aaltonenmatti@elisanet.fi
Lähteet:
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Navigate Expo https://navigate.fi
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/
Merenkulku:
Merenkulun haasteet ja uhat: https://navigate.fi/news-%26-blogs/f/economic-outlook-for-the-shipping-and-maritime-clusters
Useita artikkeleita mm. mihin Euroopan maihin on kalleinta kuljettaa tavaraa: https://www.seatrade-maritime.com/logistics/which-european-countries-are-most-expensive-ship
Alliedin viikkoraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/Allied-Weekly-Market-Review-Week-42.pdf
Xclusiv:n viikkoraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/xclusiv_weekly_2023_10_23.pdf
Intermodalin viikkoraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/Intermodal-Report-Week-42-2023.pdf
Bancostan viikkoraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/Bancosta-Weekly-2023-42.pdf
Gibsonin tankkeriraportti: https://www.gibsons.co.uk/report/peak-a-boo/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailmankauppa sakkaa jo 19. kuukautta peräjälkeen, Euroopassa eniten, varsinkin puu ja paperi: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-conditions-continue-to-deteriorate-at-end-of-third-quarter/
Euro-alueen ostopäällikköindeksi kääntyi huonompaan: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-october-pmi-at-near-3-year-low-stirring-recession-worries/
Euroalue lähes pysähdyksissä tai jopa taantumassa syinä heikko kysyntä, ostajien varovaisuus ja korkeat korot: https://www.hellenicshippingnews.com/weak-euro-zone-lending-adds-to-recession-fears/
Ekonomistit skeptisinä: inflaatio ja korot jatkavat nousuaan odotettua pidempään: https://www.hellenicshippingnews.com/inflation-to-dog-world-economy-next-year-postponing-rate-cuts/
Luottotappioiden määrän odotetaan nousevan vuonna 2024 Euroopassa 5,5 % ja USA:ssa 6 %: https://www.hellenicshippingnews.com/defaults-expected-to-rise-towards-5-5-in-europe-and-reach-6-in-the-us/
Mitä tarkoittaa?:
ABS (American Bureau of Shipping): https://ww2.eagle.org/en.html
Arb economics: https://www.investopedia.com/terms/a/arbitrage.asp
CII (Carbon Intensity Indicator): https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/CII-carbon-intensity-indicator/index.html
CIP (Copenhagen Infrastructure Partners): https://www.cip.com/
CSOV (Commissioning Service Operation Vessel): https://www.wartsila.com/marine/customer-segments/offshore-wind/commissioning-service-operation-vessels
EBITDA (käyttökate): https://www.nooga.fi/sanasto/ebitda/
FMC (Federal Maritime Commission): https://www.usa.gov/agencies/federal-maritime-commission
IEA (International Energy Agency): https://www.iea.org/
PMI (Composite Purchasing Managers’ Index): https://www.investopedia.com/terms/p/pmi.asp
Talouden tunnusluvut: https://netvisor.fi/media/Tunnusluvut-tutuiksi-opas.pdf
Ja niiden laskenta: https://www.sitowise.com/fi/sijoittajille/taloudellista-tietoa/avainluvut/laskentakaavat
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Maailmanlaajuinen miehistöpooli – sekö olisi ratkaisu pysyvään miehistöpulaan: https://www.hellenicshippingnews.com/worldwide-crew-pool/
Merenkulkijoiden itsemurhiin tulisi puuttua aiempaa enemmän. Se vaatii asennemuutosta: https://splash247.com/greater-intervention-needed-to-battle-shippings-tragic-rates-of-suicide/
Onko puhumattomuus ja yhteisöllisyyden häviäminen osasyinä merenkulkijoiden henkisiin ongelmiin, jotka vaikuttavat myös merelle jäämättömyyteen: https://splash247.com/finding-it-hard-to-talk/
USA:n kuljetusalan unionit vastustavat ulkomaalaistyövoiman käytön mahdollistavan kaksoisrekisterin muodostamista: https://gcaptain.com/american-maritime-unions-slam-proposal-second-us-flag/
Tanskalaisyhtiö aikoo kasvattaa laivastoaan 100 uudella aluksella: https://splash247.com/clipper-ceo-outlines-plans-to-add-100-ships/
