8.1.2024 pääaiheita tänään: jäätilanne Suomen merialueilla laajenee, kaikki Suomen satamat ja Perämeri ovat jäässä, maailman kauppalaivasto ikääntyy, mitä onnettomuuden sattuessa, Punaisenmeren kriisi jatkuu ja jännitteet kasvavat, Kiina on telakkateollisuuden suurvalta, EU ETS tuli, matalan kiertoradan satelliitit mullistavat tiedonkulun, mikromuovit

Merenkulku yleinen:

Tutkimuslaitoksen tilastokatsaus vuoteen 2023: meritse kuljetetun tavaran määrä saavutti 12,4 miljardin tonnin rajan: https://www.hellenicshippingnews.com/clarksons-seaborne-trade-reaches-12-4bn-tonnes/

Onnettomuuden sattuessa ensin pelastetaan ihmishenget ja sen jälkeen tavarat. Tavaraa pelastettaessa ensimmäinen haaste on selvittää tilanne aluksella, toinen haaste on selvittää tilanne kirjoituspöydän tai viimeistään tuomarinpöydän ääressä. Aluksella aloitettavan työn sopimiseen on olemassa sopimuspohjia ja viime kädessä tavaran pelastaja pitää pelastetun tavaran itsellään, kunnes joku maksaa. Vahingonarvioijaa tarvitaan, kun arvioidaan pelastetun arvo ja toisaalta vahingot yhteishaveria varten. Lopulta asiasta voidaan sopia tai tuomari päättää: https://www.freightwaves.com/news/a-look-into-marine-salvage-in-the-80s?oly_enc_id=4913H6551389A2X

Sodat, sodanvaarat ja sääilmiöt aiheuttavat merenkululle harmaita hiuksia ja huomioitavaa vuonna 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/war-weather-put-ocean-shippers-on-notice-for-rough-seas-in-2024/

Punaisenmeren kriisi voi nostaa merenkulun kustannuksia 60 % ja vakuutusmaksuja 20 %: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-may-push-shipping-costs-by-60-insurance-by-20-gtri/

Kaikista huolista ja ongelmista huolimatta varustamot ovat osoittautuneet osakkeenomistajille kannattaviksi sijoituksiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-stocks-rise-biggest-gainers-in-europe-at-start-of-2024/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Maailman kauppalaivasto ikääntyy. Syinä ovat vaatimukset uusiutuvista polttoaineista ja shadow fleetille auenneet työt Venäjän pakotteiden ja konfliktialueiden  kiertämisessä. Toisaalta maailman johtavien telakoiden tilauskirjat ovat tukossa: https://www.ft.com/content/ca7736ab-35eb-4f87-a60a-d4279e8aecb7

Energia ja raaka-aineet:

Raakaöljymarkkinoilla saattaa tänä vuonna varustamoja odottaa kuljetusreittien muutokset ja raakaöljyn saatavuus. Punaisenmeren kriisi ei tunnu laantuvan, lähinnä päinvastoin, ja Venäjän öljykuljetuksiin kohdistuu pakotteiden valvontaa, jotka sekoittavat kokonaiskuvaa. OPEC+:n tuotannon rajoituksista huolimatta öljynkulutuksen odotetaan kasvavan, suurimmaksi osaksi Kiinassa. Myös tuotannon lähteissä odotetaan tapahtuvan muutoksia: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-new-year-brings-new-challenges-for-tanker-owners/

Euroopan kaasuvarastot ovat tähän mennessä lämpimän talven johdosta ennätyskorkealla. Lämmitystarpeiden ollessa vähäisempiä teollisuuskäyttöön jää enemmän. Talvi ei tosin ole vielä ohi: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-gas-price-falls-to-encourage-more-industrial-use/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Irtolastimarkkinat ovat edelleen hiukan sekavat mutta yhteinen näkemys rahdeista alkaa hahmottua: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-start-the-new-year-on-positive-note/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Royal Caribbeanin Icon of the Seas on valmistautumassa neitsytmatkaansa Miamista, Floridasta. Tulevat päivät sisältävät paljon tarkastuksia, lastaamista ja purkamista, lisää miehistöä ja telakan työntekijöitä. Aluksen matkat suuntautuvat Miamista itäiselle ja läntiselle Karibialle: https://www.marineinsight.com/videos/worlds-largest-cruise-ship-icon-of-the-seas-readies-for-inaugural-voyage-in-the-caribbean/

MSC:n mainostama vuosittainen maailman risteily MSC Poesialla joutuu muuttamaan reittiään Punaisenmeren kriisin vuoksi. Risteilyalus lähti Genovasta 121 päivän matkalleen 5.1.2024. Matkalle lähti 2´300 matkustajaa ja alus käy 31 maassa 50 kohteessa:  https://maritime-executive.com/article/msc-reroutes-world-cruise-to-avoid-red-sea

