Sjöfarts artiklar / Merenkulun artikkeleita 22.11.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

Merenkulku:

EU:n päästökauppajärjestelmä muuttaa merenkulun rakenteita. Kyseessä on enemmän kuin säädösten päivittäminen, kyse on vakiomenettelytapojen muutoksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-eu-ets-will-redefine-industry-standards/

EU:n päästökaupan 3,6 miljardin $ lasku on vain 6 viikon päässä, laskun arvioidaan olevan 9 miljardia $ vuonna 2026: https://gcaptain.com/global-shippings-3-6-billion-carbon-bill-is-just-six-weeks-away/

Miten varmistat, että aluksesi on EU ETS yhteensopiva: https://www.maritime-executive.com/features/how-to-make-sure-your-fleet-is-eu-ets-compliant

Rahoittajat ovat erimielisiä käsitteestä ”vihreys”, joka taas hämärtää varustamojen vaihtoehtoja: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanis-financiers-disagree-on-the-meaning-of-greenness-making-shipowners-options-less-clear/

Allied-viikkoraportti: Miten meri aaltoilee: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/11/Allied-Weekly-Market-Review-Week-46.pdf

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kiinan vaikutusvalta maailmankaupassa kasvaa sen merenkulku- ja satama-alojen vahvistuessa ja Uusi Silkkitie -hankkeen edetessä: https://www.hellenicshippingnews.com/impact-of-chinas-shipping-industry-growing-across-the-globe/

Mitä tarkoittaa?:

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai): https://en.wikipedia.org/wiki/Nippon_Kaiji_Kyokai

IBIA (International Bunker Industry Association): https://ibia.net/

ICS (International Chamber of Shipping): https://www.ics-shipping.org/

IMO (International Maritime Organization): https://www.imo.org/

OPEC+ (Organization of the Petroleum Exporting Countries and its allies): https://www.hellenicshippingnews.com/what-is-opec-and-how-does-it-impact-oil-prices/

RFP (Request for Proposal): https://en.wikipedia.org/wiki/Request_for_proposal

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Selvitys: merenkulkijoiden palkat nousevat ainakin 10%. Silti parannettavaa on merenkulkijoiden hyvinvoinnissa. Syökö taloustilanne saavutuksen:  https://www.hellenicshippingnews.com/salaries-up-but-room-for-improvement-in-crew-welfare-says-danica-as-it-reveals-its-2023-seafarers-survey-results/

Sama selvitys: merenkulkijoista vajaa 20% kokee kiusaamista ja häirintää: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/17-seafarers-are-victims-bullying-and-harassment-survey

Onko merenkulkijoiden hyvinvointi pelkistä digitaalisista yhteyksistä ja niiden tuottamista palveluista kiinni: https://www.hellenicshippingnews.com/fleets-facing-need-to-improve-crew-morale-and-wellbeing-turn-to-kvh-for-content-services/

Paljon puhuva äänestystulos: miehityskonferenssin kyselyssä 57% ei suosittelisi lapsilleen merenkulkijan ammattia: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/recommend-career-sea-your-children-no-say-majority-crewing-conference

Podcast: koulutuskeskuksen kommentit tulevaisuuden merenkulkijatarpeisiin: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/podcast-focus-clyde-marine-training-meeting-future-seafarer-needs

EU ja hallitukset, IMO, NATO:

UK seuraa EU:n päätöstä eikä uusi konttivarustamojen kartellipoikkeusta: https://www.maritime-executive.com/article/uk-follows-eu-in-moving-to-end-exemption-from-antitrust-rules-for-carriers

Järjestöt:

ICS ja IBIA ovat esittäneet kansainväliselle merenkulkujärjestölle (IMO) maailmanlaajuista polttoainestandardia: https://www.hellenicshippingnews.com/simplified-global-ghg-fuel-standard-for-marine-fuels-put-forward-to-help-meet-net-zero-target/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kolumbian laivasto takavarikoi lähes 2 tonnia kokaiinia: https://www.maritime-executive.com/article/video-colombian-navy-seizes-1-8-tonnes-of-cocaine-from-narco-sub

Lähi-Idän huumetakavarikoita 1 miljardin $:n edestä, metamfetamiini lisääntyy: https://www.maritime-executive.com/article/ctf-150-warns-of-meth-as-middle-east-drug-seizures-top-1-billion

