Sjöfarts artiklar / merenkulun artikkeleita 4.12.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn https://www.linkedin.com/feed/

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

Mitä tarkoittaa termi?:

Backhaul / fronthaul: https://virtualshipbroker.blogspot.com/2009/04/shipping-economics-fronthaul-backhaul.html

IMPA (International Maritime Pilots’ Association): https://www.impahq.org/

Merenkulun terminologiaa: https://www.shipfinance.dk/research/shipping-terminology/

M&A (Mergers And Acquisitions): https://ahtiviita.com/yritysjarjestelyt/

UCL Energy Institute: https://www.ucl.ac.uk/bartlett/energy/ucl-energy-institute-0

y-o-y (year-over-year): https://fi.wiktionary.org/wiki/YoY

Merenkulku yleinen:

Mitä EU ETS tarkoittaa ja miten se vaikuttaa Euroopan rahtihintoihin, tässä konttirahteihin: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-carbon-emissions-regulations-a-sea-change-for-ocean-freight-shipping-or-a-toothless-tiger/

Pientonniston rahtitilanne Itämerellä, Mustalla merellä ja Välimerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/12/ISM_coaster_week48.pdf

Merenkulussa perheomistuksen vaikutus on vahva: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/ma-and-family-controlled-shipping-businesses

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Merikapteeni Ville Koskinen on nimitetty hinaajayhtiö Rauma Catan toimitusjohtajaksi 2.1.2024 alkaen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7135624158511517697/

Esittelyssä Rauma Cata Oy: https://raumacata.fi/

Esittelyssä Meriaura Group: https://meriaura.fi/ajankohtaista/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Viime viikon konttiliikenneindeksi pysyi edellisen viikon tasolla: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-stable-last-week-2/

Autojen kuljetus tekee ennätystulosta: https://splash247.com/car-carrier-trades-smash-multiple-records/

Energia ja raaka-aineet:

USA nousi johtavaan asemaan LNG-viejänä. EU on sen suurin ostaja: https://www.hellenicshippingnews.com/us-consolidates-its-leading-position-as-worlds-largest-lng-exporter/

Toiveet raakaöljyn rahtitason säilymisestä tuhoutuivat, kun kysyntä marraskuun loppua kohden hiipui: https://www.hellenicshippingnews.com/mr-panama-canal-congestion-the-congestion-in-the-panama-canal-remained-significant-for-mr-which-had-a-positive-impact-on-usg-rates/

Säiliöalusmarkkinoiden raportti: https://www.gibsons.co.uk/report/too-much-or-too-little/

Intia ostaa Venezuelan raakaöljyä pakotteiden poistuttua kilpaillen kiinalaisten kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-reemergence-for-venezuelan-crude-opens-new-battleground-for-china/

Syksyn huoltotauon jälkeen Intian jalostamot ostavat taas venäläistä raakaöljyä normaalisti: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-oil-imports-from-russia-rebound-in-november-data/

Venäjän lippulaivatuotteen, Uralsin, hinta on edelleen yli G7:n asettaman hintakaton, ero Venäjän asettamaan valtion budjetointiarvoon on +2,74 $ barrelilta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-crude-drops-to-average-72-84-bbl-in-nov-above-western-price-cap/

Pimeät lastinsiirrot (STS) pakotteiden alaisille öljykuljetuksille ovat lisääntyneet. Lähtömaina ovat Venäjä, Iran ja Venezuela: https://www.hellenicshippingnews.com/dark-tanker-oil-transfers-rise-further-with-suspected-sanctioned-trades/

Saudi Arabia alentaa lippulaivatuotteensa hintaa OPEC+:n kiintiökokouksen jälkitunnelmissa: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-may-cut-jan-arab-light-price-to-asia-for-first-time-in-7-months/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Ranska vie vehnää Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/frances-dunkirk-port-to-start-china-wheat-loading-this-month-terminal/

Kanavat ja sisävedet:

Suezin kanava hyötyy USA:n kaupan uusjärjestelyistä ja Panaman kanavan ongelmista: https://maritime-executive.com/editorials/the-great-suez-canal-renaissance

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ruotsalainen jäänmurtaja Ale lähtee Kontion seuraksi jäänmurtoon Perämerelle: https://www.sjofart.ax/nyheter/minst-kor-forst-i-sverige/

Satamat ja terminaalit:

Vuosaaren satama täyttää 15 vuotta: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7134984705405333504/

