Koonnut Matti Aaltonen aaltonenmatti@elisanet.fi
Merenkulku:
Paneelikeskustelu: miten toimitusketjuun vaikuttavat geopoliittinen epävarmuus, lisääntyvät pakotteet ja hiilineutraaliustavoitteet. Lisäksi huomio merenkulun jakautumisesta dark, grey ja bright fleetiin sekä, miten sitä pitää lukea: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-turbulent-waters-of-the-global-supply-chain-from-geopolitical-uncertainty-to-evolving-sanctions-and-the-adoption-of-decarbonization/
Dronet ovat uhka merenkululle, Ukrainan sota on osoittanut niiden tehon: https://www.maritime-executive.com/editorials/drones-pose-a-threat-to-maritime-navigating-the-rising-tide-of-danger yleensä siviilipuolen innovaatiot haetaan sotilaspuolelta, onko tässä asia toisinpäin?: https://gcaptain.com/autonomous-drones-to-survey-floating-offshore-wind-site-off-california/
Noudattaakseen IMO:n MEPC80:n tavoitteita pitäisikö merenkulun rahtaussopimusmalleja muuttaa?: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-change-charter-parties-to-comply-with-mepc-80/
Oslon pörssi ei ole enää yhtä kiinnostava merenkulkuyhtiöille kuin aiemmin, yhtiöitä siirtyy muualle: https://splash247.com/sohmen-pao-puts-oslo-bors-on-alert/
Maailman johtavat merenkulun keskuspaikat 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-announced-top-maritime-centre-for-10th-consecutive-year/
Alukset ja merenkulkijat:
Video: ankkurihan lekotetaan näin?: https://www.linkedin.com/groups/4573005/?highlightedUpdateUrn=urn%3Ali%3AgroupPost%3A4573005-7109916031900360704&q=highlightedFeedForGroups
Konttilaivojen kasvu viimeisten 50 vuoden aikana: https://maritimecyprus.com/2023/09/15/maritime-infographic-50-years-container-ship-growth-6/
Video: luotsi on laivoille turvallisuustekijä. Onko luotsin pääsy laivaan turvallista?: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7110081562565640192/
Tonnistovero on esillä myös Sveitsin kauppalaivaston pelastamiseksi. Hyvin avattu asian ongelmat: https://www.hellenicshippingnews.com/nautilus-international-and-the-swiss-shipowners-association-plead-for-tonnage-tax-to-save-flag/
Hallitus, EU ja IMO, vakuutusyhtiöt:
Kansainvälisen merivakuuttajien yhdistyksen puheenjohtajan puheenvuoro: mitä merivakuuttaminen on?: https://www.hellenicshippingnews.com/iumi-president-characterises-marine-insurance-market-as-strength-and-stability-in-turbulent-seas/ merivakuuttamisen tulos parani 2022: https://gcaptain.com/global-marine-insurance-market-sees-positive-growth-in-2022-reports-iumi/ jos kohta onhan vakuuttamisessa nykyään riskejäkin: https://gcaptain.com/marine-insurance-industry-faces-inflation-challenge/ miten merenkulun riskejä sitten hallitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/possible-strategies-for-risk-prevention-on-maritime-assets/
Useita artikkeleita mm. mitä riskejä uudet polttoaineet tuovat sekä käyttövoimana että lastina: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/new-fuels-new-risks
Euroopan aluskuljetuksille iso päästökauppalasku, siksi vaihtoehtoiset polttoaineet kiinnostavat: https://gcaptain.com/big-emissions-bills-are-coming-for-ships-in-europe/
Euroopan merenkulun päästöt ennätyskorkealla. Konttivarustamot ovat pahimpia saastuttajia: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-shipping-emissions-back-to-pre-pandemic-high/ Tanskan merenkulkuala vaatii EU:ta investoimaan vihreään siirtymään: https://www.hellenicshippingnews.com/danish-shipping-eu-needs-to-invest-in-green-fuels/
Useita artikkeleita mm. Kyproksen varustamoliitto vaatii EU:lta toimia jäsenmaiden merenkulun kilpailukyvyn parantamiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/cyprus-shipowners-call-eu-measure-boost-competitiveness
Paneelin tiivistelmä EU ETS:stä: https://seafocus.international/news-%26-blogs/f/future-energy-for-the-maritime-transport-needed ja ESPO:n huoli ei-EU satamien kauttakulun lisääntymisestä ETS-direktiivin rajoittuneisuuden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-ports-express-their-concern-about-first-signs-of-carbon-and-business-leakage-ahead-of-the-start-of-the-eu-ets-for-the-maritime-sector/
