Sjöfarts artiklar / Merenkulun artikkeleita v40 / 2023

Merenkulun artikkeleita                                                                         Sjöfarts artiklar

Koonnut Matti Aaltonen                                                       aaltonenmatti@elisanet.fi

Merenkulku ja politiikka:

Miten maa makaa 4. neljänneksellä 2023 ja mitä odottaa ensi vuodelta: https://www.hellenicshippingnews.com/time-tariffs-and-tracking-q4-2023-supply-chain-outlook/

WTO: vuodelle 2023 ennuste on laskeva mutta ensi vuonna maailmantalouden pitäisi päästä kasvu-uralle: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-lowers-2023-trade-growth-forecast-amid-global-manufacturing-slowdown/

Maailmantalouden pehmeä lasku voi vaarantua, kun USA:n joukkovelkakirjalainojen tuotto kasvaa. Investoinnit vähenevät ja inflaatiopaine kasvaa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economys-glide-to-soft-landing-gets-bumpy-as-bond-yields-jump/

Taloudelliset vaikeudet maailmalla kiirehtivät IMF:n lainojen myöntöprosessin muutosta: https://www.hellenicshippingnews.com/imf-sees-deal-to-boost-quota-lending-resources-as-vital-to-global-economy/

Maailmanpankki laskee Kiinan ensi vuoden bruttokansantuotteen kasvuennustettaan: https://www.hellenicshippingnews.com/world-bank-keeps-china-2023-gdp-growth-forecast-but-cuts-2024-outlook/

Viikon meklariraportti: rahti-, alus-, romutus- ja tavaramarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/xclusiv_weekly_2023_10_02.pdf

Useita artikkeleita mm. podcast: Maritime in Minutes – September review: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/podcast-maritime-minutes-september-review

Bulkkerit ja konttialukset ovat hidastaneet kulkunopeuttaan ennätyksellisesti tänä vuonna: https://splash247.com/bulk-carriers-and-containerships-moving-at-slowest-speeds-on-record-this-year/

Luotsausmaksuihin 8 % korotus ensi vuoden alusta lukien toimintaympäristön muutosten johdosta: https://finnpilot.fi/luotsausmaksuihin-8-korotus-1-1-2024/

Kypros, valtio, joka loi itsestään kansainvälisen merenkulkumaan ja jonka ääntä kuunnellaan: https://www.hellenicshippingnews.com/cyprus-a-leading-global-shipping-and-ship-management-centre/

Merenkulun osakemarkkinoilla peli ei ole pelkästään kovaa, vaan se on myös epärehellistä: https://www.freightwaves.com/news/tide-turning-against-controversial-hyper-dilutive-shipping-stock-sales

Paperiset konossementit pitävät pintansa – ja ovat helppoja väärentää. Lait laahaavat perässä monessa maassa: https://gcaptain.com/the-4-billion-pieces-of-paper-keeping-global-trade-afloat/

Merenkulun rahoittajapankkien Poseidon Principles -sopijaosapuolet sitoutuvat MEPC80 tavoitteisiin: https://splash247.com/signatories-to-the-poseidon-principles-make-changes-to-align-with-new-imo-targets/     

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Venäläinen tankkerivarustamo organisoi toimintaansa ja siirtää aluksiaan Dubaissa olevaan hoitoyhtiöön: https://gcaptain.com/russias-sovcomflot-reorganizes-tanker-management-to-boost-trade/

Tankkerivarustamon, 41 alusta, omistusjärjestelyt ovat kovaa peliä, osakkeen hinta rajussa nousussa: https://www.freightwaves.com/news/tanker-shippings-odd-couple-prepares-for-divorce

Jokilaivaa ohjataan etänä Reinillä: https://maritime-executive.com/article/inland-waterway-cargo-vessel-remotely-controlled-from-german-trade-fair

Hallitus, EU ja IMO:

Merenkulkuala peräänkuuluttaa IMO:a tarkentamaan ensi vuonna voimaan tulevaa CII-säännöstöä: https://www.hellenicshippingnews.com/cii-review-set-to-address-issues/

Miten Euroopan hiilirajamekanismi (CBAM) vaikuttaa Eurooppaan suuntautuvaan merenkulkuun, tänne tuotuihin tavaroihin ja maailmankauppaan noin yleisesti: https://www.maritime-executive.com/editorials/eu-carbon-tax-could-have-a-significant-impact-on-global-trade