EU ja IMO, hallitukset, NATO:
NATO on huolissaan Kiinan kasvavasta läsnäolosta arktisella merialueella: https://gcaptain.com/nato-admiral-says-growing-china-russia-ties-raise-risk-in-arctic/
SOLAS II-1/3-8 päivitys tulee voimaan 1.1.2024, koskee alusten hinausta ja kiinnitystä. Vaatimukset, merkinnät ja vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/towing-and-mooring-equipment-update-january-2024-preparation-for-solas-regulation-ii-1-3-8/
EU:n Venäjältä tuoman kaasun määrä on vain neljännes kahden vuoden takaisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-on-track-to-quit-russian-fossil-fuels-report/
Kommentti: onko dark fleet kansainvälisen sääntely- ja sopimusjärjestelmän alasajon alku? Joka 5. tankkeri liikkuu jo epämääräisillä vakuutuspapereilla, entä muut todistukset: https://splash247.com/the-dark-side/
EU komissio esittelee aloitteen lisätäkseen tuulivoiman rakentamista: https://www.maritime-executive.com/article/eu-to-accelerate-wind-farm-development-and-monitor-foreign-competition
Maasähkötarpeet ja -asennukset EU-satamissa FuelEU Maritimea varten: https://www.hellenicshippingnews.com/shore-power-needs-and-co2-emissions-reductions-of-ships-in-european-union-ports-meeting-the-ambitions-of-the-fueleu-maritime-and-afir/
Järjestöt:
Suomen Satamat ry:n satamapäivät Naantalissa: https://portofnaantali.fi/artikkeli/satamapaivat-innoittivat-ennatysyleison-naantaliin/
Suomen Satamat ry:n toimitusjohtaja vaihtuu 1.2.2024 alkaen: https://www.satamaliitto.fi/fin/
IEA:n maailman energiaraportti 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/iea-the-energy-world-is-set-to-change-significantly-by-2030-based-on-todays-policy-settings-alone/
Nautical Institute on julkaissut uuden bulkkeriohjeensa: https://www.hellenicshippingnews.com/ni-publishes-new-edition-of-bulk-carrier-practice/
BIMCO on julkaissut uuden CII-klausuulin rahtaussopimuspohjaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-cii-clause-advice-to-owners-and-charterers/
Pysäytykset ja pakotteet:
Mihin pakotteet eivät pysty, sen tekee vihreä siirtymä – sitten joskus: https://www.maritime-executive.com/editorials/sanctions-haven-t-dented-russian-oil-profits-but-green-transition-will
USA:n pakoterangaistuksilla saattaa olla päinvastainen lopputulos kuin toivottiin: https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-ghost-fleet-in-focus-over-us-russian-price-cap-crackdown/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Merenkulun valvontakomissio FMC kovilla saadessaan ennätysmäärän konttilinjaliikenteen valituksia käsittelyynsä: https://splash247.com/record-volume-of-cases-rain-in-at-the-federal-maritime-commission/
Maerskille USA:sta korvausvaatimus mereen pudonneista konteista: https://gcaptain.com/maersk-sued-over-2021-cargo-loss/
Tuvalun hallitus varoittaa IMO:a petollisesta internet-sivustosta, joka esiintyy Tuvalun alusrekisterin nimissä: https://splash247.com/tuvalu-warns-of-fraudulent-ship-registry-website/
Oikeudenkäynti palaneen matkustaja-aluksen päällikköä vastaan alkaa: https://www.maritime-executive.com/article/trial-begins-for-captain-of-the-conception-without-manslaughter-charge
Hollantilainen laivayhtiö syytteeseen Libya-pakotteiden rikkomisesta: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-company-faces-criminal-investigation-for-transporting-trucks-to-libya
Risteilyvarustamo todettu syylliseksi koronan levittämiseen Australiaan: https://www.maritime-executive.com/article/australian-court-finds-carnival-liable-in-first-class-action-covid-19-suit
Ms Marco Polon päällikkö ja 3. perämies saavat syytteet huolimattomasta navigoinnista, joka johti karilleajoon ja öljypäästöön: https://maritime-executive.com/article/sweden-fines-ferry-officers-for-negligence-causing-grounding-and-oil-spill
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