Merenkululla on merkittävä asema kestävän energiatalouden saavuttamisessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/shipping-ports-and-logistics-enable-shift-to-sustainable-energy
Kriisipesäkkeet:
Filippiinit raportoi kiinalaisalusten palanneen valvomilleen merialueille, useat maat valmiita osallistumaan valvontaan Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/philippines-says-japan-australia-keen-on-joint-maritime-patrols/
ASEAN-maat pitävät ensimmäisen vain jäsenille tarkoitetun merisotaharjoituksen Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/to-offset-us-and-china-asean-holds-first-members-only-naval-drill
Venäjä iski Odessaan: https://gcaptain.com/russian-missiles-hit-agriculture-facility-in-odesa/ no, sota on pahantekoa molemmin puolin: https://gcaptain.com/ukrainian-minister-vows-more-drones-for-strikes-on-russian-warships/ sukellusveneeseen tuli mittavat vahingot: https://www.maritime-executive.com/article/photos-russian-sub-suffered-extreme-damage-in-ukrainian-strike Ukraina iski uudelleen Krimille: https://gcaptain.com/ukraine-attacks-russian-black-sea-navy-hq-in-crimea/
Miksi EU:n itäiset jäsenmaat asettavat rajoitteita Ukrainan viljan viennille, pettääkö solidaarisuus?: https://www.hellenicshippingnews.com/ukrainian-grain-why-are-eastern-eu-members-banning-imports/
Kontti- ja roro-kuljetukset:
Useita artikkeleita mm. pitäisikö sähköajoneuvoja kuljettaa ainoastaan sitä varten tarkoitetuilla aluksilla?: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/seatrade-maritime-news-readers-back-dedicated-vessels-electric-vehicles
Useita artikkeleita mm. Hapag-Lloyd avaa uuden terminaaliyksikön Rotterdamiin: https://www.seatrade-maritime.com/ports/hapag-lloyd-setting-terminals-division-and-appoints-ceo
Pohdintoja konttimarkkinoiden kehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-nears-turning-point-amid-challenges-and-chances-syncs-with-4-year-global-gdp-trend-to-2027/
Reittivuoroja perutaan ylitarjonnan ja tuontinäkymien epävarmuuksien vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/blank-sailing-trends-will-persist-due-to-oversupply-and-import-demand-uncertainty-affecting-capacity-and-trade-routes/ silti Aasia – Pohjois-Eurooppa -reitin rahdit ovat vapaassa pudotuksessa: https://gcaptain.com/asia-north-europe-spot-rates-in-free-fall/
Energia- ja kuivarahtikuljetukset:
Dieselkuljetusten maantiede muuttui merkittävästi, kun Brasilia alkoi ostaa venäläistä dieseliä: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-diesel-trade-landscape-changed-after-surge-in-russian-diesel-imports/
Venäjä aikoo nostaa huomattavasti kaikkien öljytuotteiden vientiveroa lokakuun alussa varmistaakseen kotimaisen saatavuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-considers-export-duty-on-oil-products-of-250-t-from-oct-1-sources/ se on jo syyskuun vientiluvuissa nähtävissä, -30% tähän mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-cuts-september-seaborne-diesel-exports-to-meet-domestic-shortage/ ja tulee muillekin vientiraaka-aineille lisätulli: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-mulls-extra-tax-for-some-commodities-exports-including-metals-sources/
USA:n hallitus suunnittelee tankkerilaivastonsa kasvattamista: https://gcaptain.com/us-governments-plan-to-boost-oil-tanker-fleet-nears-full-effect/ Stenalle hyvä sopimus US Navyn kanssa polttoainekuljetuksista: https://gcaptain.com/military-sealift-command-awards-tanker-charters/
Öljykaupan haasteet tuotannon alijäämän tullessa: https://www.hellenicshippingnews.com/oils-rally-has-more-room-to-run/
Lisää Kanadan liuskeöljyä markkinoille uuden öljyputken myötä. Vaikutuksia myös öljynkuljetusreitteihin: https://gcaptain.com/canadas-mega-pipeline-promises-to-redraw-global-oil-flows/