Miten EU ETS toimii, mitkä ovat rangaistukset ja mitkä kannustimet, mitä byrokratiaa varustamot joutuvat rakentamaan ja voiko kustannukset siirtää edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/trading-places-shipping-must-manage-new-financial-risks-with-transition-to-eu-ets-says-oceanscore/

Konttivarustamot valmistelevat asiakkaitaan lisämaksuista EU ETS:n tullessa voimaan: https://maritime-executive.com/article/cma-cgm-joins-competitors-in-planning-eu-ets-surcharges

EU Parlamentti on hyväksynyt EU:n ulkopuolisen tahon jäsenmaahan kohdistamaa taloudellista pakottamista vastustavan lainsäädäntöhankkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/meps-adopt-new-trade-tool-to-defend-eu-from-economic-blackmail/

Painolastivesisäännöt tiukkenevat ensi vuonna. Vaikutuksia laitteistoihin, menettelytapoihin ja merivakuutuksiin (linkki Gardin ohjeisiin): https://www.hellenicshippingnews.com/ballast-water-management-regulations-are-tightening/

Tanskan varustamoyhdistys on mukana IMO:n ohjetyössä uusille polttoaineille: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-must-become-green-but-also-remain-safe/

Euroopan tulee kiihdyttää puhtaaseen energiaan siirtymistä säilyttääkseen kilpailukykynsä ja taloudellisen vakautensa: https://www.hellenicshippingnews.com/iea-ecb-and-eib-highlight-importance-of-an-accelerated-clean-energy-transition-for-europes-industrial-competitiveness-and-financial-stability/

OECD-raportti: alueellinen eriarvoisuus kasvaa useissa maissa, jos kohta myös väheneekin, kuten Suomessa: https://www.hellenicshippingnews.com/tailored-policies-and-institutional-frameworks-are-needed-to-address-persistent-disparities-between-regions/

Ruotsin varustamoyhdistys esittää Sveitsin lailla muutoksia tonnistoveroon pysyäkseen mukana kilpailussa EU-tasolla: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/swedish-shipowners-plead-for-changes-in-tonnage-tax-to-strengthen-flag/

Venäjä syyttää IMO:a puolueellisuudesta IMO-neuvoston valintojen lähestyessä: https://gcaptain.com/russia-accuses-imo-of-succumbing-to-external-pressure/

Useita artikkeleita mm. IMO:n CCC-alakomitea on edistynyt vety- ja ammoniakkikäyttöisten alusten turvallisuusohjetyössä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/progress-safety-guidelines-hydrogen-and-ammonia-fuelled-ships

Tronheim avaa autonomisten alusten testialueen laitureineen opiskelijoiden käyttöön: https://maritime-executive.com/editorials/ntnu-opens-test-arena-for-maritime-robots-in-trondheim

Mitä tarkoittaa:

CHEK Horizon 2020 -hanke: https://www.projectchek.eu/

Euroopan unionin hiilirajamekanismi (CBAM): https://www.yrittajat.fi/tiedotteet/eun-hiilirajamekanismi-eli-cbam-voimaan-lokakuussa-2023/

Euroopan unionin päästökauppajärjestelmä (EU ETS): https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Emissions_Trading_System

FEPORT: https://satamaoperaattorit.fi/toiminta/feport/

Fuel cell: https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/fuel%20cell

IMO:n CCC-alakomitea: https://www.imo.org/en/About/Pages/Structure.aspx

IMO:n CII-vaatimukset: https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/CII-carbon-intensity-indicator/answers-to-frequent-questions.html

Lyhyeksi myynti eli short sale: https://osakesijoittaja.fi/shorttaaminen/

Opec ja OPEC+: https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=56420

Poseidon Principles -sopimus: https://www.poseidonprinciples.org/finance/#home

Solid oxide fuel cell: https://en.wikipedia.org/wiki/Solid_oxide_fuel_cell tai suomeksi https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinte%C3%A4oksidipolttokenno

Luokituslaitokset ja vakuutusyhtiöt:

Toinen painos ohjeesta ”polttokennojen käyttöjärjestelmistä laivoissa” on julkaistu: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-guidelines-for-fuel-cell-power-systems-on-board-ships-second-edition/

Voiko koralliriutan vakuuttaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/can-you-insure-a-coral-reef-with-the-right-partners-the-answer-is-yes

