Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/
Mitä tarkoittaa termi?:
Euroopan yksityisten satamaoperaattorien liitto (FEPORT): https://www.feport.eu/
Sähkömagneettinen spektri: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6magneettinen_spektri
Maailmankauppa ja -politiikka:
Onko Dali Kiinan San Francisco, Kiinan diginatiivien “hippiliikkeen” kotipaikka? Alkaako nuorten aikuisten vastaliike taistelun totalitaarisen valtion rajoituksia vastaan, vaikka poliisi puuttuukin toimiin: https://www.hellenicshippingnews.com/chasing-a-different-china-dream-young-digital-nomads-head-for-the-hills/
EU ja hallitukset, IMO, NATO:
IMO:n korkein päättävä elin, IMO Assembly, kokoontuu tällä viikolla 33. istuntoonsa. Kokous päättää IMO:n budjetista, työsuunnitelmasta ja eräistä päätöslauselmista sekä valitsee uuden IMO Councilin, joka kokoontui 130. istuntoonsa viime viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/preview-imo-assembly-33rd-session-27-november-6-december-2023/
Agenda: Suomi pyrkii IMO Councilin jäseneksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Teemoina kestävä kehitys, uudet teknologiat, koulutus ja tasa-arvo: https://traficom.fi/en/finlandforimo
IMO:n sukupuolisen tasa-arvon palkinnon 1. saajaksi on valittu kyproslainen Despina Panayiotou Theodosiou, WISTA:n aiempi presidentti: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-gender-equality-award-to-go-to-despina-panayiotou-theodosiou/
IMO on julkaissut vaihtoehtoisten polttoaineiden sanaston kotisivuillaan: https://greenvoyage2050.imo.org/understanding-life-cycle-assessment-and-sustainability-criteria-terminology/
Ukrainan parlamentissa on läpäissyt ensimmäisen käsittelyn lakiehdotus, jolla viljan vientiverotusta muutettaisiin ja viljalle asetettaisiin minimihinta veronkierron vähentämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-traders-concerned-over-plans-to-change-grain-export-rules-again/
EU ETS:n hiilidioksiditonnin hinta voi nousta EU:ssa talven lisätessä kulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/colder-weather-renewed-demand-could-push-eu-ets-prices-closer-to-eur80-mt/
Kriisipesäkkeet:
Kiina protestoi Filippiinien ja USA:n yhteispartiointia: https://gcaptain.com/china-us-exchange-accusations-over-us-vessel-in-south-china-sea/
Merirosvous:
Video: ajoneuvonkuljetusaluksen kaappauksen videoiden tultua julki, aluksen omistaja vaatii miehistön vapauttamista: https://gcaptain.com/galaxy-leader-owner-calls-for-release-of-crew-after-video-surfaces/
Israelilaisomisteinen kemikaalisäiliöalus kaapattiin Adeninlahdella, sota-alukset estivät siirron Jemeniin: https://splash247.com/chaotic-scenes-in-the-red-sea-as-israeli-linked-ships-are-targeted/
Myös Somali-merirosvot ovat aktivoituneet aluskaappauksissa: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/pirate-activities-resurge-off-somali-coast-after-many-years/
Pysäytykset ja pakotteet:
USA:n tiukentaessa pakotteiden valvontaa kolme kreikkalaista säiliöalusvarustamoa vetäytyy venäläisen öljyn kuljettamisesta: https://gcaptain.com/greek-shippers-exit-russian-oil-trade/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Oikeusistuin on päätöksessään tulkinnut nimetyssä yhteishaverissa käytettävän York-Antwerpen sääntöjen vuoden 2016 versiota: https://www.hellenicshippingnews.com/tightening-york-antwerp-rules-application/
Somali merirosvot kaappasivat laittomat kalastajat ja vaativat lunnaita: https://maritime-executive.com/article/somali-pirates-nab-fishing-boat-in-likely-illegal-fishing-dispute
Merenkulku yleinen:
Advanced: markkinaraportti viikko 47 (PDF): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-47.pdf
Webinar (55 min): luotsitikkaat ja alukseen nousujärjestelyt luotsin näkökulmasta (alussa pelimainos, paina ”ohita”): https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UWadleOIFuw
Kreikkalais-kiinalainen yhteistyö tiivistyy, kiinalaisten omistamasta Pireuksen satamasta keskeinen konttisatama, kreikkalaiset varustamot ovat viimeisen 10 vuoden aikana ostaneet puolet uusista aluksista Kiinasta: https://www.seatrade-maritime.com/ports/greece-china-maritime-partnership-grows
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Risteilyvarustamo uhkaa ulkoistaa osan miehityksestään päällystön työehtoneuvottelujen alla: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-s-cunard-and-p-o-threaten-to-fire-and-rehire-over-900-crew