Kanavat ja sisävedet, pohjoinen merireitti:
Uusia virstanpylväitä on saavutettu pohjoisen merireitin hyödyntämisessä, Venäjä investoi infraan: https://splash247.com/milestones-reached-along-the-increasingly-busy-northern-sea-route/ Gazprom laivasi ensimmäisen LNG-lastinsa pohjoisen merireitin kautta elokuussa: https://www.maritime-executive.com/article/gazprom-ships-its-first-cargo-of-lng-to-china-via-arctic-waters
Kuinka haavoittuva maailmankauppa on kuivuuden iskiessä vesiväyliin: https://www.hellenicshippingnews.com/what-the-panama-canal-drought-tells-us-about-the-fragility-of-global-trade/ Video: merenkulun suurin pullonkaula tänään: https://www.youtube.com/watch?v=JS_pnCWNb4Y
Panaman kanavaviranomainen on keskeyttänyt syyskuuksi läpimenovuorojen huutokaupan: https://www.hellenicshippingnews.com/logistics-canal-in-dire-straits/
Elintarvikkeet:
Ukrainan viljakuljetuksissa vuositasolla huomattava pudotus: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-grain-exports-fall-in-september-ministry-data/
Ukraina pyytää Romanialta lupaa käyttää sen satamaa viljan STS-siirtoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-asks-romanian-port-to-allow-ship-to-ship-grain-transfers/
Ensimmäiset suuremmat viljakuljetukset Ukrainasta: https://maritime-executive.com/article/ukraine-works-to-expand-exports-as-three-more-bulkers-arrive
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Cargo Conference Aurora Botnialla: https://www.linkedin.com/posts/wasaline_maritimeindustry-sustainability-activity-7110880125600092160-lc_f
Tanskalainen varustamo osti aluksen Gibraltarin salmen liikenteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/dfds-buys-ferry-leader-in-strait-of-gibraltar-service-to-morocco
Onnettomuudet, romutus:
Huolimatta Daniel-myrskyn tuhoista, Libyan öljyntuotanto ei keskeytynyt: https://gcaptain.com/libyas-oil-production-remains-unaffected-by-deadly-floods/
Video: kaksi onnettomuutta Marmaramerellä. Mikä vikana navigoinnissa, toimiko kommunikaatio?: https://www.maritime-executive.com/article/video-bulker-hits-containership-off-turkey-after-ropax-bulker-also-collide
Romutustelakat ovat odottavalla kannalla: https://www.hellenicshippingnews.com/container-tonnage-could-enter-the-ship-recycling-market/
Mt Pablon tarina, shadow fleet: https://www.theguardian.com/business/2023/sep/18/how-a-burnt-out-abandoned-ship-reveals-the-secrets-of-a-shadow-tanker-network
Video: miksi kaksi ankkuria ei riittänyt? Ei mennyt ihan putkeen kenelläkään, ei luotsilaitoksella, ei VTS:llä eikä päällikölläkään: https://www.youtube.com/watch?v=K9AaMFrE0ZY
Video: aluksen miehistön pelastaminen Tonavalla Romaniassa: https://www.maritime-executive.com/article/romania-investigating-if-cargo-ship-anchored-offshore-was-damaged-by-mine
Maailmanympäripurjehtijan miehistönjäsen evakuoitiin: https://www.maritime-executive.com/article/round-the-world-yacht-racer-rescued-in-long-range-medevac
Pysäytykset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, pakotteet:
Varustamo hakee vastuunrajoitusta laivapalosta, jonka se katsoo aiheutuneen satamaoperaattorin toiminnasta: https://www.freightwaves.com/news/newark-car-carrier-fire-blamed-on-ports-america-owned-jeep-wrangler
Siiffille vankeutta öljypäiväkirjan pitämisen laiminlyönnistä ja oikeuden vastustamisesta: https://gcaptain.com/chief-engineer-sentenced-to-prison-over-illegal-dumping-obstruction-of-justice/
Australian liikenteen turvallisuusvirasto moittii kahden aluksen operaattoreita kuolemantapauksesta miehistönvaihdon yhteydessä tehdyistä virheistä: https://www.maritime-executive.com/article/poor-comms-led-to-chief-mate-s-death-in-pilot-ladder-accident
USA:n Iran-pakotteiden vuoksi pysäyttämä tankkeri jatkaa uuden nimen alla: https://www.maritime-executive.com/article/using-a-new-id-suez-rajan-tanker-in-iranian-forfeiture-case-departs-u-s
