Sjöfarts artiklar / Merenkulun artikkeleita 30.10.2023

aaltonenmatti@elisanet.fi

Lähteet:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Merenkulku:

Useita artikkeleita mm. DP World investoi satamiin Etelä-Amerikassa, dark fleet maksaa hyvin mutta jäljet pelottavat, bulkkerin päällikkö loukkaantui merirosvojen hyökkäyksessä: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/dark-fleet-offers-higher-wages-seafarers-cost-could-be-even-higher

Suomen talvimerenkulkuohje 2023 – 24: https://vayla.fi/documents/25230764/35601620/Talvimerenkulun_ohje_2023-2024_en_72ppi.pdf/01956ec7-59dc-63e2-b9b9-339b42a6135b/Talvimerenkulun_ohje_2023-2024_en_72ppi.pdf?t=1696595772662

Maailmankauppa ja -politiikka:

Raportti: Maailman talouskasvun arvioidaan olevan n. 3,1 % vuonna 2023 ja sen odotetaan olevan saman verran ensi vuonnakin: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-to-expand-3-1-in-2023-iff-report-projects/

Raportti: maailmantalous on muutoksessa, Kiina ja USA vetävät mutta Eurooppa laahaa pahasti perässä. Inflaatio pelottaa kaikkia: https://www.hellenicshippingnews.com/global-business-cycle-is-in-transition/

Mitä tarkoittaa?:

Black Scholes model: https://fi.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes-malli

CCAMLR (Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources): https://www.ccamlr.org/en/organisation

CISE (Common Information Sharing Environment): https://www.emsa.europa.eu/cise.html

ReCAAP (Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia): https://www.recaap.org/about_ReCAAP-ISC

VGO (Vacuum Gas Oil): https://www.mckinseyenergyinsights.com/resources/refinery-reference-desk/vgo/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Lippuvaltio on poistanut kolme alusta rekisteristään omistajien hylättyä ne miehistöineen: https://splash247.com/st-kitts-and-nevis-registry-takes-flak-in-triple-abandonment-case/

Vaatimukset aluksilla kasvavat ja työt ovat entistä monimutkaisempia. Välttääkseen viivästykset pitää monitoroinnin parantua: https://www.maritime-executive.com/magazine/if-it-ain-t-broke-monitor-it

EU ja IMO, hallitukset, NATO:

NATO:n sotilaskomitean puheenjohtaja korostaa arktisen alueen merkitystä myös NATO:lle. Sen luonnonvarat ja uudet merireitit mutta myös strateginen sijainti ovat ilmastonmuutoksen myötä tärkeitä: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_219529.htm

EU – USA terässopimusta ei syntynyt määräajassa, uusi määräaika vuoden 2023 loppuun mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-us-trade-deal-delay-risks-tariffs-return/

EU tukee Namibiaa yli miljardilla eurolla logistiikkahankkeissa taustalla raaka-aineet: https://www.maritime-executive.com/article/eu-unveils-roadmap-for-port-infrastructure-support-to-namibia

EMSA piti 1. työpajan CISE operaatiokeskuksissa työskenteleville: https://emsa.europa.eu/we-do/surveillance/cise/380-cise-news-activities/5054-first-cise-information-session-for-operational-staff.html

Järjestöt:

WISTA on ratifioinut kokouksessaan Montevideossa uuden määritelmänsä käsitteelle DEI: https://www.hellenicshippingnews.com/wista-international-agm-ratifies-new-definition-of-diversity-and-equity/

ReCAAP ISC piti kokouksen kriittisten kohteiden kyvykkyyksien parantamiseksi ehkäistäkseen merirosvoutta: https://www.hellenicshippingnews.com/recaap-capacity-building-workshop-to-strengthen-focal-points-capability-to-combat-piracy-and-sea-robbery-against-ships/

CCAMLR sai sovittua 2 suojelualueesta Antarktisella, 3 siirtyi seuraavaan kokoukseen: https://www.maritime-executive.com/article/antarctic-commission-falls-short-of-expectations-on-protected-areas

