Merenkulun artikkeleita / Sjöfarts artiklar 1.12.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

Mitä tarkoittaa termi?:

ESG (Environment, Sustainability, Governance): https://www.nordea.com/fi/uutiset/mika-on-esg

IMO (International Maritime Organization): https://www.imo.org/en/

Maailmankauppa ja -politiikka:

OECD ennustaa maailmantalouden lievää laskua vuodelle 2024 ja hienoisesti parantunutta kasvua vuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/economic-outlook-a-mild-slowdown-in-2024-and-slightly-improved-growth-in-2025/

Huolimatta Kiinan odotettua paremmasta kolmannesta vuosineljänneksestä tuotanto supistuu kysynnän hiipuessa ja valtion tukitoimia odotetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factories-fall-deeper-into-contraction-more-policy-support-expected/

Konttiliikenteen pohjalta Vietnam ja Intia ovat hyötyneet Kiinan vaikeuksista: https://www.freightwaves.com/news/pipes-of-trade-tell-the-tale-of-manufacturing-growth

EU ja hallitukset, IMO, NATO:

IMO Assemply on valinnut uuden IMO Councilin. Suomi on seuraavan kahden vuoden toimikauden mukana C kategoriasta: https://www.imo.org/en/MediaCentre/PressBriefings/pages/IMO-Assembly-elects-new-40-Member-Council-.aspx

IMO Assemply on vahvistanut Panaman Arsenio Dominguez Velascon seuraavaksi IMO:n pääsihteeriksi: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/imo-confirms-mr-dominguez-velasco-as-their-new-secretary-general/

Merirosvous:

ICS vaatii viattomien merenkulkijoiden välitöntä vapauttamista ja aluksiin hyökkäysten lopettamista: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/release-innocent-seafarers-end-attacks-ships-immediately-ics

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

US Navyn aluksen päällikkö saa haasteen kauppalaivaston konemestarin raiskauksesta: https://gcaptain.com/us-navy-sued-after-rape-of-senior-us-merchant-marine-officer/

USA on ottanut johtoroolin painolastivesirikkomusten sakottamisessa vaikka ei olekaan mukana IMO:n painolastivesiyleissopimuksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/will-economic-impact-drive-a-paradigm-shift-in-ballast-water-compliance-to-protect-the-oceans/

USA:ssa Liittovaltion merenkulkukomissio on antamassaan päätöksessä todennut, että laivaajat saivatkin etua toimiessaan konttivarustanmon kanssa eikä päinvastoin: https://www.maritime-executive.com/article/score-one-for-carriers-hmm-wins-fmc-service-complaint

Maersk on sopinut Ever Given -tapauksen ja peruuttanut kanteen Tanskassa: https://gcaptain.com/maersk-settles-lawsuit-over-ever-given-grounding-in-suez/

Hollantilainen oikeusistuin on määrännyt Greenpeacen aktivistit poistumaan syvänmeren malminetsintäalukselta: https://www.maritime-executive.com/article/court-orders-greenpeace-activists-off-deep-sea-mining-ship

Merenkulku yleinen:

Englantilaiskonsultin raportti osoittaa, että 64% rahoittajista harkitsee vähentävänsä sijoituksiaan merenkulkuun ESG-riskien vuoksi: https://splash247.com/six-in-10-investors-considering-divestment-from-maritime-sector-amid-esg-concerns/

DNV-raportti: yhä kasvava joukko toimijoita on huomannut tulojen kasvavan ja menojen pienentyvän huomioitaessa kestävä kehitys toimitusketjussa: https://www.hellenicshippingnews.com/40-of-businesses-have-seen-revenue-growth-from-investments-in-supply-chain-sustainability-and-34-have-seen-cost-savings-according-to-dnv-report/

Podcast: marraskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/podcast-maritime-minutes-november-2023-review

Video: mitä reittejä maailman merenkulku käyttää ja missä ovat sen pullonkaulat: https://splash247.com/the-world-seaborne-trades-as-youve-never-seen-them-before/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Mielenkiintoisia nurkanvaltauksia dubailaisen yhtiön aluksiin, ja rekisteröinti Intiaan: https://splash247.com/hong-kong-company-takes-over-running-of-dubai-tanker-fleet/

Filippiinien presidentti jätti ilmastokokouksen väliin ja keskittyy Jemeniin kaapattuihin merenkulkijoihin: https://www.maritime-executive.com/article/philippine-president-skips-climate-talks-to-focus-on-hijacked-seafarers

Järjestöt:

