Merenkulun uutisia 2.2.2024: Intian hallitus aikoo antaa merenkululle infrastruktuuristatuksen, Ukrainan drone-iskut Venäjän kohteisiin, Saksan merituulivoimaa uhkaa satamien pullonkaula, lämpimät säät saavat jääpeitteen pienenemään, Wärtsilällä ja Cargotecilla menee hyvin, valtion omistajaohjaukselle uusi päällikkö, EU mukaan Punaisenmeren suojaustehtävään.

Mitä tarkoittaa termi?:

Cargotec: https://www.cargotec.com/fi/cargotec/

CIS-countries: https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/ivy-maat-eli-itsenaisten-valtioiden-yhteiso/

Merenkulku yleinen:

Lloyd’s Registerin, Knutsenin, HD Korea Shipbuildingin and Offshore Engineeringin ja HD Hyundai Heavy Industriesin yhteistyössä tuottama selvitys aluksen hiilidioksipäästöistä koko sen elinkaaren ajalta kaivoksesta romutukseen on julkaistu. Mittauksissa tuloseksi saatiin Knutsenin LNG uudisrakkenuksen päästöiksi 174´000 m³ raaka-aineen louhinnasta, laivanrakennukseen, käyttöön ja romutukseen: https://splash247.com/controversial-livestock-carrier-gets-to-port-with-no-unloading-taking-place/

Podcast: merenkulku minuuteissa tammikuussa 2024: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-round-january-2024

Punaisenmeren kriisin vaikutukset toimitusketjuun selviävät ensi kesänä: https://gcaptain.com/red-sea-shipping-impacts-to-be-felt-this-summer-says-breakwave-advisors-kartsonas/

Intian hallitus työstää suunnitelmaa, jonka mukaan merenkululle annettaisiin infrastruktuuri status. Se merkitsee, että merenkulku sisältyisi kansalliseen julkiseen palveluun tai tuotantoon. Se edistäisi kansallista varustamo- ja laivanrakennustoimintaa sekä antaisi merenkululle mahdollisuuden mm. parempiin lainaehtoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/india-shipping-may-get-infra-tag-in-boost-for-shipbuilding-vessel-owners/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Mitä tekee aluksella 3. perämies? Nuorimman perämiehen tehtävät ovat pitkälti perehtymistä tehtäviin päällikön ja muiden perämiesten avustamisen muodossa. Loppujen lopuksi luettelosta tulee helposti hengästyttävän pitkä: https://www.marineinsight.com/careers-2/duties-of-the-3rd-officer-in-merchant-navy/

Finnlines on nimittänyt sisäisen tarkastajan ja laatupäälikön uudeksi johtoryhmän jäseneksi 1.1.2024: https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/nimitys-finnlinesin-laajennetun-johtoryhman-extended-board-of-management-jaseneksi/

Lundqvist Rederierna kuuluu Ahvenanmaan ja Suomen kannattavimpiin yrityksiin. Sen omistamat säiliöalukset alukset on rekisteröity Bahama-saarille mutta maksavat veroja Suomeen ja Ahvenanmaalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/tankers-raddar-alandsk-ekonomi/

Rederi Ab Nathalien ms Odda Marieen asennetaan purjeet Hollannissa elinkaaren pidentämiseksi. Purjeet toimittaa Econowind: https://www.sjofart.ax/nyheter/nu-satts-segel-pa-odda-marie/

Ruotsalaisvarustamot valittavat, etteivät ruotsalaiset varustamot ole tasavertaisessa asemassa kilpaillessaan Gotlannin liikenteestä, koska ne eivät voi hyödyntää tonnistoverojärjestelmää. Birka Gotland aloittaa Gotlannin risteilyt Tukholmasta 20.3.2024.: https://www.sjofartstidningen.se/staten-uppmanas-tanka-om-kring-gotlandstrafiken/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Gemini yhteistyö, jonka osakkaina ovat Maersk ja Hapag-Lloyd, on saanut laivaajilta positiivisen vastaanoton sen luvattua 90 %:n luotettavuuden kuljetuksilleen: https://www.hellenicshippingnews.com/shippers-hail-transformational-potential-of-new-maersk-hapag-lloyd-gemini-partnership-promising-90-service-reliability/