Uusi konttinosturi kasvattaa Kokkolan sataman liikennettä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7132334659002089472/

Uusi mobiilinosturi HaminaKotkan roro-terminaaliin: https://www.worldcargonews.com/news/mobile-harbour-crane-for-steveco-72707

Satamilla on keskeinen rooli hiilineutraaliuden edistämisessä niiden toimiessa merenkulun keskuspaikkoina: https://www.hellenicshippingnews.com/the-potential-of-ports-in-developing-sustainable-first-mover-initiatives/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Maersk Tankers, joka luopui perinteisestä säiliöaluslaivanvarustuksesta, on yhdessä japanilaisten kanssa sijoittamassa ammoniakkia kuljettaviin säiliöaluksiin: https://maritime-executive.com/article/maersk-tankers-looks-to-lead-industry-with-order-for-large-ammonia-tankers

Japanilaisten kehityshanke nestemäisen hiilidioksin kuljettamiseksi on vastaanottanut koealuksen: https://maritime-executive.com/article/japan-completes-construction-of-first-demonstration-lco2-transport-vessel

Suomalainen ABB Marine & Ports toimittaa Espanjan laivaston erikoisalukseen tasavirtapohjaisen käyttö- ja sähkönjakelujärjestelmän: https://www.sjofart.ax/nyheter/abb-kraft-till-spanskt-specialfartyg/

Osaavan työvoiman saatavuus on haaste myös laivanrakennuksessa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7132651169608269824/

Ms Finncanopuksen merikoeajot 24.11.2023: https://www.finnlines.com/blog/finncanopus-sea-trial/

Belgialaisyhtiö rakentaa 4 vetykäyttöistä lähimerenkulun alusta: https://maritime-executive.com/article/cmb-tech-leads-effort-to-build-four-hydrogen-powered-shortsea-cargo-vessels

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulun 0-päästöisten polttoaineiden hankkeista 95% on vielä ilman rahoituspäätöstä: https://splash247.com/95-of-shippings-zero-emission-fuel-projects-still-on-the-drawing-board/

Alusrahoitus on jakautunut kahteen lohkoon, ehdottomiin ja muutokseen sitoutuneisiin pankkeihin. Ehdottomat eivät rahoita fossiilisia polttoaineita käyttäviä ja muutokseen sitoutuneet rahoittavat IMO:n tavoitteisiin sitoutuneita. Eroa on myös vihreyden käsitteessä, koskeeko se vain alusta vai koko toimitusketjua: https://www.hellenicshippingnews.com/cancel-culture-or-engage-to-change-on-climate/

Tutkimus tuo esiin rahoittajien odotukset ja käyttäytymisen merenkulun vihreässä siirtymässä. IMO GHG strategian toteutus vaatii kolmen osapuolen yhteistoimintaa: rahoittajien, muutoksen vaatijoiden ja kansallisten toimeenpanijoiden: https://www.hellenicshippingnews.com/new-research-reveals-financiers-beliefs-and-behaviours-on-shippings-transition-to-a-low-carbon-future/

YK:n ilmastokokouksessa johtavat linjaliikennevarustamojen toimitusjohtajat vaativat IMO:a asettamaan päivänmäärän, johon mennessä fossiilisia käyttövoimia käyttävien alusten uudisrakentamisen tulee loppua: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-ceos-join-forces-to-accelerate-the-decarbonization-of-the-global-maritime-transport/

Espanjalais- ja tanskalaisyhtiöt perustavat Huelvan satamaan, Espanjaan, vihreän metanolin tuotantolaitoksen: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/cepsa-and-maersk-backed-c2x-to-develop-largest-european-green-methanol-plant/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Jarno Limnell: kybervarautuminen ei ole pelkästään teknistä vaan myös psykologista: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7136587193921253376/

Virtual Watch Tower: uuden talouden rakentaminen kietoutuu kehittyneen tiedon ja tietojärjestelmien ympärille: https://maritime-executive.com/editorials/the-virtual-watch-tower-a-public-good

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi:

Icon of the Seas mahtui Ison Beltin silloista: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7136718890750861312/

Muu logistiikka:

Arviot ensi vuoden tavaramarkkinoista: öljy, LNG ja kulta: https://www.hellenicshippingnews.com/three-calls-for-commodity-markets/