USA:n kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta kehottaa hinaajavarustamoita välttämään azimuuttipropulsiolla varustettujen hinaajien ylinopeuksia satamahinauksissa: https://www.maritime-executive.com/article/excess-speed-caused-tug-grounding-in-corpus-christi-ship-channel
Vakuutuspetos: varo petosta ja pidä huoli, ettei rikos kannata: https://www.hellenicshippingnews.com/dont-get-caught-out-by-fraud-and-never-let-crime-pay-says-iumi/
Laivanrakennus:
Wärtsilä aikoo lisätä hybridikoneiden tuotantoaan Kiinassa, maailman johtavassa laivanrakennusmaassa: https://www.hellenicshippingnews.com/finnish-firm-sanguine-on-chinas-shipping-biz/ joita se toimittaa mm. Stenalle: https://www.wartsila.com/media/news/13-09-2023-wartsila-solutions-chosen-for-world-s-first-methanol-fuelled-hybrid-roro-vessels-3324864
Video: miljoonan dollarin potkurin valmistus: https://www.youtube.com/watch?v=Xzg3gUsonvI
Visio: miltä laiva näyttää 2030-luvulla?: https://splash247.com/ship-concept-2030-identifying-what-tomorrows-newbuilds-will-look-like/
Visio: miltä elämä laivalla näyttää 2030-luvulla?: https://splash247.com/what-life-will-be-like-onboard-at-the-start-of-the-next-decade/
Video: uudenlaisen tuulivoimaloiden huoltoaluksen vesillelasku Shanghaissa: https://www.maritime-executive.com/article/first-two-sovs-for-chinese-offshore-wind-market-launched-in-shanghai
Ranskalaisella telakalla uuden …of the Seas -sarjan aluksen vesillelasku: https://www.maritime-executive.com/article/royal-caribbean-s-second-largest-cruise-ship-is-floated-in-france
ABB toimittaa Samskipin uusille konttialuksille vety- ja dieselkäyttökoneiston, propulsion ja automatiikan: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-to-power-samskips-new-hydrogen-fueled-container-vessels/
Korealaistelakka ottaa käyttöön laserhitsausrobotin selvitäkseen saamistaan LNG-alustilauksista: https://splash247.com/samsung-heavy-debuts-laser-welding-robot-as-it-wades-through-record-lng-orderbook/
Saksalaisvarustamo suunnittelee uusia laivatyyppejä kuivuuden riivaamille Euroopan jokireiteille: https://maritime-executive.com/article/inland-vessel-s-design-adapts-to-rhine-s-low-water-conditions
Satamat:
Venäjän satamien tavaramäärät saavuttamassa ennen Ukrainan sotaa vallinneen tason: https://www.maritime-executive.com/article/trade-volume-at-russian-seaports-recovers-to-pre-war-levels
Kiinan kiinnostus eurooppalaisiin konttisatamiin on kartoitettu, enemmän kuin jalka oven välissä: https://splash247.com/chinas-european-port-interests-mapped/
Useita artikkeleita mm. Santoksen satamaa ei yksityistetä: https://www.seatrade-maritime.com/ports/brazils-santos-port-remain-public-owned-says-minister
Liverpoolin Satama aikoo vähentää 1/8 konttiterminaaliensa työvoimasta vähentyneen liikenteen vuoksi: https://maritime-executive.com/article/port-of-liverpool-plans-layoffs-due-to-continuing-volume-declines
Video: ESL Shippingin Kallio purkaa tuulivoimalan osia Kaskisissa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7110126199539957760/
Käyttövoimat:
Puhtaampaa vai halvempaa polttoainetta? Korona- ja Ukrainan kriisit osoittivat halukkuuden vaihtoehtoihin. Nesteen biolentopolttoaine on huomioitu: https://www.hellenicshippingnews.com/cleaner-vs-cheaper-fuels-asias-policy-dilemma-is-here-to-stay-for-now/
Johtuen alusten pitkästä käyttöiästä pitää kaikki keinot hiilineutraaliuden saavuttamiseksi käyttää: https://www.hellenicshippingnews.com/exploring-all-options-to-keep-decarbonization-on-course/ mutta, miten polttoaineet tulevat jakautumaan 30-luvulla?: https://splash247.com/shippings-64bn-fuel-question/
Tekeekö ydinvoima paluuta merenkulkuun? Prototyyppi uudenlaisesta reaktorista olisi valmis aikaisintaan 2030: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-explores-nuclear-power-for-ships-as-technology-opens-up/
Nousevat bunkkerikustannukset rasittavat linjaliikennettä: https://gcaptain.com/shipping-lines-hit-by-rising-fuel-costs-as-opec-cuts-supply/