Toisaalta 45 valtiota osallistuu 12 miljardin dollarin pelastushankkeeseen: https://www.maritime-executive.com/article/coalition-of-nations-call-for-12b-plan-to-save-planet-s-coral-reefs

Luokituslaitos on myöntänyt hyväksynnän aluksen laituriinajoa tukevalle keksinnölle: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-grants-innovation-endorsement-for-products-solutions-to-berthing-aid-system-developed-by-furuno/

Kriisipesäkkeet:

Punaisella merellä sekä Adenin ja Persianlahdilla alusten on varauduttava sekä poliittisiin että rikollisiin vaaratekijöihin: https://www.hellenicshippingnews.com/persistent-threats-to-merchant-vessels-in-the-red-sea-gulf-of-aden-and-persian-gulf-and-its-approaches/

Filippiinit hoitavat filippiinikalastajien huollon matalikolle kiinalaisten estelystä huolimatta: https://gcaptain.com/philippines-supplies-south-china-sea-outpost/

Turkkilaisalus ajoi miinaan Mustallamerellä, vai ajoiko? Viranomaiset kiistävät tiedon: https://maritime-executive.com/article/turkey-and-ukraine-deny-reports-of-mine-strike-on-cargo-ship-off-romania

Kontti- ja roro-kuljetukset:

Konttiliikenne on siirtynyt maailmaan, jossa vanhat totuudet eivät enää päde. Tässä Trans-Pasific -reitti: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-the-us-west-coast-to-far-east-trade-lane-defying-gravity-and-how-long-will-it-last/

Aasia – Eurooppa välillä konttivarustamot yrittävät nostaa rahtihintoja välttääkseen taloudelliset tappiot: https://gcaptain.com/container-shipping-analysts-warn-of-severe-downturn-as-new-capacity-hits-the-water/

Konttivarustamo ostaa puolet italialaisesta junayhtiöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipper-msc-to-buy-50-stake-in-italian-passenger-rail-group-italo/

Ruotsalainen laivayhtiö lopettaa linjansa Hangon ja Nynäshamnin välillä 20. lokakuuta: https://www.hs.fi/talous/art-2000009906410.html

Energia- ja kuivarahtikuljetukset:

Tankkerimarkkinat ovat nousussa, kysyntää riittää talvea vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-on-the-rise/

Pakistan liittyy halvan venäläisen öljyn ostajien joukkoon: https://gcaptain.com/pakistan-imports-its-first-private-sector-russian-crude-oil/

Venäjä poistaa dieselin vientikiellon, edellytyksenä on, että puolet tuotannosta menee kotimaan markkinoille: https://gcaptain.com/russia-lifts-ban-on-most-diesel-exports/

Kiina on vaa’ankieliasemassa dieselin saatavuudessa maailmalla. Euroopan vaje arvioidaan olevan n. neljännesmiljoona barrelia päivässä ensi talvena: https://www.hellenicshippingnews.com/china-is-swing-factor-in-diesels-global-squeeze/

Raakaöljyn viennin odotetaan kasvavan 9% huoltotauon jälkeen Venäjän läntisistä terminaaleista: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-loadings-from-russias-western-ports-to-rise-9-in-oct-sept-calculations/

Venäjän hallitus harkitsee vientikiintiöitä öljy-yhtiöille ellei kotimaisen dieselin hinta halpene: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-considers-fuel-export-quotas-to-tackle-high-prices/

Tulevat sääolot vaikuttavat Euroopan kaasun hintaan. Tilanne on nyt hyvä, varastot ovat täynnä eivätkä häiriöt vaikuta, Aasian spot-hinnat ovat nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/low-demand-could-see-20-european-gas-price-fall-in-summer-2024-compared-to-current-projections/

OPEC+, varsinkin Saudi-Arabia ja Venäjä, säätelee öljyn maailmanmarkkinahintaa säännöstelemällä tuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-leader-says-demand-expected-to-grow/ 

Eikä viime keskiviikon ministerikokous muuttanut OPEC+-maiden rajoituspäätöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-panel-holds-oil-policy-steady-as-saudi-russia-keep-cuts/

Kiinan palautuminen taantumasta ja USA:n alhaiset öljyvarastot kiihdyttävät tankkerimarkkinoita samalla, kun OPEC+ rajoittaa tuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-on-the-rise/