Risteilyvarustamo kieltää jyrkästi mitään sellaista olevan tekeillä: https://maritime-executive.com/article/carnival-and-nautilus-agree-to-work-together-on-cunard-p-o-crew-contract
Yhden suurimmista VLCC-varustamoista, Euronavin, osakkeenomistajien hyväksyntä jakamiselle on saatu: https://www.maritime-executive.com/article/frontline-and-cmb-complete-deal-to-divide-euronav
Merenkulkuneuvos Ben Lundqvist sai muotokuvansa Viking Linen pääkonttoriin: https://www.sjofart.ax/nyheter/portrattet-over-lundqvist-ar-klart/
Suomalaisia varustamoja: https://www.sjofart.ax/rederierna/
Järjestöt:
OPEC+ pitääkin ministerikokouksensa torstaina etänä. 23 maan päätettävänä ovat ensi vuoden kiintiöt. Kokous menee päällekkäin IMO Assemplyn ja YK:n ilmastokokouksen (COP28) kanssa, jota UAE isännöi: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-shifts-ministerial-meeting-online-amid-questions-over-2024-quotas/
Raakaöljyn tuotantokiintiöiden sopiminen voi olla OPEC+:n jäsenkunnalle vaikea hallittava: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-oil-supply-a-delicate-balance-ahead/
Euroopan yksityisten satamaoperaattorien liitto (FEPORT) on huolissaan EU ETS:n vaikutuksista eurooppalaisille satamille: https://www.maritime-executive.com/article/european-port-operators-are-worried-about-carbon-charges
Seksuaalista ahdistelua ja sukupuolista syrjintää vastustavat tahot ovat muodostaneet 3-vuotisen rahaston: https://www.hellenicshippingnews.com/partnership-funding-supports-development-of-safer-waves/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Viime viikon konttien rahti-indeksi laski 6%: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-6-this-week/
Konttirahtien spot-markkinat jatkavat laskua, jonka vaikutus tulee näkymään ensi vuoden rahtisopimuksissa. Normalisoituminen mahdollisesti vasta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/dire-scenario-for-shipping-lines-more-likely-as-spot-rates-fall-back/
Energia ja bulkki:
EU on maailman 3. suurin rautamalmin tuoja 5% osuudella Kiinan ja Japanin jälkeen. Raaheen on tuotu n. 600´000 tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-iron-ore-imports-down-again-this-year/
EU:n kaasukriisi on ohi mutta sopeutuminen muuttuneeseen tilanteeseen jatkuu: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-gas-crisis-is-over-but-not-the-painful-adjustment/
Venäjän lokakuun öljytuotannosta puolet vietiin ”shadow fleetin” säiliöaluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/half-of-russias-oil-in-october-was-transported-by-shadow-tankers-not-subject-to-sanctions-crea/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilijän ”valaanpyrstö”korsteeni aiheuttaa vaikeuksia saada alus pikaisesti tarpeelliseen korjaustelakkaan: https://maritime-executive.com/article/low-air-draft-creates-whale-of-a-tale-for-carnival-cruise-ship
Kolmen vuoden all-inclusive maailmanympäriristeily ei toteudukaan. Kreikkalaiset ostivat aluksen järjestäjän nenän edestä: https://maritime-executive.com/article/three-year-world-cruise-turns-into-cruise-to-nowhere
Ms Eckeröllä ensimmäisen kerran miljoona matkustajaa täyteen vuoden aikana: https://www.sjofart.ax/nyheter/miljonjubel-pa-m-s-eckero/
Haastattelu: pandemia teetti Rederi Ab Eckerölle välttämättömät päätökset, nyt tulevaisuus näyttää valoisammalta: https://www.sjofart.ax/personer/nu-ar-eckero-redo-for-framtiden/
Haastattelu: ahvenanmaalaisveljekset ostivat Sunnan II:n ja siirsivät aluksen Tammisaaresta Maarianhaminaan: https://www.sjofart.ax/personer/redare-kan-alla-vara/
Offshore ja merituulivoima:
Suomi avaa merituulivoiman huutokaupan arviolta 7,5 GW edestä, jotka vaativat yhteensovittamista merenkulun kanssa: https://www.power-technology.com/news/finland-auction-offshore-wind/
Miksi Kiinan merituulivoimahankkeet etenevät, kun USA/Eurooppa rämpii vaikeuksissa? Syynä talouden erilainen rakenne (tuet) ja suuruuden ekonomia: https://maritime-executive.com/article/why-is-offshore-wind-soaring-in-china-when-it-s-struggling-in-the-west
Talvimerenkulku:
Animaatio: Väyläviraston tietopaketti jäänmurrosta Itämerellä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7133734418325680129/
Kanavat ja sisävedet, arktinen ja antarktinen alue:
Maailman suurin jäävuori /-lautta irtosi antarktiksella, koko on lähes 4´000 km² eli Lieksan kaupungin kokoinen alue: https://gcaptain.com/worlds-largest-iceberg-breaks-free/