Data ja kyber, viestintä:
Konttivarustamo kannattaa sähköistä konossementtia: https://www.hellenicshippingnews.com/msc-welcomes-the-ebl-declaration-by-the-future-international-trade-fit-alliance/
Mainos: Dualog Seafarer, digitaalisen kommunikoinnin mahdollistaja: https://www.hellenicshippingnews.com/facilitating-digital-collaboration-with-the-introduction-of-dualog-seafarer/
Mainos: Danelec Connect, uusi sähköinen alusta parantamaan operatiivista tehokkutta, turvallisuutta ja kestävää kehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/launch-of-danelec-connect-digital-platform-unlocks-new-vessel-fleet-operational-efficiencies/
Japanilaisvarustamo on julkaissut digitaalisen syväyksentarkistusohjelmiston: https://splash247.com/k-line-unveils-draft-survey-app/
Konttivarustamo siirtyy käyttämään Starlinkiä kaikissa aluksissaan: https://splash247.com/hapag-lloyd-to-roll-out-starlink-across-entire-fleet/
Sekalaiset:
Elvytys vai rakenteelliset uudistukset? Kiinan politiikka on taitekohdassa talouden luisuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-economic-woes-embolden-calls-for-deeper-reforms/
Mitä korkeammat öljynhinnat tarkoittavat taloudelle ja politiikalle? Jatkaako OPEC+ vuonna 2024 tuotanto- ja hintapolitiikkaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/what-higher-oil-prices-in-2024-could-mean-for-the-economy-and-politics/ rikkoutuuko 100$/barreli raja öljynhinnassa OPEC+ rajoitusten myötä?: https://www.hellenicshippingnews.com/will-oil-hit-100-it-already-did-in-some-markets-2/ ja kuinka pitkäksi aikaa?: https://www.hellenicshippingnews.com/morgan-stanley-ups-brent-forecasts-on-saudi-russia-cuts-says-100-bbl-stretched/ siihen vaikuttaa merkittävästi myös varastojen täyttöaste: https://www.hellenicshippingnews.com/global-crude-storage-has-a-powerful-influence-over-market-dynamics/
Greenpeace: Valtamerisopimus tarvitsee tekoja: https://www.maritime-executive.com/article/greenpeace-calls-for-strong-show-of-support-for-the-high-seas-treaty High Seas Conservation Treaty: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Seas_Treaty se on: https://www.reuters.com/graphics/GLOBAL-ENVIRONMENT/OCEANS/jnvwyjomdvw/
Kiina aloittaa Japanista tulevien alusten painolastin radioaktiivisuuden tarkkailun osana laajempaa painolastien tarkkailua: https://www.maritime-executive.com/article/report-china-is-checking-ballast-water-on-japanese-ships-for-radioactivity
Monikansallisen yhteistyön tuloksena 6 tonnia kokaiinia takavarikoitiin Karibialla: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-offloads-six-tons-of-cocaine-in-miami
Useita artikkeleita mm. merituulivoiman rakentaminen Pohjanlahdelle ja Orpon hallituksen tavoite lainsäädännön selkeyttämiseksi esim. merenkulun varmistamiseksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tahkoluodon-merituulipuiston-laajennus-kaynnistyy/
Historian havinaa:
Menetystarina: mikä on riittävä aika saada voittoa sijoitukselleen? Kannattaako aina kuunnella analyytikkoja?: https://gcaptain.com/south-americas-richest-family-doubles-fortune-on-shipping-bet-analysts-hated/
Video: kuka muistaa vuoden 1947 ammoniumnitraattiräjähdyksen Texas Cityssä? Seurasi sääntömuutoksia: https://www.freightwaves.com/news/lessons-from-the-1947-texas-city-port-disaster tarkemmin itse tapahtumasta: https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_City_disaster
Laivaajat vs varustamot: taistelu rahtihinnoista satamatyöntekijöiden lakon jälkeen, mitä tekee viranomainen: https://www.freightwaves.com/news/when-shippers-battled-against-a-new-surcharge
Lähteet:
Freightwaves Newsletter (American Shipper)
Freightwaves Newsletter (Daily)
gCaptain Daily
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter)
Navigator Magazine
Seafocus Executive Maritime Business Platform
Seatrade Maritime News
Splash24/7 (Asia Shipping Media)
The Maritime Executive Newsletter