BIMCO: konttimarkkinoilla tuotanto on suurempaa kuin kysyntä sekä 2024 että 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-market-supply-to-outpace-demand-in-both-2024-and-2025/

Freight Buyers Club: konttivarustamot ovat tilanneet liikaa aluksia mutta toiminnan tiivistäminen käy järkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-lines-have-over-ordered-vessels-but-vertical-consolidation-strategies-make-sense-claims-former-chairman-of-evergreen-and-yang-ming/

ICS: Uudenlaiset käyttövoimat tarvitsevat uudenlaista koulutusta merenkulkijoille hyötyjen saamiseksi vihreästä siirtymästä: https://www.hellenicshippingnews.com/training-seafarers-for-a-decarbonized-future/

Useat eurooppalaisen meriklusterin järjestöt vaativat EU komissiolta tarkempaa selvitystä EU ETS:n vaikutuksista tavaravirtoihin EU- ja ei-EU-satamiin: https://www.hellenicshippingnews.com/feport-eta-empa-and-ecasba-members-call-on-the-eu-commission-to-immediately-commission-a-study-on-the-risks-of-cargo-diversion-from-european-ports-and-possible-solutions-to-prevent-the-diversion/

OPEC+: mitä viime kesäkuun kokouksessa sovittiin ja miksi ensi vuoden kiintiöistä on vaikea sopia: https://www.hellenicshippingnews.com/why-opec-members-find-it-hard-to-agree-oil-production-quotas/

Ja mitä OPEC+ on tänään sopinut ensi vuoden öljyntuotantokiintiöistä: https://gcaptain.com/opec-agrees-to-deeper-supply-cuts/

Aasian varustamoyhdistyksen (ASA) puheenjohtaja vaihtuu: https://splash247.com/angad-banga-becomes-chair-of-the-asian-shipowners-association/

Luokitus, ohjeistus, onnettomuustutkinta ja vakuuttaminen:

UK:n MCA on julkaissut sovelluksen, josta löytyy tarkistuslistoja ja turvallisuusohjeita: https://seawork.com/newfront/news/safety-tips-and-checklists-on-new-app-for-seafarers

Huollon laiminlyönnit aiheuttivat säiliöaluksen konehuonepalon: https://gcaptain.com/maintenance-error-causes-engine-room-fire-on-tanker/

MAIB:n raportti karilleajosta: vahtiperämies nukkui humalassa, SMS-järjestelmä ei toiminut, varustamo laiminlöi valvontavelvollisuuttaan, hyväksytty ja käytetty matkasuunnitelma erosivat toisistaan, meripelastuskeskus ei puuttunut ajoissa tapahtumien kulkuun. Toimenpiteet ja suositukset: https://www.maritime-executive.com/article/uk-maib-watch-officer-was-sleeping-and-likely-drunk-as-cargo-ship-grounds

Norjan onnettomuustutkintalautakunta on antanut selontekonsa risteilijän ikkunoiden hajoamisesta aallon lyödessä aluksen kylkeen: https://www.maritime-executive.com/article/report-windows-aboard-expedition-cruise-ship-couldn-t-resist-fatal-wave

Bureau Veritas on julkaissut ensimmäiset sääntönsä vetykäyttöisille aluksille: https://gcaptain.com/bureau-veritas-launches-classification-rules-for-hydrogen-fuelled-ships/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Näkemyksiä, mistä kaikesta konttivarustamojen tulisi olla huolissaan tulevana vuonna 2024: https://splash247.com/all-that-liner-shipping-should-be-worried-about-going-into-2024/

Ensi vuosi voi olla vieläkin raaempi konttivarustamoille: https://www.maritime-executive.com/article/2024-could-be-even-more-brutal-for-container-carriers-warns-xeneta

Mikromuovipellettien kuljetuksen ympäristöriskit: https://www.hellenicshippingnews.com/environmental-threat-of-the-transport-of-plastic-pellets/

Energia ja kuivabulkki:

Capesize bulkkirahdit ovat nouseet todella nopeasti viikon aikana: https://splash247.com/cape-rates-crack-40000-a-day-doubling-in-the-space-of-one-week/

Venäjän Mustan meren öljykuljetukset ovat edelleen pysähdyksissä myrskyn vuoksi: https://gcaptain.com/oil-loadings-from-black-sea-ports-remain-suspended/

Mustan meren myrskyt saattavat muuttaa Venäjän joulukuulle suunnittelemia muutoksia öljyvientiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-loadings-from-western-ports-to-decline-6-in-december-sources-reuters/