OPEC+ pelaa tarkasti, ettei raakaöljyn korkea hinta vähennä ostohalukkuutta ja kulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-gambles-that-crude-isnt-too-expensive-to-crimp-demand/

Nigerian ja Meksikon uusien jalostamoiden odotetaan muuttavan tankkerimarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/game-changing-refineries-poised-to-reshape-the-tanker-market/

Suurten kuivabulkkialusten rahtihinnat nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/higher-capesize-rates-drive-baltic-index-higher/

Maersk vetäytyy USA:n tankkerimarkkinoilta. Samalla paljastuvat US Navyn ongelmat kotimaassa, maailmanlaajuisessa toiminnassa ja sen toiminnan huollon rahoituksessa:  https://gcaptain.com/maersk-backs-away-from-us-military-contracts/

Pohjanmeren öljytuotanto on kasvussa, ostajana pääsääntöisesti manner-Eurooppa: https://www.hellenicshippingnews.com/north-west-europe-crude-oil-exports-on-the-rise/

Kanavat ja sisävedet, pohjoinen merireitti:

Venäjä hyväksyy pohjoiselle merireitille jäävahvistamattomia aluksia lisääntyneiden kuljetusten vuoksi. Joskin paljon on jäävahvistamattomia Itämerenkin öljykuljetuksissa talvella pakotteiden vuoksi: https://splash247.com/russias-decision-to-deploy-non-ice-class-tankers-in-the-arctic-comes-in-for-criticism/

Panaman kanavaviranomainen rajoittaa läpimenoa marraskuun alusta jatkuen ilmeisesti pitkälle ensi vuoteen: https://splash247.com/daily-transit-limit-at-the-panama-canal-to-be-cut-further/

Silti jonot Panaman kanavaan eivät ole kasvaneet viime vuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-vessels-in-queue-lower-than-last-years/

Uudet ennakkovarausluokat Panaman kanavan läpimenoa varten: https://www.hellenicshippingnews.com/modifications-to-rules-governing-transit-reservation-system/  

Niukkuuden tuolla puolen, miten Panaman kanavaviranomainen aikoo hallita vesitilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/beyond-scarcity-how-the-panama-canal-manages-the-fresh-water-challenge/

Reinin veden lasku on aiheuttanut rahtikuljetuksille suuria ongelmia, kulku osalle aluksista vain puolessa lastissa:  https://gcaptain.com/low-water-hampers-rhine-river-shipping-in-germany/

Elintarvikkeet:

Ukrainan uusi humanitäärinen kuljetuskäytävä laskee rahtihintoja merkittävästi: https://gcaptain.com/freight-rates-for-grain-exports-via-new-black-sea-route-fall-sharply/  

Ukrainan viljavienti on laskenut yli neljänneksen viime vuodesta, sopimus raukesi heinäkuussa:  https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-says-grain-exports-down-27-8-so-far-in-2023-24/

Venäjä asettaa uhkia kuljetusten tielle: https://www.maritime-executive.com/article/as-ukraine-s-grain-route-picks-up-russia-may-use-mines-to-attack-ships

Offshore, tuulivoima:

USA:n merituulivoimahankkeet vaikeuksissa kustannusten kasvaessa, hankkeita lopetetaan useassa osavaltiossa: https://www.maritime-executive.com/article/more-u-s-wind-farms-terminate-power-agreements-due-to-financial-pressures

Osavaltiot ovat suostuneet hannkkeiden lopettamiseen ja uusivat tarjouskilpailut: https://www.maritime-executive.com/article/three-us-states-coordinate-wind-procurement-to-address-industry-challenges

UK:n Crown Estate on tehnyt leasingsopimuksen BP:n kanssa hiilidioksidivaraston perustamisesta Pohjanmerelle: https://gcaptain.com/uk-awards-landmark-agreement-for-major-carbon-capture-and-storage-project-in-north-sea/

Onnettomuudet, romutus:

Bakteeri- ja sienikasvustot tukkivat aluksen polttoainesuodattimet aiheuttaen karilleajon: https://www.maritime-executive.com/article/fungal-growth-plugged-fuel-filters-on-wsf-ferry-causing-grounding

Konttiin pakattu, käytetty sähköauto saattoi olla syynä tulipalon alkuun aluksella, tutkinta käynnissä: https://www.maritime-executive.com/article/box-fire-doused-on-maersk-ship-as-reports-suggest-an-ev-was-involved