ABS luokittajana mukaan singaporelaisyhtiöiden hankkeeseen tuottaa 3D-potkuri: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-sets-sight-on-ambitious-project-to-class-3d-printed-propeller/
DNV ja korealaistelakka ovat allekirjoittaneet MoU:n autonomisten alusten etävalvontapaikan perustamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-and-samsung-heavy-industries-collaborate-on-remote-operation-centre-for-autonomous-ships-project/
Kriisipesäkkeet:
Kiinalainen konttialus Suomenlahden kaasuputki- ja telekaapelivahinkojen keskiössä: https://splash247.com/chinese-boxship-becomes-focus-of-baltic-pipeline-damage-probe/
Ovatko kaasuputki- ja kaapelivauriot laahaavan ankkurin aiheuttamia? Laahausjäljet mailien mittaiset: https://gcaptain.com/finland-says-damaged-pipeline-caused-by-ships-dragged-anchor/
Kiinan ja Filippiinien sapelinkalistelu jatkuu sekä teoissa että diplomatiassa: https://gcaptain.com/china-philippines-trade-accusations-over-south-china-sea-clash/
Royal Navy vaihtaa kiinalaiset pyykinpesijät nepalilaisiin: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-replaces-chinese-nationals-with-nepalis-in-laundry-service
Mitä merkitystä on Hormuzin salmella ja miksi se voi nousta uhaksi ja kenelle: https://www.hellenicshippingnews.com/strait-of-hormuz-the-worlds-most-important-oil-artery/
Jemen toimii laukaisualustana ohjuksille ja droneille, USA:lta varoitus kauppamerenkululle: https://gcaptain.com/marad-warns-ships-of-multiple-projectiles-in-red-sea/
USA ohjaa lentotukialuksen Lähi-Itään Israelin sijasta: https://www.maritime-executive.com/article/pentagon-diverts-carrier-uss-eisenhower-to-protect-troops-in-mideast
Israelilainen laivayhtiö alkaa veloittaa sotariskistä lisämaksua Israeliin suuntautuvilta kuljetuksiltaan: https://shippingtelegraph.com/container-news/zim-imposes-new-war-risk-premium-charge-for-israel-calls/
Aluksia opastetaan pysymään kauempana rannikosta odottaessaan israelilaiseen satamaan pääsyä: https://splash247.com/ships-advised-to-wait-further-offshore-as-rockets-rain-down-around-israel/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Aasia – Eurooppa -runkolinjan konttikuljetusten odotetaan kasvavan varovaisesti tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä: https://gcaptain.com/container-shipping-market-awaits-relief/
Kiinteistöyritys laajentaa toimintaansa logistiikkaan: https://www.maritime-executive.com/article/container-lessor-textainer-to-be-acquired-by-stonepeak-in-7-4b-deal
Nouseeko Ocean Alliance liian suureksi lainsäätäjän näkökulmasta 2M:n lopettaessa: https://splash247.com/growing-dominance-of-the-ocean-alliance-risks-running-the-wrath-of-regulators/
Energia ja kuivabulkki:
Pakka sekoittuu, vaikka Venezuela joutuu investoimaan saadakseen öljytuotantonsa kasvuun: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctions-no-more-a-new-era-for-the-tanker-market/
Pohjois-Eurooppa luottaa dieselin tuonnissa USA:an, Lähi-Itään ja Intiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-diesel-exports-to-europe-slow-as-us-steps-in/
USA tuo Panaman kanavan ongelmien vuoksi LNG:tä Eurooppaan vaikka Aasiassa hinta olisi korkeampi: https://www.hellenicshippingnews.com/us-lng-exports-defy-arb-economics-by-flooding-europe-over-asia/
Elintarvikkeet:
Ukrainan viljakuljetuksissa selvä pudotus sopimuksen rauettua: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-grain-exports-down-29-7-so-far-2023-24-ministry/
Ukrainan humanitäärinen käytävä oli suljettuna väliaikaisesti vai oliko sittenkään: https://gcaptain.com/ukraine-insists-black-sea-shipping-corridor-remains-open/
Oli käytävässä ainakin 3 päivän tauko: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-ships-moving-via-ukraines-black-sea-corridor-after-3-day-pause-stc/
Offshore ja merituulivoima:
Kiinalaisyritys suunnittelee jättimäistä turbiinia merituulivoimaan. Yritys on kolminkertaistanut alle 10 vuodessa voimaloiden tuotantokapasiteetinsa: https://www.maritime-executive.com/article/mingyang-surprises-wind-industry-with-plans-for-22-mw-offshore-turbines
Kanavat ja sisävedet, arktinen ja antarktinen alue:
Useita artikkeleita mm. St. Lawrence Seaways on pysähdyksissä lakon takia: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/strike-leaves-saint-lawrence-seaway-standstill
Amazonin kuivuminen pahenee, sateet eivät ole tulleet ajallaan, viljakuljetukset kärsivät: https://gcaptain.com/historic-amazon-drought-to-get-worse/
Mississippin kuivuus ei pahene mutta kuljetukset vähenevät silti. Maanviljelijät myyvät muualle: https://www.freightwaves.com/news/mississippi-barge-rates-dropping-despite-little-improvement-in-river-levels
Venäjä sopi dubailaisen satamayhtiön kanssa pohjoisen merireitin kehittämisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-strikes-deal-with-dubais-dp-world-to-develop-arctic-sea-route/
USA saattaa avata arktisen alueen jäänmurron kaupallisesti hankittaville jäänmurtajille: https://gcaptain.com/uscg-arctic-plan-opens-door-acquiring-commercial-icebreakers/
Satamat:
Dubailainen satamayhtiö ottaa Tansanian suurimman sataman Dar-es-Salaamin hoidettavakseen 30 vuodeksi: https://shippingtelegraph.com/port-news/tanzania-signs-30-year-deal-with-dp-world-to-transform-dar-es-salaam-port/
Rotterdamin sataman tavaramäärät putosivat alkuvuonna 6%: https://www.hellenicshippingnews.com/throughput-in-port-of-rotterdam-falls-by-6-0-in-first-three-quarters/
Antwerpenin sataman tavaramäärät putosivat myös viime vuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/continued-economic-instability-impacts-port-of-antwerp-bruges-throughput-figures/
Onnettomuudet ja romutus:
TT-Linen lautta karilla Karlshamnin edustalla, öljyä ei enää havaita pinnalla: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/marco-polo-oil-is-no-longer-visable-on-surface/
AIS-video: Kaksi alusta törmäsi Pohjanmerellä, toinen uponnut ja miehistöä kadoksissa: https://gcaptain.com/one-dead-and-four-missing-after-cargo-ships-collide-in-north-sea/
Etsinnät Pohjanmerellä 4 kadonneen löytämiseksi lopetetaan: https://www.maritime-executive.com/article/germany-begins-negligent-homicide-investigation-into-fatal-collision
Tanskan 60-luvun jäänmurtajat romutetaan: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/danish-icebreakers-danbjoern-and-isbjoern-sold-for-recycling/
Yhteentörmäykset konerikkojen jälkeen suurin syy onnettomuuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/allianz-collisions-second-most-common-cause-of-shipping-incidents/
Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:
Virolaisvarustamo julkaisi kilpailutuksen merituulivoimaloiden huoltoaluksen rakentamisen dokumentaation valmistelusta: https://www.ts-shipping.com/konkursid/
Seuraavat suezmax-tankkereiden uudisrakennukset Kiinasta vasta 2026, LNG ja kontti ensin, bulkkeri ja tankkeri sen jälkeen: https://splash247.com/no-suezmax-newbuild-slots-left-in-china-for-2026/
Mittava tilauskirja ei aina pelasta velkojilta, korealaistelakka hakeutuu velkajärjestelyyn: https://splash247.com/korean-shipyard-seeks-bank-protection/
Norjalaisyhtiö yhteistyöhön turkkilaistelakan kanssa sähköistyksen kehittämisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-and-bma-technology-join-forces-for-electrical-systems-innovation/
Konttialusten keski-ikä on noussut ennätykseen uudisrakennusten toimitusten alkaessa: https://splash247.com/massive-boxship-orderbook-delivering-into-record-ageing-fleet/
Useita artikkeleita mm. hiilidioksidin talteenotto on merkittävä keino hallita päästöjä vanhassa tonnistossa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/carbon-capture-significant-factor-managing-emissions-existing-fleet
Suomalaisyhtiö tuo markkinoille polttoainetaloussovelluksen, jolla polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-launches-fuel-economiser-solution-to-reduce-fuel-consumption-and-co2-emissions/