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tapaus Prestige ei ole vieläkään ohi, 20 vuotta uppoamisen ja saastumisten jälkeen oikeuskäsittelyt jatkuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/prestige-oil-spill-aftermath-continues-to-linger/

USCG takavarikoi 13 eri tilanteessa $  450 miljoonan edestä huumeita: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-offloads-450-million-in-cocaine-in-port-everglades

UK rajaviranomaiset takavarikoivat £ 12 miljoonan edestä huumeita: https://www.maritime-executive.com/article/uk-police-seize-12m-in-cocaine-from-boxship-s-sea-chest

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

DNV vetää Pohjolan tiekarttaa, jolla haetaan suuntaa nollapäästöiselle tulevaisuudelle: https://www.hellenicshippingnews.com/the-nordic-roadmap-plotting-a-course-for-the-maritime-energy-transition/

Kriisipesäkkeet:

Kiina jatkaa tönimistä Etelä-Kiinan merellä, kun muuallakin rähistään: https://www.maritime-executive.com/editorials/as-the-world-looks-elsewhere-china-stirs-trouble-in-the-south-china-sea

Toisen maailmansodan aikainen romu maihinnousualus BRP Sierra Madre on suurvaltojen kiistan keskipisteessä: https://gcaptain.com/race-to-fix-crumbling-ship-threatens-conflict-in-south-china-sea/

Suomenlahden kaasuputki- ja kaapelionnettomuudet liittyvät toisiinsa, Suomi on nostanut kaasuvarautumistaan: https://gcaptain.com/three-baltic-pipe-and-cable-incidents-are-related/

Energia ja kuivabulkki:

OPEC+ vähentää raakaöljyn vientiä USA:han, joka vuorostaan vähentää vientiä Eurooppaan. Saudi-Arabia suuntaa markkinoitaan Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-members-send-less-oil-to-u-s-adding-to-tight-supply-outlook/

Intia kasvattaa rooliaan venäläisen öljyn tuojana, jonka jalosteita myös Eurooppa ostaa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-sept-fuel-oil-and-vgo-exports-to-india-hit-record-high-traders-data/

Offshore ja merituulivoima:

Offshore-sektori kerää investoijia: https://splash247.com/investors-pile-into-booming-offshore-sector/

Voittaako Kiina kisan merenpohjan rikkauksista? Kiinalla on kolme teesiä: uusi Silkkitie -hanke, geopolitiikka ja oletettu kaivannaisten arvo: https://gcaptain.com/will-china-win-the-race-for-seabed-riches/

Kanavat ja sisävedet, Arktinen ja Antarktinen:

St. Lawrence Seaways’n lakko päättyy, kesti 8 päivää, seisotti 150 alusta ja maksoi C$ 34 miljoonaa (US$ 24,5 miljoonaa) päivässä: https://gcaptain.com/st-lawrence-seaway-reach-tentative-deal-ending-strike/

Satamat:

Hampurin Satama nostaa satamamaksuja ensi vuonna samalla yksinkertaistaen maksujen rakennetta: https://www.hellenicshippingnews.com/hpa-adjusts-port-fees-as-of-january-2024-3/

Onnettomuudet, romutus:

Romutusmarkkinat ovat edelleen alavireiset. Osasyinä ovat eräiden maiden rahoitusvaikeudet sekä harmaan tonniston lisääntyminen ja rahtimarkkinoiden paraneminen: https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-43-softening-sentiments/

Sekalaiset:

Mielipide: varokaa ehdottomia olettamuksia. Monet merenkulun teoriat sisältävät ristiriitaisuuksia: https://splash247.com/beware-of-implicit-assumptions/

Ympäristö:

Antarktiksen jäiden sulamista ei voida enää ehkäistä. Valtamerien vedenpinnan nousu voi olla metrejä: https://www.maritime-executive.com/editorials/increasing-melting-of-west-antarctic-ice-shelves-may-now-be-unavoidable

Historian havinaa:

Video: Meriaura, ensimmäiset 30 vuotta (2016): https://www.youtube.com/watch?v=0eeq5NX6SO8&t=9s

Video: miten 1700-luvun sota-alus toimii: https://www.youtube.com/watch?v=4Nr1AgIfajI