Offshore ja merituulivoima:

Euroopan maat sitoutuvat n. 50 GW:n merituulivoimahuutokauppoihin vuonna 2024. Se on iso askel kohti tavoitetta 300 GW vuonna 2050. Viime vuosi osoittautui inflaation ja toimitusketjun vaikeuksien vuoksi ongelmalliseksi, johon EU reagoi välittömästi laatimalla Euroopan tuulivoimaperuskirjan, johon osallistuu 26 jäsenvaltion energiaministerit ja 300 tuulivoimayhtiötä:  https://www.maritime-executive.com/article/european-offshore-wind-market-scheduled-for-rebound-in-2024

Norjalainen offshore-teknologiayhtiö Aker liittyy merituulivoimahankkeisiin selvittäen sähkön kokoamista ja siirtoa kelluvista voimaloista avomerellä: https://www.maritime-executive.com/article/aker-puts-subsea-oil-gas-tech-to-work-for-offshore-wind

Toimiiko tuulivoima pakkasella? Riittääkö tuulta kovilla pakkasilla: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7148636936323178496/

Kanavat ja sisävedet:

Maailmanpankin PortWatch-järjestelmän mukaan liikenteen määrä Suezin kanavassa on vähentynyt joulukuun loppupuoliskolla n. neljänneksellä suurimman osan konttikuljetuksista siirryttyä Afrikan kiertävälle reitille. Egyptin lisäksi kriisistä kärsivät myös Saudi-Arabian ja Jordanian Punaisenmeren satamat. Analyytikkojen mukaan neljännes maailmankaupasta ja kolmannes kaikista konteista kulkee Suezin kanavan kautta: https://www.maritime-executive.com/article/suez-canal-volume-down-by-a-quarter-in-second-half-of-december

Osia Rein-joesta on suljettu jokiliikenteeltä tulvien vuoksi. Tulvien odotetaan laskevan viikonlopun aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/part-of-rhine-river-in-germany-closed-to-shipping-after-water-rises/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Koko Perämeri on saanut jääpeitteen: https://www.sjofartstidningen.se/hela-bottenviken-ar-istackt/

Jäätilanne 7.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Jäätilanne 8.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf  

Alus laituriin Kotkassa: https://www.linkedin.com/groups/4573005/?highlightedUpdateUrn=urn%3Ali%3AgroupPost%3A4573005-7150087491180544001&q=highlightedFeedForGroups

Milloin annetaan jäätämisvaroitus ja mikä siihen vaikuttaa: https://www.sjofartstidningen.se/mindre-risk-for-nedisning/

Satamat ja terminaalit:

Kiinalaisten valvoma Sri Lankan 2. suurin satama on selvässä nousukiidossa. Satama on vuokrattu Kiinalle 99 vuodeksi: https://www.maritime-executive.com/article/sri-lanka-s-chinese-run-ro-ro-port-is-taking-off

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

ESL Shipping on vastaanottanut uusimman alussarjansa 1. aluksen. Alussarjan alusten odotetaan vähentävän 50 % päästöistään. Alukset on kytkettävissä maasähköön satamissa ja akkujärjestelmä varmistaa optimaalisen polttoainetalouden, jotka vähentävät melua ja päästöjä satamissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/atobc-shipping-receives-next-generation-electric-hybrid-ship-electramar/

Kiinan laivanrakennus johtaa kilpailua kaikilla sektoreilla: toimitusketjuissa, markkinoiden laajuudessa sekä äly- ja vihreän siirtymän tuotteissa. Kiina on tasaisen hyvä rakentamaan kaikenlaisia aluksia heijastaen sen monipuolisuutta ja innovatiivista kyvykkyyttä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-shipbuilders-lead-global-race/

Korealainen yliopisto tutkijoineen on kehittänyt uuden strategian autonomisten alusten reitinseurantaan:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/korea-maritime-ocean-university-researchers-develop-breakthrough-method-in-autonomous-ship-navigation/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Mumbaista ensimmäinen intialainen konttisatama, joka käyttää 100 %:sti uusiutuvaa energiaa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/psa-mumbai-first-indian-container-terminal-using-100-renewable-energy

Virginian satama Norfolkissa USA:n itärannikolla on siirtynyt käyttämään kokonaan puhdasta energiaa: https://www.maritime-executive.com/article/port-of-virginia-switches-to-100-clean-power