Japanilainen linjaliikennevarustamo tekee kokeita maailman 1. kahden lämpötilan jäähdytyskontilla. Kontti on jaettu kahteen osastoon, joista lähempänä koneikkoa olevassa voi kuljettaa tavaroita -30 ᵒC – +30 ᵒC lämpötilassa ja toisessa -5 ᵒC – +30 ᵒC lämpötilassa. Väliseinä on liikkuva ja se voidaan myös nostaa kattoon tarvittaessa: https://splash247.com/one-unveils-novel-reefer/

Energia ja raaka-aineet:

Yli 35 %:a maailman irtolasteista menee Kiinaan. Kiinan kiinteistöala vastaa n. 35 %:sta maan teräksentarpeesta. Kiinan kiinteistöala on ollut vuodesta 2020 vakavissa vaikeuksissa. Silti rahtinäkymät ovat edelleen melko vakaat johtuen teräksen viennistä ja autoteollisuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-watches-evergrande-liquidation-after-16-5-drop-in-real-estate-investment/

Punaisenmeren kriisin vaikutuksia energiakuljetuksille: https://www.hellenicshippingnews.com/eia-red-sea-attacks-increase-shipping-times-and-freight-rates/

Venäjä rajoitti tammikuussa bensiinin (-37 %) ja dieselin (-23 %) vientiä ei-IVY-maihin johtuen maan jalostamoihin kohdistuneiden drone-iskujen aiheuttamista tuotantokatkoksista. Tuotantokatkosten odotetaan kestävän 1 – 1,5 kuukautta. Tuotantokatkokset tulevat OPEC-rajoitusten lisäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-cuts-gasoline-diesel-exports-to-offset-refinery-outages/

Venäjän öljytuotteiden vienti Tuapsen sataman kautta putoaa helmikuussa liki 60 %:a johtuen jalostamon tulipalosta. Vientimaina ovat pääasiassa Turkki, Kiina, Malesia ja Singapore: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-product-exports-via-tuapse-to-fall-sharply-in-feb-traders/

Venäjä toimittaa kaasua Kiinaan putkijärjestelmän kautta. Toimitusten määrä on kasvanut koko Ukrainan sodan ajan ja jatkaa kasvuaan edelleen. Tänä vuonna määrän odotetaan nousevan n. 30 miljardiin m³:in: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-pipeline-gas-exports-to-china-hit-new-daily-record-gazprom/

Saudi-Arabia laivaa pohjoisen Punaisenmeren satamista öljyä Eurooppaan välttääkseen huthikapinallisten iskut: https://gcaptain.com/saudis-boost-north-red-sea-oil-exports-to-avoid-red-sea-chaos/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Australiassa byrokratian kourissa kamppaileva karjankuljetusalus on päässyt satamaan Freemantlessa muttei voi purkaa lastiaan. Alus täydentää varastojaan. Aluksella käyneiden tarkastajien mukaan karja on kunnossa ja ministeriö arvioi rahdinantajan jatkosuunnitelmaa: https://www.maritime-executive.com/article/australia-relents-and-docks-recalled-livestock-carrier-during-heatwave

Suomen hallitus on antanut eduskunnalle kirjelmän EU:n ehdotuksesta asetukseksi eläinten suojelusta kuljetuksen aikana: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=779

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Carnival Corporation muuttaa risteilyjensä reittejä pois Punaiseltamereltä huthikapinallisten iskujen jatkuessa: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/carnival-reroutes-red-sea-cruises-as-yemen-houthis-attacks-persist/

Royal Caribbean odottaa vuodelta 2024 hyvää tulosta. Vahva kysyntä ylittää ennen koronaa vallinneen kysynnän ja mahdollistaa hinnankorotukset: https://gcaptain.com/strong-bookings-have-royal-caribbean-upbeat-on-2024-profit/

Offshore ja merituulivoima:

Saksan merituulivoimaa uhkaa satamien ja tukialusten puutteen tuoma pullonkaula tavoitteiden saavuttamiseksi. Saksa on jo vähentämässä hiilivoiman käyttöä ja sulki viimeisen ydinvoimalansa viime vuonna. Myös verkon rantautumispaikoilla on ongelmia. Teollisuus varoittaa myös huutokauppaamasta liian suuria tuulivoimahankkeita, jotka epäonnistuessaan kaatavat koko toimitusketjun:  https://gcaptain.com/germany-needs-to-invest-in-ports-ships-to-expand-offshore-wind/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 2.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Belgialaiset maanviljelijät ovat sulkeneet teitä Zeebrüggen satamaan vastustaessaan nousevia kustannuksia, EU:n ympäristöpolitiikkaa ja ruuan halpatuontia. Sulun odotetaan kestävän ainakin 36 tuntia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/belgian-farmers-block-roads-to-zeebrugge-port-over-rising-costs-and-eu-policies/

DP World on saavuttanut periaatteessa päätöksen 4-vuotisesta työehtosopimuksesta Australian satamatyöntekijöiden kanssa. Sopimus odottaa työntekijäpuolen hyväksyntää. Sopimuksessa sovitaan mm. vuosittaisista palkankorotuksista ja allekirjoitusbonuksesta: https://splash247.com/dp-world-reaches-deal-with-australian-dockworkers/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä odottaa vuoden 2024 olevan parempi kuin edellinen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-all-time-highs-in-order-intake-net-sales-and-cash-flow-in-2023/

UK tukee vuoden mittaisella rahoituksella roottoripurjehanketta yhdessä kahden yhteistyökumppanin kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/uk-funds-project-to-develop-rotor-sails-for-mid-range-vessels

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Evergreen ja X-Press Feeders muodostavat eurooppalainen vihreää metanolia käyttävän kuljertusverkoston. Kuljetukset kohdistuvat Rotterdamista Skandinaviaan ja Itämerelle. Vuonna 2026 verkosto laajenee Välimerelle: https://splash247.com/evergreen-and-x-press-feeders-to-create-european-feeder-network-powered-by-green-methanol/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Freightwavesin perustaja ja toimitusjohtaja jakaa yrityksensä erottamalla mediayhtiön datatuotannosta. Tämänkin blogin artikkeleita on FreightWavesista. Jaon odotetaan olevan lähtölaukaus yhtiön myynnille: https://splash247.com/freightwaves-media-versus-data/

Muu logistiikka, koulutus:

Suomalainen Cargotec on julkaissut viime vuoden tulosraporttinsa. Viime vuosi oli myynnissä ja tuottavuudessa ennätyksellinen: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotec-reports-record-year-in-sales-and-profitability/

Cargotecin johtoryhmä on hyväksynyt jakautumissuunnitelman, jolla Kalmar eriytetään omaksi pörssiyhtiökseen: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotec-has-approved-a-demerger-plan-concerning-the-separation-of-kalmar-into-a-new-listed-company/

Okapi Supply Trading Advisory on ostanut Yara Marine Technologies yhtiön. YMT tuottaa scrupperi-, maasähkö-, alusoptimointi- ja elinkaaripalveluja. Emoyhtiö Yara keskittyy ravinto- ja puhtaan ammoniakin tuotteisiin: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/okapi-acquires-yara-marine-technologies

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailman tehdastuotanto antoi vuoden alkuun hajanaisen kuvan. Heikko kysyntä Kiinassa ja Punaisenmeren vaikutukset Eurooppaan aiheuttivat ongelmia. Vaikka euroalueen ostopäälliköiden indeksi on noussut jo kolme kuukautta, ollaan edelleen negatiivisella puolella. UK:ssa lasku on jatkunut jo 18 kuukautta: https://www.hellenicshippingnews.com/factories-deliver-mixed-performance-globally-in-january/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Valtioneuvosto on nimittänyt uuden omistajaohjauksen päällikön. Hänen tehtäviinsä kuuluu mm. merellisten valtionyhtiöiden (Arctia, Suomen Lauttaliikenne, Finnpilot Pilotage) ohjaus ja muiden ministeriöiden omistajaohjauksen koordinointi (LVM – Fintraffic, Meriliikenteenohjaus Oy): https://valtioneuvosto.fi/-/10616/maija-strandberg-omistajaohjausosaston-paallikoksi