Tuotetankkerien rahdit ovat nousseet nopeasti Panaman kanavan rajoitusten vuoksi: https://www.freightwaves.com/news/another-panama-canal-red-flag-spiking-product-tanker-rates

Elintarvikkeet:

Venäjän vehnäntuotannon odotetaan pysyvän hyvänä myös 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-wheat-crop-seen-staying-high-in-2024-at-90-mln-tons-agritel/

Offshore ja merituulivoima:

IKEA:n kauppojen operaattori lisää sijoituksiaan merituulivoimayhtiö OX2:en: https://www.maritime-executive.com/article/ikea-store-operator-invests-in-offshore-wind-and-hydrogen-to-restore-baltic

New Yorkin osavaltio uusii merituulivoimatarjouspyynnöt, joka tarjonnee vaikeuksissa oleville projekteille uuden mahdollisuuden: https://gcaptain.com/nys-new-offshore-wind-solicitation-could-keep-troubled-projects-alive/

Kanavat ja sisävedet, talvimerenkulku, arktinen ja antarktinen alue:

Suezin kanava saattaa ruuhkautua Panaman kanavan rajoitusten vuoksi. Erityisesti LNG-kuljetukset riskialttiita: https://gcaptain.com/panama-canal-congestion-could-hit-suez/

Panaman kanavan rajoitukset nostavat Atlantin polttoainekuljetusten rahteja: https://gcaptain.com/panama-canal-drought-raising-fuel-cost/

Ilman varausta pääsyä Panaman kanavaan joutuu odottamaan pitkään: https://www.freightwaves.com/news/no-reservation-at-panama-canal-prepare-for-a-long-wait

Pohjoisen merireitin tilannekatsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-arctic-oil-exports-surge-but-risks-still-hamper-new-trade-route/

Onnettomuudet:

Video: myrsky sulki Bosporin salmen ja painoi tankkerin rantaan ankkurin dragatessa Istanbulissa: https://www.maritime-executive.com/article/storms-close-bosphorus-and-drives-tanker-ashore-in-istanbul

Kiinalainen aavelaiva upposi saaren rantaan Etelä-Koreassa: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-investigates-mysterious-sinking-of-unmanned-cargo-ship

Video: kolme rahtilaivaa törmäävät toisiinsa Kershin salmessa kovassa myrskyssä: https://www.maritime-executive.com/article/freighters-collide-in-kerch-strait

Valvontakameran video: kaksi hollantilaista sisävesialusta kolaroivat sulun edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/video-two-dutch-inland-cargo-vessels-collide-in-dramatic-moment

Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:

Bulkkerien suunnittelussa on erityisiä haasteita, kun kyse on olemassa olevien alusten hiilineutraaliustavoitteista: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-bulk-carrier-design-presents-a-decarbonisation-challenge/

Ollaanko vedenjakajalla? Lloydin luokittama ensimmäinen Kiinassa rakennettu loistoristeilijä lähtee neitsytmatkalleen 1.1.2024. Eurooppalaiset kilpailijat seuraavat tilannetta tarkasti: https://www.hellenicshippingnews.com/adora-magic-city-heralds-chinas-debut-in-global-cruise-construction/

Mikä ohjaa uudisrakennusten tilaajia, milloin tilataan ja mitkä ovat haasteet: https://www.hellenicshippingnews.com/global-newbuilding-orders-ebb-and-flow/

Uusien käyttövoimien saatavuus ei ole ainoa haaste tulevaisuuden vihreille polttoaineille, vaan uudenlaiset polttoaineet tarvitsevat uudenlaiset tankkimaalitkin: https://www.hellenicshippingnews.com/how-coatings-can-provide-predictable-support-as-shipping-looks-to-solve-its-future-fuels-conundrum/

Käyttövoimat:

Tehotippa polttoaineen joukkoon ja kulutus laskee merkittävästi tehdyn 3 kuukauden testin mukaan: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/fuel-conditioner-notches-significant-efficiency-gains-real-life

Brasilialainen kaivosyhtiö ja saksalaisvarustamo kokeilevat yhteistyössä biopolttoaineita kuljetuksillaan: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/vale-and-oldendorff-in-joint-biofuel-voyage-trial/

Historian havinaa:

Australian kansallinen merimuseo uskoo lopullisesti tunnistanesa kapteeni Cookin kuuluisan parkin hylyn: https://www.maritime-executive.com/article/researchers-identify-wreck-of-capt-cook-s-hmb-endeavour

Koululaiva Danmark voi joutua lopettamaan varojen puutteessa toimintansa: https://www.maritime-executive.com/article/90-year-old-tall-ship-danmark-may-shut-down-due-to-funding-issues