Suomalaisyhtiön prosessikuumennin pyrkii vastaamaan päästövähennystarpeisiin teollisuustuotannossa. Koetulokset ovat lupaavia: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisyhtio-alkaa-toimittaa-palkittua-paastovahennys-tekniikkaansa-teollisessa-mittakaavassa/347669a8-3ca1-40ff-b96e-25d29be939da

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Uuden selvityksen mukaan tutkijat ovat havainneet, että n. 75 % kaikesta kalastustoiminnasta ja n. 25 % kaikesta kauppamerenkulusta on näkymätöntä satelliitti-AIS:lle. Turvallisuustutkijoille pakotteiden rikkojat, salakuljettajat ja kalastajat ovat tunnettuja ryhmiä, jotka välttelevät valvontaa mutta joillakin alueilla esiintyvä AIS-välttely saattaa olla yllätys. Suurin määrä tunnistamattomia aluksia oli ylipäätään Aasiassa ja Pohjois-Amerikan kalastajat näkyivät vain 17 % AIS:llä: https://www.maritime-executive.com/article/study-75-of-the-world-s-fishing-activity-is-invisible-on-ais

Matalan kiertoradan satelliitit tekevät vallankumousta merenkulun nopeassa tiedonsiirrossa. Nykyaikaiset vastaanotto- ja lähetysantennit ovat sekä pienempiä että halvempia, joita voidaan käyttää jahdeista valtamerialuksiin: https://www.maritime-executive.com/magazine/high-speed-internet-at-sea

Tutkasta tekoälyyn. Inhimillisen erehdyksen välttämiseksi törmäyksenestojärjestelmiä tarjotaan ratkaisuksi pahasti ruuhkautuvilla vesillä: https://www.orca-ai.io/blog/decoding-the-arsenal-of-ship-collision-avoidance-systems/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Tuhat tapaa kiinnittää luotsitikkaat, mikä on oikein: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7149811483248431104/

Muu logistiikka:

Huolinta- ja logistiikkaliiton toimitusjohtajan tviitistä alkanut keskustelu johti yhteistyöhön Aalto-yliopiston kanssa ja täydennyskoulutusohjelmaan. Koulutusohjelmalla pyritään saamaan alalle uusia osaajia vastaamaan vallitsevaan  henkilöstöpulaan: https://www.huolintaliitto.fi/ajankohtaista/artikkelit/2023/yhteistyolla-kohti-uutta-logistiikan-osaamista.html

Maailmankauppa ja -politiikka:

USA:n ulkoministeri Blinken viikon Lähi-Idän matkalle. Tavoitteena on kriisin laajenemisen estäminen: https://gcaptain.com/blinken-meets-with-turkey-and-greece/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n ETS- eli päästökauppadirektiivi tuli merenkulunkin osalta voimaan vuoden alusta. Sinällään selkeät määräykset johtavat kuitenkin jatkopohdintoihin, miten ne sopimusteknisesti siirretään rahti- ja rahtaussopimuksiin kunkin osapuolen velvollisuuksista. Alalla on valmisteltu mallilausekkeita mutta aina ne kannattaa tarkistaa ennen allekirjoitusta, sen suhteen mikään ei ole muuttunut: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-important-compliance-clarifications/

EU:n päästökauppa aukeaa 15. tammikuuta, jossa merenkulku on ensimmäistä kertaa mukana. Määräävinä tekijöinä hinnanmuodostuksessa ovat toimitusrajoitukset ja talven lämmitystarpeet: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-prices-under-pressure-but-colder-weather-could-boost-demand/

Norja liittyy mukaan kilpailuun yli talousvyöhykkeen ulottuvan mannerjalustan hyödyntämisessä. Kyseessä on mineraali- sekä öljy- ja kaasuvarojen hyödyntäminen: https://www.maritime-executive.com/editorials/norway-s-turn-towards-deep-sea-mining-dismays-experts

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Vain päivä koalition ”varoituksen” jälkeen huthikapinalliset lähettivät räjähteillä lastatun droneveneen kohti kansainvälisen merenkulun käyttämää vesialuetta Punaisellamerellä. Vene räjähti / räjäytettiin näkyvästi mutta vahinkoa aiheuttamatta. Huthit ovat käyttäneet näitä droneveneitä vuosikausia ja ne ovat korvanneet itsemurhapommittajat tehtävien toimeenpanossa merellä: https://www.maritime-executive.com/article/defying-western-threats-houthis-launch-drone-boat-attack-in-red-sea

Huthit eivät aio lopettaa toimintaansa Punaisellamerellä. Päinvastoin huthit vaativat ilmoittautumaan heille sekä kertomaan päämääränsä ja onko yhteyksiä Israeliin. Coscon ilmoitetaan epävirallisesti lopettavan käynnit Israelin satamiin: https://splash247.com/houthis-show-no-sign-of-backing-down-in-tense-red-sea-standoff/