Arviot ensi vuoden kaupasta ja toimitusketjuista: Kysyntä, konttiliikenne ja tuonnin monipuolistuminen: https://www.hellenicshippingnews.com/three-calls-for-trade-and-supply-chains/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Raakaöljyn merikuljetukset määräävät pitkälti öljyn maailmanmarkkinahinnan. Miten OPEC+:n toimet vaikuttavat ja miten yleinen talouspoliittinen tilanne vaikuttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-may-have-played-its-final-card-with-voluntary-crude-cuts/

Maailman keskuspankit välttävät koronnostoja inflaation talttuessa, tunnelma on odottava: https://www.hellenicshippingnews.com/global-rate-hike-cycle-peters-out-in-november-em-cuts-outstrip-hikes/

Pankkien vakavaraisuusvaatimukset ja merenkulun lisääntyvä sääntely saattavat vaikeuttaa merenkulun pankkirahoitusta: https://splash247.com/shipping-innocent-victim-of-the-global-financial-crisis/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n Fit455-ohjelmakokonaisuuden vaikutukset Euroopan merenkulun kustannustasoon: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7135990768053202947/

EU ETS -päästökauppajärjestelmän hakkerointi VLCC-luokassa. Aiheuttaako hyvää tarkoittava järjestelmä lisää ympäristöuhkia: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7105509346171600896/

IMO esitteli kasvihuonekaasupäästöstrategiaansa YK:n ilmastokokouksessa (COP28): https://www.hellenicshippingnews.com/imo-updates-on-work-to-cut-ghg-from-shipping-at-cop-28/

Kreikka IMO Neuvoston A-kategoriaan 2. kerran suurimmalla äänimäärällä: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greece-was-elected-to-the-first-position-of-the-imo-council/

Yhdistyneet Arabiemiraatit IMO Neuvoston B-kategoriaan suurimmalla äänimäärällä: https://www.seatrade-maritime.com/middle-east-africa/uae-secures-category-b-membership-imo-highest-number-votes

Venäjä jätettiin IMO Neuvoston ulkopuolelle: https://splash247.com/russia-fails-to-win-re-election-to-imo-council/

YK:n INC-komitea (Intergovernmental Negotiating Committee on Plastic Pollution) totesi yleissopimuksen valmistelun vaikeuden öljyntuottajamaiden puolustaessa omia intressejään: https://maritime-executive.com/editorials/oil-interests-impede-progress-on-plastic-treaty

NATO ja kriisipesäkkeet:

UK lähetti yhden nykyaikaisimmista hävittäjistään Lähi-Itään turvaamaan kauppamerenkulkua: https://maritime-executive.com/article/uk-deploys-one-of-its-most-advanced-vessels-to-the-middle-east

Punaisen meren turvallisuustilanne heikkenee, iskut kohdistuvat myös ei-israelilaisperäisiin aluksiin lisäten sotavaaramaksuja: https://gcaptain.com/updated-multiple-commercial-vessels-attacked-in-red-sea/

US Navyn hävittäjää ammuttiin ballistisilla ohjuksilla Jemenin rannikolla: https://gcaptain.com/uss-mason-targeted-by-ballistic-missiles-off-yemeni-coast/

Filippiinit perustaa valvonta-aseman Kiinan havittelemille saarille, jotka ovat Filippiinien aluetta: https://maritime-executive.com/article/philippine-coast-guard-builds-monitoring-station-on-south-china-sea-island

Merirosvous:

Somalimerirosvot kaappasivat laittoman kalastusaluksen ja vaativat lunnaita: https://maritime-executive.com/article/eunavfor-provides-details-on-abducted-fishing-boat-to-somalia-for-follow-up

Pakotteet:

USA määräsi uusia pakotteita kolmelle säiliöalukselle ja niiden omistajille Venäjän raakaöljyn hintakaton rikkomisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/us-issues-fresh-sanctions-over-shipment-of-russian-oil-above-price-cap/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kiina harjoittaa maailmanlaajuisessa kalastuslaivastossaan olevia työntekijöitään kohtaan orjuuttamiseen viittaavia työolosuhteita. Työolosuhderikokset ja ihmiskauppa ovat kansallisen lainsäädännön alaisia, orjuus ja orjakauppa YK:n merioikeusyleissopimuksen alainen, joka sekin tarvitsee kansallisen lainsäädännön toimiakseen: https://maritime-executive.com/editorials/china-enslaves-people-at-sea-and-we-don-t-have-the-means-to-stop-it