Australiaan saapuneen aluksen runkoon kiinnitettynä löytyi 61 miljoonan $ arvoinen huumekätkö: https://shippingtelegraph.com/port-news/cocaine-worth-61-million-seized-from-ships-sea-chest/

Korvausrahaston varat voivat olla riittämättömät kattamaan merenkulun lakitoimiston väärinkäytösten aiheuttamat puuttuvat 66 miljoonaa £ asiakkaille: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/axiom-ince-demise-shock-system

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Kahden P&I-klubin yhdistymisen jälkeen tehtävä 5% nosto maksuissa on linjassa muiden vakuuttajien kanssa ottaen huomioon maailman- ja talouspoliittisen tilanteen: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/northstandard-pi-issues-first-general-increase-merger

Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti johti korvausriitaan sotavaaralisästä: https://www.hellenicshippingnews.com/itic-reveals-pitfalls-in-maritime-dealings-neglecting-information-transfer-leads-to-us-60000-awrp-dispute/

Kriisipesäkkeet:

Video: tässä tulee huthi: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/dramatic-video-footage-car-carrier-hijack-red-sea

Kaapattu alus on Jemenin vesillä Hodeidah’n satama-alueella: https://gcaptain.com/seized-galaxy-leader-arrives-in-yemen/

Huthikapinallisten suorittama ajoneuvonkuljetusaluksen kaappaus Jemenin rannikolla nostaa alueen sotavaarariskiä ja -vakuutuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/war-risk-premiums-back-in-oil-and-shipping-as-houthis-seize-vessel-in-red-sea/

Kaappaus Punaisella merellä, onko se ongelma yhdellä maailman vilkkaimmista vesiväylistä: https://gcaptain.com/galaxy-leader-threat-mideast-shipping/

Varustamot käyttävät AIS-lähetteissä Bab el-Mandebissa viestejä aseistetuista vartijoista aluksella: https://www.freightwaves.com/news/yet-another-shipping-chokepoint-risk-as-yemen-rebels-attack

Lähentymisestä huolimatta kiinalaiset sota-alukset häiritsivät australialaisia sota-aluksia. Onko kyse huonosta johtamisesta vai politiikasta puheiden takana: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-s-sonar-ping-harassment-poses-test-of-australia-s-will

Kiina lähestyy Filippiinien rannikkoa: https://www.maritime-executive.com/article/marcos-china-is-moving-ever-closer-to-philippine-shores

USA ja Filippiinit yhteisoperaatioon Taiwanin lähivesillä, USA:lla pääsy yhä useampaan filippiniläistukikohtaan: https://gcaptain.com/philippines-u-s-launch-joint-patrols-near-taiwan/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Kiinan kultaisen viikon jälkeenkin konttilinjaliikenteen kuljetuskyky on kestämättömällä tasolla: https://splash247.com/scheduled-capacity-on-main-box-tradelanes-still-at-unsustainable-levels/

Laivaajille suositellaan joustavaa asennetta vuonna 2024. Hyvä suositushan se on muutenkin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/flexibility-key-container-shippers-2024

Silti ylitarjonta ja alhainen kysyntä voivat haitata vuoden 2024 palautumista: https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-reduced-demand-and-oversupply-could-hamper-a-2024-recovery/

AD Ports jatkaa laajentumista konttiliikenteeseen: https://splash247.com/ad-ports-closes-in-on-2bn-deal-to-buy-indonesias-meratus/

Energia ja kuivabulkki:

Rajoittaako OPEC+ tuotantoa edelleen? Tämän viikon kokous päättää asiasta: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-crude-benchmarks-dip-opec-to-discuss-additional-output-cuts/

Lisää OPEC+:n tuotannonleikkauksia todennäköisesti ensi vuonna hintatason laskiessa: https://www.hellenicshippingnews.com/more-opec-cuts-likely-next-year-as-oil-prices-plunge-analysts-say/

Venäjällä ei ole tarvetta pudottaa tuotantoa. Nykyinen öljynhinta pienentää Venäjän budjettialijäämää: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-basks-in-the-oil-price-comfort-zone-ahead-of-opec/