Konecranesin kolmen ensimmäisen neljänneksen tulos: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-plcs-interim-report-january-september-2023-all-time-high-quarterly-comparable-ebita-margin/
Käyttövoimat:
Intia tuo enenevässä määrin hiiltä varmistaakseen energiantuotantonsa. Vihreä siirtymä on Kaakkois-Aasian kannalta siirtymässä hamaan tulevaisuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/will-india-become-the-new-china-for-the-dry-bulk-market/
Paneelikeskustelu: mitä tulee huomioida hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-cannot-wait-for-consumers-or-regulators-to-get-on-with-decarbonisation/
Merenkulun tekninen valmius hiilineutraaliuteen kasvaa, maapuolen valmiuksiin tulee investoida lisää: https://www.hellenicshippingnews.com/technology-readiness-for-key-zero-carbon-fuels-is-increasing-but-barriers-for-investment-and-community-readiness-remain-significant/
Useita artikkeleita mm. tanskalaisyritys yhteistyöhön taiwanilaisyrityksen kanssa vihreän polttoaineen kehittämisessä ja tuotannossa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/evergreen-partners-denmarks-cip-explore-green-fuels-production
Norjalaisyhtiöt valmistautuvat Skandinaviassa ammoniakin jakeluun bunkkerina vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/yara-and-navigator-holdings-ltd-lead-investment-into-azane-fuel-solutions-to-realize-worlds-first-ammonia-bunkering-solution/
Viestintä, paikannus, data ja kyber,:
Useita artikkeleita mm. Hapag-Lloyd on kohta maailman ainoa älykontteja käyttävä linjaliikenneyhtiö: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hapag-lloyd-course-be-worlds-only-shipping-line-smart-container-fleet
Merenkulun digitalisaation, automaation ja autonomisen toiminnan lisääntyessä laivanrakennukseen liittyvä kyberturvallisuus nousee merkittäväksi tekijäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/building-strong-cyber-security-into-ship-design/
Useita artikkeleita mm. Nokia asentaa ensimmäisen yksityisen langattoman verkon jamaikalaiseen konttisatamaan: https://www.seatrade-maritime.com/ports/nokia-and-egc-install-first-private-wireless-network-jamaicas-terminal-kftl
Matkanhallintaohjelmiston tuottaja ja merellisen toimitusketjun hiilineutraaliusyhtiö liittyvät yhteen helpottamaan varustamoiden päätöksentekoa: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/dataloy-and-nautilus-labs-team-up-to-elevate-maritime-decision-making/
Sekalaiset:
Kasinopeli alkaa: uudenlaisen logistiikkayhtiön rakettimainen nousu, jonka jälkeen alamäki oli lyhyt mutta liukas: https://www.freightwaves.com/news/death-from-overfunding-an-obituary-for-convoy
Kasinopeli päättyy: tekniikka ei kohdannut osaamista: https://www.freightwaves.com/news/convoys-tech-focus-may-have-obscured-importance-of-human-element
Kasinopelin perintö: liikeidea kaatui mutta tekniset työkalut ja niiden ylläpito kiinostavat ostajia: https://www.freightwaves.com/news/flexport-in-conversations-to-buy-convoys-technology-stack
Kasinopeli osoitti: rekkakuljetusten tila USA:ssa on huono, ala tarvitsee uudistuksia: https://www.freightwaves.com/news/convoy-shutdown-trucking-startup
Ympäristö:
Miten uusimuotoisia öljyjä torjutaan ja kerätään: https://read.xamk.fi/2023/logistiikka-ja-merenkulku/oljyntorjunta-ja-keraystestaus-uusimuotoisille-oljyille/
Ovatko kuivuvat joet tulleet jäädäkseen: https://www.hellenicshippingnews.com/low-water-levels-on-rivers/
Kiina taistelee merileväongelmaa vastaan Keltaisella merellä: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-hires-thousands-of-people-to-fix-its-seaweed-problem
Historian havinaa:
Trafalgarin taistelun johtoalus entisöidään, viime tipassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/world-s-most-famous-warship-was-turning-into-potting-compost