Suomi tulee vaatimaan tutkijoiden päästämistä hongkongilaisalus NewNew Polar Bearille. Alus on tällä hetkellä Korean niemimaan kohdalla matkalla Tianjiniin Kiinaan: https://gcaptain.com/finland-demands-investigators-on-vessel-that-broke-gas-pipeline/

Hollantilainen tuomioistuin kieltää Greenpeacen nousun syvänmeren kaivausalukselle muttei hyväksy kaivosyhtiön vaatimusta 500 metrin suojavyöhykkeestä: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/greenpeace-activists-to-leave-ship-in-the-pacific-that-costs-the-company-e1m-a-day/

Bulkkerista on löydetty 26,4 miljoonan $ kokaiinierä intialaisessa satamassa: https://shippingtelegraph.com/port-news/cocaine-worth-26-4-million-seized-from-bulk-carrier-at-paradip-port/

Järjestöt:

MEPA 50 vuotta: https://mepa.fi/suomeksi/palvelut/vapaavahti_lehti/

MEPA 50 år: https://mepa.fi/sv/tjanster/frivakt_tidningen/

Suomen Varustamot ry:n seuraavaksi puheenjohtajaksi tulevalle kaksivuotiskaudelle on valittu varustamoyhtiö Eckerön konsernijohtaja Björn Blomqvist. Traficomin Jorma Kämäräiselle myönnettiin tunnustuspalkinto panoksestaan Suomen merenkululle: https://www.sjofart.ax/nyheter/blomqvist-leder-rederierna-i-finland/

Suomen Satamat ry on pitänyt kokouksen, jossa käsiteltiin mm. päästöraportointia. Suomen satamat on 100-vuotias järjestö: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7136265593992691712/

Ensimmäinen naisluotsi valittu IMPA:n hallitukseen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7134967365821198337/

Global Maritime Forum: merenkulun vihreiden käytävien määrä lisääntyy, olemassaolevien kypsyys paranee ja osallistujien määrä lisääntyy:  https://www.hellenicshippingnews.com/green-corridors-expand-in-number-and-maturation-new-report-finds/

Brasilia ei aio koskaan liittyä OPEC+ täysjäseneksi, ainoastaan tarkkailijaksi: https://gcaptain.com/brazil-never-to-be-full-member-of-opec-only-observer/

Onnettomuudet:

Filippiineillä kadonnut tuotetankkeri huuhtoutui hylättynä rantaan Vietnamissa: https://maritime-executive.com/article/abandoned-tanker-grounds-in-vietnam-after-drifting-from-the-philippines

Romutus:

Vihreämmät kierrätysmahdollisuudet lisääntyvät Etelä-Aasiassa EU:n tarkentaessa jätteensiirtoasetustaan: https://splash247.com/greener-ship-recycling-options-emerge/

Pakistan on ratifioinut IMO:n romutus- eli Hongkongin yleissopimuksen: https://shippingtelegraph.com/environment-news/the-hong-kong-convention-now-also-confirmed-by-pakistan/

Ympäristö:

Maanjäristys ja useita jälkijäristyksiä Filippiinien Mindanaon saaren lähellä. Lähialue on maaseutua ja asukkaita on pyydetty siirtymään pois rannikolta: https://gcaptain.com/strong-quake-in-philippines-triggers-tsunami-warnings-and-evacuations/

Öljy-yhtiö Exxon haluaa erottaa hiilivetyjen tuotannon ja käytön sekä niiden polttamisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt: https://gcaptain.com/exxon-mobil-rebuffs-criticism-of-carbon-capture-strategy/

Historian havinaa:

Skotlannin viimeistä majakkalaivaa, jonka palvelu päättyi 1975, odottaa romutus 5.1.2024 alkaen. Vuonna 1932 rakennettua alusta on yritetty ylläpitää talkoovoimin mutta ruoste on voitolla: https://maritime-executive.com/article/scotland-s-last-lightship-is-falling-apart-and-will-be-deconstructed

SS Mont Blancin räjähdys Halifaxissa Kanadassa 1917 oli yksi pahimmista onnettomuuksista, joka tuhosi laajat alueet satamassa ja lähialueilla tappaen n. 2’000 asukasta mutta ss Mont Blancin miehistö säilyi hengissä: https://maritimecyprus.com/2023/12/02/flashback-in-maritime-history-ss-mont-blanc-explosion-in-halifax-6-dec-1917-video-5/