EU:n puolustusministerit ovat keskiviikon kokouksessaan viimeistelleet suunnitelmia, joilla Punaisellemerelle valmistellaan puolustuksellinen tehtäväksianto. Tehtävälle on tarkoitus saada valtuutus helmikuun puolivälissä. Ranska, Kreikka ja Italia ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa johtaa tätä Aspides-operaatiota. Useammalla EU-maalla on jo aluksia alueella: https://www.maritime-executive.com/article/eu-moves-to-launch-red-sea-defense-mission-in-february

Kiinan teollisuustuotanto supistui neljättä kuukautta yhteen menoon virallisen tilaston mukaan. Keskushallinto yrittää elvyttää tuotantoa ja Kiina julkaisee vuoden 2024 ennusteensa maaliskuussa:  https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-activity-shrinks-again-weak-demand-hobbles-economy/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Punaisenmeren kriisi alkaa olla yhä enemmän USA:n, UK:n ja huthikapinallisten välistä taistelua unohtamatta Israeliin kytköksissä olevia: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/houthi-targeting-us-and-uk-owned-ships

USA:n puolustusministeriön julkaisemat viimeiset tiedot huthikapinallisten hyökkäyksestä: https://gcaptain.com/u-s-defense-details-latest-houthi-attacks-on-shipping/

US Navy tuhoaa huthikapinallisten räjähteillä lastatun drone-veneen Punaisellamerellä. Huthit ovat käyttäneet niitä jo vuosia saudien aluksia vastaan: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-destroys-houthi-suicide-drone-boat-in-red-sea

Video: Ukraina väittää tuhonneensa venäläisen ohjuskorvetin drone-veneellä. Kaikkiaan arvioidaan hyökkäykseen osallistuneen 6 drone-venettä. Hyökkäys tapahtui sisäjärvellä, josta on pääsy Mustallemerelle: https://www.maritime-executive.com/article/video-ukraine-sinks-another-russian-warship-using-drone-boats

Seychellien laivaston somalimerirosvoilta vapauttaman kalastusaluksen vaiheista on saatu uutta tietoa. Samoin aluksen vapauttamiseen liittyviin tapahtumiin liittyen: https://gcaptain.com/lorenzo-putha-4-pirates-arrive-seychelles/

Intian laivasto koukistelee lihaksiaan Intian valtamerellä. Se ei kuulu USA:n johtamaan koalitioon vaan toimii itsenäisesti. Sillä on alueella yli 10 sota-alusta, jotka ovat tutkineet 250 alusta ja noussut niistä yli 40:en. Intian mukaan huthikapinalliset ja somalimerirosvot eivät toimi yhdessä mutta hyödyntävät toistensa työtä: https://gcaptain.com/indian-navy-flexing-naval-muscle-in-fight-against-pirates/

Taiwanin puolustusvoimat ovat hälytystilassa Kiinan ilmavoimien ja laivaston liikkuessa sen rajojen lähellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/taiwan-on-high-alert-as-chinese-military-aircraft-and-naval-ships-spotted-in-the-region/

Filippiinit ovat esittäneet huolensa kiinalaisten sotilastroolarien ja rannikkovartioston alusten esiintymisestä Filippiinien talousvyöhykkeellä olevalla riutalla, jonne Kiina on rakentanut tukikohtansa. Aluksia on yli 200: https://www.maritime-executive.com/article/philippine-navy-spots-swarm-of-200-chinese-vessels-at-mischief-reef

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ei huumeiden salakuljetus pelkästään merenkulun varassa ole: https://www.freightwaves.com/news/fbi-alleges-mexican-cartel-canadian-truckers-part-of-drug-ring

Euroopan etanolin tuottajia edustava teollisuusryhmä on valittanut EU oikeuteen saadakseen ainakin osittain FuelEU Maritime Regulationin mitätöityä, koska se ei tunnista etanolia uusiutuvaksi polttoaineeksi:   https://www.maritime-executive.com/article/european-ethanol-producers-file-challenge-to-fueleu-maritime-regulation