Iranin vallankumouskaartin komentaja on luvannut iskeä vihollisiin lähellä ja kaukana muutenkin jännitteisillä vesillä. Kuka tai ketkä noita vihollisia ovat, sitä hän ei sanonut: https://gcaptain.com/iran-vows-to-target-more-enemy-ships-in-global-waters/

Intialaisen sota-aluksen kommandoryhmä on noussut kaapattuun Liberian lipun alla purjehtivaan alukseen. Ryhmä ei löytänyt alukselta luvattomia henkilöitä ja aluksen miehistö on turvassa. Alus jatkaa matkaansa. Intian laivasto turvaa merenkulkua Intian valtamerellä eikä se kuulu USA:n johtamaan koalitioon: https://maritime-executive.com/article/elite-indian-navy-team-secures-hijacked-bulker

Pakotteet:

Jonkun verran on merkkejä, että USA:n pakotteiden valvonta saa aikaan häiriöitä Venäjän öljykuljetuksiin. Pakotteiden valvonta kohdistuu öljymeklareihin ja varustamoihin. Tunnistetut 14 säiliöalusta kuljettavat yhteensä 11 miljoonaa barrelia öljyä: https://gcaptain.com/tankers-carrying-russian-oil-sanctions-impact/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Belgia aikoo asettaa etusijalle huumeiden salakuljetuksen vastaisen taistelun Euroopan Unionin suurimmissa satamissa ehkäisemällä niissä rehottavaa salakuljetusta ja korruptiota. Tässä se tekee yhteistyötä Etelä- ja Latinalaisen Amerikan viranomaisten kanssa, joista pääosa huumeista tuodaan: https://maritime-executive.com/article/belgium-plans-increased-fight-against-drug-trafficking-through-eu-ports

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Intialaiset merivakuuttajat aikovat perustaa paikallisen P&I klubin. Hankkeella on hallituksen tuki. Intia sijoittaa merenkulkuinfrastruktuuriin miljardeja $:ta. Pääministeri on ilmoittanut tavoitteeksi saada Intia viiden suurimman telakkamaan joukkoon seuraavan 10 vuoden kuluessa, se on nyt 21. suurin. Intialaiset varustamot omistavat 1,5 % maailman tonnistosta, sijoittuen 17. suurimmaksi maailmassa. Intia on 5 suurimman merenkulkijoita tuottavan maan joukossa. Intia on maailman 2. suurin romuttaja 30 % osuudella: https://splash247.com/india-to-create-local-pi-club/

Ympäristö:

Meritutkijat yllättyivät, kuinka paljon muovi- ja kumituotteissa on kemiallisia lisäaineita, jotka liukenevat vesiin ja aiheuttavat eliöstölle vaaraa. Artikkelissa kuvataan mm. tutkimustapa, miten muovit hajoavat, mitä kumi aiheuttaa ja mitkä tuotteet ja aineet ovat vaarallisimpia: https://maritime-executive.com/editorials/marine-scientists-surprised-by-toxicity-of-plastic-chemicals

Kansainvälinen atomienergiavirasto (IAEA) lähettää kaksi tutkijaa selvittämään, kuinka paljon mikromuovit ovat levinneet Antarktiksen vesiin, sedimentteihin, hiekkaan, valumavesiin ja eläimiin. Tutkijat hyödyntävät ydinteknologiaa tutkimuksessaan. Tutkimus kestää kuukauden ja tavoitteena on selvittää mikromuovin alkuperä, liikeradat ja vaikutukset, jotta ongelmaan voidaan tarttua: https://www.maritime-executive.com/article/iaea-uses-nuclear-tools-to-study-antarctic-plastic-pollution

Historian havinaa:

Henry Ford mullisti tuotannon kokoonpanolinjoillaan 109 vuotta sitten: https://www.freightwaves.com/news/henry-fords-assembly-line-celebrates-109-years?oly_enc_id=4913H6551389A2X

Tutkimus: hylyt ovat paitsi kulttuurihistoriallisia aarteita myös ekologisesti tärkeitä suojapaikkoja vedenalaisille elinympäristöille mikrobeista suuriin merieläimiin: https://www.maritime-executive.com/article/study-shipwrecks-are-ecological-treasures

Luoteisväylän onnistuneesta läpikulusta, jonka suoritti norjalainen Roald Amundsen 1903-05, on 120 vuotta. Kolme USCG:n kutteria suoritti 1957 onnistuneen matkan, jonka aikana kartoitettiin kulkukelpoinen reitti: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-first-american-transit-of-the-northwest-passage

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/