Aluksi Esa Sirkiä esitti meille uudet väylähankkeet, ja kuinka ne tänä päivänä rahoitetaan. Halutaan yhä isompia laivoja satamiin, ja se myös tarkoittaa, että väylät on tehtävä syvemmäksi. Koska rahaa ei ole tänä päivänä joka hankkeeseen, osa hankkeista voi joutua odottamaan pitkään, ennen kuin saa rahoitusta.
Markus Karjalainen esitti meille talvimerenkulun kuulumisia. Aluskoot kasvavat ja konetehot pienenevät, tämä ei oikein sovi talvi merenkulkuun ja tuo omat haasteensa siihen, että miten se hoidetaan. Suomella on tällä hetkellä 9 murtajaa ja se riittää normaali talven liikenteen hoitoon. Kalustoa ei voi hankkia ääriolosuhteita varten, vaan ääriolosuhteissa liikenne hoidetaan tapauskohtaisesti.
Markus Karjalainen myös hiukan kertoi miten uudet murtajat voidaan rahoittaa, mutta keskustelu aiheesta on vielä kesken.
Juha-Matti Korsi esitti meille Traficomin toimintaa tänä päivänä ja myös tämän hetken organisaatio kaavion. Organisaatiokaavio muuttuu taas vuoden vaihteessa. Silmiinpistävää oli, että Suomi on pudonnut Port State listalla sijalle 31! Syy siihen on se, että Venäjä pysäytti viime vuonna muutaman Suomen lipun alla olevan aluksen Venäjän satamiin. Syynä tähän saattaa olla, että Suomi pysäytti yhden venäläisen aluksen Suomessa vuoden 2017 lopussa. Kukaan ei varmastikaan koskaan kerro onko se syy tähän.
Korsi kuitenkin kertoi että eivät Suomen lipun alla olevat alukset ole huonommassa kunnossa kun ennen ja miehistön pätevyys on sillä tasolla kuin se kuuluukin olla.
Vierailun lopuksi puheenjohtaja luovutti yhdistyksen viirin Traficom:lle kiitoiseksi vierailusta.
Yhdistyksessä on monia jäseniä jotka ovat tehneet pitkän uran Traficom:lla. Nimi on vaan vaihtunut vuosien saatossa. Vierailuun osallistui 18 jäsentä ja vierailu oli erittäin antoisa.
14.11.2019 hade vi glädjen att besöka Traficom. Som besökets värd fungerade Juha Matti Korsi.
Först förevisade Esa Sirkiä för oss de nya farleds projekten och hur de finansieras idag. Man vill ännu större fartyg in till hamnarna och de gör att farlederna måste göras djupare För att det inte finns pengar idag till alla projekt så kan något projekt hamna att vänta länge före det får finansiering.
Markus Karjalainen förevisade för oss vintersjöfartens nyheter. Fartygens storlekarna växer och maskin effekterna minskar och det passar inte in i vintersjöfarten och det bringar egna utmaningar hur man skall sköta det. Finland har för tillfället 9 isbrytare och det räcker till att underhålla en normal vinter. utrustning kan inte köpas för extrema förhållanden utan de skötes sedan från fall till fall. Han berättade också lite hur nya Isbrytare kan finansieras men diskussionen är ännu på hälften.
Juha Matti Korsi förevisade för oss Traficom:s verksmahet i dagen läge och den gällande organisationsschemat. Organisationsschemat förnyas igen vid årskiftet. I ögon fallande var att Finland hade fallit på Port States lista till plats 31. Orsaken till det var att Ryssland stoppade några under Finsk flag varande fartyg i Ryska hamnar. Orsaken till det kan vara att Finland stoppade ett Ryskt fartyg i Finland vid slutet av 2017. Ingen berättar säkert någonsin om det är orsaken. Korsi berättade i alla fall att inte är de under Finsk flagg varande fartygen i sämre skick än förut och besättningens behörighet är på den nivå som den skall vara.
Vid besökets slut överlät ordförande föreningens standard till Traficom som tack för besöket. Det är många föreningens medlemmar som har gjort en lång kariär i Traficom. Namnet har bara förändrats under åren lopp. 18 medlemmar deltog i besöket och det var mycket givande.
Stig Sunderg