Maakuntalautta Ejdern kävi karilla: https://alandsradio.ax/nyheter/ms-ejdern-gick-pa-grund-ar-nu-flott-och-ska-besiktigas-pa-lappo

Merirosvous:

Miksi niin monet valtiot ja varustamot sitoutuivat Somalian merirosvouden kitkemiseen ja mikä tehosi? Miksi se on vaikea toistaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-did-nations-and-shipowners-join-forces-to-halt-somali-piracy

Kolme tekijää, miksi merirosvous lisääntyi merkittävästi Singapore Straitissa koronan aikana: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-surprising-link-between-piracy-and-covid-19

Pysäytykset ja pakotteet:

Kolmen kuukauden navis-non-grata huonosti hoidetulle konttialukselle Australiaan: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/australia-bans-container-ship-over-alleged-serious-maintenance-defects/

Tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n länsirannikon satamatyöntekijöiden unioni (ILWU) konkurssiin. Syynä tuomio töiden hidastamisesta Portlandin konttiterminaalissa: https://www.freightwaves.com/news/how-a-fight-over-2-jobs-bankrupted-union-of-40000-dockworkers   

Raportti: poliisiviranomaisen puuttuminen satamasta jättää kanadalaisen konttisataman rikollisille avoimeksi: https://www.maritime-executive.com/article/report-lack-of-a-police-force-leaves-deltaport-vulnerable-to-crime

Sri Lanka on saanut korvauksia Colombon edustalla vuonna 2021 uponneen konttialuksen aiheuttamista ympäristövahingoista n. 8 miljoonaa dollaria: https://www.maritime-executive.com/article/sri-lanka-s-compensation-for-x-press-pearl-disaster-rises-to-8m

Konttivarustamo voitti korvauskiistan USA:ssa koskien ylisuuriksi väitettyjä ruuhkamaksuja konttikriisin aikana: https://splash247.com/msc-wins-landmark-fmc-case/

Brasilian liittovaltion syyttäjäviranomainen on pysäyttänyt satamahankkeen Amazonilla epäselvien maakauppojen vuoksi:  https://gcaptain.com/cargill-faces-brazil-criminal-probe-over-amazon-river-port-project/

Päällikkö vangittu ilman mahdollisuutta takuisiin kokaiinitakavarikon jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/after-medevac-captain-of-cocaine-laden-bulker-held-without-bail

Laivanrakennus ja innovaatiot:

Korealainen telakka sai luokituslaitosten hyväksynnän ympäristöystävällisille aluksilleen: https://gcaptain.com/hanwha-ocean-receives-class-approval-for-eco-friendly-vessel-technology/

Ovatko tuuliavusteiset alukset tulevaisuutta? Sitä tutkii Vaasan Yliopiston vetämä CHEK Horizon 2020 -hanke: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-towards-sustainability-wind-powered-cargo-ships-and-the-future-of-the-shipping-industry/

Norjalaisella kemikaalitankkerilla kokeillaan kiinteäoksidipolttokennojärjestelmää voimanlähteenä: https://www.maritime-executive.com/article/odfjell-trials-solid-oxide-fuel-cell-aboard-chemical-tanker

Uuden investointiaallon odotetaan tulevan Pohjan- ja Norjanmeren offshoretoimintaan 2024:  https://www.hellenicshippingnews.com/osv-market-in-complete-turnaround-of-fortunes/

Thyssen Krupp ja Wilhelmssen yhteisyritykseen, joka tuottaa varaosia aluksiin 3D-tekniikalla: https://www.hellenicshippingnews.com/thyssenkrupp-and-wilhelmsen-collaborate-on-new-3d-printing-joint-venture-pelagus-3d/

Norjalaisen yhtiön, ajon aikana tehtävä aluksen rungon puhdistusmenetelmä sai keksintöpalkinnon. Viiden tunnin työ maksaa 250 dollaria ja polttoaineen kulutussäästö n. 10%: https://www.hellenicshippingnews.com/shipshave-scoops-coveted-tech-innovation-award-for-in-transit-hull-cleaning-solution/

Luokituslaitos, viljameklari ja varustamo yhdistivät voimansa uudenlaisen bulkkerin suunnittelussa: https://splash247.com/methanol-fuelled-kamsarmax-project-takes-shape/

