseen huomiota Venäjän käyttämiin hintakaton kiertokeinoihin. Tätä voi pitää viimeisimpänä askeleena murtaa shadow-fleet -laivaston ja koalitioon kuulumattomien maiden säiliöalusten käyttö Venäjän kaupassa: https://maritime-executive.com/article/new-enforcement-alert-targets-tankers-avoiding-russian-oil-price-cap

Uudet ohjeet Venäjä-pakotteiden ja hintakaton noudattamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-sanctions-and-price-cap-attestation-update/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n oikeusministeriö on avannut 3 liittovaltion syytettä laittomasta öljykuljetuksesta, joista saaduilla varoilla avustettiin iranilaisia, USA:n terroristijärjestöiksi luokittelemia järjestöjä: https://gcaptain.com/u-s-unseals-terrorism-and-sanctions-evasion-charges-seizures-linked-to-irans-illicit-oil-trade/

Romutus:

Alusten romutusta seuraavan järjestön mukaan 446 kauppa-alusta ja offshore-lauttaa romutettiin viime vuonna. Niistä 325 romutettiin Bangladeshin, Intian tai Pakistanin rannoilla, joilla ei ympäristöllisiin kysymyksiin voi paljoa vaikuttaa. Valtaosa aluksista kuului itäaasialaisille tai europpalaisille varustamoille. Myös Turkin romuttamot joutuivat raportissa tarkasteluun huonojen olojensa vuoksi:  https://www.hellenicshippingnews.com/ngo-shipbreaking-platform-446-ships-sold-for-scrap-in-2023/

Ympäristö:

Itämeren pelastaminen vaatii rehevöitymisen vähentämistä, meriluonnon suojelua ja tietoisuuden lisäämistä. Itämeri on matala, vähävetinen ja vähäsuolainen:  https://navigatormagazine.fi/uutiset/yhdessa-itameren-puolesta/

Historian havinaa:

Afroamerikkalaisten saavutuksia logistiikan alalla mm. liikennevalot, kaasunaamari, jäähdytetyt kuljetukset, voitelukuppi. Lisäksi 1. tummaihoiset naiset lentäjänä (1921) ja tieinsinöörinä (1954): https://www.freightwaves.com/news/many-black-americans-helped-pave-the-way-in-transportation?oly_enc_id=4913H6551389A2X

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/