Kiinan uuden antarktisen tukikohdan rakentaminen alkaa Rossin merellä: https://www.maritime-executive.com/article/china-launches-expedition-to-build-fifth-antarctic-base
USA alkaa hiljalleen herätä huomaamaan olevansa arktinen valtio: https://maritime-executive.com/article/being-an-arctic-nation-is-for-the-good-of-all-americans
Panaman kanavaviranomainen ilmoitti perjantaina ylimääräisestä vuorohuutokaupasta: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-announces-special-auction-slot-starting-saturday/
Tiedote: Panaman kanavaviranomainen kertoo näkemyksensä tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/from-cross-fillings-to-long-term-solutions-how-the-panama-canal-is-addressing-the-issue-of-water-head-on/
Konttivarustamot laittoivat lisämaksun konteille, jotka kuljetetaan Panaman kanavan kautta. Lisäharmia Panamalle tuovat laajat protestit kanadalaista kaivosyhtiötä vastaan: https://gcaptain.com/msc-slaps-surcharge-on-boxes-through-restricted-panama-canal/
Satamat:
EU komissio varaa 50 miljoonaa € Ukrainan satamien korjaamiseen ja parantamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/european-commission-to-allocate-e50-million-to-restore-ukrainian-ports/
Onnettomuudet:
Australian liikenneturvallisuuslautakunta on julkaissut raporttinsa (linkki) monitoimialuksella antarktiksen matkalla vuonna 2021 sattuneesta tulipalosta: https://gcaptain.com/mpv-everest-fire-report-atsb/
Komorien lipun alla purjehtiva alus on uponnut Kreikan saaristossa kovassa myrskyssä, 1 kuollut, 12 kadoksissa, satamavaltiotarkastuksissa lista huomautuksia: https://www.maritime-executive.com/article/39-year-old-freighter-with-history-of-deficiencies-sinks-off-lesbos
Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:
Norjalainen TECO 2030 on onnistuneesti testannut vetypolttokennojärjestelmäänsä: https://www.hellenicshippingnews.com/key-milestone-for-one-of-the-worlds-most-powerful-hydrogen-fuel-cells-teco-2030-on-schedule-for-first-customer-deployment-h1-2024/
Vanhat piirustukset, ”telakan standardi”, ei enää riitä, varustamoiden pitää kiinnittää tarkempaa huomiota, mitä tilaa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-specify-your-next-newbuilding/
Japanilaisvarustamon autolaiva suoritti 1´600 km matkan autonomisella navigoinnilla: https://splash247.com/k-line-car-carrier-completes-landmark-roundtrip-using-autonomous-navigation-system/
Kreikkalaisvarustamo tilaa kiinalaistelakalta 2 jäävahvistettua 114´000 DWT:n säiliöalusta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/aegean-shipping-top-customer-of-cosco-shipping-in-europe/
Käyttövoimat:
Bureau Veritas: merenkulun hiilineutraaliuden tulee toimia useimmille, ei vain harvoille. Valtaosalla varustamoista on vain keskimäärin 4,5 alusta, niiden taloudellinen kyky vastata vaatimuksiin vaihtelee: https://splash247.com/shippings-decarbonisation-needs-to-work-for-the-many-not-just-the-few/
Viestintä, paikannus, data ja kyber:
Raportti: UK:n kansainvälinen kauppakamari julkaisi tutkimuksen digitalisaation eduista kaupankäynnissä: https://www.hellenicshippingnews.com/international-chamber-of-commerce-uk-launches-major-report-on-benefits-of-digitalisation-of-trade/
Sähkömagneettinen spektri voi olla modernin sodankäynnin uhka: https://nordicdefencereview.com/electro-magnetic-spectrum-is-present-everywhere/
Sekalaiset, liikenteenohjaus, muu logistiikka:
Tulevaisuuden 5 trendiä, jotka vaikuttavat huolintaan 2024 ja siitä eteenpäin: https://www.hellenicshippingnews.com/what-to-expect-in-2024-5-trends-in-freight-forwarding/
Black Friday levisi jo maailmalle. Seuraako Cyber Monday sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/shoppers-click-buy-as-retailers-slash-prices-ahead-of-cyber-monday/
Ympäristö:
Meksikonlahden öljyputkivaurio pysäytttää 3% alueen öljyntuotannosta: https://www.maritime-executive.com/article/three-percent-of-gulf-oil-production-shut-in-by-pipeline-breach
Norjalaistutkijat keräävät huomattavat määrät tietoa pohjoisista merialueista. Kuka omistaa tiedon ja voiko sitä jakaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-who-should-own-ocean-data
Historian havinaa: Video: merellä aallotkin ovat aaltoja eivät laineita: https://www.linkedin.com/posts/maritimes-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7130492213964218368-l1rV?utm_source=share&utm_medium=member_desktop