Voisiko äkillinen talven kylmeneminen saada aikaan hintasodan Euroopan ja Aasian välillä, johon Punaisen meren tilanne toisi lisämaustetta: https://www.hellenicshippingnews.com/bearish-lng-gas-fundamentals-may-cushion-red-sea-vessel-seizure-impact/

Hormuzin salmi on maailman kriittisin öljynkuljetuksen pullonkaula: https://www.hellenicshippingnews.com/the-strait-of-hormuz-is-the-worlds-most-important-oil-transit-chokepoint-2/

Lähi-Idän dieselkuljetukset Eurooppaan putosivat, USA ja Intia korvaavat: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-diesel-exports-to-europe-slump-on-refinery-disruptions-us-supplies/

Offshore ja merituulivoima:

New Yorkin ensimmäinen merituulivoiman virstanpylväs toteutettu: https://www.maritime-executive.com/article/ny-pushes-forward-with-offshore-wind-with-first-install-and-upcoming-rfp

Kriisi, joka kohtasi Euroopan merituulivoimaa, toimii herätyksenä. Onko nadiiri saavutettu: https://gcaptain.com/europes-battered-offshore-wind-sector-sees-hope/

Kanavat ja sisävedet, Arktinen ja Antarktinen:

Varustamot alkavat kantamaan lisämaksua Panaman kanavan läpimenosta. Ensimmäisenä CMA CGM: https://gcaptain.com/more-surcharges-loom-as-panama-canal-restrictions-tighten/

Satamat:

Etelä-Afrikan satamien edusta ruuhkautuu. Durban on yksi Afrikan heikoimmin toimivista konttisatamista: hhttps://www.maritime-executive.com/article/durban-warns-it-could-take-15-weeks-to-clear-backlog-as-60-ships-wait

Hong Kong: merenkulun keskus, heikkoudet: https://splash247.com/where-hong-kong-is-falling-short-as-a-maritime-hub/

Kiinalaisyhtiöt kasvattavat osuuttaan konttisatamaterminaaleissa kilpailijoitaan nopeammin: https://splash247.com/china-merchants-makes-first-southeast-asian-terminal-acquisitions/

Onnettomuudet, romutus:

Video: Filippiinien rannikkovartiosto kiittää kiinalaisen konttialuksen miehistöä merihädässä olleiden pelastamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/quick-action-of-chinese-containership-saves-crew-from-rafts-off-philippines

Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:

MAN mukana nelitahtikoneiden metaanipäästöjen vähentämisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-project-aims-to-significantly-reduce-four-stroke-methane-slip/

MSC ottaa käyttöön isoilla konttialuksillaan hiilidioksidin talteenottojärjestelmän: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/msc-fitting-carbon-capture-system-megamax-containership

Kiina rakentaa puolet uusista aluksista ja Korea kolmanneksen sekä Japani n. kuudesosan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-dominated-large-shipbuilding-market-while-korea-took-2nd-place-in-2022/

Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt innovaatiopalkinnon aluksen käyttämän meriveden sisältämän mikromuovin erottelulaitteelle: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-grants-innovation-endorsement-for-products-solutions-to-cyclone-type-microplastic-collection-device-developed-by-mol-and-miura/

Sekalaiset, liikenteenohjaus ja muu logistiikka:

Palkansaajajärjestön velkoja haastaa satamatyöntekijäin yhdistyksen konkurssin. Epäilee kyseessä olevan edullisimman käsittelypaikan haun: https://www.freightwaves.com/news/creditor-challenges-bankruptcy-plan-of-west-coast-dockworkers-union

Ympäristö:

Wasaline kerää dataa, Vaasan Yliopisto vetää hanketta, miten sitä voidaan hyödyntää Merenkurkun ympäristön seurannassa: https://www.uwasa.fi/fi/uutishuone/uutiset/miten-aurora-botnian-dataa-voisi-hyodyntaa-merenkurkun-ympariston-seurannassa

Putkirikosta 4’000 tonnia öljyä Louisianan rannikolle: https://www.maritime-executive.com/article/pipeline-spill-releases-up-to-1-1-million-gallons-of-oil-off-louisiana

Maailman suurimmassa hiilisatamassa järjestetään Australian suurin rauhanomainen kansalaistottelemattomuusprotesti: https://splash247.com/worlds-largest-coal-port-faces-blockade-this-weekend/