Norjalaistelakka ja englantilainen suunnitteluyhtiö yhdistivät voimansa uudenlaisen tuulivoimalaitosten huoltoaluksen suunnittelussa: https://gcaptain.com/midi-sov-new-type-of-offshore-wind-vessel-unveiled/

Hollantilaistelakka haki korvauksia valtiolta Venäjä-pakotteista, vastausta odotellaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilder-damen-sues-dutch-government-over-russia-sanctions/

Logistiikkayritys ja luokituslaitos yhteistyöhön käyttäen virtuaalitodellisuutta alustarkastuksissa: https://gcaptain.com/crowley-abs-collaborate-to-improve-augmented-reality-in-maritime/

USA:ssa kokeillaan uudenlaista ydinreaktorimallia laivakäyttöön: https://splash247.com/tests-underway-on-keenly-watched-nuclear-reactor/

Satamat:

Euroopan yksityissatamien liitto, FEPORT, varoittaa EU ETS:n odottamattomista seurauksista: https://www.hellenicshippingnews.com/feport-when-fears-start-to-materialize/

Eurooppalaisten konttisatamaoperaattorien katteet alhaalla kustannusten noustessa ja tulojen vähetessä: https://www.hellenicshippingnews.com/european-seaport-operators-margins-are-under-pressure/

Alusten imukuppikiinnitys Kapellskärissä alkaa: https://www.portsofstockholm.com/about-us/news/2023/port-of-kapellskar-has-swedens-first-suction-mooring

Rotterdam ilmoittaa antavansa huomattavia alennuksia satamamaksuihin aluksille, jotka bunkraavat siellä vihreää polttoainetta: https://www.maritime-executive.com/article/rotterdam-reduced-port-fees-for-early-adopters-of-future-sustainable-fuels

Käyttövoimat:

Wasaline aloittaa biokaasun käytön perjantailähdöillään:  https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/wasaline-starts-their-climate-neutral-green-corridor-every-friday/  

Tanskalainen bunkkerihuolitsija lupaa biopolttoaineiden saatavuuden 80 satamaan ympäri maailmaa: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/bunker-holding-scales-up-biofuel-availability-to-over-80-ports/

Data ja kyber, viestintä, paikannus:

Ukrainan satamista viljakuljetuksia. Venäjä häiritsee Romanian aluevesillä GPS-signaalia: https://splash247.com/ukraines-new-shipping-corridor-welcomes-more-vessels/

Useita artikkeleita mm. norjalaisvarustamo ottaa käyttöön suomalaisen yhtiön kehittämän sähköisen lokikirjan: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/osm-thome-selects-nauticai-log-electronic-logbooks

Etelä-Korea sanoo paljastaneensa Pohjois-Korean telakoihin kohdistuneet hakkeroinnit: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-s-shipbuilders-attacked-by-hackers-from-north-korea-warns-nis

Mainos: sähköinen alusta toimitusketjun hallintaan: https://gcaptain.com/unlocking-global-trade-nvision-global-provides-24-7-access-to-end-to-end-freight-management-solutions/

Mainos: saksalaisyhtiö tarjoaa yhden ikkunan sähköistä ratkaisua EU ETS:n vaatimuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/zero44-launches-one-stop-shop-solution-for-participation-in-eu-emissions-trading/

Sekalaiset:

Useita artikkeleita mm. miksi Persianlahden majakkamaksut nousevat: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/whats-behind-increase-menas-navigational-light-dues

Historian havinaa:

Kerran maailman suurin merenkulun rahoittajapankki sai viimeisetkin merenkulun lainansa purettua: https://splash247.com/last-remnants-of-what-was-once-the-worlds-largest-ship-financier-dismantled/

Sic transit gloria mundi – sinne meni Holtin varustamo: https://splash247.com/in-shipping-when-in-doubt-dont-doubt/

Suuri oli aikoinaan Sankokin: https://splash247.com/sanko-slashes-fleet-in-half/

Ruotsalainen höyryjäänmurtaja lähti katsastusmatkalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/isbrytaren-sankt-erik-lamnar-kajen/

Panaman kanava puhutti myös 70-luvulla: https://www.freightwaves.com/news/panama-canal-operations-were-a-hot-topic-in-the-70s-too

Lähteet:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Helsingin Sanomat https://www.hs.fi/

LinkedIn

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/