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Kansainvälinen merenkulkukamari (ICS) on julkaissut ohjeen konehuoneen menettelytavoista, joka tarjoaa opastusta turvalliseen ja ympäristövastuulliseen toimintaan aluksen konehuoneessa. Ohje kertoon yksityiskohtaisesti, miten menetellä konehuoneessa ja siihen liittyviä tarkistuslistoja konehenkilöstön työn tueksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-navigating-the-seas-of-environmental-transformation/

USA:n kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta (NTSB) on esittänyt varustamoille ja toimijoille, että miehistön jäsenet varustetaan paikannuslaitteilla parantaakseen heidän selviämismahdollisuuksiaan pelastustilanteissa: https://gcaptain.com/ntsb-urges-use-of-personal-locator-devices-to-boost-safety-for-mariners/

Norjalaisprojekti, joka kehittää polttokennoa nopeakulkuisiin aluksiin, on hakenut suunnitteluhyväksyntää Norjan merenkulkuviranomaiselta: https://www.maritime-executive.com/article/design-approval-sought-for-world-s-first-high-speed-fuel-cell-vessel

Järjestöt:

Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on luovuttanut IMO:lle ehdotuksen rahaston perustamiseksi tukemaan maailman kauppalaivaston siirtymistä nollapäästöihin ja tukemaan kasvihuonekaasujen vähentämistä kehittyvissä maissa. Esitykselle ovat antaneet tukensa Bahama ja Liberia sekä rahoitusmallia on IMO:lle esittänyt Japani EU:n tukemana: https://splash247.com/ics-proposes-subsidy-system-for-green-fuel-use-to-reach-net-zero-targets/

Öljyntuottajajärjestö OPEC+ aikoo maaliskuussa tarkastella seuraavan kerran vapaaehtoisten tuotantokatkosten jatkamista. Eilinen ministerien seurantakokous (JMMC), joka pidettiin internetin välityksellä, ei tehnyt muutoksia nykyiseen politiikkaan. Ministerikokoukset pidetään yleensä 2 kuukauden välein: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-to-review-oil-cut-extension-in-march-ministers-leave-policy-unchanged/

NGO Shipbreaking Platform on vuosittaisessa raportissaan kritisoinut merenkulkualaa, joka edelleen luottaa kaakkois-aasialaisiin telakoihin, joiden turvallisuus- ympäristönsuojelutaso on alhaisin. Viime vuonna 85 %:a romutettavista aluksista meni Bangladeshin, Intian tai Pakistanin telakoille: https://www.maritime-executive.com/article/ngo-highlights-continuing-problems-in-ship-recycling-in-2023

Onnettomuudet:

Kiinan uusin pelastusalus on sijoitettu Etelä-Kiinan merelle. Toimintamatka on 30´000 km tai 90 päivää ilman tarvetta satamakäyntiin. Aluksella on mittava varustelu monenlaiseen pelastustoiminnan vaatimaan tehtävään: https://www.marineinsight.com/videos/china-commissions-advanced-rescue-ship-for-emergency-response-in-south-china-sea/

Filippiineillä suurnopeuslautta ja hitaampi vesitaxi törmäsivät. Pienemmän aluksen päällikkö ja 3. perämies menehtyivät. Sää alueella oli sumuinen: https://www.maritime-executive.com/article/captain-and-third-mate-killed-as-ferries-collide-in-the-philippines

Litiumioni-akkujen tulipalosta kärsinyt rahtialus on lopulta kuukauden kuluttua tapahtumasta päässyt satamaan. Tilanne ei vieläkään ole varsinaisesti ohi mutta jatkotoimenpiteet on helpommin tehtävissä satamassa. Lastia ei pureta vaan se kiinnitetään uudelleen ja aluksen CO₂-järjestelmä täytetään: https://www.maritime-executive.com/article/cargo-ship-that-had-lithium-ion-battery-fire-finally-docks-in-alaska

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/